2016-04-18, 23:03
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Torde syfta på Lennart Borg

http://jagvillvarafarlig.blogspot.se/2013/02/lingardes-f-koder.html
Hur är det möjligt att dikta ihop en sådan historia?
Har man kunnat hitta faktafel eller rena osanningar?
Citera
2016-04-18, 23:07
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Hur är det möjligt att dikta ihop en sådan historia?
Har man kunnat hitta faktafel eller rena osanningar?

Ja, det kan man verkligen fråga sig. Vad jag har förstått så har Lingärde haft god insyn i IB/SSI via Elmér har jag för mig. Det finns dock vissa faktafel som jag känner till. Bl. a sägs Stefan Svensson tjänstgjort i Norbotten under mordnatten och kan då knappast ha varit operationsledare. Utan att ha några djupare kunskaper tror jag ändå att helheten ligger ganska nära sanningen.

Edit, sen kan det ju också vara så att F-koderna inte stämmer till hundra procent och att Lingärde inte avsåg Stefan Svensson. Är alltså inte Lingärde som har skrivit kodnyckeln utan Anér har någon hävdat.
Senast redigerad av riskybizzy 2016-04-18 kl. 23:10.
Citera
2016-04-18, 23:15
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ja, det kan man verkligen fråga sig. Vad jag har förstått så har Lingärde haft god insyn i IB/SSI via Elmér har jag för mig. Det finns dock vissa faktafel som jag känner till. Bl. a sägs Stefan Svensson tjänstgjort i Norbotten under mordnatten och kan då knappast ha varit operationsledare. Utan att ha några djupare kunskaper tror jag ändå att helheten ligger ganska nära sanningen.
Otäckt.
Om alla pålästa här på tråden gav en egen bedömning utav sanningshalten, skulle det vara en bra bit på vägen.
Det har redan ältats ett par gånger antar jag. Men en samlad bedömning i nuläget hade varit intressant!
Citera
2016-04-19, 00:36
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Torde syfta på Lennart Borg

http://jagvillvarafarlig.blogspot.se/2013/02/lingardes-f-koder.html

Tyder väl på att det är Lennart Borg på försvarsstaben han syftar på. Men statssekreteraren i försvarsdepartementet , Per Borg , ska inte glömmas bort.
Citera
2016-04-19, 07:42
Medlem
Gothuss avatar
På DN's sida chattar Henrik Berggren med läsare, i samband med hans nyutgivna Palmebiografi.
Nu är det inte säkert att det är samme Lennart Borg som åsyftas i Lingärdes PM. Men om så fallet vore, avslöjar nu han själv sitt motiv.

http://mobil.dn.se/chattar/chattarkiv/chatt-med-henrik-berggren/
Lennart Borg: Jag tycker media täcker väldigt dåligt hur otroligt hatad Olof Palme var av en stor del av Svenska folket. Alla vi som inte var med i Vietnamprotesterna och med blint raseri hatade USA. Alla vi som tyckte att progarna var idioter. Alla vi som ville tjäna våra egna pengar och inte trodde på solidaritet.Alla vi som förstod att den politik som tangerande kommunism/envåldshärskar/sudodemokrati/ skulle leda exact dit det ledde.
Svar:
Henrik Berggren : I min bok har jag försökt skildra svenska samhället brett och också ha med de borgerliga partiernas kritik av socialdemokratin och Palme. Men det fanns ett starkt stöd för Vietnam i Sverige och jämlikhetspolitiken.
Senast redigerad av Gothus 2016-04-19 kl. 07:59.
Citera
2016-04-19, 07:57
Medlem
Gothuss avatar
Det måste vara riktigt illa då försvarets säkerhetstjänster måste närvara i ett möte mellan Journalister och spionen Bertil Ströberg. Antagligen normal procedur.

http://stefanhagberg.blogspot.se/2009/10/spioner-spioner-och-spikar.html?m=1
"Som chef för flygstabens sambandsavdelning hade Ströberg bland annat hela upphandlingsunderlaget för JAS39 Gripen.

Att Sverige skulle bygga ett nytt flygplan efter Viggen beslöts i den svensk riksdagen 1982 alltså året före Ströberg greps.

Man kan anta att det fanns många beslut och inriktningar som diskuterades i början av projektet. Teknikval och mångmiljardbeslut som kunde gå i ena eller andra riktningen. Där satt Ströberg som en spindel i nätet.

Man borde bara av den anledning haft många möjliga varianter till att någon ville provocera Ströberg.

Vi träffade Ströberg på Kumla där han satt dömd till sex år för grovt spioneri.

Förutom att Anders välte en kopp kaffe över en Lennart Borg en kille från försvarets säkerhetstjänst hände inget uppseendeväckande under mötet.

