2016-04-19, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Intressant diskussion men det viktigaste tycker jag är, att NB/försvaret alls tar upp frågan. Om det är NB:s hårtussar blir det ju spiken i kistan. Man kan faktiskt tänka sig att NB vet vems det är, eller åtminstone är säker på att de inte är hans egna.

NB vet att han är skyldig, men också att han blir utvisas till strafftid i hemlandet, så han vill stanna så läänge som möjligt i svenskt häkte/fängelse. Han köper sig tid. Helt enkelt. Enligt mig.
2016-04-19, 23:20
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Enligt tekniker på plats var de fyra personer som hjälptes åt för att så skonsamt som möjligt lyfta ut kroppen, men ja, vissa märken tillfogades kroppen, vilket noterades.

LH hade inga benbrott orsakade av inpackningen i skåpet. Var får du det ifrån?

Det finns bilder i FUP på skåpet efter kroppen lyfts ut. Det användes inga hydralverktyg.

Allt detta framgår av FUP och TR-förhör. Läs och lyssna själv istället för att tvärsäkert påstå rena felaktigheter om du tycker diskussionen är onödig.

OMG, man klipper ju t.o.m. av taket på bilar för att få ut trafikskadade. Detta är ju...man saknar ord.
2016-04-19, 23:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Och hur står sig hårstråt till det som redan är tungt så som bevisning i form av DNA träffar som då N har lämnat efter sig? Kan det vara Ns hårstrå? Du är medveten om vad NFC har sagt om håret på rot va?

Hårstrån i mordfall är alltid lika fascinerande och jag vill gärna se om du kan hitta ett fall där ett hårstrå är avgörande för skuldfrågan då det gäller ett mord.

Här är tre exempel på att ett hårstrå kan ha en betydelse i skuldfrågan, avgörande eller inte spelar ingen roll i mitt resonemang.
http://www.expressen.se/nyheter/ett-harstra-kan-falla-mordaren/
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/son-friad-fran-mord-pa-sin-far
http://www.expressen.se/nyheter/nya-bevis---harstra-kan-falla-52-aringen/

Jag är inte ute efter att ett hårstrå skulle kunna bevisa skuld eller oskuld, det tror jag inte heller att BH är ute efter, han har förmodligen siktet inställt på att så ett rimligt tvivel, att det kan och finns utrymme för en alternativ mördare, och antagligen så siktar BH in sig på att det är AB eller IB som kan komma ifråga då BH poängterar att NB är tyst som muren och att det kan man vara om en familjemedlem är skyldig och att denna tystnad kan tala för att så också är fallet.

BH har såvitt jag känner till inte hävdat att NB inte har befattat sig med offret, DNA på offrets kläder kan förklaras med en hantering av offret, det är inte det samma som skyldig till mord, väsensskilda brott med olika straffskalor.

Kanske någon här inbillar sig att BH endast försöker att få NB helt friad ifrån alla brott som han kan ha gjort sig skyldig till, jag är dock av en annan uppfattning, men så har jag inte heller ett tunnelseende. Min tro är att BH:s avsikt är att få NB, om inte försatt på fri fot, åtalad för ett lindrigare brott och också få strafftiden sänkt.

Är det inte ställt utom rimligt tvivel att NB är den enda personen som kan ha begått mordet så ska han inte heller dömas för mord bara för att man just nu inte har något konkret som talar för en namngiven person, det är BH:s röda tråd tror jag även om den är skör.

BH visar på ett antal punkter på sådant som inte är utrett och därför inte känt.

Att NB har befattat sig med offret på något vis tror jag faktiskt att även BH tror, men mord är inte alldeles självklart, det vill BH visa i sin överklagan.
2016-04-19, 23:22
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ett hårstrå måste inte bevisa något i sig, dock så kan det vara en ledtråd till något som man ännu inte känner till, värdet kan knappast bestämmas innan man vet vad man har att göra med, ganska självklart om du tänker efter tror jag.

Man kan inte veta om det går att få fram DNA om man inte undersöker och försöker utvinna DNA, det är väl också ganska självklart?
Om de testar vad det är för djurhår och det visar sig att det kommer från en katt, vad gör de sen?

DNA-testar Nerijus kissemiss? Om det sen inte kommer från den katten, vad är nästa steg?
Ska de ta in alla balt-ägda katter för DNA-test, eller är de katt-rasister då?
Ska de testa alla utekatter, innekatter eller vilsna katter i Blomberg?
Om det sen visar sig att de får DNA-träff på någon av katterna och ägaren säger: "Vadå, vår katt är alltid ute och springer, fångar möss i ladan, vi vet inte var den har varit?".
Jaha, så var det med det.
Jävligt ointressant.
WASTE OF TIME....
2016-04-19, 23:22
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Kände du dig träffad av påhakandet ?
Det verkar ju inte vara någon större skillnad på Rönnbäck och idolen Hurtig .
Båda svingar vilt utan att komma med några direkta saker som pekar på
att utredningen skötts dåligt
Vad är det i Hurtigs ansökan som är så fantastiskt bra ?
Apropå vad som är tillåtet som du jollrar om och har fel i emellanåt .
Är det tillåtet av Hurtig att sitta och hitta på massa egna hypoteser och fantasier ?
Jag tvivlar starkt på att Nerijus vet till fullo vad som står i ansökan .
Den pekar ju mest på att han är skyldig och inte på att han är oskyldig .
Ett par jävla hårstrån , trams om annan mordplats och förväxlade datorer .
Inte mycket att komma med för att vara från en "stjärna" som Hurtig minsann .

