2016-04-19, 15:28
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Varför inledande tre frågetecken? Det var knappast en luddigt ställt fråga utifrån överklagan. Jag frågar inte ens om du tror att det kommer beviljas eller inte.
Så kvantitet går före kvalitet, en massiv textmassa är inte så tokigt. Förvisso kan han uppenbart inte göra mer - har inte sagt annat - men att inte kalla det "inte så tokigt" gjorde mig fundersam - speciellt undrade jag om du ser nåt relevant som jag missar för det borde väl ändå vara målet om man ska driva en överklagan..

Han gräver i gammal bevisning, skriver brister i utredningen i vart och vartannat parti och inte är det relevant det han kontrar med (tex via att undlåta att nämna viktig bevisning som Lisas hårstrå när han vill portera BP till andra änden). Utöver detta ett helt stycke om att det saknas släpspår i stalldelen och att Lisa nog burits (intresseklubben noterar..).
Utöver detta undrar jag var analyser är som han själv överbetonar med att Lisa inte har nåt husdjur.

Alltså.....man kan ställa sig frågande (med flera frågetecken) vid att man så känslomässigt resonerar king domen och bevisningen och a man talar om försvararen i nedsättande ordalag när denna enligt normal yrkesstandard synes göra ungefär vad han kan göra. Av vissa inlägg skulle man kunna tro att det är någon slags fanclub från någon folkhögskole kurs i retorik som har håltimme.
(Orsaken att jag hittade den där kommentaren från åklagaren om att han "känner folket väl" är att jag googlade med anledning av att undrade om han är typ från bibelbältet eller liknande).
2016-04-19, 15:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Förtydligande - Jag menar NB/BH´s misstänkliggörande av IB, och om Hurtig ska fortsätta köra på att polisen fått flashspåret under fel beslags-nr, vidare att det protokollförts såhär, så bör han också ta med förhörsuppgifter ang IB´s datoraktivitet (och försöka slå hål på), för som det ser ut nu - Att han misstänkliggör även henne (DNA-träffen osv) blir neutraliserat pga både AB och hennes egen utsago placerar henne vid datorn denna Söndag-kväll.
Det neutraliserar inget kring NB iaf, mycket riktigt.
Ok. Då är jag med på tankebanorna. Nej, det blir snarare motsägelsefullt som du skriver, att han biter sig själv i svansen. Det ena tar ut det andra och blir snarare än mer motsägelsefullt.
Citat:
Revolutionen uteblev, både i handling och skrift.
Att få klienten att hålla upp någon form av ren sanning eller smutsig sanning, samt på egen bekostnad boka NFC för analyser av ditten & datten samt praktiska utredningsåtgärder var tydligen inte aktuellt för vare sig advokatfirman eller NB/anhöriga, men man vill gärna peka på att analyser bör göras.
(Minnes balkong-fallet - Men hur många vågar/vill ta den chansen med en egen utredning?)
Lägger till för att avrunda signifikansen du påvisar - Örhänge, på golvet under slangen.
Vad kostar en analys av ett hårstrå med rot tro? Parallellt finns det stora risker likaväl om det är ett strå från NBs fula lugg..
Djurhåret ser jag inget intressant med öht och kommentaren om att Lisa inte har husdjur känns tokig med tanke på att familjen B har katt.
2016-04-19, 15:33
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Nu hängde jag inte med? Neutralisera misstankar mot Irina? Eller skrev du fel?
Menar du NB så kan jag inte se nåt som lyckats neutralisera misstankar mot NB - därav mina frågor om vad som åberopas i BHs massiva text?

För övrigt ser jag ingen revolutionerande ny bevisning som ju är vad HD skulle bli intresserade av - mesta delen av texten handlar ju om att diskutera den bevisning som redan finns: gammal skåpmat om att skapa tvivel och alternativa gärningsmän. Hade det varit TR/HovR hade jag förstått detta fokus/sätt att arbeta som dominerar inlagan.

