2016-04-19, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Säpo har bara motiv för mörkläggningen precis som polisen. Inte heller CIA, GRU eller ens NATO kan ha haft tillräckliga motiv för mordet och ännu mindre för statskuppen utan bara för mörkandet av deras egen övervakande inblandning med ingående vittnesmål från planeringsstadiet. Militären med psykförsvaret däremot har all anledning att få Palme tystad för den demokratiföraktande självsvådliga hållning till främmande makt man med egen hemlig diplomati ägnat sig åt sedan gammalt.

Menar du att den svenska militären mördade Olof Palme pga dennes mångkulturella politik? Låter ju väldigt långsökt. Men visst, finns genuina dokument som beskriver planerna, som avslöjar det starka "hatet" dessförinnan osv, så blir det intressant kanske. Den stora frågan för mig blir dock hur den här typen av uppgifter än har kunnat cirkulera. Det i sig torde tala mkt starkt emot sanningshalten i uppgifterna.
Citera
2016-04-19, 18:08
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
Hur menar du? Likställer du Gummessons bok med det traditionella Palmehatet? Du är rätt ung, va? Du har aldrig upplevt en MSU-klubb på ett innerstadsgymnasium första halvan av 80-talet? Det går inte att trovärdigt återberätta hur kompakt Palmehatet var, det går inte att förklara att många i övrigt anständiga människor fick närapå livshotande allergiska reaktioner bara av att höra Palme nämnas vid namn.

Gummessons inlägg hör INTE till det patologiska Palmehatet. Kritisk? Ja. Skarpt kritisk? Ja. Hatisk? Nej.
Det som pågick i media gav upphov till hatet. Eller menar du att hatet gav upphov till medias skriverier? Hönan eller ägget diskussionen kan fortgå. Varifrån kom informationen?

Snart börjar jag låta som Ove.
Citera
2016-04-19, 18:12
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Jag finner det förbluffande hur många verkar vara helt övertygade om att svensk säkerhetspolis är bakom mordet på landets statsminister, helt utan minsta lilla bevisning, och helt utan något motiv ens utifrån minsta förnuft. Det är för mkt av "kittlande" spännande konspirationsteorier som styr än faktiska kunskaper. En streber mördar sällan sin svurne fiende, utan använder andra kanaler. Men mörda en statsminister är något helt annat. Då krävs mkt stark bevisning på ett motiv för att ens misstänka något i den riktningen. Har man inte insett det i vuxen ålder undrar jag.

Du verkar själv sitta här dagarna i ända och leka deckare, utan minsta förankring i verkligheten. Så bli inte sur att du inte lyckats förklara någonting på 30 år. Det är en fult legitim undran från min sida. För jag är sådan, att vill jag ägna mig åt något vill jag också uppnå resultat.
Du är förbluffande.
Om inte fiender tar livet av varandra, har jag missförstått mycket av historieskrivningen.

Michael Lundh, fd piketpolis, antyder att säkerhetspolisen var inblandad. Dag Andersson, Palmeutredningen misstänker ett mordkommando. Donald Forsberg, Säpo går ut i pressen med uppgifter som de flesta här på forumet anser är en dålig ursäkt för 80 talet vittnesuppgifter om WT-män. Sten Andersson fd Utrikesminister anger tre SÄPO-män som spanade på Palme innan mordet.
En legitim fråga från mig.
Hur har det gått? Med ditt resultat?
Och var jag sitter, står eller går, vet du inte något om.
Senast redigerad av Gothus 2016-04-19 kl. 18:59.
Citera
2016-04-19, 18:19
Medlem
Citat:
Jag finner det förbluffande hur många verkar vara helt övertygade om att svensk säkerhetspolis är bakom mordet på landets statsminister.

Nja det är kanske så att du hårddrar det förbi det som sägs. Det finns ganska många indikationer kring detta som antyder en mindre grupp med anknytning till underrättelsevärlden finns inblandade men inget som indikerar att organisationerna som sådana drivit det.

