2016-04-17, 20:08
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA-B
Om jag får säga mitt här?
Så har inte hovrätten gått till botten med detta, endast dömt va tingsrätten dömt till!

(Sitter själv med en stor IVO anmälan, som jag nyss fått svar på, IVO har inte gått till botten, om vad som skrivs i journal handligar,300 sidor, detta är ett stort fel ( Har en då fått rätt i vissa saker)
Detta förekommer ev inom IVO, som ska utreda människors liv.Det handlar om datum o klockslag, o mörkande, mycket viktiga saker.) Som dom inte orkar läsa igenom.

Så min inställning, är att HR, inte gjort en grundlig bedömning i detta ärendet, utan helt gått på vad TR dömt!

Finns för många ? i detta fall,

Sen får ni tycka vad ni vill!
Så slarvigt av myndigheter, är dom slappa eller vad är det?
Rättsäkerheten står på spel, hos våra myndigheter, går inte att lita på dom idag, då det handlar om människors liv!

Hur står det till med vårat rätts samhälle?

PS: Felstavning,

I likhet med Tingsrätten...
finner du brytpunkten du skulle kunna börja läsa Hovrättens argumentation på sid.17 i domen.
Man har inte bara läst utsagorna, man har även lyssnat till dom, och givetvis avvägt genom överläggning, en dialog som aldrig hamnar i sin helhet i domen.

Tingsrätten då.
För det första har dom genomfört syn, och har därmed på fötterna gällande distans och plats-uppfattning.
Då finns det alltså flera av varandra oberoende vittnen, som förutom att deras iakttagelser sammanfaller i tidsförlopp, även sett ungefär samma sak. Beskrivningen om bil, personen i bilen och även på vilka platser iakttagelsen gjorts, gör att ett pussel faller på plats, vilket framgår genom frasen "Samtliga omständigheter" i Tingsrättens dom på sid.30
Dessa oberoende vittnen styrker varandra på det viset.

På ett enkelt språk skriver jag att det inte finns någon anledning för hovrätten att gå till botten med något som är otvetydigt. Det finns inget utrymme att trolla med dessa vittnesmål bara för dom hamnat i ännu en rättsintans, dom är vad dom är enskilda, men händelsevis styrkta av varandra.

Beklagar din upplevelse av IVO, skulle gärna vilja höra att du tar det vidare, men ska man dra alla över kam för det?
Jag tycker likt dig, att rättssamhället går att förbättra.

Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Hovrätten har väl som vanligt suttit av förhandlingarna, lyssnat och lagenligt dömt på vad de hört. Att de därvid tar sin utgångspunkt i TR:s dom är väl självklart - det är ju ett överklagande som avhandlas. Men de har därmed inte "gått på TR:s dom" (=kopierat den ?), dock haft samma material plus kompletteringar att utgå ifrån. Att HR drar samma slutsats som TR är då inte konstigt. Vad som förebringas i rättssalen, till slut, är resultatet av inte bara polisutredningen och åklagarens framställan, utan försvarets framställan och av detta begärda kompletteringar. Det är ju ett rollspel enligt noggrant föreskrivna regler, så jag förstår inte vad du menar att HR har underlåtit.

Rollspelet ligger lite i bevisvärdering. Här kan uppfattningar variera, men just gällande dessa vittnesmål finns helt enkelt inte mycket utrymme att värdera olika.

I ett annat fall jag läst, fanns vissa vittnesiakttagelser som inte fick sin styrka förrän polisen gjort en kompletterande videofilmad distans/tid-mätning ihop med att ärendet kom upp i Hovrätten. Mätningen gällde hur snabbt en person skulle kunna ta sig till fots från en plats till en annan, och skillnaden denna mätning innebar, var inledning på en övrig bevisvärdering som gick rakt till - fälld för mord istället för friad.
Pga denna uppdagning, ändrades värderingen om vissa vittnen.
I detta fall, gick ingen av rättsinstanserna syn.
2016-04-17, 20:12
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hahahahaha. Ja - hur ska han ha det nu?
Vem steker pannkakorna och spelar änglarnas spel?
Är hon inne eller är hon ute:
https://www.youtube.com/watch?v=rKuL1p6Qc4E

Nu hajade jag till här.

Det rör sig om väldigt begränsat med påträffat DNA-material.