Ströberg vidhöll då som nu sin oskuld."
Senast redigerad av Gothus 2016-04-19 kl. 08:05.
Citera
2016-04-19, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
[b]

Har väldigt svårt att tänka mig att Birger Elmer skulle kunna verka vid sidan om honom. Då behövs det någon form att trovärdigt bevis/indikation för detta.
Tänkvärt är att när ÖB Lennart Ljung vid sextiden på lördagsmorgonen efter MOP kallas till försvarsminister Roine Carlsson så är BW redan där.

Men det finns inga tecken på att Ebbe och Holmer t ex har kontakter med BW. Dessutom talades det en hel del inom rörelsen om den "interna" underrättelsetjänsten och uppgifterna var så intensiva att man var tvugna att via ÖB förneka att de "höll på" fortfarande.

Jag är inte säker på att Birger Elmer var så starkt engagerad och ledde sådant operativt men att det fanns en separat grupp (inte kanske fast men tillfälligt hoplånad) via gamla kontakter som tog till vara partiets intressen med de medel som krävdes och att BW inte hade något med denna att göra. Precis som det som OF beskriver som en Barbrogrupp vid sidan om både Säpo och SSI med någon slags senare koppling till SB-verksamhet. Det var väl känt att Elmer under många år från IB-avslöjandet och framåt ständigt stötte på OP och påpekade sitt missnöje med att arbetsplatsnätverket lagts ned och att Säpo inte var lämpliga/klarade av hela uppgiften att ansvara för uppdrag inrikes. Vi vet inte vilka eftergifter Palme gjorde där men det skulle förklara nätverken som är aktiva direkt efter mordet och ger HH fritt spelrum liksom det ger Ebbe halvofficiella mandat.
Citera
2016-04-19, 08:35
Medlem
Gothuss avatar
Har ingen aning om vem som ligger bakom dessa tänkvärda ord.
Olof Palme's Regering var motståndare i mycket av Jas projektets uppstart och ställde krav på att alla avtal med Industrin gällande Jas, skulle sägas upp efter att första ordern av flygplan var levererad.

http://chefsingenjoren.blogspot.se/2010_02_01_archive.html?m=1

"Försvarsmakten är inte längre inriktad mot enbart försvar av Sverige. Vi samarbetar helt öppet med NATO och vi använder NATO kommunikationssystem i våra flygplan. Med andra ord borde riksåklagaren kunna ändra sekretessklassningen på ganska så mycket data i Försvarsmaktens register. Säkerhetspolisen har redan gjort så, vilket gav Kalla Fakta underlag för sitt inslag.

Kanske är det nu dags att granska de som skyddade Wennerström och Bergling och som dessutom kanske satte dit Ströberg?"

"Jämför man personligheten på dessa tre så ser man att Wennerström och Bergling delar den självgode äventyrarens drag, medan Ströberg mer är en något godtrogen akademiker. Jag känner en del tidigare kollegor till Bertil Ströberg och alla har i alla år hävdat att han varit oskyldig. Tyvärr så är det inte bra för karriären för en militär att hävda att en dömd spion är oskyldig...

Hmm.. Detta kan vara värt ett separat inlägg i framtiden.

Som dömd officer så glömmer dina vänner bort dig, även om du kanske är oskyldig. I fallet Tony Stigsson kan jag förstå att alla vänner gömt sig trots att anklagelserna egentligen var betydligt mildare. Men i fallet Ströberg så tyder avsaknaden på offentligt ifrågasättande även på en viss feghet, vilket inte är särskilt smickrande för officerskåren. Läser man en del av kommentarerna på länkarna ovanför så är det många tidigare kollegor som betvivlat att Ströberg skulle varit skyldig, men ingen sade något. Tyvärr så är det så att vissa aktiviteter står över sunt förnuft och där slutar den svenska lagprincipen gälla att man är oskyldig tills dess att motsatsen bevisats. När ordet spioneri stämplas på någon så skapas även i Sverige en viss McCarthyhysteri och mediadrevet kräver att någon fälls."
Citera
2016-04-19, 08:49
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Jag tänkte på dig Ove när jag läste att Sverige strax skall gå med i Natos psykförsvarsorganisation STRATCOM...
Tack för den bekräftelsen! Som vanligt är det nu bara en formell legitimering av den verksamhet som pågått i smyg med något slags militärt undantagstillstånd sedan krigen. Då folk nu inte kommer att märka någon förändring lär det aldrig bli några protester.
Det är ju bara minoriteter som drabbas och sådana bör ändå marginaliseras enligt majoritetsmaktens från väst tankar om demokrati. Endast de rätt upplysta med rätt social kompetens skall få bestämma vad som är bäst för mänskligheten.
Palme såg samma mänskovärde och trovärdighet i grunden hos alla. Han höll emot i det längsta men majoritetsdiktaturen var då redan i smyg etablerad genom psykförsvaret.
Då jag fått SPF skriften Förfäras Ej i min hand på jobbet och såg att Sam Nilsson såsom nyttig idiot suttit ordförande fick som sagt hela min familjehistoria och allt annat sin förklaring.
Citera
2016-04-19, 09:24
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Har ingen aning om vem som ligger bakom dessa tänkvärda ord.....
" Kanske är det nu dags att granska de som skyddade Wennerström och Bergling och som dessutom kanske satte dit Ströberg?".....
Låt mig gissa att det är intrigmakarna runt Schuback med Westin, Wallroth, Ljunggren osv som velat bortförklara sitt egna landsförräderi som ligger bakom angivelserna i samtliga tre fall. Det var bara Ströberg man inte lyckades övertyga folk och kolleger om fast aningslösa rätten på förhand varit lika enig och kunnat gå ut i media med sina domar.
Citera
2016-04-19, 10:08
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Vi vet inte vilka eftergifter Palme gjorde där men det skulle förklara nätverken som är aktiva direkt efter mordet och ger HH fritt spelrum liksom det ger Ebbe halvofficiella mandat.

