2016-04-11, 21:02
Medlem
KlopFers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fragone
Jag har D-nummer och ett norskt bankID från norska handelsbanken. Det var bara att prata med banken så fixade dem det. Jag kunde däremot inte få mobilt bankID, då var man tvungen att ha norskt personnummer.

Och jag är helt säker på att det är ett norskt bankID, eftersom;
1. Jag administrerar det via min norska internetbank
2. Jag använder mitt D-nr och min norska bankdosa för att logga in.

Sent svar. Men jag har Nordea i Norge och det fungerar precis som du skriver
Citera
2016-04-11, 21:11
Medlem
KlopFers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyskooMojs
Hur är det numera med att få jobb i Norge efter oljekrisen och den smått ökande arbetslösheten? Tänkte åka dit så snart som möjligt men skulle helst vilja ha en intervju i förväg, dels för att ha lite säkerhet och för att få resan betald utav arbetsförmedlingen. De arbetsgivarna jag haft kontakt med har velat ha mig på plats redan nu (befinner mig i Sverige för tillfället), däremot verkade företaget från Oslo ganska intresserade och sa att de skulle få in en del lagerjobb i början av maj och hoppades på att jag skulle befinna mig i Oslo då. Hade helst velat bo och jobba i Bergen eller Trondheim exempelvis men var som går bra. Söker framförallt lagerjobb där jag har ett par månaders erfarenhet utav praktik, truckkort har jag och 4 månaders heltidsjobb som butiksbiträde. Så fortsätta söka från Sverige för fullt eller dra direkt och hoppas på det bästa? Har väl sökt från Sverige i 1-2 veckor och cirka 15 jobb sammanlagt kanske.

Drar mig lite från att söka på plats också för att jag inte är särskilt social av mig och gå runt till diverse företag och presentera mig är jag inte så hype på Bemanningsföretagen känns enklare att träffa dock

Tack på förhand

Gissa hur många mail företagen får ifrån svenskar som skriver precis likadant som dig att man "har tänkt åka över". Dina odds att få jobb kommer garanterat öka om du är på plats. Lagerjobb går väl upp och ner men kan inte påstå att svenskar är direkt eftertraktade längre. Vi har flyt att vi förstår språket bättre än en polack annars hade de garanterat tagit alla jobb.

För x antal år sedan åkte folk över och jobbade arslet av sig. Då man snackade om att "rensa fisk" var något man gjorde där. Jag tycker det har förändrats med åren och nu åker skoltrötta och allmänt lata människor över för man glider lite på ryktet om att vi jobbar hårt.

Så kommer man över. Lyckas landa ett lagerjobb jobbar 8-12månader sedan går man till NAV och glider resten av tiden tills man tröttnar och inser att det är ett u-land som bara har fin natur.

Se till att ha någon utbildning eller börja studera något i landet så kommer framtiden se helt annorlunda ut.
Citera
2016-04-13, 21:31
Medlem
MyskooMojss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlopFer
Gissa hur många mail företagen får ifrån svenskar som skriver precis likadant som dig att man "har tänkt åka över". Dina odds att få jobb kommer garanterat öka om du är på plats. Lagerjobb går väl upp och ner men kan inte påstå att svenskar är direkt eftertraktade längre. Vi har flyt att vi förstår språket bättre än en polack annars hade de garanterat tagit alla jobb.

För x antal år sedan åkte folk över och jobbade arslet av sig. Då man snackade om att "rensa fisk" var något man gjorde där. Jag tycker det har förändrats med åren och nu åker skoltrötta och allmänt lata människor över för man glider lite på ryktet om att vi jobbar hårt.

Så kommer man över. Lyckas landa ett lagerjobb jobbar 8-12månader sedan går man till NAV och glider resten av tiden tills man tröttnar och inser att det är ett u-land som bara har fin natur.

Se till att ha någon utbildning eller börja studera något i landet så kommer framtiden se helt annorlunda ut.

Huvudet på spiken där. Ja, det finns väl ingen jättestor idé att söka en massa okvalificerade jobb ifrån Sverige. Ska ta och åka över dit om 2 veckor, känns bara tradigt att förlora en massa pengar om man inte skulle få något.
Citera
2016-04-13, 23:06
Medlem
KlopFers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyskooMojs
Huvudet på spiken där. Ja, det finns väl ingen jättestor idé att söka en massa okvalificerade jobb ifrån Sverige. Ska ta och åka över dit om 2 veckor, känns bara tradigt att förlora en massa pengar om man inte skulle få något.