Vilka är ännu oklart liksom på vems eventuella uppdrag och med vilka motiv.

Hela Ebbeaffären är ju ett tecken på att sådant förekommer i Palmesaken där denne Ebbe och Holmer bland annat tidigare medverkat i mörkläggningar av olaglig telefonavlyssning av ett helt lagligt politiskt parti, i affären kring den sk sjukhusspionen (som enligt flera inblandade var en IB03 operation) och de berömda affärerna samt säkert annat som aldrig blivit upptäckt.

Dessutom har vi Donald Forsbergs egna påståenden om att det var SSI som gav honom i uppdrag att engagera sig i CP-spåret och de kampanjer med anklagelser som förekom där ot bland annat Näss. Dessutom två fd Säpoknoddars påståenden om sådan inblandning. OF:s kunskaper och anklagelser osv osv.

I inget annat spår finns så mycket mat i dagens läge.
Citera
2016-04-19, 18:46
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke

Dessutom har vi Donald Forsbergs egna påståenden om att det var SSI som gav honom i uppdrag att engagera sig i CP-spåret och de kampanjer med anklagelser som förekom...

Jaså, SSI, det har jag inte sett. Var/när sa han det?
Citera
2016-04-19, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Jaså, SSI, det har jag inte sett. Var/när sa han det?

Under åren har han sagt både det ena och det andra på Hela Gotland från detta till att han var på uppdrag i kvarteren kring mordplatsen kvällen skotten föll. Vid något tillfälle påstod han att det var från SSI han fick uppdraget att medverka vid dykningar efter CP vapen. Vill minnas att det var när han fick fråga om varför han som varken gillade Palme eller S engagerat sig så intensivt privat. Om det är hans fantasi eller verklighet återstår att se. Mitt intryck var att han avsåg den gamle inte SSI-chefen formellt sett.

Han dök också upp när Jallai letade efter DC3:an ´(och där fanns senare bland annat Jallais karikatyr trefinger med) och Sonny Björk med och hindrade insyn när planet lyftes liksom Sonny var en av dem som envist hävdade att afganistanskotten inte var friendly fire tills ÖB fick erkänna motsatsen.

Trovärdigheten lämnar en del att önska hos dessa herrar och personkretsarna som återkommer är upprepat märkliga. Men hemvisten kanske det finns indikationer på?

Donald hade ett tag ett eget parti huvudsakligen baserat på att det var en konspiration mot folket från sossarna med 3G master. Har för mig att han till och med stämde regeringen för det.

Sedan har vi affären i en valupptakt där han understödd av kompisarna från "Ögat" påstod att ryssen dumpat farlig krigsmateriel i Östersjän och att den mördade Anna L känt till det men tigit.

Det där med de påstådda dumpningarna rann ut i intet.
Citera
2016-04-19, 19:29
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Under åren har han sagt både det ena och det andra på Hela Gotland från detta till att han var på uppdrag i kvarteren kring mordplatsen kvällen skotten föll. Vid något tillfälle påstod han att det var från SSI han fick uppdraget att medverka vid dykningar efter CP vapen. Vill minnas att det var när han fick fråga om varför han som varken gillade Palme eller S engagerat sig så intensivt privat.
Det är en befogad fråga som fler borde ställa sig.
Citera
2016-04-19, 19:55
Medlem
Citat:
Det är en befogad fråga som fler borde ställa sig.

Liksom att Walter Kegö och Jan-Henrik Barrling engagerade sig så och än idag. De som enligt trovärdiga uppgifter engagerade ungmoderater som fick tillgång till hemliga uppgifter att spana på folk kring PLO i sitt närområde vid sidan om ordinarie arbete. Dessa parhästar som engagerades av Holmer och som inte gillade Näss samt nu hävdar att de har hemlig information om att Sovjeterna mördade Olof via PKK och fanns nära Ebbes privatspaningar.

