2016-04-19, 13:36
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Risk att det pekar ännu mer mot NB i förväg innan beviljat PT?

IR fick ju nekad ersättning för stora delar av sin utredning. Reglerna är ju sådana. Därav kan det ju kanske vara intressant att påtala något som inte är undersökt (även om en ev. undersökning möjligtvis skulle vara negativ för den åtalade).
2016-04-19, 13:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det beror väl på vem som läser den. För min del är det sällan man fokuserar på de reglerna som gäller. Man anstränger sig inte ens utan kör sitt race som om man befinner sig i en HR.
Är det däremot helt igenom en diktamen från klienten så kan man man ha mer överseende med den biten. Men då får man nästan tala om det på något sätt och inte göra stor affär av precis ingenting.
En parallell att dra är opponentskap. Att i en massiv text se vad som är relevant och bärande utifrån aktuell frågeställning i en uppsats eller avhandling. En slags djävulens advokatskap.
Vad jag menar är att HD kommer vara kritiska, har en massiv juridisk kunskap och dessa går det inte att dribbla med.
Senast redigerad av develi 2016-04-19 kl. 13:39.
2016-04-19, 13:37
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Vad hindrade Hurtig från att göra en egen undersökning av håret? Pengar eller ointresse?

Lagen? Är det ens möjligt för han att få tillgång till dessa hår för att göra egna undersökningar?

Edit. Såg nu att jag var tvåa på den. Tål dock att upprepas.
2016-04-19, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Skönt att läsa i sig, för det vore aldrig roligt/bra med förväxling - även om det inte ger NB minsta alibi.
Är svaret rättat men Hurtig sen gör nummer av detta i alla fall är det ju heltokigt?

För övrigt verkar det ju bra att de kollar på det BH tog upp - även om jag finner en enda sak av eventuellt intresse för analys och det vore ett hårstrå med rot. Jag hittar annars ingenting i den massiva textmassan från BH?

Lars Johansson påstår att ingen förväxling skett.
Har nu HD tillgång till teknisk expertis som kan granska den "metadata" som advokaten hänvisar till?
Advokaten påstår att han hittat information I metadata som motsäger det som polisen sager om vems dator som är vems. Då innebär det I så fall, om advokaten har rätt, att polisen förväxlat datorerna.
Lars Johansson sager att om Advokaten har rätt så har inte NB talat med sin mamma vid ca 19:30 men enligt vad jag kan se så finns det registrerad krypterad Webtrafik 19:15 på den datorn så där förstår jag inte riktigt hans uttalande.
2016-04-19, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Får han göra det utan åtminstone åklagarens tillstånd.

Det är bevis som förvaras under polismyndigheten.

Jag har svårt att se att en åklagare skulle neka även om han låter som en Leastadianpredikant, och särskilt inte om han dristat sig till att bli intervjuad i "skaraborgaren" om fallet och där han uppgett att han känner människorna på orten och de inblandade väl.
2016-04-19, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Det finns regler hur en ansökan på PT formuleras. Man får inte gå och peka ut någon person som inte är med i Fupen och varit tidigare misstänkt. Det får man ta sedan om PT:n blir godkänt och en ny utredning får sin början. Då får Nerijus i polisförhör komma fram namen.

Hurtig skriver i ansökan: "Med tanke på de personkrets som borde ha utretts mer ingående väljer Nerijus att utnyttja sin rätt att tiga och han menar att tystnaden under dessa omständigheter inte får tolkas till hans nackdel." Läs noga vad det står där. Frun och brodern är tidigare utretta men formuleringen ger rum för en "personkrets", även eventuella alternativa gm för övrigt. Detta är kärnan i hela ansökan.

Var har du fått dessa konstiga regler från. NB får åberopa vad han vill och han får peka ut vem han vill. Kan han sen bevisa att det är sant blir det ännu bättre.

Bevisbördan ligger helt på NB ocj det är nu i sista sekunden han måste kläcka ur sig något. Han väljer i stället att tiga. Då kan undras på ren svenska, hur i helvete tänker karln.
2016-04-19, 13:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Lars Johansson påstår att ingen förväxling skett.
Har nu HD tillgång till teknisk expertis som kan granska den "metadata" som advokaten hänvisar till?
Advokaten påstår att han hittat information I metadata som motsäger det som polisen sager om vems dator som är vems. Då innebär det I så fall, om advokaten har rätt, att polisen förväxlat datorerna.
Lars Johansson sager att om Advokaten har rätt så har inte NB talat med sin mamma vid ca 19:30 men enligt vad jag kan se så finns det registrerad krypterad Webtrafik 19:15 på den datorn så där förstår jag inte riktigt hans uttalande.
Om nu Johansson säger offentligt i media att det är ett missförstånd som korrigerats men att BH ändå gör affär av detta så lär det gå att granska. Utöver detta säger Johansson följande:
Citat:
Men vi ska naturligtvis studera materialet och om domstolen anser att Riksåklagaren ska yttra sig, då får vi bemöta en del av de här punkterna som kommit in.
2016-04-19, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Var har du fått dessa konstiga regler från. NB får åberopa vad han vill och han får peka ut vem han vill. Kan han sen bevisa att det är sant blir det ännu bättre.

Bevisbördan ligger helt på NB ocj det är nu i sista sekunden han måste kläcka ur sig något. Han väljer i stället att tiga. Då kan undras på ren svenska, hur i helvete tänker karln.

Det är lite malplacerat att tala om "bevisbörda" för den tilltalade inom allmänna straffrätten. Det är alltid staten som har den i allmänna mål. Det är ingen konstig regel, inte heller det fetade du markerat ut i citeringen är väl en regel, det framstår inte som särskilt långsökt att någon annan skulle kunna vara inblandad. Broderns dna borde ju återfinnas i relativt hög mängd på det ställe där han arbetat med NB flera månader.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-04-19 kl. 13:55.
2016-04-19, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
IR fick ju nekad ersättning för stora delar av sin utredning. Reglerna är ju sådana. Därav kan det ju kanske vara intressant att påtala något som inte är undersökt (även om en ev. undersökning möjligtvis skulle vara negativ för den åtalade).

Japp. Kan han sälja det till RÅ så blir det staten som står för notan.
2016-04-19, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det är lite malplacerat att tala om "bevisbörda" för den tilltalade inom allmänna straffrätten. Det är alltid staten som har den i allmänna mål.

På vad sätt är det malplacerat. Det är den som överklagar som har bollen.
2016-04-19, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Kan hon ha ökat i volym under tiden i skåpet?
Ingen aning.
2016-04-19, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
På vad sätt är det malplacerat. Det är den som överklagar som har bollen.

Bevisbörda är en juridisk term med specifik betydelse. Du menar möjligtvis förklaringsbörda. NB vidhåller väl att han är oskyldig? Han menar alltså att HovR domslut är felaktig.
Edit: den som vill begära omprövning (i de fall där det är relevant) eller överklaga ett beslut från svensk myndighet (som en dom är) ska tala om vad man vill ha ändrat , på vilket sätt beslutet är fel. Det kastar i sig inte om bevisbördan som sådan.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-04-19 kl. 14:09. Anledning: Tillägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in