Eller fanns en sådan här i beslagsprotokollen:
2016-04-17, 20:14
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Så har inte hovrätten gått till botten med detta, endast dömt va tingsrätten dömt till!

(Sitter själv med en stor IVO anmälan, som jag nyss fått svar på, IVO har inte gått till botten, om vad som skrivs i journal handligar,300 sidor, detta är ett stort fel ( Har en då fått rätt i vissa saker)
Detta förekommer ev inom IVO, som ska utreda människors liv.Det handlar om datum o klockslag, o mörkande, mycket viktiga saker.) Som dom inte orkar läsa igenom.

Så min inställning, är att HR, inte gjort en grundlig bedömning i detta ärendet, utan helt gått på vad TR dömt!

Så slarvigt av myndigheter, är dom slappa eller vad är det?
Rättsäkerheten står på spel, hos våra myndigheter, går inte att lita på dom idag, då det handlar om människors liv!

Hur står det till med vårat rätts samhälle?

PS: Felstavning,

Frågan är då .
Varför har hovrätten dömt likadant som tingsrätten ?
Kan det bero på att det har lagts fram tillräckligt med bevis båda gångerna för att fälla
mördaren Nerijus för mord och till livstids fängelse .
Så länge det har bevisas att mördaren Nerijus har gjort sig skyldig till mordet och dömts
för detta så är det väl ingen fara med rättssäkerheten i Sverige .
En fara för rättssäkerheten vore det däremot om man släppte ut en överbevisad
mördare som Nerijus så att han kunde döda fler unga kvinnor .
Nu lär det ju inte hända eftersom Björne kommer att gå bet med sin ansökan om PT .
Summan av kardemumman är att rättssäkerheten i Sverige är utmärkt .
2016-04-17, 20:18
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

Nerijus Bilevicius kommer att bli ihågkommen som en av de värsta mördare som drabbat
Sverige. Den saken står klar.

Om det inte gick fort, t.ex. att hon ströps väldigt snabbt i norra änden av ladan.

Citat:
(...)

Jag kan tycka att HR gjorde det lätt för sig, men stannar därvid. Svårt att bevisa om det är slarvigt eller medvetet. Det kan också vara bekvämt...
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2016-04-17 kl. 20:22.
2016-04-17, 20:20
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Riktigt skrämmande hela byggnaden, måste varit en rejäl mardröm. Bredden på skåpet var 24cm. Mycket våld måste ha krävts för att pressa in henne i det skåpet. Skåpet var väl dessutom kortare än vad Lisa var med typ 5-7 cm. Sen har vi ju alla kläderna som också fanns i skåpet, vilken grym jävel Krävdes 4 personer att få ut Lisa. Det säger en del om hur han måste ha kämpat för att lyckas pressa in Lisas kropp i det trånga skåpet.

http://postimg.org/image/704v5uf0t/
Den oerhört brutala hanteringen av kroppen, när han med våldsam styrka har pressat in henne i skåpet indikerar ju på en oerhörd aggressivitet just då. Handlar nog inte bara om att han "hade bråttom", fanns ju andra ställen i byssjan han kunde gömt undan kroppen där han inte hade behövt använda det extrema fysiska våld han nu gjorde. Vem behandlar en annan människas kropp på det avskyvärda sättet?
Han måste ha varit helt adrenalinstinn och speedad av sin sexualsadistiska gärning fortfarande där, men kanske det inte var tillräckligt för honom utan han fick sitt sista utlopp för sadismen när han brutalt tryckte in henne i skåpet - som om hon var något skräp.
Han kände nog makten och kontrollen precis där, när han med kraft pressat in hennes döda kropp.
Det blev en avslutning som passade honom och hans gärning, först se hennes liv försvinna och sen försvann all hennes värdighet, allt som var hon - intryckt i ett skåp med neddragna kläder.

Sen åker han hem till sin fru och bror, åker och handlar pizza för att äta.
Precis som om det var en vanlig dag.
Precis som om inget hänt
.
Är så brutalt jävla vidrigt.

Det går liksom inte att förstå......
2016-04-17, 20:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Nu hajade jag till här.

Det rör sig om väldigt begränsat med påträffat DNA-material.

