2016-04-16, 22:32
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Det måste vara ett himla jobb att vara skräddare och sy upp alla kostymer till filmer som Peter Pan, till sjömän, pirater, mullvadar och soldater. Krävs att man planerar och tänker till, har kontroll, annars blir det lätt en cirkus Men låt inte detta sätta käppar o hjulet när ni grubblar på vem som söks.. Blicka upp mot karlavagnen och tänk på... Ja vem då?
Peter den store?
Citera
2016-04-16, 22:36
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Peter den store?

Nej, översätter man texten till engelska blir nog ledtrådarna i vissa fall enklare att se..
Citera
2016-04-16, 22:37
Medlem
stepe543s avatar
Citat:
Nej, men Karlavagnen är mycket riktigt en referens till en ryss, fast en fiktiv (får man anta iaf).

Björnen Misja??
Citera
2016-04-16, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stepe543
Björnen Misja??

haha den var bra, men nix. Namnet på ryssen göms faktiskt i klartext i karlavagnen. Fast personen som söks i frågan är en författare
Citera
2016-04-16, 23:56
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
haha den var bra, men nix. Namnet på ryssen göms faktiskt i klartext i karlavagnen. Fast personen som söks i frågan är en författare
Får inte till ryssen, men skräddare är ju tailor på engelska, så Elizabeth Taylor?

Hennes verk har ju filmatiserats, med bl.a. skådespelarnamnen Elizabeth Taylor (om jag inte läste googleresultaten helt galet), så det stämmer väl lite i alla fall?
Citera
2016-04-17, 00:11
Medlem
flugzvamps avatar
John le Carré alltså? Tror faktiskt inte att jag läst en enda av hans böcker och den enda film jag sett är Constant Gardener. Men jag känner till namnet på Tomas Alfredson-rullen.
Citera
2016-04-17, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flugzvamp
John le Carré alltså? Tror faktiskt inte att jag läst en enda av hans böcker och den enda film jag sett är Constant Gardener. Men jag känner till namnet på Tomas Alfredson-rullen.

Ja! Rätt. Tinker, Tailor, Soldier, Spy (Mullvaden på svenska).. Sailor togs bort för det kunde missuppfattas av agenter för Tailor. Finns en smiley i texten, control, "the Circus" och Karla. "Käppar i hjulet" var uppföljaren.

Frågan är din!
Citera
2016-04-17, 16:59
Medlem
flugzvamps avatar
Tack! Då kör vi lite skvaller om en historisk person...

1. Modemedveten karribisk skönhet som anses ha varit lite av en gold digger.
2. Var inte den mest trogna makan, och hennes affärer sägs ha fått hennes make att i sin tur inleda en uppmärksammad relation med en kollegas hustru.
3. Vad är ett namn? Det som vi kallar ros skulle ju dofta lika underbart vad det än hette.
Citera
2016-04-18, 00:45
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:

2. Var inte den mest trogna makan, och hennes affärer sägs ha fått hennes make att i sin tur inleda en uppmärksammad relation med en kollegas hustru.
3. Vad är ett namn? Det som vi kallar ros skulle ju dofta lika underbart vad det än hette.

Coco Chanel?

Visserligen inte ursprung från Karribien, men du kanske syftar på en ordvits Coco - kokos? I allra högsta grad modemedveten.
Sades både bedra och ha blivit bedragen.
Doft - parfym Chanel no 5, bl.a.

Bonne nuit!
Citera
2016-04-18, 01:43
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:

Naomi Campbell
Citera
2016-04-18, 07:18
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Drar till med Eva Perón, hon var väl dock inte riktigt från Karibien...men ändå.
Citera
2016-04-18, 12:37
Medlem
flugzvamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Coco Chanel?

Visserligen inte ursprung från Karribien, men du kanske syftar på en ordvits Coco - kokos? I allra högsta grad modemedveten.
Sades både bedra och ha blivit bedragen.
Doft - parfym Chanel no 5, bl.a.

Bonne nuit!

Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Naomi Campbell

Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Drar till med Eva Perón, hon var väl dock inte riktigt från Karibien...men ändå.

Många fina förslag. Men ni får gå lite längre bak i tiden.

En ganska viktig punkt i berättelsen om hennes liv är att make nummer två skiljde sig från henne eftersom hon var steril. Trots det är många historiska män och kvinnor ättlingar till henne i rakt nedstigande led.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in