2016-04-16, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Så länge han inte berör kärnfrågorna i domarna är det kört.

Ja.

Men så mycket spår av DNA berör han inte alls, vi får väl se när vi har hela framställan.

Jag tro inte BH har med sig sin klient alls. Han står blånekande kvar i sitt hörn. Och jag tror inte att han skyller brottet på lillbrorsan.

Så vad blev kvar?
Inte mycket.
2016-04-16, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Utan att ha kontrollerat lagtexten så kan jag tänka mig att han var försiktig med påståenden som skulle vara svåra att knyta till en formulering i lagen. Begreppet sexualbrott har säkert en definition och begreppet våldtäkt har ju som bekant ändrats successivt, så att prefixet våld blivit mera generaliserat. Så småningom, efter noggrant övervägande, stannade han för en formulering som han skulle kunna styrka och som kunde överensstämma med vad gemene man uppfattar om gärningsbeskrivningen. För min del är jag "förvånad " över att även kvinnor kunnat ifrågasätta det sexuella motivet. Termen sexualsadistisk har väl varken åklagare eller domare tagit i sin mun, även om just denna beteckning förefaller mycket träffande för väldigt många.
Äj

Äh. tror inte detta har med prövniningen i sig att göra. Det är nog en ren flaschback trial så, å den vet vi ju hur den går...!
2016-04-16, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag har ju aldrig påstått att NFC eller utredarna är okunniga om DNA-analysteknik,
så låt bli att påstå sånt TACK!
Det som jag skrev/tror är att utredningen, aka LGW, har sagt att Mitokondrie testen inte skulle utföras på huvudhåret och att jag tycker att det är jädra märkligt.
Du skriver ju:
Citat:
Det fattades säker en hårrot på det huvud-hårstrået som hittades i Lisa's trosor och
därför kan man inte få fram vanligt cellkärna DNA och det har utredningen konstigt nog
då nöjt sig med, MEN det finns ju möjlighet att för att få fram mitokondria DNA och
det är sannolikt det test Hurtig vill ska göras.

Innebörden i det du säger är väl just den: de har inte gjort vad du vet är möjligt. Om du inte menar att de är okunniga, så blir ju påståendet en insinuation om elakt uppsåt i stället. Jag förstår dig inte riktigt: du är kritisk mot vad NFC och utredarna gjort, men när jag uppfattar just detta budskap, så vill du inte kännas vid det.
2016-04-16, 01:29
Medlem
Citat:
Utan att ha kontrollerat lagtexten så kan jag tänka mig att han var försiktig med påståenden som skulle vara svåra att knyta till en formulering i lagen. Begreppet sexualbrott har säkert en definition och begreppet våldtäkt har ju som bekant ändrats successivt, så att prefixet våld blivit mera generaliserat. Så småningom, efter noggrant övervägande, stannade han för en formulering som han skulle kunna styrka och som kunde överensstämma med vad gemene man uppfattar om gärningsbeskrivningen. För min del är jag "förvånad " över att även kvinnor kunnat ifrågasätta det sexuella motivet. Termen sexualsadistisk har väl varken åklagare eller domare tagit i sin mun, även om just denna beteckning förefaller mycket träffande för väldigt många.

Det verkar högst rimligt det du säger.

T.o.m jag kan förvånas över förnekandet av att sexuella motiv förekommer i våldsbrott. Framförallt i nära relationer inom hemmets fyra väggar är det väl belagt.

Varför inte annorstädes? Som i detta fall. På Kinnekulla. Slumpmässigt val av offer.

Udda brott, men förekommer.
Senast redigerad av Remark 2016-04-16 kl. 01:36.
2016-04-16, 01:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLilleTjocke
Men alltså, det är det här som är problemet. Det är du som påstår att utredningen inte är professionellt utförd, BH har aldrig påstått det, så sluta göra sådana antydningar. Du framstår bara som oseriös när du far med osanningar på det sättet.
Tvärtom har BH ett flertal gånger påpekat att NB har tung bevisning och två välskrivna domar mot sig (samt varit tydlig med att NBs chanser i HD kommer att vara mycket små).

http://www.expressen.se/gt/lisa-holm-mordaren-overklagar-till-hd/

http://www.expressen.se/gt/advokaten-om-forsta-motet-med-bilevicius/

Sedan är det ingen som ifrågasätter att BH granskar utredningen och domarna i syfte att försöka hitta svagheter som potentiellt skulle kunna få hans klient friad, det är det som är poängen med att ha en försvarsadvokat. Det är dock inte på något sätt detsamma som att "han vill skaka om och vissa bristen på professionalitet i utredningen." Det är bara ditt påhitt och inget mer än så.