Jag frågar ju vart utredningen är om djurhår eller hårstrå med rot? Varför har inte BH iscensatt detta och eventuellt haft ny bevisning att komma med.
I nuläget sitter han ju bara och gräver i bevisningen, insinuerar och lägger in andra vinklar* (annan BP). Sistnämnda är inte ens bärande och han skiter med flit i ett av de signifikanta bevisen vid röret: Lisas hårstrå två meter upp på väggen vid avskavt rör och snörbitar med DNA rätt under.

Edit *: Jag menar givetvis Nerijus som det stod. NB har ju kommit med detta förslag...

Björn Hurtig slår fast att Lisa hängdes ( dock efter döden), var det inte detta Rönnbäckskans sakkunniga rättsmedicinska expert misstrodde? Försvarets linje var ju att hon inte hängdes öht.
2016-04-19, 15:35
Medlem
Citat:
Det finns en brottsplats som är tydligt markerad via teknisk bevisning. Om hon sen överfölls vid porten och ströps medvetslös direkt är knappast huvudfokus versus DNA.
I ÅK gärningsbeskrivning finns beskrivet att hon inkommer samma väg som BH skriver, är överfallen, det kan ha uppstått en kamp, att hon sen förs till mjölkrummet. Buren eller inte är fullständigt skit det samma.
Vad det beträffar Adriana är det en fingervisning om att han varit ute i skumraskaffärer dagen innan, att brodern uppenbart är ointressant och ratas helt. Det visar även ett bedrägligt sätt att söka kontakt. Jag menar givetvis NB sen vars bil har iakttagits..

Vilken mack? Vad pratar du om?

Eller så är han helt enkelt taskig på att ragga, ful/och eller verkar dum vilket säkert kan sägas om ca hälften av befolkningen i landet om man frågar andra hälften.
2016-04-19, 15:40
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Alltså.....man kan ställa sig frågande (med flera frågetecken) vid att man så känslomässigt resonerar king domen och bevisningen och a man talar om försvararen i nedsättande ordalag när denna enligt normal yrkesstandard synes göra ungefär vad han kan göra. Av vissa inlägg skulle man kunna tro att det är någon slags fanclub från någon folkhögskole kurs i retorik som har håltimme.
(Orsaken att jag hittade den där kommentaren från åklagaren om att han "känner folket väl" är att jag googlade med anledning av att undrade om han är typ från bibelbältet eller liknande).

Det finns seriösare typer, så visst kan man klaga på ett oseriöst resonemang. Det är liksom inte så att Hurtig är direkt seriös med sina städhypoteser, och bror samt fru som medhjälpare. Det vore väl mer intressant om det fanns substans och inte ett jävla dravel. Vem fan tror på det här?

Herregud Irina måste ju hjälpt till hur jävla smutsigt är inte det? Brodern har minsann en tejpbit liggande efter sig ja, och vad ger det rent konkret?
Nej, spårhanteringen är vad man skulle gått igenom och gått den vägen. I alla fall försöka hålla sig till sannolika förhållande. En tigande klient som anser sig ha rätt att tiga är ju hopplöst misstänkt, och så har idioten mage att skriva att bevisen kommer om det blir PT. Nej, käre spann vatten det ska nog vara med i handlingen och inte senare. Fullständigt obegripligt.
Medlem
develis avatar
Citat:
Vad angående fetat?
Talar nedlåtande om försvararen? I domslut förkastas de alternativ som framkommit vilket är oerhört viktigt att föra resonemang kring då den misstänkte tiger. I tråden säger man att alternativen låter helt absurda utifrån presentation i TR och HovR.

Vad du sen anser om diskussionerna i tråden skiter jag fullständigt i - eftersom det är tanken med ett diskussionsform (att diskutera, resonera, ifrågasätta).

Men VAD har detta med överklagan att göra som är anledningen till nuvarande svar?
Sen vill jag fortfarande veta vad du menade med macken.
Citat:
Återigen - vad pratar du om nu då relaterat till det vi diskuterar nu (överklagan)?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Björn Hurtig slår fast att Lisa hängdes ( dock efter döden), var det inte detta Rönnbäckskans sakkunniga rättsmedicinska expert misstrodde? Försvarets linje var ju att hon inte hängdes öht.