Att Ebbe efter att ha gjort fiasko på Tiden var helt utanför hetluften som Bonnieranställd (inte ens reträttpost längre) som hade OP att tacka för det engagerar sig så i jakten från timme 1 är också märkligt.

Med sådana "vänner" kanske man inte behöver fiender?
Citera
2016-04-19, 19:56
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Det som pågick i media gav upphov till hatet. Eller menar du att hatet gav upphov till medias skriverier? Hönan eller ägget diskussionen kan fortgå. Varifrån kom informationen?

Snart börjar jag låta som Ove.

Om man ser till vilken media som fanns i Sverige säg 1975 så kan man omöjligen säga att hatet tog sig ut den vägen; många gnäller idag över "MSM" och "pk", men den som tycker att korridorens tak är obekvämt lågt idag skulle förmodligen ha kvävts på 70-talet.

Nej, hatet frodades i kretsar och vissa av kretsarna gav ut publikationer. Fast möjligheten att nå ut till massorna med starkt nischade åsikter var i det närmaste obefintlig. Fortfarande veckorna efter MOP var det till exempel endast en bråkdel i min bekantskapskrets - intellektuella unga Stockholmare - som öht hade hört talas om EAP. Dåtiden var allt annat än viral!

Att låta som Ove är för övrigt helt i sin ordning. Tråden är rymlig och den enes yvighet inkräktar inte på den andres frihet - så länge som man har goda avsikter.
Citera
2016-04-19, 20:03
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Hur menar du? Likställer du Gummessons bok med det traditionella Palmehatet? Du är rätt ung, va? Du har aldrig upplevt en MSU-klubb på ett innerstadsgymnasium första halvan av 80-talet? Det går inte att trovärdigt återberätta hur kompakt Palmehatet var, det går inte att förklara att många i övrigt anständiga människor fick närapå livshotande allergiska reaktioner bara av att höra Palme nämnas vid namn.

Gummessons inlägg hör INTE till det patologiska Palmehatet. Kritisk? Ja. Skarpt kritisk? Ja. Hatisk? Nej.
Att Mårten Palme i artikeln kräver Jonas Gummesson's avgång, är väl i klass med det så kallade Palmehatet i Svenska tidningar på tidigt 80-tal? Med undantag av Marinofficersrevolten. Och även Alf Enerström's annonser(helsidor?), ej att förglömma.
Menar du att det som skrevs i Svenska Dagbladet tiden innan MOP, var ett patologiskt hat?

Thage G. Pettersson och Örlogskapten, Tommy Åsman vill mena att det var ifrån just den tidningen stämmningen trissades upp.
Senast redigerad av Gothus 2016-04-19 kl. 20:39.
Citera
2016-04-19, 20:23
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Är det någon som funnit ett hållbart motiv för svenska Säkerhetspolisen att mörda statsministern? Teorier har man ju hört och läst, men inget hållbart. Ett sådant måste ju vara otroligt starkt och framtaget i ljuset för länge sedan kan man tycka.
Det mest konkreta fingret mor SÄPO är Sten Andersson uppgift om att en grupp från SÄPO med tre namngivna illegalt skulle övervakat Olof Palme . En uppgift som om den utreds i botten bör vara en väg till att begripa vad som hände OP,vare sig uppgiften är riktig eller inte .
Citera
2016-04-19, 21:33
Medlem
Gothuss avatar
Citat:

Jag likställer inte Gummesson's bok med det patologiska Palmehatet och jag har inte varit på en MSU-klubb, tack och lov.
Jag vill klargöra att jag menar det jag skriver enligt nedanstående citat:
Citat:
Nej, jag kan bara konstatera att det som pågick i media innan mordet, fortsätter, vad det gäller Mårten Palmes far och Jonas Gummessons far.
Senast redigerad av Gothus 2016-04-19 kl. 21:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in