EDIT Att man sedan är skeptisk till vad BH i praktiken kommer kunna åstadkomma är inte det minsta konstigt, han har åtagit sig ett näst intill omöjligt uppdrag, och att folk påpekar detta är fullt naturligt. Personligen tror jag inte att han själv för ett ögonblick egentligen tror att NB har en chans i HD, detta gör han bara för att få uppmärksamhet i media (vilket i sig, om det faktiskt är så, iofs är osmakligt i mitt tycke).
Bra kommentarer kring det hela. NB har all rätt i världen att ansöka om PT och BH har väl blivit gråhårig vid det här laget om han försökt förmå stönbocken att prata ut.
För övrigt vill nog BS gärna glänsa runt, ta svåra mål och verkar gilla HD inlämningar (av 100-tals så blir det väl en träff ) - med det inte sagt att han är urkass.
Han är energisk och det är givetvis en besvärlig bevisning.

Finner honom dock patetisk om han ger sig på brorsan igen (nedlagt åtal) om han inte har nåt alldeles extraordinärt han hittat och man får väl hoppas att det är mer än det som presenterats hittills i hans PT. Samtidigt berättar det att utredningen är bra gjord om han inte kommer med mer än detta.
2016-04-16, 01:36
Medlem
Citat:
Läser du ö h t inlägg vartefter ? Jag har ju citerat FUP, där det står ljusa hårstrån och att det är osannolikt att de härrör från Lisa. Längden kommenteras inte alls, tvärtom talas om tovor.

Nej, jag läser sporadiskt. Hoppar över det mesta. Har varken tid eller intresse att läsa allt. Det mesta verkar vara bara ältande från morgon till kväll, dag efter dag, vecka efter vecka om samma sak, hur äcklig NB är. Vissa har sina nöjen...
2016-04-16, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Äj

Äh. tror inte detta har med prövniningen i sig att göra. Det är nog en ren flaschback trial så, å den vet vi ju hur den går...!
Nä, motivet används knappast i bevisföringen. Den här diskussionen kom ikväll upp som ett ifrågasättande av åklagarens velande val av terminologi, när han skulle kommentera motivet. En pseudodiskussion från i somras i mitt tycke och naturligtvis inget som har med PT att göra.
2016-04-16, 01:38
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Du skriver ju:

Innebörden i det du säger är väl just den: de har inte gjort vad du vet är möjligt. Om du inte menar att de är okunniga, så blir ju påståendet en insinuation om elakt uppsåt i stället. Jag förstår dig inte riktigt: du är kritisk mot vad NFC och utredarna gjort, men när jag uppfattar just detta budskap, så vill du inte kännas vid det.

Det är inte okunninghet, det är att dom inte vill/ att dom inte tycker att det är nödvändigt.
Fattar du ?
2016-04-16, 01:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Termen huvudhår måste syfta på humant hår, vad vore det annars för mening med att precisera växtplatsen ?
Kan han se att djurhåret sitter på hundhuvudet och det blir en pudel?

Ja, det var både ock i i kommentarerna verkade det som:djurhår och från människa.
2016-04-16, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja.

Men så mycket spår av DNA berör han inte alls, vi får väl se när vi har hela framställan.

Jag tro inte BH har med sig sin klient alls. Han står blånekande kvar i sitt hörn. Och jag tror inte att han skyller brottet på lillbrorsan.

Så vad blev kvar?
Inte mycket.

Eftersom han vari anonym den sista tiden kanske man kan anta att det inte finns mer.

Många av dessa pajsare har jag träffat men denna stjärna har jag missat. Hade förväntat mig en seriös framställan utifrån det som NB är dömd för.

Fick en mindre chock när jag läste i vad BH lagt ut via TT. Det klagades på hans företrädare, att hon var ute och vevade, men detta är inte ett dugg bättre.

Att NB skulle ändrat ståndpunkt tror jag inte ett skit på. Så jag är benägen att tro att detta är alles.

Det är bara för NB att packa trunken förbereda sig på avfärd till Kumla.
2016-04-16, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Nej, jag läser sporadiskt. Hoppar över det mesta. Har varken tid eller intresse att läsa allt. Det mesta verkar vara bara ältande från morgon till kväll, dag efter dag, vecka efter vecka om samma sak, hur äcklig NB är. Vissa har sina nöjen...
Men det blir väl en märklig diskussion om du inte tar del av svar på dina frågor. Du får tycka vad du vill för mig, men den här diskussionen har väl inte varit särskilt effektiv ?
2016-04-16, 01:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Eftersom han vari anonym den sista tiden kanske man kan anta att det inte finns mer.

Många av dessa pajsare har jag träffat men denna stjärna har jag missat. Hade förväntat mig en seriös framställan utifrån det som NB är dömd för.

Fick en mindre chock när jag läste i vad BH lagt ut via TT. Det klagades på hans företrädare, att hon var ute och vevade, men detta är inte ett dugg bättre.

Att NB skulle ändrat ståndpunkt tror jag inte ett skit på. Så jag är benägen att tro att detta är alles.

Det är bara för NB att packa trunken förbereda sig på avfärd till Kumla.
Håller med dig. Nu har jag gapat två ggr: IRs slutplädering i TR och BH till TT. Jag reserverar mig dock att det ska väl läsas först. Men det var som en fadd soppa att läsa. Satt och väntade på själva knorren hela tiden.. men den kom aldrig.
Senast redigerad av develi 2016-04-16 kl. 01:45.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in