Citat:
Ursprungligen postat av
fitz-hume
"Putins bro" - så kallas den av många ryssar. Ett namn som kan känneteckna den symboliska handling det innebär för Putin att landvägen koppla samman denna av Ryssland ockuperade och annekterade ukrainska halvö med ryska fastlandet.
Putin gav uppdraget till sin nära vän Rotenberg, vars företag aldrig har byggt en bro tidigare och därmed saknar nödvändig erfarenhet och kompetens. Projektet försenas och fördyras ytterligare på grund av diverse dispyter, både mellan lokala myndigheter och mellan diverse projektledare. En motorväg som ska förbinda brofästet med Simferopol har inte ens påbörjats och ingen tycks veta varför. Utöver detta utsätts alla inblandade aktörer för internationella sanktioner.
http://www.reuters.com/article/us-ukraine-crisis-crimea-bridge-idUSKCN0XA198
Det stämmer att det är problem med bron. Sanktionerna sinkar projektet och så var det också med elkablarna. De kom på plats till slut och jag gissar att brons problem också löses.
Mer besvärande är att några projekterande ryska ingenjörer ser ut att ha gjort bort sig. Jag kan inte alla detaljer, men jag tror att det handlar om sjöbotten, brist på planering för kommunikationssystem på bron och kanske mer. Jag tänker att just sjöbotten är ett gammalt problem i området.
Jag är inte säker, men jag tror att Timchenko och Rotenberg lade varsin offert för bron. Den senare vann.
Jag är däremot säker på att VP håller ögonen på projektet och ingriper, om det behövs. Han var just ironisk mot någon tjänsteman eller politiker som sade ungefär att det inte var bråttom med tågförbindelse, eftersom inga ryska tåg avgår till Krim. VP påpekade torrt att det berodde på att det inte finns någon tågförbindelse. Om transportministeriet har klantat sig, så kanske några huvuden kommer att rulla.
Krim måste bara bli en framgångssaga, det vet VP. Han kommer att ta tag i problemen. Bron kom förresten upp i VP:s samtal med det ryska folket idag.