2016-04-16, 15:16
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Men det du kommer med är inte intressant i sig - det är ett sista halmstrå i en betydligt svagare analys. Självklart en viktig analys via mors sidan då de behöver identifiera en benpipa men sen då?

Tycker du att det är jätteintressant att man via mitokondrier kommer fram till: Jahapp. Då ser vi då att detta är NB via sin mors mitokondrier. Jahapp. detta MtDna delas sen bland syskonen.
Det påminner mer om krimteknikernas variant av släktforskning via DNA än kyrkböckerna.
I rakt nedstigande led på mödrarnas sida.

Intressant kan det ju bli om det hittats människohår i Lisa's trosor vars mtDNA INTE matchar NB/AB/NBs mor's mtDNA, dvs att någon annan persons huvudhår har hamnat i Lisa's trosor.
2016-04-16, 15:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Du har rätt i att håret skulle kunna tillhöra et syskon till misstänkte, jag har nu rättat till det imitt inlägg. Men jag skrev faktiskt från början att syskon har samma mtDNA som den mistänkte och därför kunde hårets mtDNA också jämföras med dom, men ok nu har jag formulerat det mera korrekt.

Det som jag reagarade på var att ReedMe påstod att mtDNA Analysen är värdelös ur bevissynpunkt. vilket ju inte är sant.
Att mtDNA har lägre bevis värde än kärn DNA vet jag förståss, men värdel¨st är det ju inte.
Så här skriver du - korrekt i sig - men märk väl att Hurtig jagar NBs bror:
Citat:
Om du har hittat ett hår och analyserat dets mtDNA och du desutom har en misstänkt person så kan du jämföra det hittade mtDNA med den misstänktes mor's mtDNA iom att mtDNA går i arv från modern. Om det är et match, då kommer håret från den misstänkte person eller ett av misstänktes syskon iom de har samma mtDNA ifall dom har samma mor.
2016-04-16, 15:17
Medlem
Citat:
Du har rätt i att håret skulle kunna tillhöra et syskon till misstänkte, jag har nu rättat till det imitt inlägg. Men jag skrev faktiskt från början att syskon har samma mtDNA som den mistänkte och därför kunde hårets mtDNA också jämföras med dom, men ok nu har jag formulerat det mera korrekt.

Det som jag reagarade på var att ReedMe påstod att mtDNA Analysen är värdelös ur bevissynpunkt. vilket ju inte är sant.
Att mtDNA har lägre bevis värde än kärn DNA vet jag förståss, men värdel¨st är det ju inte.

Det är inte bara syskon som har samma mtDNA. Alla släktingar på mödernet sen senaste mutationen delar samma mtDNA och mtDNA muterar väldigt sällan.
Just därför kan mtDNA användas för att spåra släkskap hundratals eller tusentals år bakåt.
Senast redigerad av Prudent 2016-04-16 kl. 15:21.
2016-04-16, 15:22
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Inbillar man sig att något eventuellt djurhår skule kunna fria NB så är man sannerligen
ute och seglar med sig. Inte ett jäkla dugg av annat slag heller förmår sätta den här
specielle gossen på fri fot igen.

Han har en helsickes massa blytunga DNA-bevis mot sig och dessa smiter man inte förbi
på något enda sätt i denna värld.
Det är dags att landa i verkligheten till slut för somliga här.
Hurtig är ju väl medveten om att klienten är hur skyldig som helst men nu har han åtagit
sig den här saken mot rundlig betalning förmodligen och då får han spela ut några kort
om vilka han givetvis inte har några som helst illusioner att de ska räcka till nånting
annat än bakslag. Men nu har han gett sig in i spelet och då blir det som det blir.
Nåt hår där, en annan mordplats där med mera - det är vad som prövas med och
alltsammans är av noll och intet värde givetvis.
Så ser det ut. Och snart är cirkusen till ända och en familj kan äntligen få lite ro.
Ja, Lisas familj behöver sannerligen få lugn och ro nu. Måtte det här spektaklet ta slut illa kvickt.
2016-04-16, 15:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Intressant kan det ju bli om det hittats människohår i Lisa's trosor vars mtDNA INTE matchar NB/AB/NBs mor's mtDNA, dvs att någon annan persons huvudhår har hamnat i Lisa's trosor.
De kommer stå där med ett hårstrå utan ägare, som kan ha överförts vart som helst via kontaktytor men sen finns fortfarande följande:
NBs mängd, typ och placering av sitt DNA.
Han blånekar kontakt med Lisa.
Han blånekar att han städat efter nån.
Han ser inte sin bror som en mördare.

