2016-04-16, 20:28
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Ang. homosex och att Gud vill döda.
Du har gett sken av att vara ett JV så jag tog en sida av JV
https://www.jw.org/sv/bibelns-praktiska-v%C3%A4rde/fr%C3%A5gor/bibeln-om-homosexualitet/
På denna sida står det i Kol 3:5 " döda varje begär av fel slags sex "
I folkbibeln står det däremot:
Kol 3:5 "döda därför era begär som hör jorden till, otukt, orenhet, lidelse, lusta, girighet som avgudadyrkan".

Men tror du inte att Gud / JVHA menar att " döda " är mer att förtränga ?
Står i tredje mosebok vill jag minnas, jupp 20:13,
Citat:
If a man also lie with mankind, as he lieth with a woman, both of them have committed an abomination: they shall surely be put to death; their blood shall be upon them.
Citera
2016-04-16, 20:34
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Om takstolar kan tillverkas som fackverkskonstruktioner, så har takstolar något (inte allt) med fackverk att göra.

Jag ska ta bort taglinen, jag tror min poäng har gått fram.

Jaha, så du menar alltså att takstolar har med stål att göra i och med att de kan tillverkas av stål?

Eller, om tennisrack kan tillverkas som fackverkskonstruktioner så har tennisrack något (inte allt) med fackverk att göra.

Jo, det var kul.

Det sättet att tänja verklighetens gränser i resonemang förklarar en hel del om varför du kan få vissa saker i bibeln att verka helt trovärdiga.
Citera
2016-04-16, 20:42
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Enklare då att du går upp i din verktygslåda i huvudmenyraden till höger och tittar på:
"Mina citerade inlägg"
Där hittar du allt som citerats av dig i alla forum så slipper du leta.

Tack för hjälpen, men ibland så använder inte alla citeringsknappen, utan ibland kan de även hänvisa till något jag skrivit i svar till andra och bara skriva "Smeso har skrivit om det" eller "som Smeso hävdade ovan" eller "som knäppskallen Smeso påstod" ...

Sådana hänvisningar hittar man inte med "Mina citerade inlägg".

Och ibland vill jag hitta mina egna inlägg för en snabb genomläsning av vad jag egentligen skrev några dagar tidigare eller för att kopiera något därifrån.
Senast redigerad av Smeso 2016-04-16 kl. 20:44.
Citera
2016-04-16, 20:56
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Nej, jag menade inte att skapelseberättelsen är sann.
Det jag menade är att den enda sanna sanningen jag har funnit i bibeln är citatet.

Okej, då missförstod jag dig.
Det finns betydligt fler sanningar än så, men att det i begynnelsen var Ordet är ju inte ens sant.

I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud.

Vad kom egentligen först? Tanken eller ordet?
Ett ord skulle vara helt meningslöst utan en bakomliggande tanke, eller hur?
"I begynnelsen var Ordet" blir alltså ett felaktigt påstående.
Citera
2016-04-16, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Står i tredje mosebok vill jag minnas, jupp 20:13,

Det var inte min fråga var i bibeln det står.
Citera
2016-04-16, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Gud är väl inte emot homosex, bara att en man ligger hos en man som hos en kvinna.

Så kvinna-kvinna ordar inte boken om.

*suckar igen * så min fråga var: Så varför är Gud emot homosex ?
Men jag kan ställa om den: varför är Gud emot " att en man ligger hos en man som hos en kvinna "?
Citera
2016-04-16, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Gud är väl inte emot homosex, bara att en man ligger hos en man som hos en kvinna.Så kvinna-kvinna ordar inte boken om.

Nja, du har ½ rätt, för jag hittade romarbrevet 1:18-28,
http://www.brobyggarna.org/64.html
Där står det om kvinna-kvinna.
Citera
2016-04-16, 22:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej, det är inte glasklart för att du måste även förstå varför Gud är emot homosex.
Om du förstår varför Gud är emot, då är det glasklart.

Så varför är Gud emot homosex ?

Och vad är relevansen av detta för bibelns sanning/icke-sanning?

Förtydliga, tack.
Citera
2016-04-16, 22:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
*suckar igen * så min fråga var: Så varför är Gud emot homosex ?
Men jag kan ställa om den: varför är Gud emot " att en man ligger hos en man som hos en kvinna "?

Jag efterlyser fortfarande ett förtydligande av trådämnes-relevansen av detta?
Citera
2016-04-16, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Är det så överraskande att människor ofta har en egen agenda, som inte drar sig för att förvränga, ljuga och fuska för att få egna fördelar? Om företag skatteplanerar, och människor gömmer undan pengar i skatteparadis, är det då fel på mänskligheten, eller beror det på att människor väljer att göra onda saker?

