2016-03-30, 23:51
Medlem
Vissa hatar Krim-borna så mycket att de vill förgifta vattnet. Försöket verkar ha misslyckats.

Citat:
Yesterday, law enforcement officers in the Crimean Yalta declared wanted man, who intended to poison the drinking water in the city.

Recall that in the winter 2015 MP of the Verkhovna Rada of Ukraine, V, VI convocation Alex Zhuravko warned of a possible threat to the Crimean poisoning of water sources in the program "really":

"I want to appeal to the government of the Crimea and the Crimean security. It planned to poison the pond near Simferopol and nearby villages, where there is groundwater and wells with the help of mercury. Be vigilant - are behind this radical groups. This diversion is designed terrorists Dzhemilev and Islyamova! "

http://news-front.info/2016/03/30/novosti-kryma-neizvestnyj-pytalsya-otravit-pitevuyu-vodu-v-yalte/
Citera
2016-04-01, 14:24
Medlem
bernad_laws avatar
Kosovo är inte topic. /Mod
Citera
2016-04-09, 13:59
Medlem
Vitryssland erkänner Krim som ryskt. Så tolkas det här inlindade uttalandet.

Citat:
"On the question of the recognition of Crimea, we should proceed from fact, who does own Crimea today de facto," said the Minister, answering a question about whether Belarus formally recognizes Crimea as part of Russia. "Nobody demands from us the requirement of recognising [Crimea]", quotes RIA Novosti from the Minster.

http://www.fort-russ.com/2016/04/belarus-recognizes-crimea-as-russian.html
Citera
2016-04-09, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare

Ja inte minsta förvånande med tanke på att Vitryssland, ett av Europas få diktaturer, och ev. under det ryska trycket erkänner ukrainska Krim som ryskt. Fast någon länk som visar på just detta får vi kanske vänta och se tills den respekterade pressen har att säga. Eftersom Krim ju fortfarande är Ukrainskt territorium så verkar det mer som en rysk tidningsanka faktiskt.
Citera
2016-04-09, 20:02
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:

Vitryssland var ett av de fåtal länder i FN som 2014 röstade emot resolution 68/262 gällande försvarandet av Ukrainas territoriella gränser. Men nu svävar de istället kring ämnet. Den slutsats som den ryska artikeln drar är därmed också felaktig, och Vitryssland tycks numera distansera sig något från Ryssland och dess ockupation av den ukrainska Krimhalvön.
Citera
2016-04-12, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Vitryssland var ett av de fåtal länder i FN som 2014 röstade emot resolution 68/262 gällande försvarandet av Ukrainas territoriella gränser. Men nu svävar de istället kring ämnet. Den slutsats som den ryska artikeln drar är därmed också felaktig, och Vitryssland tycks numera distansera sig något från Ryssland och dess ockupation av den ukrainska Krimhalvön.

Men sluta nu, titta på vad Lukashenko sagt tidigare.
Citera
2016-04-12, 02:15
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren75
Men sluta nu, titta på vad Lukashenko sagt tidigare.

Men vad har han sagt exakt, tidigare då? Du får gärna länka artiklar och citera texterna i urval, så att vi som faktiskt inte vet detta, verkligen kan se vad han egentligen säger.
Citera
2016-04-13, 20:06
Medlem
Det går ju inte att erkänna Krim som ryskt eftersom det enligt folkrätten tillhör Ukraina. Så vad Vitryssland tycker är helt ointressant i sammanhanget. Ryssland står ju i stor helt ensam i skamvrån som den buse till nation man ju numera är under Putin ledarskap. Ryssland skamgrepp på Ukraina kommer att vara en mörk
period av många i Rysslands nutidshistoria och i Putins eftermäle som katastrofal ledare.
Citera
2016-04-14, 17:08
Medlem
fitz-humes avatar
"Putins bro" - så kallas den av många ryssar. Ett namn som kan känneteckna den symboliska handling det innebär för Putin att landvägen koppla samman denna av Ryssland ockuperade och annekterade ukrainska halvö med ryska fastlandet.

Putin gav uppdraget till sin nära vän Rotenberg, vars företag aldrig har byggt en bro tidigare och därmed saknar nödvändig erfarenhet och kompetens. Projektet försenas och fördyras ytterligare på grund av diverse dispyter, både mellan lokala myndigheter och mellan diverse projektledare. En motorväg som ska förbinda brofästet med Simferopol har inte ens påbörjats och ingen tycks veta varför. Utöver detta utsätts alla inblandade aktörer för internationella sanktioner.

http://www.reuters.com/article/us-ukraine-crisis-crimea-bridge-idUSKCN0XA198
Citera
2016-04-14, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
"Putins bro" - så kallas den av många ryssar. Ett namn som kan känneteckna den symboliska handling det innebär för Putin att landvägen koppla samman denna av Ryssland ockuperade och annekterade ukrainska halvö med ryska fastlandet.

