Citat:
Ursprungligen postat av
Theforeigner
Behøves inte, jag har redan förklarat för dig hur mtDNA kan användas som bevis, iom du tydligen INTE förstår vad mtDNA är och hur det fungerar, och jag har dessutom också postat en länk till dig så att du kan lära dig ytterligare.
Du verkar inte ha förstått varför mtDNA har lägre bevisvärde än kärn-DNA.
mtDNA är bra för att utesluta person samt bekräfta släktskap, men eftersom det ärvs oförändrat på mödernet i generationer kan det inte användas för att urskilja en enskild person.
http://www.mitotyping.com/Page/10
Citat:
MtDNA has advantages and disadvantages as a forensic typing locus, especially compared to the more traditional nuclear DNA markers that are typically used. As mentioned above, mtDNA is maternally inherited, so that any maternally related individuals would be expected to share the same mtDNA sequence. This fact is useful in cases where a long deceased or missing individual is not available to provide a reference sample but any living maternal relative might do so. Because of meiotic recombination and the diploid (bi-parental) inheritance of nuclear DNA, the reconstruction of a nuclear profile from even first degree relatives of a missing individual is rarely this straightforward. However, the maternal inheritance pattern of mtDNA might also be considered problematic. Because all individuals in a maternal lineage share the same mtDNA sequence, mtDNA cannot be considered a unique identifier. In fact, apparently unrelated individuals might share an unknown maternal relative at some distant point in the past.
I fallet VB vill jag minnas att du ansåg KJs Y-kromosomala DNA på offret var svagt bevis eftersom förutom hans bröder kan många andra män (teoretiskt även MB) ha samma y-kromosomala profil.
Här tycker du mtDNA skulle vara ett bra bevis trots att alla som är släkt på mödernet i många, många generationer bakåt kommer ha samma mtDNA.
Hur ska du ha det?