Citat:
Ursprungligen postat av
fitz-hume
Huruvida det finns några pålitliga officiella ryska siffror kan diskuteras, men jag tror nog att även en sådan som du förstår att Rysslands invasion av Krimhalvön har kostat Ryssland enorma belopp i form av omvärldens sanktioner men också att Rysslands anseende generellt har skadats, vilket i sin tur drabbar exportindustrin och ryssarnas levnadsstandard, i längden också skatteintäkter.
Krim-borna börjar bidra med skatteintäkter. Dels tar man itu med korruptionen från Ukraina-tiden (Poklonskaja är sträng), dels måste folk börja betala bil- och fastighetsskatt inom kort. Ryska statliga investeringar i infrastruktur och nyetablerade företag hjälper upp situationen. De ska ses just som investeringar, inte kostnader. Det är stor skillnad på de två, ty investeringar betalar sig över tid. Minst ett försvarsföretag byggs upp i Sevastopol och ett rymdcenter lokaliseras till Krim. Det stärker Krim och fasta Ryssland. Den stora federationens svar till det onda imperiet.
Jag har rapporterat att turistintäkterna har ökat sedan Ukraina-tiden (de nya turisterna spenderar mer än ukrainarna gjorde) och det påverkar skatteintäkterna. Jordbruket har stora tillväxtmöjligheter, men kommer igång på allvar först när vattenproblemet är helt löst och nya förädlingsföretag byggts upp. Lugn, det är på väg, och det är också en investering, inte en kostnad. Likadant med kablarna.
Krim-borna har en tid lidit av högre matpriser pga dyra transporter (ukrainska Kherson levererar inte längre), men det vägdes upp av högre köpkraft efter anslutningen till Ryssland. En besökare noterade nyligen häpen att fläsket blivit mycket billigare i Moskva pga ökad inhemsk produktion (fläsk exporteras också numera). Jag har inga rapporter om fläskpriset på Krim, men det bör ha gått ned där också. Till detta kommer att sanktionerna har lyft hela jordbruket i fasta Ryssland och det sätter press på matpriserna.
De sällsynta rapporterna av den västerländske observatören i Sevastopol är värdefulla. Han rapporterar plus och minus och det gör honom tillförlitlig. Han har berättat att det livsfarliga elnätet har helrenoverats, men väntar på att slippa se hål i vägar och trottoarer. Ja, allt i sinom tid, två år är för kort tid.
De ryska ekonomiska problemen ska inte förminskas, men det har vänt, det säger även IMF. Moskva är försiktigt optimistiskt om en liten BNP-ökning nästa år. Rubeln är starkare och oljepriset har gått upp med 50 procent sedan lägsta noteringen, om uppgiften stämmer.
Med facit i hand, säger jag att Moskva vände sanktionerna till det bästa. Nu prioriteras bättre i budgeten, viktig inhemsk industri byggs upp och landet blir mer oberoende. Att kunna vända ett problem till sin fördel är vad som kännetecknar en stor statsman. Man kan nästan önska att sanktionerna förlängs. EU-ledarna är inte av samma kaliber som VP, så så blir det nog.