2016-03-28, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av offa
Är du helt hundra på att du pratar om norskt BankID och inte ett svenskt? Är kund hos Swedbank i Norge, och där är det inte möjligt med BankID med enbart d-nummer.
Så upplys oss gärna om just hur du fixade ditt, innan dess törs jag fortfarande påstå att det inte är möjligt.

Jag har D-nummer och ett norskt bankID från norska handelsbanken. Det var bara att prata med banken så fixade dem det. Jag kunde däremot inte få mobilt bankID, då var man tvungen att ha norskt personnummer.

Och jag är helt säker på att det är ett norskt bankID, eftersom;
1. Jag administrerar det via min norska internetbank
2. Jag använder mitt D-nr och min norska bankdosa för att logga in.
Citera
2016-03-28, 19:55
Medlem
offas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fragone
Jag har D-nummer och ett norskt bankID från norska handelsbanken. Det var bara att prata med banken så fixade dem det. Jag kunde däremot inte få mobilt bankID, då var man tvungen att ha norskt personnummer.

Se där, då är både jag och tidigare skeptiker övertygade nu
Citera
2016-03-28, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fragone

Det låter lysande då man har handelsbanken
Citera
2016-03-30, 16:02
Medlem
Någon här som jobbar i Tromsö som vill dela med sig av erfarenheterna därifrån?
Citera
2016-03-31, 15:16
Medlem
Tittade in på min selvangivelse, ska få tillbaka xxx...
Men, har ännu inte lagt in avdrag för boende, pendling mm
så ja funderar om de redan räknat ut skatten, med ministerfradraget (stavning)
då det är det eller andra poster som gäller om jag förstått rätt ?!
Citera
2016-03-31, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maptune
Tittade in på min selvangivelse, ska få tillbaka xxx...
Men, har ännu inte lagt in avdrag för boende, pendling mm
så ja funderar om de redan räknat ut skatten, med ministerfradraget (stavning)
då det är det eller andra poster som gäller om jag förstått rätt ?!
Jag förstår inte vad du skriver. Du funderar på om de har räknat ut skatten? Ja baserat på minstefradrag. Men dina pendlingsutgifter och dubbelt boende kan de ju inte veta så de får du lägga in själv.
Ta du och läs här och titta på filmen. Visserligen är informationen snart 5 år gammal men systemet är mer eller mindre detsamma. Länk
Citera
2016-03-31, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temp.User
Jag förstår inte vad du skriver. Du funderar på om de har räknat ut skatten? Ja baserat på minstefradrag. Men dina pendlingsutgifter och dubbelt boende kan de ju inte veta så de får du lägga in själv.
Ta du och läs här och titta på filmen. Visserligen är informationen snart 5 år gammal men systemet är mer eller mindre detsamma. Länk

Jag blandade ihop ministe.. och standard.

Thx
Citera
2016-04-06, 14:03
Medlem
Jag förstår mig inte riktigt på det här med standardfradag. Man ska alltså skriva in 10 % av sin lön. Men jag som bara jobbade där 2 månader behöver jag göra extra uträkningar då? Det verkar så på hemsidan men när jag läser runt här och på andra forum verkar de flesta nöja sig med att räkna på 10% av lönen, oavsett hur länge de har arbetat i Norge.
Citera
2016-04-06, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erigeratliv
Jag förstår mig inte riktigt på det här med standardfradag. Man ska alltså skriva in 10 % av sin lön. Men jag som bara jobbade där 2 månader behöver jag göra extra uträkningar då? Det verkar så på hemsidan men när jag läser runt här och på andra forum verkar de flesta nöja sig med att räkna på 10% av lönen, oavsett hur länge de har arbetat i Norge.
Efter att ha läst igenom på hemsidan en gång till förstår jag det som att standardfradrag inte är beroende på hur länge man arbetat i Norge. Endast minstefradrag. Tolkar jag det rätt?

http://www.skatteetaten.no/en/Person/Tax-Return/Topic-and-deductions/Foreign-workers/Standard-deduction/?chapter=6646
Citera
2016-04-10, 16:09
Medlem
TovesTrolls avatar
E sugen på att rensa fisk eller något liknande i Norge... Men undrar liksom hur man ska göra det för att tajma det rätt så att man får bostad och jobb samtidigt liksom... Man vill ju inte få ett jobb i Norge och sedan inte ha någon bostad när det är dags att börja jobba. Likaså vill man ju inte hitta en bostad och betala för den bara för att sedan inte kunna hitta något jobb. Så hur gör man? Hjälper företaget som anställer en att hitta bostad eller hur går det till? Måste man lösa allt själv? Hur gör man det på bästa sätt isåfall?
Citera
2016-04-11, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TovesTroll
E sugen på att rensa fisk eller något liknande i Norge... Men undrar liksom hur man ska göra det för att tajma det rätt så att man får bostad och jobb samtidigt liksom... Man vill ju inte få ett jobb i Norge och sedan inte ha någon bostad när det är dags att börja jobba. Likaså vill man ju inte hitta en bostad och betala för den bara för att sedan inte kunna hitta något jobb. Så hur gör man? Hjälper företaget som anställer en att hitta bostad eller hur går det till? Måste man lösa allt själv? Hur gör man det på bästa sätt isåfall?

Om du inte har något eftertraktad kompetens så får du ordna det själv. Ibland får man bo på arbetsplatsen om man arbetar på hotell eller vandrarhem, men dessa arbeten är inte vanligast bland svenskar.

Det finns inga felsäkra råd - oftast tvingas man göra det ena eller andra; skaffa arbete eller bostad, för att sedan skaffa det andra.
Citera
2016-04-11, 18:49
Medlem
MyskooMojss avatar
Hur är det numera med att få jobb i Norge efter oljekrisen och den smått ökande arbetslösheten? Tänkte åka dit så snart som möjligt men skulle helst vilja ha en intervju i förväg, dels för att ha lite säkerhet och för att få resan betald utav arbetsförmedlingen. De arbetsgivarna jag haft kontakt med har velat ha mig på plats redan nu (befinner mig i Sverige för tillfället), däremot verkade företaget från Oslo ganska intresserade och sa att de skulle få in en del lagerjobb i början av maj och hoppades på att jag skulle befinna mig i Oslo då. Hade helst velat bo och jobba i Bergen eller Trondheim exempelvis men var som går bra. Söker framförallt lagerjobb där jag har ett par månaders erfarenhet utav praktik, truckkort har jag och 4 månaders heltidsjobb som butiksbiträde. Så fortsätta söka från Sverige för fullt eller dra direkt och hoppas på det bästa? Har väl sökt från Sverige i 1-2 veckor och cirka 15 jobb sammanlagt kanske.

Drar mig lite från att söka på plats också för att jag inte är särskilt social av mig och gå runt till diverse företag och presentera mig är jag inte så hype på Bemanningsföretagen känns enklare att träffa dock

Tack på förhand
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in