Det finns många som säger sig vara kristna, men man är inte intresserad av att ta till sig budskapet eftersom man vill själva bestämma vad som är gott och ont. Ett enkelt exempel är dom som säger sig vara kristna, men förespråkar homosexualitet och blundar för uppenbara skriftställen som dessa:

"Men vi vet att lagen är något gott, om man brukar den rätt och tänker på att den inte är till för rättfärdiga utan för dem som lever utan lag och ordning, för gudlösa och syndare, hädare och förnekare, för dem som bär hand på sin far eller mor, för dråpare, för otuktiga och män som ligger med män, för människorövare, lögnare och menedare och allt annat som strider mot den sunda läran. "(1 Tim 1:8-10 Bibel2000)

"Har ni glömt att ingen orättfärdig skall få ärva Guds rike? Låt inte bedra er. Inga otuktiga eller avgudadyrkare eller horkarlar eller män som ligger med andra män, inga som är tjuvaktiga eller själviska, inga drinkare, ovettiga och utsugare – ingen sådan får ärva Guds rike. Så har somliga av er levt, men ni har låtit tvätta er rena, ni har helgats och gjorts rättfärdiga genom herren Jesu Kristi namn och genom vår Guds ande."(1 Kor 6:9-11 Bibel2000)

Det är väl ganska uppenbart att män som ligger med män inte följer bibelns budskap, och därmed inte kan vara kristna samtidigt som dom begår brott mot Guds lagar? Ändå menar många det, och bortförklarar och blundar för skriftställen. Jag skulle ha kunnat citera GT också, som belyser Guds syn på detta ytterligare.

Men detta med frågan om homosexualitet är bara en av frågorna som "kristna" och andra förvränger. Ta t.ex. detta att kristna skulle vara politiska och delta i krig, det är uppenbart att dom första kristna vägrade detta, dom vägrade gå med i den romerska militärmakten och riskerade döda andra kristna i andra länder. Men detta är exakt vad många "kristna" har gjort, t.ex. i 2:a världskriget där t.o.m. prästerna välsignade soldaterna på var sin sida. Detta strider mot Jesu budskap om att vända andra kinden till, och älska sina fiender.

Det är alltså inte fel på bibeln, det är människor som förvränger bibelns budskap till sin egen fördel, eller som många ateister här på FB, man är så övertygad och hjärntvättad att man förhärdar sitt hjärta och hånar troende och ifrågasätter så fort man ger svar och ignorerar helhetsbilden.

"Där (i Paulus brev) finns somligt som är svårt att förstå, och detta liksom vad som står i de övriga skrifterna förvränger okunniga och obefästa människor, till sitt eget fördärv." (2 Petr 3:16 Bibel2000)

OK, jag förstår hur du menar, Ibland är det säkert så att människor medvetet förvrängt bibeln till sin fördel ? men jag tror knappast alla meningsskiljaktigheter kan förklaras med det.

en fråga kristna tvistar om är om det är rätt eller fel att be till jungfru Maria, vilka har rätt ? hur har du gått tillväga för att avgöra vem som har rätt. Ett annat exempel är frågan om kvinnliga pastorer.

Angående frågan om våld, var det inte om en romersk officer Jesus sa att han aldrig sett så stark tro bland israeliterna. ?(Matteus 8.10 ) och han krävde inte att han skulle avsäga sig tjänsten som officer... kanske de som krigade tänkte på honom.
Senast redigerad av Harr. 2016-04-16 kl. 22:41.
Citera
2016-04-16, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hustlebustle
Får man ex. besök av Jehovas så får man för det mesta inga direkt svar
utan de hänvisar till texter i Bibeln.

Kan Bibeln verkligen vara sann efter att texten har gått från mun till mun
under så många år ?

Det sägs ju att det i Dödhavsrullarna fanns texter om reinkarnation men att
det under tiden då Bibeln skrevs var förbjudet, och t om straffbart, när det gällde
detta.

Så vad tror ni ?

Är du troende så tror man väl självklart att bibeln är sann? En icke troende tycker oftast allt i bibeln är nonsens
Citera
2016-04-16, 23:41
Medlem
Citat:
Nej, det är inte glasklart för att du måste även förstå varför Gud är emot homosex.
Om du förstår varför Gud är emot, då är det glasklart.

Så varför är Gud emot homosex ?

Tror du att bibeln är Guds ord och sann är det enkelt.

Det står vid flera tillfällen, både i NT och GT, att homosexualitet är fel (skrivet på många olika sätt).

Att då, utifrån bibeln, påstå att Gud är för homosexualitet är mycket svårt. Du måste antingen säga att bibeln har fel eller göra mycket drastiska omtolkningar av texter (mycket snabbt förkortat).

Ibland jämförs homofrågan med kvinnliga präster. Men till skillnad från i homofrågan så finns det flera tillfällen då bibeln och Gud uttalar sig positivt om kvinnor som ledare och Gud utser även kvinnliga ledare. Därmed är det rimligare att se det som en kulturell fråga och möjligt inom bibelns ram. Homofrågan är betydligt klurigare inom "bibeln är sann" perspektivet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in