Njae, argumenterade de inte att de misstror att hon dödats genom hängning (rättsläkare anger dödsorsak strypning med tillägg förmodligen genom hängning)?
2016-04-19, 15:46
Medlem
Citat:
Det är lite malplacerat att tala om "bevisbörda" för den tilltalade inom allmänna straffrätten. Det är alltid staten som har den i allmänna mål. Det är ingen konstig regel, inte heller det fetade du markerat ut i citeringen är väl en regel, det framstår inte som särskilt långsökt att någon annan skulle kunna vara inblandad. Broderns dna borde ju återfinnas i relativt hög mängd på det ställe där han arbetat med NB flera månader.

Om du hade bemödat dig med att ta reda på vad var jag svarade på hade du inte behövt oja dig över en fetning som jag inte är skyldig till.
2016-04-19, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Nej. Sakkunnige MOF slutsats är att fynden talar för strypning, men att man inte kan utesluta att kroppen vid något tillfälle efter döden varit upphängd. Alltså ungefär samma som BH säger och som rättsläkare AB medger är ett möjligt, men mindre sannolikt alternativ. Det går inte att medicinskt fastställa exakt när och hur i förloppet som snaran anbringats med dödande kraft i avsnörningen.

Död av strypning och sedan hängning ingår i vilket fall som alternativ i åklagarens gärningsbeskrivning.
Senast redigerad av Prudent 2016-04-19 kl. 15:51.
2016-04-19, 15:48
Medlem
Citat:
Bevisbörda är en juridisk term med specifik betydelse. Du menar möjligtvis förklaringsbörda. NB vidhåller väl att han är oskyldig? Han menar alltså att HovR domslut är felaktig.
Edit: den som vill begära omprövning (i de fall där det är relevant) eller överklaga ett beslut från svensk myndighet (som en dom är) ska tala om vad man vill ha ändrat , på vilket sätt beslutet är fel. Det kastar i sig inte om bevisbördan som sådan.

Bra du tycks veta hur det funkar. Då förstår du vad jag menar.
2016-04-19, 15:49
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Lars Johansson påstår att ingen förväxling skett.
Har nu HD tillgång till teknisk expertis som kan granska den "metadata" som advokaten hänvisar till?
Advokaten påstår att han hittat information I metadata som motsäger det som polisen sager om vems dator som är vems. Då innebär det I så fall, om advokaten har rätt, att polisen förväxlat datorerna.
Lars Johansson sager att om Advokaten har rätt så har inte NB talat med sin mamma vid ca 19:30 men enligt vad jag kan se så finns det registrerad krypterad Webtrafik 19:15 på den datorn så där förstår jag inte riktigt hans uttalande.
Det framgår av det metadatablad som BG bilägger överklagandet att ägaren av dator BG59707-1 är AB. Det finns också en flash-markering här.

I FUP:et uppges dator BG59707-1 tillhöra NB. - Det som utgör grunden för förväxlingen kan därför vara att datorerna av misstag bytt BG-nummer när FUP:et skrevs. Av de Skype-konton som finns på resp. dator framgår att innehållet ej bör ha förväxlats. - Det är fråga om en rimlighetsbedömning som BH&Co ej kunnat hantera och ej heller verkar ha haft något intresse av att följa upp före överklagandet.
2016-04-19, 15:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Vi som har husdjur, har djurhår överallt. Särskilt katter är hårsläppare under vår och sommar. Det är djurhår på kläder, på möbler, i bilen, ja överallt. Man ser aldrig riktigt fräsch ut i mörka kläder. Om Nero gosat med katten är risken att han är en katthårssläppare också, en risk han ska akta sig för.
Hahahaha - katthårsläppare.
Ja, ibland kan man fråga sig om de har en speciell uppgift i livet och tror att matte fryser så jäkla mycket ludd som överförs. ..
Roller från IKEA inhandlas i storpack.

Ja, det är stor risk att det handlar om katthår och då pekar både frugan och katten på honom.
SPECIELLT om Lisa inte har husdjur som BH betonar...
Senast redigerad av develi 2016-04-19 kl. 16:01.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in