Eeeh.. .vilket "påhakande" skulle jag "känna" mig "träffad" av? Jag har själv postat i tråden att IRs argumentering om konspiration går för långt vid tiden hon höll på med den och då även uppehållit mig vid luckorna i utredningen.
Om två springer i orientering och en tar av vid fel spår och tar en lång omväg och båda missar vidnågra kontroller så ser ju fortfarande inte löparen som snubblar i mål först ut som en bra orienterare även om hen är först i mål med några rätt punchade markeringar på sin karta.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-04-19 kl. 23:28.
2016-04-19, 23:23
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Ja, vi kan nog utgå från att teknikerna gjorde det de ansåg var bäst med hänsyn tagen till alla förutsättningar.

Ja, det var ju synd att förstöra skåpet för en sån skitsak som att säkra spår.
2016-04-19, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Intressant diskussion men det viktigaste tycker jag är, att NB/försvaret alls tar upp frågan. Om det är NB:s hårtussar blir det ju spiken i kistan. Man kan faktiskt tänka sig att NB vet vems det är, eller åtminstone är säker på att de inte är hans egna.
Kan man ? Verkligen ? Oavsett skuldfrågan ? Om han mördat, så kan han inte veta att det inte är hans. Om han städat, lika lite. Om han, som du håller för möjligt, skulle vara helt oskyldig, så kan han inte heller veta något, med tanke på att faktiskt en hel massa av hans DNA påträffats än här än där.

Han kan möjligen hoppas att någon annans hårstrå letat sig ner i trosorna, han ligger ändå så pyrt till att risken för att hitta ett bevis till mot honom är rimlig.

Vet du vad jag tror ? Att detta med håren inte är hans idé alls utan BH:s sätt att försöka misskreditera utredningen utan risk att bli synad - blir det PT, så är hans syfte nått oavsett utgången. Mycket riktigt så begär han inte analys nu heller. BH är listig.
2016-04-19, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ja, det var ju synd att förstöra skåpet för en sån skitsak som att säkra spår.

Nu fick dom ut kroppen i så orörd skick som möjligt till obduktion, under rättsläkarens överseende.

Vad var fel med det?
2016-04-19, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Om de testar vad det är för djurhår och det visar sig att det kommer från en katt, vad gör de sen?

DNA-testar Nerijus kissemiss? Om det sen inte kommer från den katten, vad är nästa steg?
Ska de ta in alla balt-ägda katter för DNA-test, eller är de katt-rasister då?
Ska de testa alla utekatter, innekatter eller vilsna katter i Blomberg?
Om det sen visar sig att de får DNA-träff på någon av katterna och ägaren säger: "Vadå, vår katt är alltid ute och springer, fångar möss i ladan, vi vet inte var den har varit?".
Jaha, så var det med det.
Jävligt ointressant.
WASTE OF TIME....

Om det skulle visa sig vara NB: katt. Då återstår den juridiska nöten. Kan katten åtalas för medhjälp eller skyddande av brottsling.

Vem vet ett förhör med lille Truls kanske vore mer givande än förhören med NB:s fru.
2016-04-19, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Det är många märkliga skrivningar i denna ansökan.

Eftersom NB redan är dömd i två instanser och nu ligger bevisningen hos honom. Det är väl nu i sista sekunden innan saken prövas som han kläcka ur sig vad han vet. Mycket märklig skrivning. Verkar nästan som ansökan har tutats ihop under ett krogbesök.
Jag tror att BH var spik nykter, när han satte ihop det här. Han har en uträkning med allt. Om resultatet låter mysko i våra öron, så bjuder han på det - han gör vad som är möjligt utifrån förutsättningarna och mobiliserar all sin förslagenhet. Min läsart.
2016-04-19, 23:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du har inte studerat överklaganden från dödsdömda i USA, det hör jag det.

När man sitter med arslet rejält inklämt i kniptången så tar man till ALLT man kan hitta i sin utredning som det finns minsta lilla frågetecken kring. Även om det är perifera saker som vare sig bevisar eller motbevisar någonting. Även om det är saker som lika troligt kan peka mot en själv.

Det finns inget spännande i det här, inga hemlisar som Nerijus "vet" men inte vill säga rent ut. Hurtig har helt enkelt gått igenom utredningen och grävt fram de smärre oklarheter han kan hitta. Eftersom hans klient kräver det så skriver han sen ett överklagande som är nästintill helt substanslöst ur ett HD-perspektiv eftersom det till 90-95% är centrerat kring bevisvärderingsfrågor. Den enda felaktighet han har kunnat hitta är datoranvändningen. Men den bevisar inget som kan få kniptångens grepp om baltröven att ens lätta lite grann. Den trollar inte bort något DNA, den trollar inte bort den samlade bilden av övrig bevisning i målet.

Du har som du haft hela tråden igenom för mycket livlig fantasi och för lite kritiskt, strukturerat tänkande. Mördaren sitter och han kommer att bli sittande. Om han inte tar livet av sig så kommer han inte att få andas frihetens luft på bra många år.

Du verkar insatt, vilka kriterier måste vara uppfyllda för att beviljas granskningsdispens, kan det vara detta som BH försöker uppnå?

Vi vet ju att prejudikatdispens är så gott som uteslutet, ändringsdispens likaså.

Återstår granskningsdispens samt extraordinär dispens, finns det brottmål som visar hur man resonerar kring detta, kan det vara något som BH försöker åstadkomma?

Hur som helst så tycker jag att NB har en mycket märklig strategi och ett taktisk korkat uppträdande, kan inte vara lätt att vara rådgivare till en sådan chef.
2016-04-19, 23:34
Medlem
Semenomore2s avatar
Expressen rapporterade i samband med överklagan till HD att NB nu medger att han haft kontakt med LH och "en helt annan historia". Har det kommit ut något mer sedan dess? Alltså mer specifikt vad har har ändrat sig om?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in