2016-04-16, 23:37
Medlem
Två händelser har nu kommit som bör visa sig i mätningar som UTFÖRES 15 april---15 maj. Jag tänker då på budgeten där det bör ha chockat många väljare att kostnaderna för Niggrationsverket ser ut att överstiga försvarskostnaderna. Där tappar S till M och några tror jag går till SD.

Sedan bör också Kaplan-affären ge effekter eftersom Sölvén framstår som en mycket dålig ledare. S tappar till M men jag tror också att fokuseringen på Kaplans utseende i rutan kan skrämma över ett litet antal också till SD.

Sedan har vi detta att biståndsmedel används till att finansiera bjudresor bara för att Sverige skall in i Säkerhetsrådet med sin feminism.. ...Även här tappar S men troligen kniper M dessa.

Jag förutser då en uppgång för SD med 1% totalt i Maj och med 2% för M...tråkigt att M skall kapitalisera på allt skit som händer men SD har ett starkt kort för framtiden vad gäller "vad var det vi sa"--argumentet och borde vara det vettigaste missnöjespartiet.
2016-04-16, 23:52
Medlem
Thelonegunmans avatar
Att SD tappar väljare när deras politik börjar slå igenom är väl ändå inte så konstigt? Även om SD numera har en bas av väljare som aldrig kommer återvända till sitt moderparti så bestod den fenomenala uppgången förra året i att pga samtliga partier var i direkt opposition med SDs politik.

Vad är egentligen viktigast? Höga siffror för ett SD som just nu tappat initiativet men som ändå lyckats etablera sin politik så långt bort som dess ideologiska motsats MP? Sen kommer SD aldrig att få cred för sina nostradamiska talanger vilket är tråkigt men för de flesta av oss är SD verktyget för att åstadkomma politisk förändring.

I takt med att invandringen och integrationen havererar kommer SD dock att öka men vi har just nu en shitstorm ingen kan städa upp. Tror någonstans att Sd är mycket nöjda med att vara åskådare då ingen kommer att klandra dem för det samhällsförfall som väntar oss.
2016-04-17, 05:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Två händelser har nu kommit som bör visa sig i mätningar som UTFÖRES 15 april---15 maj. Jag tänker då på budgeten där det bör ha chockat många väljare att kostnaderna för Niggrationsverket ser ut att överstiga försvarskostnaderna. Där tappar S till M och några tror jag går till SD.

Sedan bör också Kaplan-affären ge effekter eftersom Sölvén framstår som en mycket dålig ledare. S tappar till M men jag tror också att fokuseringen på Kaplans utseende i rutan kan skrämma över ett litet antal också till SD.

Sedan har vi detta att biståndsmedel används till att finansiera bjudresor bara för att Sverige skall in i Säkerhetsrådet med sin feminism.. ...Även här tappar S men troligen kniper M dessa.

Jag förutser då en uppgång för SD med 1% totalt i Maj och med 2% för M...tråkigt att M skall kapitalisera på allt skit som händer men SD har ett starkt kort för framtiden vad gäller "vad var det vi sa"--argumentet och borde vara det vettigaste missnöjespartiet.

Får jag sammanfatta dig enligt följande:

1. Regeringen (med Alliansens goda minne) har beslutat om den historiskt exceptionella inteckningen av ca 400 miljarder kr i framtida budgetutrymme för att hantera massbidragsinvandringens direkta kostnader över de kommande åren,

2. En av ministrarna har ännu en gång avslöjats som islamist med eventuella islamofacistiska sympatier men får sitta kvar (med Alliansens goda minne).

Du förutspår att ovanstående två faktorer kommer att resultera i en opinionsökning på 1%-enhet för SD (jag säger inte emot)?

Med det i bakhuvudet får man i sådana fall undra vad som skulle krävas för en något högre opinionsökning för SD?

- Att IS medlemsregister läcker ut som visar att samtliga ministrar i regeringen varit hemliga medlemmar i åratal.

- Att regeringen och alliansen bestämmer sig för att budgetera 800 miljarder kr till massbidragsinvandringen.

Vem vet, det kanske skulle göra svennen riktigt förbannad och säker ge 2 - 3 %-enheter i extra stöd till SD?
2016-04-17, 06:12
Medlem
Alltså, vänsterfolk jublar och säger "I nästa val åker SD ur riksdagen". Ursäkta, men de ligger i alla mätningar ÖVER det förra valresultatet.
2016-04-17, 06:59
Medlem
Men snälla, sansa er.

De som gått över kan lätt vinnas tillbaka till 2018.

Nya SD:are kommer då vardagen gör sig påmind över hela Sverige.