Eller fanns en sådan här i beslagsprotokollen:
Hahahahaha.
Jag börjar bli väldigt nyfiken på PT-ansökan må jag säga. För jag begriper inte hur det ska kunna sys ihop med det som setts hittills.
2016-04-17, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Om det inte gick fort, t.ex. att hon ströps väldigt snabbt i norra änden av ladan....
Vad är "väldigt snabbt", när det gäller dödsångest ? Hennes naglar bär väl ändå vittnesmål om en kamp för livet ? Jag tycker att varje sekund av den intensiteten är en evighet. Annat hade det varit, om hon helt överraskande skjutits i huvudet.
2016-04-17, 20:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Om det inte gick fort, t.ex. att hon ströps väldigt snabbt i norra änden av ladan.
Vad har en snabb strypning med det hela att göra?

Jag har hennes hårstrå två meter upp vid röret i andra änden av ladan i åtanke.
2016-04-17, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Den oerhört brutala hanteringen av kroppen, när han med våldsam styrka har pressat in henne i skåpet indikerar ju på en oerhörd aggressivitet just då. Handlar nog inte bara om att han "hade bråttom", fanns ju andra ställen i byssjan han kunde gömt undan kroppen där han inte hade behövt använda det extrema fysiska våld han nu gjorde. Vem behandlar en annan människas kropp på det avskyvärda sättet?
Han måste ha varit helt adrenalinstinn och speedad av sin sexualsadistiska gärning fortfarande där, men kanske det inte var tillräckligt för honom utan han fick sitt sista utlopp för sadismen när han brutalt tryckte in henne i skåpet - som om hon var något skräp.
Han kände nog makten och kontrollen precis där, när han med kraft pressat in hennes döda kropp.
Det blev en avslutning som passade honom och hans gärning, först se hennes liv försvinna och sen försvann all hennes värdighet, allt som var hon - intryckt i ett skåp med neddragna kläder.

Sen åker han hem till sin fru och bror, åker och handlar pizza för att äta.
Precis som om det var en vanlig dag.
Precis som om inget hänt
.
Är så brutalt jävla vidrigt.

Det går liksom inte att förstå......

Jag delar din uppfattning att även det aggressiva avslutet ingått i hans sexuella fantasi. Där han äger all kontroll och makt, en brutal sista förnedring.

Man kan fundera vilken kvinna i NBs liv som Lisa fick "klä skott" för?
2016-04-17, 20:50
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Allt det du beskrev finns bara i din fantasi. Inget med verklighet att göra. Ett försök att dupera eller..
Tror inte att du riktigt hänger med här, det jag beskrev ligger nog mycket nära sanningen.
Är bara att vänta och se. Nerijus kommer att fortsätta vara tyst medan Hurtig spinner vidare på sina hypoteser.
2016-04-17, 20:53
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Hahahahaha.
Jag börjar bli väldigt nyfiken på PT-ansökan må jag säga. För jag begriper inte hur det ska kunna sys ihop med det som setts hittills.

Lite från sittande uppe i helikoptern, kikande på vilken sinnesstämning Hurtig uppträtt med över tid:

19 Februari
http://www.expressen.se/gt/advokaten-om-forsta-motet-med-bilevicius/
Citat:
Men det är mycket svårt att få prövningstillstånd i Högsta domstolen och jag håller nere förväntningarna. Jag är inte Zlatan, jag är Björn Hurtig.

15 april
http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/lisa-holm-mordet-%C3%B6verklagat-till-hd-1.191062
Citat:
Det finns fog för HD att pröva tillstånd.

Tonläget är relativt stor skillnad på, iaf i mina ögon.
2016-04-17, 20:56
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Vad har en snabb strypning med det hela att göra?

Jag har hennes hårstrå två meter upp vid röret i andra änden av ladan i åtanke.

Skulle ett hårstrå vid ett rör två meter upp kvalificera till "en av de värsta mördarna i Sverige"...hur tänker du då... folk tappar ca 100 hårstrån per dag normalt utan något som helst våld. Hårstrån kan sedan lätt virvla om kring i luften och färsta på något med statisk elekricitet (beroende av hårkvalitet och/eller väderförhållanden).

Själva hårstrået i sig säger väl inget om vare sig offrets presumtiva försvarslöshet eller hur pass plågsamt eller utdraget döden är för offret, och det är väl de aspekterna man tänker på om man ska rangordna "värsta mördarna".
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-04-17 kl. 20:59.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in