Var i detta landskap befanns sig då IC före mordet. Han som ansåg sig vara nära vän till Palme och jobbat under honom många år. Var han redan då insatt via Palme, eller blev han insatt senare av Palmes belackare.

Ingen kan misstolka Holmers ord om att han tog befälet 1986.03.01. Fortsättningen ger inga tvivel om den saken. Men varifrån fick han ursprungligen sitt mandat och hur kunde han vara så säker på uppbackning redan vid denna tidpunkten. Är det rentav Dahlgrens berättelse som ger oss svaret tro. Att han ledde en hemlig verksamhet som direkt, eller indirekt, kan leda till SAP och saker som inte kunde nämnas vid dess rätta namn 1986.
Citera
2016-04-19, 10:19
Medlem
Citat:
Det måste vara riktigt illa då försvarets säkerhetstjänster måste närvara i ett möte mellan Journalister och spionen Bertil Ströberg. Antagligen normal procedur.

http://stefanhagberg.blogspot.se/2009/10/spioner-spioner-och-spikar.html?m=1
"Som chef för flygstabens sambandsavdelning hade Ströberg bland annat hela upphandlingsunderlaget för JAS39 Gripen.

Att Sverige skulle bygga ett nytt flygplan efter Viggen beslöts i den svensk riksdagen 1982 alltså året före Ströberg greps.

Man kan anta att det fanns många beslut och inriktningar som diskuterades i början av projektet. Teknikval och mångmiljardbeslut som kunde gå i ena eller andra riktningen. Där satt Ströberg som en spindel i nätet.

Man borde bara av den anledning haft många möjliga varianter till att någon ville provocera Ströberg.

Vi träffade Ströberg på Kumla där han satt dömd till sex år för grovt spioneri.

Förutom att Anders välte en kopp kaffe över en Lennart Borg en kille från försvarets säkerhetstjänst hände inget uppseendeväckande under mötet.

Ströberg vidhöll då som nu sin oskuld."

Det som i Ströberg-fallet har en liten koppling till MOP, tycker jag är att Lennart Borg är med vid intervjun. Sannolikt för att liksom Westin tidigare vakade över Wennerströms uttalanden, nu tjugo år senare skulle se till att Ströberg i bitterhet ej avslöjade några försvarshemligheter vid intervjun.

Jag tror det är sannolikt att Oleg Gordievskij som då var KGB-resident i London och hoppade av två år senare, röjde Ströberg för väst. Ströbergs chef har för mig berättat att denne ofta var skuldtyngd av spelande och ofta fick låna pengar av kollegor i slutet av månaden. Denne tror på hans skuld.
Jag ser då några alternativ:

1, I brist på bevis planteras en fälla där Ströberg blir kompromenterad och att polska ambassaden förts bakom ljuset då svensk säk.tjänst visste de ej skulle lita på en "walk In" utan överlämna ärendet till Säpo. De användes då ovetandes till att vara en del i Ströbergfällan.

2, Öst försökte i slagsmålet på Gärdet genom en agent "Sven Roland Larsson" att få en hållhake på Ströberg som skulle kvittera ut paketet på posten. Ett klassiskt rekryteringsförsök alltså som Säpo blivit orienterade om och hade spaning på. Att låta Ströberg "spela med" behövdes inte då man redan hade full kontroll över alla östagenterna vid denna tid.

3. Den officiella versionen att Ströberg försökte spionera var sann.

Hursomhelst ser jag inga kopplingar till MOP i Ströbergfallet. Det intressanta är väl HUR Säpo fick informationen vilket vi nog aldrig får veta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in