2016-04-19, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Ingen aning.

Lik sväller väl upp under förruttnelseprocessen,
därav min tanke.

Det blir inte precis lättare att få ut henne då.
2016-04-19, 14:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
(..) det framstår inte som särskilt långsökt att någon annan skulle kunna vara inblandad. Broderns dna borde ju återfinnas i relativt hög mängd på det ställe där han arbetat med NB flera månader.
Det är väl snarare väldigt långsökt. Du har väl ändå inte missat DNA bevisningen, brist på alibi samt vittnesiakttagelser, två helt eniga domslut?

Att broderns DNA finns i hög mängd på sin egen arbetsplats är förväntat. Att han sen inte avsatt ett enda spår på varken brottsplats mjölkrum (till skillnad från NB) eller 10 träffar Lisas kläder är snarare en markant skillnad.

Likt att det saknas spår helt från nån annan förövare förutom NBs fru.
Hittills har inte BH påvisat nåt som pekar på nån annan heller. Hade han däremot kommit med ny bevisning så hade det varit mer värdefullt - ihop med att hitta ett signifikant alibi vill säga.
I Boråsmålet (avslag PT förvisso) satt han och och gjorde analyser av fotspår. I ett annat fall grävde han runt och skaffade fram bevisning om orimliga analyssvar, expertis som styrkte mål - i ett tredje så grävde han fram information om biverkningar om ett visst läkemedel (även internationellt).

Vad hände nu då? Ge mig PT så ska vi analysera ett humant hårstrå med rot eller ett djurhår (som knappast leder till nåt revolutionerande). Förstnämnda lär även ha kunnat avsättas vart som om hon släpats runt i en bod som är ett forna omklädningsrum så jag vet inte ens vad det skulle väga versus allt DNA..
Senast redigerad av develi 2016-04-19 kl. 14:42.
2016-04-19, 14:41
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Lik sväller väl upp under förruttnelseprocessen,
därav min tanke.

Det blir inte precis lättare att få ut henne då.

Fast de kan ju inte svälla mer än att något brister och vätska rinner ut. Tänker mig också att exempelvis huden på en död kropp är mindre elastisk. Men annars kan det nog stämma, ett år när jag tömde kärlen jag har under stuprören låg det ett par möss som antagligen käkat råttgift någonstans och hoppat i och drunknat och de var rejält uppsvällda. Men då hade de legat i och totalt omgiven av vatten (de flöt inte på ytan utan låg bland lite löv och snafs på botten).
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-04-19 kl. 14:45.
2016-04-19, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är väl snarare väldigt långsökt. Du har väl ändå inte missat DNA bevisningen, brist på alibi samt vittnesiakttagelser, två helt eniga domslut?

Att broderns DNA finns i hög mängd på sin egen arbetsplats är förväntat. Att han sen inte avsatt ett enda spår på varken brottsplats mjölkrum (till skillnad från NB) eller 10 träffar Lisas kläder är snarare en markant skillnad.

Likt att det saknas spår helt från nån annan förövare förutom NBs fru.
Hittills har inte BH påvisat nåt som pekar på nån annan heller. Hade han däremot kommit med ny bevisning så hade det varit mer värdefullt - ihop med att hitta ett signifikant alibi vill säga.
I Boråsmålet (avslag PT förvisso) satt han och och gjorde analyser av fotspår. I ett annat fall grävde han runt och skaffade fram bevisning om orimliga analyssvar, expertis som styrkte mål - i ett tredje så grävde han fram information om biverkningar om ett visst läkemedel (även internationellt).

Vad hände nu då? Ge mig PT så ska vi analysera ett humant hårstrå med rot eller ett djurhår (som knappast leder till nåt revolutionerande). Förstnämnda lär även ha kunnat avsättas vart som om hon släpats runt i en bod som är ett forna omklädningsrum så jag vet inte ens vad det skulle väga versus allt DNA..

Ja vi har tydligen olika uppfattning om vad bevisningen berättar och vad den inte säger något om. Och bevisvärsering är inte något som är skäl till PT.
2016-04-19, 14:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja vi har tydligen olika uppfattning om vad bevisningen berättar och vad den inte säger något om. Och bevisvärsering är inte något som är skäl till PT.
Svara mig på vad som är bärande. Vi ska ändå utgå från överklagan PT versus domslut.
Att "tycka" rent allmänt kan man göra - men det ska hålla inför HD också - på en HD-nivå...
Jag frågar gång efter annan efter vad som inte är så tokigt, att det finns mycket som pekar på annan GM, neutraliserat misstankar eller att inlämnad överklagan har en skapligt avancerad uppbyggnad etc:

Jag ser det inte och frågar vad ni ser som jag missar?
Senast redigerad av develi 2016-04-19 kl. 14:52.
2016-04-19, 15:00
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Vad av det som BH kommer med som är relevant i grävandet av befintlig bevisning? Oavsett "många små" eller " någon eller några stora"?

