Citat:
Ursprungligen postat av
hasselmuz
NB:s nya info kom först i TR efter att han (förmodligen) fått höra vad brorsan sa om honom, misshandel av fruar, ofta i bråk osv. Kanske Nerijus hämnades på detta vis för att nedvärdera brodern. Några såta vänner verkar dom ju inte vara. Känslan är i mitt tycke att han vet att brodern inte är inblandad, bl a för att Irina ger brodern alibi ända från start och inte har ändrat sig.
Det är klart att han vet att brorsan inte har något med det här att göra eftersom det är
ju en mans verk och just hans och ingen annans.
Däremot är jag ganska säker på att från den stund NB i sin uppenbara oro började
prata med Aivaras och Irina om detta med DNA; om det kan avsättas om man tar i någons
kläder, så förstod dessa två genast att det inte alls stod rätt till, att NB nog hade med flickans
försvinnande att göra. I takt med att Nerijus sedan under veckan uppvisade alltmera avvikande
beteende, -
hade jag inte vetat att det var min bror hade jag trott att det var en helt
annan människa, så förändrad var han. (nåt i den vägen) - rökte alltmer, tappade aptiten
sov knappt nånting, så tror jag det blev åtminstone för brodern mer än starka misstankar om inblandning, det blev en övertygelse om att det låg till så.
Så när man under sena fredagen begav sig till Martorp i föregivet maskletarsyfte så
visste säkert AB att han delade bil med en nybliven mördare. För han begrep att saknade Lisa
aldrig kunde återfinnas i livet.
Han skulle dock aldrig kunna förmå sig att gå till polisen med vad han förstod.
Därtill var han alltför skraj för sin bror. Det måste ha känts befriande att till slut vid förhör
kunna berätta som det var, överge lögnerna och våga säga sanningen.
Jag tror att han är väldigt lättad över att slippa ha Nerijus i sitt liv längre.
edit: Och nu ska han behöva uppleva förmodligen att den dömde brodern skyller sitt
vedervärdiga dåd på honom.