2016-04-16, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EddieCabot
Nej, allt som har massa har gravitationskraft. Vad gravitation gör är att böja rumtiden. Tänk dig att du spänner ut en hängmatta. Hängmattans tyg representerar en 2D-version av rumtiden. Lägg sedan en fotboll på hängmattan. Tyget kommer ju böja sig efter bollen. Ta sedan en kula och lägg på hängmattan. Den kommer rulla och lägga sig intill bollen. Där har du en förenklad illustration av gravity in action. Hade inte jorden ständigt snurrat runt solen likt en kula runt ett rouletthjul så hade samma sak hänt med oss. Vi befinner oss i ständigt "fritt fall" mot solen.

Förstår att detta exempel var menat som en illustration, men om vi för skojs skull ändå tar detta med hängmattan, fotbollen och kulan och om man utför detta experiment i praktiken så borde det väl vara följande som sker:

Hängmattan är mjuk och elastisk. Om du placerar en fotboll i den så kommer ju bollens tyngd medföra att tyget böjer sig efter bollen. Lägger du sedan dit kulan bredvid, som väger mindre än bollen, så kommer kulan att rulla intill bollen pga att bollens tyngd är större än kulan vilket då skapar en nedåtlutning i själva hängmattan in mot där bollen befinner sig. Enligt mitt sätt att se på det så borde denna process inte ha att göra med någon gravitationskraft som drar kulan till bollen, utan det borde snarare bero på att bollen helt enkelt väger mer och är större. Men det var säkert vad du menade också.

Skulle du istället placera en fotboll på en solid rak bordsyta så kommer bordsytan inte att böja sig efter bollen av naturliga skäl. Lägger du sedan dit en kula på säg en halvmeters avstånd från bollen så kommer den inte heller att rulla och lägga sig intill bollen. Det finns ingen gravitationskraft som på naturlig väg drar dem till varandra.

Men du menar alltså att lagarna skulle kunna vara lite annorlunda ute i ett förmodat heliocentriskt universum pga att det då handlar om objekt med en mycket större massa? Om stora objekt här nere på Jorden inte kan dras till varandra pga gravitationskraft så kan de göra det ute i universum?
Senast redigerad av rosalotus 2016-04-16 kl. 16:13.
Citera
2016-04-16, 16:38
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalotus
Skulle du istället placera en fotboll på en solid rak bordsyta så kommer bordsytan inte att böja sig efter bollen av naturliga skäl. Lägger du sedan dit en kula på säg en halvmeters avstånd från bollen så kommer den inte heller att rulla och lägga sig intill bollen. Det finns ingen gravitationskraft som på naturlig väg drar dem till varandra.

Men nu är ju inte rumtiden en solid bordskiva...
Och jo det finns en kraft som som försöker dra dem mot varandra.

Citat:
Men du menar alltså att lagarna skulle kunna vara lite annorlunda ute i ett förmodat heliocentriskt universum pga att det då handlar om objekt med en mycket större massa? Om stora objekt här nere på Jorden inte kan dras till varandra pga gravitationskraft så kan de göra det ute i universum?

Nej det funkar på samma sätt - massor attraherar varandra även här på jorden. Du kan göra ett litet experiment om du vill: ta en sten, lyft upp den i luften och släpp den sedan. Stenen kommer att börja accelerera nedåt på grund av att en kraft drar den nedåt.
Citera
2016-04-16, 16:41
Medlem
EddieCabots avatar
Citat:
Lägger du sedan dit kulan bredvid, som väger mindre än bollen, så kommer kulan att rulla intill bollen pga att bollens tyngd är större än kulan vilket då skapar en nedåtlutning i själva hängmattan in mot där bollen befinner sig.

Precis. Det är det som är gravitation. Likt fotbollen kröker hängmattans tyg kröker stjärnor, planeter, månar osv rumtiden.

Citat:

Bordsytan har inte de egenskaper som rumtiden har.

