2016-04-08, 05:28
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Next stop NY, och demokraternas primärval är faktiskt mer spännande än republikanernas den här gången.

Bernie springer ikapp Hillary i raketfart i polls, ifrån att ha legat långt långt efter:
http://www.realclearpolitics.com/epolls/2016/president/ny/new_york_democratic_presidential_primary-4221.html#polls

Om Hillary förlorar NY är det en stor prestigeförlust och får stort symboliskt värde, och påverkar momentum osv.
Citera
2016-04-08, 07:20
Medlem
Mycket fulspel nu mellan Bernie och Hillary Clinton. Bernie är ju som sagt vänligt inställd till vapen och skiljer sig mycket på denna punkt från partilinjen (de flesta demokrater verkar unisont vara för strängare lagstiftning på vapenområdet). Bernie har under sin tid i senaten röstat emot skarpare lagstiftning (t.ex att vapentillverkare eller gun shop owners ska kunna ställas inför rätta efter masskjutningar). Han har ett D- och C+ samt en del F när det kommer till hur han har röstat angående vapenlagstiftning.

Hillary Clinton gick ut igår och anklagade Bernie för att vara skyldig till Sandy Hook attentaten med tanke på hur han har röstat för att avreglera vapenlagstiftning i USA. Själv kan jag inte se hur detta ska missgynna Bernie på något sätt då en majoritet av Amerikanarna älskar sina vapen.
Senast redigerad av Assdefender 2016-04-08 kl. 07:22.
Citera
2016-04-08, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Mycket fulspel nu mellan Bernie och Hillary Clinton. Bernie är ju som sagt vänligt inställd till vapen och skiljer sig mycket på denna punkt från partilinjen (de flesta demokrater verkar unisont vara för strängare lagstiftning på vapenområdet). Bernie har under sin tid i senaten röstat emot skarpare lagstiftning (t.ex att vapentillverkare eller gun shop owners ska kunna ställas inför rätta efter masskjutningar). Han har ett D- och C+ samt en del F när det kommer till hur han har röstat angående vapenlagstiftning.

Hillary Clinton gick ut igår och anklagade Bernie för att vara skyldig till Sandy Hook attentaten med tanke på hur han har röstat för att avreglera vapenlagstiftning i USA. Själv kan jag inte se hur detta ska missgynna Bernie på något sätt då en majoritet av Amerikanarna älskar sina vapen.

För det första: Man bör nog inte kalla en som har D- hos NRA för "vänligt inställd till vapen".

Och apropå det andra så: Om man tittar närmare på det så är det, även för mig som ogärna skulle se en massa legala handvapen i Sverige, helt galet att en vapenhandlare som säljer vapen legalt ska ställas till svars för vad köparen av vapnet gör med det. Det var anledningen till att Bernie Sanders röstade emot det, att tex små vapenbutiker som ägs av en familj tex skulle kunna stämmas för enorma summor pengar om ett vapen de säljer används fel. Helt absurt att ens föreslå det enligt mig så jag tycker att han röstade rätt i det fallet.
Citera
2016-04-08, 12:58
Bannlyst
Det räcker inte att Sanders får 60% i genomsnitt (i den meningen att alla delstater har samma viktning), utan han måste leverera i stora delstater. Än så länge stämde OU väldigt bra i delstater med + 100 delegater. Jag listar alla sådana
http://www.realclearpolitics.com/
https://en.wikipedia.org/wiki/Democratic_Party_presidential_primaries,_2016#Sche dule_and_current_standings_of_primaries_and_caucus es
Kod:
Delstat	Datum	Del	Typ 	OU	Utfall	Skillnad
Georgia	1 Mars	102	OP	+37.0	+42.9	+5
Texas	1 Mars	222	OP	+30.3	+32.0	+2
Michig	8 Mars	130	OP	+21.3	-1.3   	-23
Florida	15 Mars	214	CP	+28.9	+31.2	+3
Illin  	15 Mars	156	OP	+2.3  	+1.8  	+0
NC    	15 Mars	107	SCP	+24.0	+13.8	-10
Ohio 	15 Mars	143	SOP	+8.0	+13.0	+5	
Washington - Inga OU

NY	Apr 19	247	CP	+11.0	?	?
PA	Apr 26	189	CP	+10.0	?	?
CA	Jun 7 	475	SCP	+10.6	?	?
NJ	Jun 7 	126	SCP	+31.0	?	?
Sammanfattningsvis, kan man säga att Clinton vunnit alla delstater (både små som stora) där hon legat över 50 i OU. Hon brukar inte tappa, men Sanders brukar öka.

Så ja, det finns möjlighet för Sanders, men hur stor är den? Clintons försprång bör i genomsnitt minska med 30%, till exempel, hon tappar 10 procentenheter, samtidigt som Sanders ökar med 20 procentenheter.

P.S. Superdelegater ska bytta i större utsträckning? Tja, Clinton kan dö också!
Obama var mycket mer mainstream (=mitten) och han, faktiskt, ledde!

