2016-04-16, 15:55
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Är det inte mer sammanhängande i skrift så spretar det åt alla håll.
Visst är det städning och på sin höjd skyddande av brottsling har far efter. Men Hurtig fick inte med sig NB i sina hypteser. Det verkar gårdagens uttalande indikera.
NB tiger och skyddar dem och riskerar livstid. Så heroiskt...
Stora busen är nog bror och brottsplatsen porteras närmre tejpbiten.

Precis vartåt det pekar. Skulle inte bli förvånad om NB direkt pekar ut AB i detta överklagande. Allt verkar kretsa kring det.
2016-04-16, 16:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Precis vartåt det pekar. Skulle inte bli förvånad om NB direkt pekar ut AB i detta överklagande. Allt verkar kretsa kring det.
Det tror jag inte. Se tilläggscitering från igår versus det du citerade 4 mars.
Däremot trodde nog BH att han skulle klara av stönbocken.

Edit. Jag gör en liten reservation. Det kan vara spel för galleriet och att BH då skulle försöka förklara detta lååååånga tigande om skulden förskjuts på brodern i sista minuten efter 10 mån. med det allmänna svamlet från BH jag citerade (förtroendekapitalet extremt naggat i kanten alltså).
Senast redigerad av develi 2016-04-16 kl. 16:18.
2016-04-16, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Till att börja med så lär väl bröderna ha samma.

Absolut.
Det är ju honom BH verkar peka på och där lär ju bevisvärdet vara 0 gentemot NB.
Senast redigerad av Prudent 2016-04-16 kl. 16:08.
2016-04-16, 16:21
Medlem
rotesaus avatar
Citat:

Edit. Jag gör en reservation. Det kan vara spel för galleriet och att BH då skulle försöka förklara detta lååååånga tigande om skulden förskjuts på brodern i sista minuten efter 10 mån.

Nej, alltså jag tror egentligen inte heller det, speciellt med tilläggsciteringen du la till, men jag menar bara att jag inte skulle vara förvånad eftersom Hurtig verkar jobbat ganska rakt mot tesen, innefattande broderns dator och kanske mm, nu spånar jag, men som tidsangivelser, vittnesiakttagelser osv kring brodern. Man kanske lär kunna kalla det ett indirekt utpekande iaf?

Men jag tror helt klart vi kommer se ett "erkännande" om hantering/städning.
Det kräver dock en alternativ GM, annars tappar det direkt i trovärdighet. Hurtig vet nog detta, därav utredning/ar kring AB?
Skulle tesen vara den ännu mer långsökta - Att NB påträffat kroppen redan mördad av helt outredd/okänd person, och därefter i sin tur avsatt allt han gjort i spår, då får det nog startas en ny tråd här?
Hittills verkar dock överklagandet innefatta brodern AB i okänd omfattning.
Senast redigerad av rotesau 2016-04-16 kl. 16:43.
2016-04-16, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Du har rätt i att håret skulle kunna tillhöra et syskon till misstänkte, jag har nu rättat till det imitt inlägg. Men jag skrev faktiskt från början att syskon har samma mtDNA som den mistänkte och därför kunde hårets mtDNA också jämföras med dom, men ok nu har jag formulerat det mera korrekt.

Det som jag reagarade på var att ReedMe påstod att mtDNA Analysen är värdelös ur bevissynpunkt. vilket ju inte är sant.
Att mtDNA har lägre bevis värde än kärn DNA vet jag förståss, men värdel¨st är det ju inte.
Du måste ju ha en ansats för analysen och tänka efter hur olika utfall kan leda vidare. Anta att
1) det är samma mtDNA på hårstråna som NB:s. Jaha, det kan vara NB:s eller det kan vara brorsans hårstrån bl a. Troligen NB:s. Vad gör du med detta resultat ? Ingenting.
2) det är inte samma mtDNA på hårstråna som NB:s. Jaha, det är någon okänd person, man eller kvinna, som någon gång haft befattning med trosorna. Det finns alltså massor av människor som passar in. Ska du sätta igång och topsa hela Kinnekulle ? Det är inte tillåtet. Jämföra med andra personer i utredningen ? Anta att du får en träff. Den personen kommer då att neka (han är med största sannolikhet oskyldig) och påminna om alla de okända människor som lika gärna kunde ha avsatt spåret. Vad gör du med detta resultat ? Ingenting.

Samma med katten. Den kommer att neka i sten...

(Prudent och Reedme har i princip sagt samma sak, men jag försöker förklara på ett tredje sätt).
2016-04-16, 16:34
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Har detta redan postats?

Brandtler sågar överklagandet:
Citat:
– Det faktum att han i två instanser helt har förnekat att han har något med det här att göra, då måste det ha framkommit något mycket speciellt. Det räcker inte med att han ändrar sin berättelse. Man måste plocka fram bevisning och vad det skulle vara har jag inte fantasi nog för att komma på.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6412728
2016-04-16, 16:35
Medlem
Citat:
Nej, alltså jag tror egentligen inte heller det, speciellt med tilläggsciteringen du la till, men jag menar bara att jag inte skulle vara förvånad eftersom Hurtig verkar jobbat ganska rakt mot tesen, innefattande broderns dator och kanske mm, nu spånar jag, men som tidsangivelser, vittnesiakttagelser osv kring brodern. Man kanske lär kunna kalla det ett indirekt utpekande iaf?