Givetvis är det besvärligt - det är en gedigen utredning och det är tung bevisning - men jag vill veta vad som "inte är så tokigt" i denna överklagan.

Frågan ställs för det ska väl peka med dignitet snarare än spreta och vara massivt. Samt syvende och sist: Fresta HD på den nivå HD kräver.

???

Det är "inte så tokigt" eftersom det är vad som kan göras i ärendet. Att lusläsa FU och leta efter varje halmstrå och lista det är det som kan göras. Vill Nerius att prövningstillstånd skall sökas är det så det hela fungerar.

Jag avstår från att ha någon gissning på huruvida detta kommer att få avsedd verkan.
2016-04-19, 15:05
Medlem
Citat:
Svara mig på vad som är bärande. Vi ska ändå utgå från överklagan PT versus domslut.
Att "tycka" rent allmänt kan man göra - men det ska hålla inför HD också - på en HD-nivå...
Jag frågar gång efter annan efter vad som inte är så tokigt, att det finns mycket som pekar på annan GM, neutraliserat misstankar eller att inlämnad överklagan har en skapligt avancerad uppbyggnad etc:

Jag ser det inte och frågar vad ni ser som jag missar?

Men du kan väl inte sitta och säga att utredningen ger en klar och entydig bild ens av hur Lisa dog eller var? Vittner som ev. sett NB vid någon bensinmack vid ett annat tillfälle (NB kan ju inte pratat med jogferskan på macken samtidigt som han dödat Lisa i eller utanför ladan?) kan ju knappast ha suttit i ladan samtidigt och hållt utkik på om någon fler än NB var inblandad i Lisas död. Eller vad menar du med att "bevisningen" med "dna" och vittnen" skulle visa att ingen annan på något stadium var inblandad...?!?! Bevisningen visar ju inte ens tidpunkt eller plats för Lisas dödsfall .
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-04-19 kl. 15:09.
2016-04-19, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Var har du fått dessa konstiga regler från. NB får åberopa vad han vill och han får peka ut vem han vill. Kan han sen bevisa att det är sant blir det ännu bättre.

Bevisbördan ligger helt på NB ocj det är nu i sista sekunden han måste kläcka ur sig något. Han väljer i stället att tiga. Då kan undras på ren svenska, hur i helvete tänker karln.

Den som påstår något har bevisbördan. Fram till dom var det åklagaren som hade bevisbördan för påståendet att Nero var skyldig till gärningen som låg honom till last. I detta fall bemöttes inte åklagarens bevis av Nero på ett seriöst sätt, medan processen pågick. Om det fanns förklaringar eller något att ifrågasätta gör man det på huvudförhandlingen.

Nu är det över för åklagaren. Det är Nero som vlll överklaga till HD och ändra på en dom. Det är Nero som påstår att hovrätten har dömt fel. Eller att hovrätten missuppfattat datorernas betydelse och möjligheten till att det var Nero som satt hemma och att det var Irina som var ute på mördarstråt.

Nero måste själv tala om varför det finns spår från honom på flickan, och berätta vem han städade för. Få fram ett bevis på det, eller något som får polisen att också reagera och ta in personen på förhör.

Sanningshalten i det som nu påstås, är inget HD kan lista ut på egen hand, bara för att Hurtig pressar sin trovärdighet till det yttersta, och har en ton att det han påstår måste vara sant, endast för att det är han som påstår detta.

Allt som framförs, måste Nero bevisa om han nu envisas med att påstå detta. Hurtig måste få fram något som gör att HD också tvivlar på domen, eller får intresse att gå igenom målet på nytt.

Hurtig får inte betalt nu, och det är dyrt att göra egna utredningar och analyser. Kostnader som att klaga på en dom i efterhand, betalar bara staten om man får framgång. Nya analyser av djurhår, är dyrt och kan ge självmål som binder Nero ytterligare till brottet.

Vi som har husdjur, har djurhår överallt. Särskilt katter är hårsläppare under vår och sommar. Det är djurhår på kläder, på möbler, i bilen, ja överallt. Man ser aldrig riktigt fräsch ut i mörka kläder. Om Nero gosat med katten är risken att han är en katthårssläppare också, en risk han ska akta sig för.
2016-04-19, 15:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
???

Det är "inte så tokigt" eftersom det är vad som kan göras i ärendet. Att lusläsa FU och leta efter varje halmstrå och lista det är det som kan göras. Vill Nerius att prövningstillstånd skall sökas är det så det hela fungerar.
Jag avstår från att ha någon gissning på huruvida detta kommer att få avsedd verkan.
Varför inledande tre frågetecken? Det var knappast en luddigt ställt fråga utifrån överklagan. Jag frågar inte ens om du tror att det kommer beviljas eller inte.
Citat:
Det är "inte så tokigt" eftersom det är vad som kan göras i ärendet.
Så kvantitet går före kvalitet, en massiv textmassa är inte så tokigt. Förvisso kan han uppenbart inte göra mer - har inte sagt annat - men att inte kalla det "inte så tokigt" gjorde mig fundersam - speciellt undrade jag om du ser nåt relevant som jag missar för det borde väl ändå vara målet om man ska driva en överklagan..