EDIT:
Jag tog dock inte hänsyn till "the momentum" och, att Sanders kan bli mer offensiv i kommande debatter/sina uttalanden.
Senast redigerad av Lille.Stockholm 2016-04-08 kl. 13:00.
Citera
2016-04-15, 05:44
Medlem
swehardrockers avatar
Någon som såg kvällens debatt? Tyckte att Bernie gick starkt fram och nästan krossade henne

Helt otroligt att hon fortfarande duckar när det kommer till hennes transscripts
Citera
2016-04-15, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swehardrocker
Någon som såg kvällens debatt? Tyckte att Bernie gick starkt fram och nästan krossade henne

Helt otroligt att hon fortfarande duckar när det kommer till hennes transscripts
Verkligen, att hon inte publicerar hennes transcripts är en stor skandal, jag förstår inte att hennes väljare accepterar det.
Citera
2016-04-15, 09:08
Medlem
fitz-humes avatar
Något oroande att tonläget hårdnar. Viktigt att debatterna bland demokraterna inte övergår i känslomässiga personliga påhopp då det är viktigt för partiet att hålla samman. Republikanerna kan i värsta fall välja Trump som kandidat och då måste demokraterna vara starka och sammanhållna kring den kandidat de har valt, vare sig det blir Clinton eller Sanders. Den som förlorar primärvalet måste göra det med heder och värdighet, oavsett hur man tolkar utgången, och med respekt för partiets bästa.
Citera
2016-04-15, 12:02
Medlem
swehardrockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Något oroande att tonläget hårdnar. Viktigt att debatterna bland demokraterna inte övergår i känslomässiga personliga påhopp då det är viktigt för partiet att hålla samman. Republikanerna kan i värsta fall välja Trump som kandidat och då måste demokraterna vara starka och sammanhållna kring den kandidat de har valt, vare sig det blir Clinton eller Sanders. Den som förlorar primärvalet måste göra det med heder och värdighet, oavsett hur man tolkar utgången, och med respekt för partiets bästa.
Den enda du behöver oroa dig över som kommer sänka sig till en låg nivå är Hillary. Hon har redan nu börjat bl.a. Genom att använda offren ifrån Sandy Hooks mm till att attackera Sanders.
Citera
2016-04-15, 12:05
Medlem
Bernie Sanders har i skrivande stund ledningen i 3 av de 4 senaste nationella pollsen i USA.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nationwide_opinion_polling_for_the_Democratic_Part y_2016_presidential_primaries
Citera
2016-04-15, 12:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av northpolesanta
Bernie Sanders har i skrivande stund ledningen i 3 av de 4 senaste nationella pollsen i USA.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nationwide_opinion_polling_for_the_Democratic_Part y_2016_presidential_primaries
Feel the Bernie!
2 sista är gjorda av samma OI.
Clinton har i skrivande stund ledning i 9 av de 13 nationella pollsen i USA.
Sanders-supportar och aritmetik

Det är dock bra för Trump, om Sanders kommer att "vinna" nationella pollsen och skapa mer polariseringen
Senast redigerad av Lille.Stockholm 2016-04-15 kl. 12:38.
Citera
2016-04-15, 12:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av northpolesanta
Verkligen, att hon inte publicerar hennes transcripts är en stor skandal, jag förstår inte att hennes väljare accepterar det.
Det är en stor skandal, att Sanders inte tar upp det, trots att han vet, att
a) det är en stor fråga för väljarna,
b) media tiger om saken, när det rör deras korrupta favoritkandidat.

Samma sak gäller för övrigt hennes roll i MÖ-kaos samt hennes relationer till banker/etablissemanget. Sanders vet, att media inte vill ta upp det, men fortsätter att "tiga". Undrar, om Hillary mutat honom?

Kolla på Trump. I början tyckte jag, att det var väldigt egendomligt, att han upprepade sina argument/attacker (även om jag tyckte, att det var bra). Men det är så media fungerar. Man ska tvinga dem att tala om saken.
Vore det Trump, skulle han börja varje mening med att påpeka Hillarys konstigheter, men Sanders? Ja, han har tydligen mutats
Citera
2016-04-15, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Det är en stor skandal, att Sanders inte tar upp det, trots att han vet, att
a) det är en stor fråga för väljarna,
b) media tiger om saken, när det rör deras korrupta favoritkandidat.

Samma sak gäller för övrigt hennes roll i MÖ-kaos samt hennes relationer till banker/etablissemanget. Sanders vet, att media inte vill ta upp det, men fortsätter att "tiga". Undrar, om Hillary mutat honom?

Kolla på Trump. I början tyckte jag, att det var väldigt egendomligt, att han upprepade sina argument/attacker (även om jag tyckte, att det var bra). Men det är så media fungerar. Man ska tvinga dem att tala om saken.
Vore det Trump, skulle han börja varje mening med att påpeka Hillarys konstigheter, men Sanders? Ja, han har tydligen mutats
Tror du på allvar att Hillary har mutat Bernie? Jag hoppas att du är ett troll. Om du faktiskt följde amerikansk politik så skulle du veta att han tagit upp det många gånger, senast i debatten igår tex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in