Jag åkte dit på en söndag(första chocken bara där jävla u-land). Tog in på hotell, fixade boende måndag morgon, fixade arbetsintervju på onsdagen och heltidsjobbet klart på torsdagen.

Det går om man vill, lycka till.
Citera
2016-04-15, 23:45
Medlem
Vad är den enklaste vägen till jobb i norge genom bristyrken?

Underskötare verkar vara ett.
Citera
2016-04-16, 10:54
Medlem
Jag pluggar systemutveckling nu och är sugen på att jobba i norge när jag har tagit examen. Vad kan man tjäna som (java) utvecklare i Norge?
Citera
2016-04-16, 11:45
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blork
Jag pluggar systemutveckling nu och är sugen på att jobba i norge när jag har tagit examen. Vad kan man tjäna som (java) utvecklare i Norge?
70 000
Citera
2016-04-16, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
70 000

Oj, kan det stämma? Om man nu är helt nyexad så ligger väl genomsnittslönen på runt 30 000kr här i Sverige. Fast visst, ska man jobba som det i Norge, får man väl nästan satsa på Oslo, och då är väl boendet jäkligt dyrt.
Citera
2016-04-16, 14:01
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Oj, kan det stämma? Om man nu är helt nyexad så ligger väl genomsnittslönen på runt 30 000kr här i Sverige. Fast visst, ska man jobba som det i Norge, får man väl nästan satsa på Oslo, och då är väl boendet jäkligt dyrt.
Jag var ironisk, förlåt.
Citera
2016-04-16, 18:12
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:

Lite olika löner i Norge som systemutvecklare.

Senior systemutvecklare
15 års erfarenhet
Årslön 600,000

IT-konsulent (privat)
2,5 års erfarenhet
Årslön 420,000

Systemutvecklare
1 års erfarenhet
Årslön 362,000

Systemutvecklare (Statlig)
5 års erfarenhet
Årslön 465,000

Systemutvecklare
3 års erfarenhet
Årslön 620,000
Senast redigerad av Mittpunkt 2016-04-16 kl. 18:15.
Citera
2016-04-21, 13:09
Medlem
Är 20 år, blir 21 iår och har gått ut el och energiprogrammet på gymnasiet, har endast erfarenhet från att jobba på Max ett halvår.
Det är så att jag verkligen vill ta mig ut på plattform och jobba som rougneck i norge men oljekrisen gör det väldigt svårt. Plus måste gå några utbildningar som kostar en hel del och får jag inte jobb inom detta så kommer dessa utbildningar vara pengar i sjön bara. och jag antar att med alla dessa varslingar så står dom före i kön om anställning om det blir aktuellt.

Har ni några tips? Något man kan arbeta med för att få erfarenhet inom detta arbete?
Ska jag ge upp denna dröm, tror ni oljan kommer hålla i sig så dålig som den är nu några år framåt?

All tips och hjälp uppskattas enormt.
Citera
2016-04-21, 15:01
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShinePhoenix
Är 20 år, blir 21 iår och har gått ut el och energiprogrammet på gymnasiet, har endast erfarenhet från att jobba på Max ett halvår.
Det är så att jag verkligen vill ta mig ut på plattform och jobba som rougneck i norge men oljekrisen gör det väldigt svårt. Plus måste gå några utbildningar som kostar en hel del och får jag inte jobb inom detta så kommer dessa utbildningar vara pengar i sjön bara. och jag antar att med alla dessa varslingar så står dom före i kön om anställning om det blir aktuellt.

Har ni några tips? Något man kan arbeta med för att få erfarenhet inom detta arbete?
Ska jag ge upp denna dröm, tror ni oljan kommer hålla i sig så dålig som den är nu några år framåt?

All tips och hjälp uppskattas enormt.

Glöm det. Finns hundratals arbetare med erfarenhet som står före dig i kön. Sök dig till valfri hamnstad i vårt västra grannland och börja skapa ett nätverk, med lite tur och vilja kanske du hittar ett passande äventyr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in