Gravitationskraft mellan fotbollen och kulan finns fortfarande. Man märker bara inte av den. Dessutom är det så att både fotbollen och kulan redan påverkas av jordens gravitation vilken förhindrar objekten att röra på sig. Säg att du placerar fotbollen och kulan ute i yttre rymden istället. Där ute skulle de föras samman och nudda varandra. 2 tärningar placerade 1 cm ifrån varandra i yttre rymden kommer efter ca 1h att nudda varandra.

Citat:

Som skrivet. Allt dras till allt. Allt från atomer till galaxer. Så även på jorden. Visste du tex att tiden går långsammare vid pyramiderna än ute i öknen? Det beror på att pyramiderna i kraft av sin massa kröker rumtiden. Tiden går även fortare uppe vid ISS eftersom gravitationen från jorden är svagare där. En klocka på jorden vs en klocka på ISS kommer efter ca 100 år ha en differens på 1 sekund. Det talar för hur massivt ett objekt måste vara för att kröka rumtiden på ett sätt som är märkbart för oss.
Citera
2016-04-16, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Men nu är ju inte rumtiden en solid bordskiva...
Och jo det finns en kraft som som försöker dra dem mot varandra.

Nej det funkar på samma sätt - massor attraherar varandra även här på jorden. Du kan göra ett litet experiment om du vill: ta en sten, lyft upp den i luften och släpp den sedan. Stenen kommer att börja accelerera nedåt på grund av att en kraft drar den nedåt.

Nej, rumtiden är inte en solid bordsskiva, den är väl nånting abstrakt. Jag ser inte riktigt relevansen i att likna rumtiden vid en hängmatta som är nånting som är ett konkret objekt.

Men nu ville jag ha exempel på objekt som har en massa som dras mot andra objekt med massa UTÖVER när det gäller själva Jorden. I ditt exempel är det ju fortfarande stenen som faller mot Jorden, vilket med lätthet kan förklaras med mitt tidigare densitetsargument. Kan du ge andra exempel på denna process som sker på naturlig väg där själva Jorden inte finns med i bilden?
Senast redigerad av rosalotus 2016-04-16 kl. 16:53.
Citera
2016-04-16, 17:08
Medlem
madtops avatar
Citat:
Nej, rumtiden är inte en solid bordsskiva, den är väl nånting abstrakt. Jag ser inte riktigt relevansen i att likna rumtiden vid en hängmatta som är nånting som är ett konkret objekt.

Men nu ville jag ha exempel på objekt som har en massa som dras mot andra objekt med massa UTÖVER när det gäller själva Jorden. I ditt exempel är det ju fortfarande stenen som faller mot Jorden, vilket med lätthet kan förklaras med mitt tidigare densitetsargument. Kan du ge andra exempel på denna process som sker på naturlig väg där själva Jorden inte finns med i bilden?

Alla massor påverkar varandra så du kan ta precis vad du vill.

Och nej, att stenen förflyttas kan verkligen inte förklaras med "densitetsargument" eftersom densitet inte är en kraft.
Citera
2016-04-16, 17:10
Medlem
Citat:
Precis. Det är det som är gravitation. Likt fotbollen kröker hängmattans tyg kröker stjärnor, planeter, månar osv rumtiden.

Bordsytan har inte de egenskaper som rumtiden har.

Gravitationskraft mellan fotbollen och kulan finns fortfarande. Man märker bara inte av den. Dessutom är det så att både fotbollen och kulan redan påverkas av jordens gravitation vilken förhindrar objekten att röra på sig. Säg att du placerar fotbollen och kulan ute i yttre rymden istället. Där ute skulle de föras samman och nudda varandra. 2 tärningar placerade 1 cm ifrån varandra i yttre rymden kommer efter ca 1h att nudda varandra.

Som skrivet. Allt dras till allt. Allt från atomer till galaxer. Så även på jorden. Visste du tex att tiden går långsammare vid pyramiderna än ute i öknen? Det beror på att pyramiderna i kraft av sin massa kröker rumtiden. Tiden går även fortare uppe vid ISS eftersom gravitationen från jorden är svagare där. En klocka på jorden vs en klocka på ISS kommer efter ca 100 år ha en differens på 1 sekund. Det talar för hur massivt ett objekt måste vara för att kröka rumtiden på ett sätt som är märkbart för oss.