Han gräver i gammal bevisning, skriver brister i utredningen i vart och vartannat parti och inte är det relevant det han kontrar med (tex via att undlåta att nämna viktig bevisning som Lisas hårstrå när han vill portera BP till andra änden). Utöver detta ett helt stycke om att det saknas släpspår i stalldelen och att Lisa nog burits (intresseklubben noterar..).
Utöver detta undrar jag var analyser är som han själv överbetonar med att Lisa inte har nåt husdjur.
2016-04-19, 15:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Men du kan väl inte sitta och säga att utredningen ger en klar och entydig bild ens av hur Lisa dog eller var? Vittner som ev. sett NB vid någon bensinmack vid ett annat tillfälle (NB kan ju inte pratat med jogferskan på macken samtidigt som han dödat Lisa i eller utanför ladan?) kan ju knappast ha suttit i ladan samtidigt och hållt utkik på om någon fler än NB var inblandad i Lisas död. Eller vad menar du med att "bevisningen" med "dna" och vittnen" skulle visa att ingen annan på något stadium var inblandad...?!?! Bevisningen visar ju inte ens tidpunkt eller plats för Lisas dödsfall .
Det finns en brottsplats som är tydligt markerad via teknisk bevisning. Om hon sen överfölls vid porten och ströps medvetslös direkt är knappast huvudfokus versus DNA.
I ÅK gärningsbeskrivning finns beskrivet att hon inkommer samma väg som BH skriver, är överfallen, det kan ha uppstått en kamp, att hon sen förs till mjölkrummet. Buren eller inte är fullständigt skit det samma.
Vad det beträffar Adriana är det en fingervisning om att han varit ute i skumraskaffärer dagen innan, att brodern uppenbart är ointressant och ratas helt. Det visar även ett bedrägligt sätt att söka kontakt. Jag menar givetvis NB sen vars bil har iakttagits..

Vilken mack? Vad pratar du om?
2016-04-19, 15:21
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Nu hängde jag inte med? Neutralisera misstankar mot Irina? Eller skrev du fel?
Menar du NB så kan jag inte se nåt som lyckats neutralisera misstankar mot NB - därav mina frågor om vad som åberopas i BHs massiva text?

För övrigt ser jag ingen revolutionerande ny bevisning som ju är vad HD skulle bli intresserade av - mesta delen av texten handlar ju om att diskutera den bevisning som redan finns: gammal skåpmat om att skapa tvivel och alternativa gärningsmän. Hade det varit TR/HovR hade jag förstått detta fokus/sätt att arbeta som dominerar inlagan.

Jag frågar ju vart utredningen är om djurhår eller hårstrå med rot? Varför har inte BH iscensatt detta och eventuellt haft ny bevisning att komma med.
I nuläget sitter han ju bara och gräver i bevisningen, insinuerar och lägger in andra vinklar* (annan BP). Sistnämnda är inte ens bärande och han skiter med flit i ett av de signifikanta bevisen vid röret: Lisas hårstrå två meter upp på väggen vid avskavt rör och snörbitar med DNA rätt under.

Edit *: Jag menar givetvis Nerijus som det stod. NB har ju kommit med detta förslag...

Förtydligande - Jag menar NB/BH´s misstänkliggörande av IB, och om Hurtig ska fortsätta köra på att polisen fått flashspåret under fel beslags-nr, vidare att det protokollförts såhär, så bör han också ta med förhörsuppgifter ang IB´s datoraktivitet (och försöka slå hål på), för som det ser ut nu - Att han misstänkliggör även henne (DNA-träffen osv) blir neutraliserat pga både AB och hennes egen utsago placerar henne vid datorn denna Söndag-kväll.
Det neutraliserar inget kring NB iaf, mycket riktigt.

Revolutionen uteblev, både i handling och skrift.
Att få klienten att hålla upp någon form av ren sanning eller smutsig sanning, samt på egen bekostnad boka NFC för analyser av ditten & datten samt praktiska utredningsåtgärder var tydligen inte aktuellt för vare sig advokatfirman eller NB/anhöriga, men man vill gärna peka på att analyser bör göras.
(Minnes balkong-fallet - Men hur många vågar/vill ta den chansen med en egen utredning?)

Lägger till för att avrunda signifikansen du påvisar - Örhänge, på golvet under slangen.
2016-04-19, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
???

Så här i efterhand kanske dom ångrar att dom inte kollade håren
i trosorna.
Jag hittar inget i FUP om det, är jag blind eller?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in