2016-04-16, 21:04
Medlem
>>Gåtan<<s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
De vill ju uttryckligen att skattebeltare ska finansiera utbildning för just deras branch. Det är knappast något som finansieras genom annat är just skatter. Det är många branscher som lider av brist på utbildad personal.

Det är inte gratis.

Det problemet du beskriver kan enkelt lösas med att staten slutar subventionera utbildningar och låter studenterna själva låna eller betala för sina studier. Gissningsvis kommer vi se studenter som i högre grad agerar rationellt vad gäller val av utbildning eftersom man måste förhålla sig till utväxlingen i rena pengar efter examen.

Cybermorph Dammberg och Löven kommer unisont först kräva ett möte med Spotifys grundare, varefter när flytten är ett faktum oavsett moraliska pekpinnar deklarerar man inför det svenska folket att man varit naiva.
Citera
2016-04-16, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Kan för mitt liv inte förstå varför de bedriver verksamhet i Sverige överhuvudtaget.
I Indien, Kina eller Vietnam kan man hitta mycket billigare personal som har samma kompetens och inte håller på med föräldraledigt eller gnäller rörande övertid.

Ett väldigt omoget företag.

Ständigt dessa superkompetenta Indier, Kineser och Vietnameser. Säg mig, varför kan varken indierna eller kineserna bygga ett fungerande flygplan, eller en fungerande bil? Hur många decenier efter USA, Sovjet, Europa och Japan fick de igång ens antydan till ett rymdprogram?
Citera
2016-04-16, 21:08
Medlem
Flytta för fan! Ett företag som aldrig kommer gå runt. Ett sketet företag vars affärside äi grund och botten är att profitera på upphovsrätten. I Malmö hittar de annars den dynamiska arbetsmarknad de letar efter, eller? Just dessa kräk är det sista europa behöver, dra! För Vi behöver inte er!
Citera
2016-04-16, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av >>Gåtan<<
Det problemet du beskriver kan enkelt lösas med att staten slutar subventionera utbildningar och låter studenterna själva låna eller betala för sina studier. Gissningsvis kommer vi se studenter som i högre grad agerar rationellt vad gäller val av utbildning eftersom man måste förhålla sig till utväxlingen i rena pengar efter examen.

Cybermorph Dammberg och Löven kommer unisont först kräva ett möte med Spotifys grundare, varefter när flytten är ett faktum oavsett moraliska pekpinnar deklarerar man inför det svenska folket att man varit naiva.

Som sagt, hur skulle detta överhuvudtaget ändra på kravet på 5 års arbetsllivserfarenhet som Spotify et.al. har som krav, förutom universitetsutbildning? Låt mig gissa att ditt nästa förslag är att folk ska jobba gratis på företag för att få "arbetslivserfarenhet" som i den amerikanska modellen med internships.
Citera
2016-04-16, 21:14
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:

Att avskaffa den fria utbildningen, jadu det är nog ganska omöjligt det som du önskar idag politiskt både partipolitiskt och folkligt.
Citera
2016-04-16, 21:15
Medlem
Citat:
Att avskaffa den fria utbildningen, jadu det är nog ganska omöjligt det som du önskar idag politiskt både partipolitiskt och folkligt.

Det är väl ett alternativ, jag räknar dock med att gåtan inte tycker att lönen för akademiker då ska fördubblas eller tredubblas som kompensation.
Citera
2016-04-16, 21:24
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Vad du skrev, ordagrant.
>Där konstruerade regler hindrar byggandet av billiga bostäder.

Så varför finns det inte billiga bostäder i London där hyresmarknaden är helt avreglerad? Eller i USA där stora delar av hyresmarknaden också är helt avreglerad?
Men vi behöver inte billiga bostäder. Vi ska ha en fungerande hyresmarknad där man inte måste köa i 20 år för att få en centralt belägen lägenhet. Det som behövs är att vem som helst kan hyra en lägenhet. Så är det inte idag. Hellre att hyran är på 15 000 som i London än att hyran är 5000 som idag men en kötid på 20 år.

Summan av kardemumman: Rätt personer kan inte hyra en lägenhet idag. Om jag är en indisk ingenjör och fått ett erbjudande om jobb i Stockholm kan jag inte flytta dit med liten varsel och vara där ett halvår och jobba på ett projekt. För staten har förbjudit att hyra ut lägenheter till rätt pris.
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Ständigt dessa superkompetenta Indier, Kineser och Vietnameser. Säg mig, varför kan varken indierna eller kineserna bygga ett fungerande flygplan, eller en fungerande bil? Hur många decenier efter USA, Sovjet, Europa och Japan fick de igång ens antydan till ett rymdprogram?
Finns väl massor av bilar och flygplan gjorde i nämnda länder? Vad har rymdprogram med saken att göra? Båda Indien och Kina har relativt avancerade rymdprogram. Ens en antydan om ett rymdprogram? Indien grundade sitt 1969. Sen så är kanske inte rymdprogram så prioriterat när man har en urfattig befolkning.