Det där går inte ihop i min värld. Du liknar en hängmatta (ett konkret objekt) vid rumtiden (nånting abstrakt).

Bordsytan har ju självklart inte de egenskaper som rumtiden har, precis som du säger, men du menar alltså att en hängmatta har det?

Du säger att det finns en gravitationskraft mellan fotbollen och kulan men att den inte märks av??? Jag säger att kulan rullar och lägger sig bredvid fotbollen pga av lutningen som skapas i hängmattan pga fotbollens tyngd. Denna process har ingenting att göra med någon gravitationskraft.
Citera
2016-04-16, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Alla massor påverkar varandra så du kan ta precis vad du vill.

Och nej, att stenen förflyttas kan verkligen inte förklaras med "densitetsargument" eftersom densitet inte är en kraft.

Jo jag har förstått att du anser det, men du kan väl vara snäll och ge mig ett konkret exempel på sådana massor som påverkar varandra i så fall? Och som sagt: som inte inkluderar Jorden?
Citera
2016-04-16, 17:20
Medlem
EddieCabots avatar
Citat:
Bordsytan har ju självklart inte de egenskaper som rumtiden har, precis som du säger, men du menar alltså att en hängmatta har det?

Hängmattan har de egenskaper som krävs för att illustrera hur gravitationen böjer rumtiden.

Citat:
Du säger att det finns en gravitationskraft mellan fotbollen och kulan men att den inte märks av???

Den märks inte av när objekten ligger på bordsskivan. De har fortfarande gravitationskraft. Läste du inte vad jag skrev om tidsförskjutningen och hur den talar för att ett objekt måste vara väldigt massivt för att vi ska märka av dess kraft?

Citat:
Jag säger att kulan rullar och lägger sig bredvid fotbollen pga av lutningen som skapas i hängmattan pga fotbollens tyngd.

Ja. Det är precis vad jorden gör med rumtiden. Hängmattans lutning = rumtidens krökning. Orsak? Ett massivt objekt.
Citera
2016-04-16, 17:24
Medlem
Citat:
Hängmattan har de egenskaper som krävs för att illustrera hur gravitationen böjer rumtiden.

Den märks inte av när objekten ligger på bordsskivan. De har fortfarande gravitationskraft. Läste du inte vad jag skrev om tidsförskjutningen och hur den talar för att ett objekt måste vara väldigt massivt för att vi ska märka av dess kraft?

Ja. Det är precis vad jorden gör med rumtiden. Hängmattans lutning = rumtidens krökning. Orsak? Ett massivt objekt.

Jag har läst dina förklaringar, men jag anser att logiken brister i det som du påstår. Får tänka mer på detta och återkomma lite senare.
Citera
2016-04-16, 17:27
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jo jag har förstått att du anser det, men du kan väl vara snäll och ge mig ett konkret exempel på sådana massor som påverkar varandra i så fall? Och som sagt: som inte inkluderar Jorden?

På jorden är det svårt eftersom kraften från jorden är så ofantligt mycket större. För att lyckas på jorden måste man på något sätt eliminera jordens påverkan.

Men i rymden går det bra. Du kan studera t.ex Mars bana runt solen eller hur ljus kröker sig runt massor.
Citera
2016-04-16, 17:29
Medlem
EddieCabots avatar
Citat:
Jag har läst dina förklaringar, men jag anser att logiken brister i det som du påstår. Får tänka mer på detta och återkomma lite senare.

Jag tror inte att du kan påvisa en enda logisk brist. Lyckas du hitta fel på den allmänna relativitetsteorin kommer du få nobelpriset.
Citera
2016-04-16, 17:37
Medlem
madtops avatar
Citat:

Det är minst sagt uppseendeväckande att du hittar brister.
Du har lyckats med något som ingen annan lyckats med. Grattis till nobelpriset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in