Det kräver dock en alternativ GM, annars tappar det direkt i trovärdighet. Hurtig vet nog detta, därav utredning/ar kring AB?
Skulle tesen vara den ännu mer långsökta - Att NB påträffat kroppen redan mördad av helt outredd/okänd person, och därefter i sin tur avsatt allt han gjort i spår, då får det nog startas en ny tråd här?
Hittills verkar dock överklagandet dock innefatta brodern AB i okänd omfattning.

Bondbrudens unika teori om självmord och en griftefridsbrytande nekrofil kan vi slutgiltigt glömma helt eftersom BH placerat mordet i annan del av ladan.

Återstår att skapa rimligt tvivel för NBs skuld genom alternativ gärningsman och enda som det finns ett enda spår efter är AB och IB. Att skylla på osynliga mannen kan aldig gå hem. Han lär nog inte uttryckligen peka ut någon av dem som gärningsman (känsligt att utpeka någon som friats från misstanke), men ändå försöka hävda att möjligheten ska räcka till rimligt tvivel.

Pensionerade polisen, tillika hjälpreda till BH, antydde redan i TR att tejpbiten med ABs DNA möjligtvis kunde vara den saknade delen mellan tejperna A-D och E-F och därmed tyda på alternativ GM. Om man där lyckats hitta någon matchning nu i efterhand borde väl BH yppat det vid det här laget, eller tjyvhåller han på det esset?
Senast redigerad av Prudent 2016-04-16 kl. 16:41.
2016-04-16, 16:36
Medlem
develis avatar
Citat:

Hittills verkar dock överklagandet dock innefatta brodern AB i okänd omfattning.

Ja, vi får se om det är Hurtig mol allena eller om han är allierad med NB via intensiv pedagogisk behandling under anståndstid.
Brorsan handlar det iaf om men närstående i pluralisform talar han också om i samband med det jag citerade.
Samt detta:
Citat:
Då pekar du mot att brodern kan vara en alternativ gärningsman?
– Det kan inte uteslutas. Absolut inte, säger Björn Hurtig.
2016-04-16, 16:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Bondbrudens unika teori om självmord och en griftefridsbrytande nekrofil kan vi slutgiltigt glömma helt eftersom BH placerat mordet i annan del av ladan.

Återstår att skapa rimligt tvivel för NBs skuld genom alternativ gärningsman och enda som det finns ett enda spår efter är AB och IB. Att skylla på osynliga mannen kan aldig gå hem. Han lär nog inte uttryckligen peka ut någon av dom som gärningsman (känsligt att utpeka någon som friats från misstanke), men ändå försöka hävda att möjligheten ska räcka till rimligt tvivel.

Pensionerade polisen, tillika hjälpreda till BH, antydde redan i TR att tejpbiten med ABs DNA möjligtvis kunde vara den saknade delen mellan tejperna A-D och E-F och därmed tyda på alternativ GM. Om man där lyckats hitta någon matchning nu i efterhand borde väl BH yppat det vid det här laget, eller kan han tjyvhålla på det?
Fetat:
Skulle jag sitta i HD och det inte finns mer än TR-nivå i PT skulle jag nog gäspa uttråkad...
2016-04-16, 16:40
Medlem
Citat:

Edit. Jag gör en liten reservation. Det kan vara spel för galleriet och att BH då skulle försöka förklara detta lååååånga tigande om skulden förskjuts på brodern i sista minuten efter 10 mån. med det allmänna svamlet från BH jag citerade (förtroendekapitalet extremt naggat i kanten alltså).

BH hade nog gärna sett att han fick visa ett ess inför pressen, att han lyckats att få NB att berätta och lansera brodern som den skyldige, vilket han givetvis antyder på olika sätt.

Problemet är att han inte har NB med sig i sin hypotes. Han står kvar tigande i sin vrå.

Pressuttalandet 4 mars var, tror jag, ett försök att tvinga ut NB men dementin lät inte vänta på sig. Jag tror inte NB ändrar sin grundhistoria och förklarar sig.

Osvuret är bäst, men jag skulle bli synnerligen förvånad om NB lämnade en förklaring.

Vi får se.
Senast redigerad av Remark 2016-04-16 kl. 17:00.
2016-04-16, 16:40
Medlem
Citat:
Ja, det går inte ihop i vad Hurtig far efter.
För var är informationen om att NB erkänt att han hanterat kroppen? Varför arbeta efter ett förlopp som inte existerar som förslag?

Jag skulle kunna tänka mig att advokaten försökt närma sig scenariot i vart fall, men det blir spretigt att i ena delen påvisa "städning" och i andra delen att NB varit hemma med datorn. Om man tycker att åklagarens tidsram ser snäv ut, hur ser då Hurtig´s tidsram ut?
Men hittills vad det verkar, skulle man vilja upplysa Hurtig att kontrollera sin kedja för den viktigaste länken saknas. Ett erkännande om detta (= PT-avslag)

Edit, för att kanske svara på mig själv där:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6382673

Om så är, kommer man direkt tillbaka på frågan om trovärdighet (och en hel del jävla massa indicier som talar emot).
Just det. Inget hindrar att mordet tagit bara ett par minuter, så antingen får man driva att NB är ren som snö eller öppna för att han faktiskt är mördaren också.
2016-04-16, 16:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Har detta redan postats?

Brandtler sågar överklagandet:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6412728
Nej inte vad jag sett så tack för den. Det är dock vad flera av oss väl signalerar om om han inte kommer med nån mer brasklapp när PT kan läsas.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in