Men varifrån får du att Indien och Kina inte kan bygga bra flygplan och bilar?

Dessutom en superkompetent flashbackare som skriver Indier, Kineser och Vietnameser med stor bokstav...
Citera
2016-04-16, 21:26
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Sant. Men det vore det bästa. Människor måste någonstans ta konsekvenserna av sitt eget handlande och få välja sin framtid. Den svenska utbildningen funkar inte. Efter 12.. Och vad har man fått ut? Dessutom en av de dyraste utbildningarna i världen sett per elev. Ändå presteras inte några resultat? Som det ofta blir när staten arrangerar saker...
Citera
2016-04-16, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Men vi behöver inte billiga bostäder. Vi ska ha en fungerande hyresmarknad där man inte måste köa i 20 år för att få en centralt belägen lägenhet. Det som behövs är att vem som helst kan hyra en lägenhet. Så är det inte idag. Hellre att hyran är på 15 000 som i London än att hyran är 5000 som idag men en kötid på 20 år.

Summan av kardemumman: Rätt personer kan inte hyra en lägenhet idag. Om jag är en indisk ingenjör och fått ett erbjudande om jobb i Stockholm kan jag inte flytta dit med liten varsel och vara där ett halvår och jobba på ett projekt. För staten har förbjudit att hyra ut lägenheter till rätt pris.

Finns väl massor av bilar och flygplan gjorde i nämnda länder? Vad har rymdprogram med saken att göra? Båda Indien och Kina har relativt avancerade rymdprogram. Ens en antydan om ett rymdprogram? Indien grundade sitt 1969. Sen så är kanske inte rymdprogram så prioriterat när man har en urfattig befolkning.

Men varifrån får du att Indien och Kina inte kan bygga bra flygplan och bilar?

Dessutom en superkompetent flashbackare som skriver Indier, Kineser och Vietnameser med stor bokstav...

Accepterar du samma pendlingsavstånd som i London eller Mountain View så är det inget problem att hitta bostad i närheten av Stockholm heller. Det blir dock bosättning i orter som Enköping eller motsvarande.

Jag grundar mina åsikter på sådant som att HAL Tejas fortfarande inte är operativt. Och att Kineserna fortfarande är tvungna att köpa motorer från Ryssland.
Citera
2016-04-16, 21:31
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffenarkomanen
Oja det har alltid varit ett vinnande koncept. Se bara på ericsson.
Hur mycket får staten in på de höga arbetsgivaravgifterna på dom 30.000 tjänster som inte längre finns i landet.?

För du måste ändå förstå att företagsledare och ägare fullkomligt skiter i din välfärd.
Vinst logistik kunkurens kompetens marknad med mera är det enda som räknas.
Antagligen ser staten till så det finns en miljö där företag kan frodas eller så söker dom sig bara dit som dom kan det och Sverige går istället miste om allt.

Det är därför som vi ska kämpa för att höja löner och levnadsstandarden i alla länder. industrins glansdagar är sedan länge förbi i Sverige. Kan/vill inte företagen betala skatt eller ordentliga löner så är det bara att flytta. De som vill finnas kvar i Sverige i tex tjänstesektorn får helt enkelt lyssna på oss från arbetarklassen.
Citera
2016-04-16, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
... Som det ofta blir när staten arrangerar saker...

Till skillnad från länder som Finland eller Japan då, där staten inte arrangerar utbildningen. Eller menar du att det är något magiskt över just den svenska staten?

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_spending_on_education_%28%25_ of_GDP%29 Förövrigt verkar Sverige komma rätt långt ned på listan.
Citera
2016-04-16, 21:34
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Du har fortfarande inte redogjort på ett logiskt sätt varför andra människor är skyldiga förse dig med pengar? Jag tvingas exempelvis betala emellan 40 och 50 tusen i skatt varje månad till systemet. Berätta vänligen på vilket sätt jag är skyldig dig detta? Vad har du gjort för mig?

Vi ska ha ett solidariskt samhälle. Annars får vi det som i USA och andra länder med folk som svälter och gated communites. Du behöver inte så mycket pengar, det är en synd att vara girig. Du skulle gott kunna betala mer i skatt din krösus. Vi måste satsa på dem med lägst löner.

Det är bättre för samhället om de som har det sämst får 2000 kr mer i månaden så de kan spendera det på sånt de behöver istället för rika personer som bara köper aktier eller något annat de inte behöver egentligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in