Johanssons dotter blir antastad, Anderssons sons bil sönderslagen, Svensson granne med asylboende, Larssons vågar inte gå hem på kvällen efter teatern.....osv
2016-04-17, 07:46
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av checkthisout.
Hur resonerar ni som tycker att SD tappar för att deras politik inte är tillräckligt stark mot invandringen? Det är väl ingen väljare som tror att något annat parti i sjuklövern skulle föra en mer restriktiv migrationspolitik? Alla andra partier har ju redan fått sin chans och bevisat att de är för massinvandringen.

Den rimliga tolkningen är ju i så fall att SD tappar (i OU, gentemot VALRESULTATET är det annat) därför att både M och S har agerat i flyktingfrågan.

Sakligt sett är det ju dessutom en rasande skillnad på partier som kan göra något (för de har makten) och oppositionspartier (som kan lova litet vad som helst). Här har ju SD inga fördelar före partier som har bevisat att de är, litet spetsigt uttryckt, statsbärande. Sd har i detta nackdelen av att vara oprövade snackputtar. Alliansen är ett prövat alternativ, SMP+V är för närvarande i förarstolen.

Det är inte heller avundsjuka på SD:s kompetens och politiska duglighet som är grunden till att M och S svänger, utan det faktum att en omsvängning ser ut som något som stora delar av väljarkåren önskar sig.
2016-04-17, 07:56
Medlem
Floragatans avatar
SD gör helt rätt. Normalisering är den snabbaste vägen till reellt inflytande, M är nyckeln.
Senast redigerad av Floragatan 2016-04-17 kl. 07:59.
2016-04-17, 08:00
Medlem
JustZlatans avatar
Det är långt kvar tills nästa val. SD hinner öka med 20%-enheter till 2018. Nästa år kommer baksmällan för Sverige och då kommer SD öka markant och det kommer hålla i sig i några år.
2016-04-17, 08:06
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floragatan
SD gör helt rätt. Normalisering är den snabbaste vägen till reellt inflytande, M är nyckeln.
Ja det syns tydligt hur bra det går.
I alla koalitioner så förlorar det mindre stödpartiet i opinionen. Nu är inte Sd i koalition med M rent fysiskt. Men man vill gärna utmåla sig som ett möjligt och villigt stödparti.
Detta får till följd att folk sre sd som ett stödparti i en koalition. Sd får de negativa effekterna utan att få något politiskt inflytande. En lose-lose-situation för Sd.
Sd:s partistrateger är skrattretande dåliga och kortsiktiga.
2016-04-17, 08:35
Medlem
Floragatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Ja det syns tydligt hur bra det går.
I alla koalitioner så förlorar det mindre stödpartiet i opinionen. Nu är inte Sd i koalition med M rent fysiskt. Men man vill gärna utmåla sig som ett möjligt och villigt stödparti.
Detta får till följd att folk sre sd som ett stödparti i en koalition. Sd får de negativa effekterna utan att få något politiskt inflytande. En lose-lose-situation för Sd.
Sd:s partistrateger är skrattretande dåliga och kortsiktiga.
Nästa val är skitsamma, det är flera år framåt. Det är åsiktsnormalisering nu eller förlora, folk har fortfarande inte fattat ett dugg. SD måste in i den där vidriga smeten. Eventuella ideologiska betänkligheter får vänta.
2016-04-17, 09:45
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floragatan
Nästa val är skitsamma, det är flera år framåt. Det är åsiktsnormalisering nu eller förlora, folk har fortfarande inte fattat ett dugg. SD måste in i den där vidriga smeten. Eventuella ideologiska betänkligheter får vänta.

Det är i valen man ökar sin politiska makt med fler riksdagsmandat. Vi har en minoritetsregering som styr landet tack vara att majoriteten inte kan enas om att göra sig av med dem. Decemberöverenskommelsen lever vidare.

För övrigt verkar OU ha samlat ihop sig till mitten av månaden så nu i veckan kommer nästan alla institut att redovisa. Diskrepansen mellan Sifo / IPSOS, de ledande inom det Svenska PK konglomeratet och YouGov / Sentio består nog ett tag till.

Men jag är helt säker på att när det blir valår är skillnaderna mycket mindre än nu. Trovärdighet är viktigare än deras propagandaroll inom PK kollektivet.
2016-04-17, 09:54
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Även om de generellt ligger på en högre nivå så uppvisar Sentio precis samma mönster som övriga OI. Samma sak gäller YouGov. Räkna med en Sentio på i runda slängar kring 21-24% och en YouGov på 22-25%.

Jag är faktiskt ytterst tveksam att man tappar ,speciellt när man ser till medlemstillväxt ,likes på Facebook etc.
vad som däremot hänt är att tillväxten mattats när övriga partier tagit SD,s politik,och då den överviktning instituten tvingats gör mot SD när tillväxten varit så enorm ,gör nu att det ser ut som att partiet tappar,och det lär inte sjuklövertrogna institut ha något emot att visa upp heller.
Misstänker även att vissa institut tagit chansen att obstruera nu när vi var på väg in in minskning av undersökningar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in