... Såtillvida att inte en mirakulös ändrande av åsikt finns i PT men ingenting i media indikerar detta - men oavsett är hans förtroendekapital förbrukat efter 10 månader.

Såg nu att IRINA verkar hänga med utför den Hurtigianska ättestupan. Han skriver i pluralis:
Citat:
– De alternativa gärningsmän som min inlaga pekar mot är personer i hans närmaste krets, och det gör att han väljer att inte uttala sig själv. Man kan inte tolka hans tystnad till hans nackdel. Alla människor i Sverige har rätt att inte yttra sig om sina närståendes eventuella inblandningar i brott. http://www.expressen.se/gt/lisa-holms-mordare-overklagar-till-hd/

Översättning:
Jag lyckades inte heller få min klient att gå med på min hypotes. Så jag svamlar allmänt om att han är oskyldig till mord och har rätt att tiga.

Han säger således att NB väljer riskera livstid och utvisning via sin rätt att skydda bror och/eller fru.
Vilken trogen hjälte... så ädelt.
Senast redigerad av develi 2016-04-16 kl. 15:40.
2016-04-16, 15:29
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Det är inte bara syskon som har samma mtDNA. Alla släktingar på mödernet sen senaste mutationen delar samma mtDNA och mtDNA muterar väldigt sällan.
Just därför kan mtDNA användas för att spåra släkskap hundratals eller tusentals år bakåt.
Vi har ju allas vår urmoder Eva, som levde för ungefär 150 till 200 tusen år sen och vars ättlingar i dag promenerar omkring på jorden med hennes mtDNA i sig.

En länk till Foreinger att läsa:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mitokondrisk_Eva
2016-04-16, 15:38
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Har möjligen missat en diskussion kring detta men ponera att Hurtig begär en noggrannare analys av djurhåren och så visar det sig vara katthår och sedermera visar sig vara håren från den katt (om det nu är möjligt att göra sådana analyser överhuvudtaget) som bröderna tagit hand om, snacka om att begrava sin klient i så fall. Bara den omständigheten att det skull vara katthår vi talar vore ju endast det besvärand för NB.
Ja, Hurtig chansar verkligen här. Ponera att Irinas dna överfördes till trosan via NB's kläder, hur stor är då sannolikheten att även några katthår kan ha överförts?

Man kan jämföra dom upphittade hårstrånas morfologiska egenskaper med hårstrån från NB's katt. Det borde inte vara särskilt kostsamt.
2016-04-16, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Har möjligen missat en diskussion kring detta men ponera att Hurtig begär en noggrannare analys av djurhåren och så visar det sig vara katthår och sedermera visar sig vara håren från den katt (om det nu är möjligt att göra sådana analyser överhuvudtaget) som bröderna tagit hand om, snacka om att begrava sin klient i så fall. Bara den omständigheten att det skull vara katthår vi talar vore ju endast det besvärand för NB.
Allt levande har ju DNA, så det går att topsa katten. Det har gjorts sådant, t o m DNA-analys på växter - ett individuellt träd hade släppt fröer på ett lik och på gärningsmannens bil.
2016-04-16, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Du verkar inte ha förstått varför mtDNA har lägre bevisvärde än kärn-DNA.

mtDNA är bra för att utesluta person samt bekräfta släktskap, men eftersom det ärvs oförändrat på mödernet i generationer kan det inte användas för att urskilja en enskild person.

