Citat:
Ursprungligen postat av
northpolesanta
Jag göder väl trollet lite mer, mot bättre vetande. Kolla på den maximala grafen över sammanställda opinionsundersökningar på real clear politics och se grafen som rör Bernie vs Hillary så kommer du att se en tydlig
långsiktig trend angående hur Bernie Sanders kampanj presterar. Bra förresten att du nu när du igen blev överbevisad erkänner att du haft fel i ett par inlägg i rad.

Den är riktigt, riktigt långsiktigt. Så långsiktigt att den inte går att extrapolera. Hillary växer långsamt/stannar på samma 50+% nivå, medan Sanders växer = Sanders lyckas inte övertala pro-Hillary väljare, men han tar de väljare som redan inte gillat henne.
Om man bortser de senaste två veckor, så är det 51% mot 42%. Tror du verkligen, att det skett så pass mycket de två senaste veckor, att opinion ändrats till 47% vs 46%? Eller är det mestadels brus?
Här finner du viktad samling av OU som är mindre känslig till snabba upp- och nedgångar ( = oftast brus).
http://projects.fivethirtyeight.com/election-2016/national-primary-polls/democratic/
Än så länge, går allting enligt demografi/OU. Hillary tar sina väljare (icke-vita, äldre, och "klassiska" demokrater), Sanders tar sina väljare (unga, vita, från universitetsstäder). Det är ,minst sagt, ok för Hillary. Skulle hon känna sig hotad, skulle hon gå hårdare mot Sanders. Då skulle hon antagligen ha högre marginaler, men riskerade att fler pro-Sanders skulle vända henne ryggen i allmänna val.
Det var vad jag menade med, att det är konstigt, att Sanders inte var mer aggressiv fram till nyligen.
Hillary tjänar på att det är relativt konfliktfritt (= inga/få direkta attack mot henne).
Sanders tjänar inte på det. Han behöver en mirakel (i t.ex. NY). Just nu är hans chanser väldigt låga. Han måste prestera 60% mot 40% i kommande val. Om han blir mer aggressiv, förlorar han kanske med större marginal, men å andra sidan har han då större chans att vinna. Det får bära eller brista.
Den enda orsak, jag kan hitta, är att hans mål att driva Hillary så mycket åt vänster som möjligt. Vore det Obama, skulle det nog delvis fungera. Men korrupta Hillary – ehm – tja, hon var nog prototyp till House of Cards