Putin gav uppdraget till sin nära vän Rotenberg, vars företag aldrig har byggt en bro tidigare och därmed saknar nödvändig erfarenhet och kompetens. Projektet försenas och fördyras ytterligare på grund av diverse dispyter, både mellan lokala myndigheter och mellan diverse projektledare. En motorväg som ska förbinda brofästet med Simferopol har inte ens påbörjats och ingen tycks veta varför. Utöver detta utsätts alla inblandade aktörer för internationella sanktioner.

http://www.reuters.com/article/us-ukraine-crisis-crimea-bridge-idUSKCN0XA198

Det stämmer att det är problem med bron. Sanktionerna sinkar projektet och så var det också med elkablarna. De kom på plats till slut och jag gissar att brons problem också löses.

Mer besvärande är att några projekterande ryska ingenjörer ser ut att ha gjort bort sig. Jag kan inte alla detaljer, men jag tror att det handlar om sjöbotten, brist på planering för kommunikationssystem på bron och kanske mer. Jag tänker att just sjöbotten är ett gammalt problem i området.

Jag är inte säker, men jag tror att Timchenko och Rotenberg lade varsin offert för bron. Den senare vann.

Jag är däremot säker på att VP håller ögonen på projektet och ingriper, om det behövs. Han var just ironisk mot någon tjänsteman eller politiker som sade ungefär att det inte var bråttom med tågförbindelse, eftersom inga ryska tåg avgår till Krim. VP påpekade torrt att det berodde på att det inte finns någon tågförbindelse. Om transportministeriet har klantat sig, så kanske några huvuden kommer att rulla.

Krim måste bara bli en framgångssaga, det vet VP. Han kommer att ta tag i problemen. Bron kom förresten upp i VP:s samtal med det ryska folket idag.
Citera
2016-04-14, 21:18
Medlem
Citat:
Det stämmer att det är problem med bron. Sanktionerna sinkar projektet och så var det också med elkablarna. De kom på plats till slut och jag gissar att brons problem också löses.

Mer besvärande är att några projekterande ryska ingenjörer ser ut att ha gjort bort sig. Jag kan inte alla detaljer, men jag tror att det handlar om sjöbotten, brist på planering för kommunikationssystem på bron och kanske mer. Jag tänker att just sjöbotten är ett gammalt problem i området.

Jag är inte säker, men jag tror att Timchenko och Rotenberg lade varsin offert för bron. Den senare vann.

Jag är däremot säker på att VP håller ögonen på projektet och ingriper, om det behövs. Han var just ironisk mot någon tjänsteman eller politiker som sade ungefär att det inte var bråttom med tågförbindelse, eftersom inga ryska tåg avgår till Krim. VP påpekade torrt att det berodde på att det inte finns någon tågförbindelse. Om transportministeriet har klantat sig, så kanske några huvuden kommer att rulla.

Krim måste bara bli en framgångssaga, det vet VP. Han kommer att ta tag i problemen. Bron kom förresten upp i VP:s samtal med det ryska folket idag.
Hur Krim kan bli en framgångssaga för Putin är nog många som undrar med tanke på vad äventyret kostat ryska skattebetalare och all ryssar som blivit offer i kriget Putin startade. Givetvis kan inte varken Krim eller låtsasrepublikerna bli någon framgång för Putin, i bästa fall mindre katastrofalt bara. Putin är ju inte någon lysande strateg milt sagt med tanke på ur Ryssland faller i välfärdsligan och rötan i samhället sprider sig. Och ju mindre herr Putin lägger sig i Rysslands industri och storföretag desto större chans har ju Ryssland att reparera skadorna i ekonomin som han ju åsamkat både Ryssland och Ukraina. Tyvärr lider Ryssland fortfarande av mindervärdeskomplex så går det bra för landet är det Kremls förtjänst, går det dåligt är det Washingtons fel.
Citera
2016-04-14, 21:45
Medlem
Den nya elkabeln till Krim är på plats i förtid. Ännu en är snart på plats och då kan de sista reservaggregaten stängas ned. Två nya kraftverk är också under byggnad och fasta Ryssland avlastas. En tidigare rapport om kablarna kan ha varit felaktig, men det beror på vilka kablar man talar om. Se nedan. Den här kabeln kom på plats idag.

Citat:
And today, April 14, the third line of the power bridge was put into operation, which increased the possibility of receiving additional 200 MW. Thus, the current power supply will total 600 MW," he said.

Novak said that some objects were put into operation ahead of the schedule - firstly, four lines for 220 kV of submarine cable chains, which enabled the transfer of 200 MW. In addition, new substation of 500 kV was built, the new 500-kV transmission line from Kubanskaya substation to Taman substation. These are the main objects, in total 7 additional objects were built and reconstructed from the time the previous line was constructed.

Novak added that the next stage in the next two to three weeks is putting into operation one more line of 200 MW, which in total will provide up to 800 MW from the Russian Unified Energy System.

"In 2017-2018 we are going to introduce capacities of 940 MW. Two large power plants will be built, they are now under construction - one in Sevastopol, one in Simferopol

http://tass.ru/en/economy/869837
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in