http://www.mitotyping.com/Page/10

I fallet VB vill jag minnas att du ansåg KJs Y-kromosomala DNA på offret var svagt bevis eftersom förutom hans bröder kan många andra män (teoretiskt även MB) ha samma y-kromosomala profil.
Här tycker du mtDNA skulle vara ett bra bevis trots att alla som är släkt på mödernet i många, många generationer bakåt kommer ha samma mtDNA.
Hur ska du ha det?
Till att börja med så lär väl bröderna ha samma.
2016-04-16, 15:45
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
De kommer stå där med ett hårstrå utan ägare, som kan ha överförts vart som helst via kontaktytor men sen finns fortfarande följande:
NBs mängd, typ och placering av sitt DNA.
Han blånekar kontakt med Lisa.
Han blånekar att han städat efter nån.
Han ser inte sin bror som en mördare.

... Såtillvida att inte en mirakulös ändrande av åsikt finns i PT men ingenting i media indikerar detta - men oavsett är hans förtroendekapital förbrukat efter 10 månader.

Såg nu att IRINA verkar hänga med utför den Hurtigianska ättestupan. Han skriver i pluralis:

Ja, det går inte ihop i vad Hurtig far efter.
För var är informationen om att NB erkänt att han hanterat kroppen? Varför arbeta efter ett förlopp som inte existerar som förslag?

Jag skulle kunna tänka mig att advokaten försökt närma sig scenariot i vart fall, men det blir spretigt att i ena delen påvisa "städning" och i andra delen att NB varit hemma med datorn. Om man tycker att åklagarens tidsram ser snäv ut, hur ser då Hurtig´s tidsram ut?
Men hittills vad det verkar, skulle man vilja upplysa Hurtig att kontrollera sin kedja för den viktigaste länken saknas. Ett erkännande om detta (= PT-avslag)

Edit, för att kanske svara på mig själv där:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6382673

Citat:
Står din klient fast vid att han aldrig träffat Lisa Holm varken levande eller död?

Citat:
– Det får du se i överklagandet.

Om så är, kommer man direkt tillbaka på frågan om trovärdighet (och en hel del jävla massa indicier som talar emot).
Senast redigerad av rotesau 2016-04-16 kl. 16:02.
2016-04-16, 15:47
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Så här skriver du - korrekt i sig - men märk väl att Hurtig jagar NBs bror:
Precis. Hurtig kan ändå aldrig få fast AB med hjälp av dom här hårstråna, så jag fattar inte vad han egentligen är ute efter.
2016-04-16, 15:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja, det går inte ihop i vad Hurtig far efter.
För var är informationen om att NB erkänt att han hanterat kroppen? Varför arbeta efter ett förlopp som inte existerar som förslag?

Jag skulle kunna tänka mig att advokaten försökt närma sig scenariot i vart fall, men det blir spretigt att i ena delen påvisa "städning" och i andra delen att NB varit hemma med datorn. Om man tycker att åklagarens tidsram ser snäv ut, hur ser då Hurtig´s tidsram ut?
Men hittills vad det verkar, skulle man vilja upplysa Hurtig att kontrollera sin kedja för den viktigaste länken saknas. Ett erkännande om detta (= PT-avslag)
Är det inte mer sammanhängande i skrift så spretar det åt alla håll.
Visst är det städning och på sin höjd skyddande av brottsling han far efter. Men Hurtig fick inte med sig NB i sina hypteser. Det verkar gårdagens uttalande indikera. Det du citar från 4 mars kan lika gärna vara hopp om att NB ska öppna käften via pedagogik.

NB tiger isf (enligt BH) och skyddar dem och riskerar livstid. Så heroiskt...
Stora busen är nog bror och brottsplatsen porteras närmre tejpbiten.

Svar får man kanske på må via att läsa PT men det ser ytterst märkligt ut och ihopsytt med nödlösningar då BH säger:
Citat:
Alla människor i Sverige har rätt att inte yttra sig om sina närståendes eventuella inblandningar i brott.
Senast redigerad av develi 2016-04-16 kl. 16:16.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in