2016-04-14, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Kritik är i sin ordning, men inte språkbruket, det tycker jag är ouppfostrat.

Var vänlig peka på ett eller flera specifika exempel på "ouppfostrat språkbruk" från min sida, riktat mot dig.

Redogör gärna för relevansen av det också. Är det att du inte förstår vad jag skriver, som är problemet, eller vad menar du egentligen?
Citera
2016-04-15, 01:19
Medlem
Citat:
Sir.|56871620]Du fick som sagt en förklaring på varför din analogi mellan mänskliga konstruktioner och naturliga processer är falsk i inlägg #19940:
Anledningen till att vi vet att en sladd är skapad av människor, är för att det finns bevis för att det är en mänsklig konstruktion. Vi vet när, hur och av vilka sladdar har skapats.

Fast det var inte min fråga. Säg att du inte visste att en sladd var konstruerad av en människa. Skulle du då fortfarande inte hävda att sladden måste ha en skapare?

[/quote]Dina argument måste först och främst bestå av sanna premisser. Och sedan en slutsats som följer logiskt från premisserna.
Men det är som sagt inte mitt ansvar att lära dig hur ett legitimt argument ser ut.

Och kan vi nu ta ett steg förbi ruta ett och komma till det intressanta: VARFÖR?
Påståendet att allting måste ha en skapare blir inte mer sant bara för att du upprepar det. Du måste bevisa det också.

Visst gör jag det. Men falska analogier och "det bara är så"-argument är fortfarande inget som bevisar något.

Är det din bevisföringsmetod?

Barn som föds med cancer.

Citat:
Evolutionen. Ja, evolutionen är ett bevisat faktum sedan länge, hur mycket du än vill tro att Youtubeklipp med Kent Hovind och dylikt är "motbevis".

Men det spelar som sagt ingen roll om du så motbevisar hela evolutionen, du skulle fortfarande inte vara ett dugg närmre att bevisa någon gud. Att du tycker människan är så perfekt, är inte ett bevis för någonting. Det är bara irrelevant subjektivt tyckande, i relation till trådämnet.

Nej, evolution är inte fakta. Du frågan så mycket efter bevis och dylikt. Kan du ta hjälp av forskarna som undersökt och tror på evolution och presentera följande:

Hur gick arterna från asexuell till sexuell för förökning? Jag hoppas att du inser komplexiteten bakom könsorganen hos både könen innan du ger dig in på internetsökning efter svar.

Om arterna omvandlades för asexuella arter till sexuella arter, på vilket sätt skedde utvecklingen? skedde det stegvis? kom olika komponenter stegvis? tex vener och artärer som fylls med blod varpå hanen hos högtstående arter får erektion kräver en väldigt noggrann process. Artärerna måste finnas där, blod måste fylla arternas, detta endast för erektion. Sedan måste pungen utvecklas och där måste olika rör, vener och nerver utvecklas och inga hinder eller komplikationer får finnas vad gäller artärer, vener, rör osv. Enligt evolutionen måste detta organ ha kommit till av sig själv. hur går det till? förklara gärna steg för steg. Du kan ge mig vilken förklaring du ön vill mer än att könsorgan måste finnas där från första sekunden och vara fullt funktionell med alla komponenter på plats.

Berätta för mig hur kan hjärtat hos arterna ha utvecklats då? även hjärtat är ett organ vars komponenter så som klaffar som öppnas och stängs för att lämna ifrån sig blod på ena vägen och suga åt sig blod den andra och klaffar som stängs för att hindra blod från att rinna tillbaka.

Skede förbindelsen mellan lungorna och hjärtat stegvis? Berätta hur arten klarade sig medan dessa utvecklades?

Berätta och hur förmågan att fånga in ljus och objekt med hjälp av ögonen och förmågan att tolka objektet i hjärnan samt avgöra dess avstånd och form utvecklades? Extra intressant vore om du kunde förklara hur förbindelsen mellan ögonen och hjärnan kan ha utvecklats stegvis? Dvs de ''sladdar som sänder ljuset från ögonen till hjärnan?

Helst v allt vill jag att du ger mig svar på dessa frågor utifrån ett evolutionärt perspektiv. För mig får du ta all hjälp internet och google har att erbjuda dig men glöm bara inte att ha mig referenser och forskarens namn.

Du har fortfarande inte berättat om du är ateist, agnostiker, troende, kristen, buddist, satanist. Vad är du egentligen och vad är din ståndpunkt?
Senast redigerad av demotrams 2016-04-15 kl. 01:43.
Citera
2016-04-15, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams

Nej, evolution är inte fakta. Du frågan så mycket efter bevis och dylikt. Kan du ta hjälp av forskarna som undersökt och tror på evolution och presentera följande:

Hur gick arterna från asexuell till sexuell för förökning? Jag hoppas att du inser komplexiteten bakom könsorganen hos både könen innan du ger dig in på internetsökning efter svar.

Om arterna omvandlades för asexuella arter till sexuella arter, på vilket sätt skedde utvecklingen? skedde det stegvis? kom olika komponenter stegvis? tex vener och artärer som fylls med blod varpå hanen hos högtstående arter får erektion kräver en väldigt noggrann process. Artärerna måste finnas där, blod måste fylla arternas, detta endast för erektion. Sedan måste pungen utvecklas och där måste olika rör, vener och nerver utvecklas och inga hinder eller komplikationer får finnas vad gäller artärer, vener, rör osv. Enligt evolutionen måste detta organ ha kommit till av sig själv. hur går det till? förklara gärna steg för steg. Du kan ge mig vilken förklaring du ön vill mer än att könsorgan måste finnas där från första sekunden och vara fullt funktionell med alla komponenter på plats.

Berätta för mig hur kan hjärtat hos arterna ha utvecklats då? även hjärtat är ett organ vars komponenter så som klaffar som öppnas och stängs för att lämna ifrån sig blod på ena vägen och suga åt sig blod den andra och klaffar som stängs för att hindra blod från att rinna tillbaka.

Skede förbindelsen mellan lungorna och hjärtat stegvis? Berätta hur arten klarade sig medan dessa utvecklades?

Berätta och hur förmågan att fånga in ljus och objekt med hjälp av ögonen och förmågan att tolka objektet i hjärnan samt avgöra dess avstånd och form utvecklades? Extra intressant vore om du kunde förklara hur förbindelsen mellan ögonen och hjärnan kan ha utvecklats stegvis? Dvs de ''sladdar som sänder ljuset från ögonen till hjärnan?

Citat:
Helst v allt vill jag att du ger mig svar på dessa frågor utifrån ett evolutionärt perspektiv. För mig får du ta all hjälp internet och google har att erbjuda dig men glöm bara inte att ha mig referenser och forskarens namn.
Nej, det blir det inget med. Bilda dig själv. Evolutionen är i stort sett irrelevant för ett eventuellt gudsbevis. Men jo, evolutionen är fakta. I alla fall enligt den allmänt vedertagna definitionen av ett faktum.

Citat:
Du har fortfarande inte berättat om du är ateist, agnostiker, troende, kristen, buddist, satanist. Vad är du egentligen och vad är din ståndpunkt?
Vad har det för relevans?

Och när ska du börja presentera bevis?

EDIT: Försök gärna fixa till inlägg som blir så som det senaste riktat till mig. Första delen består enbart av citat från mig som både är i citat-ruta och vanligt inklistrat, av någon anledning.
Det fixas enkelt med att bara ta bort text som inte ska vara med och använda citatfunktionen till det som ska citeras ( [quote] inklistrad text [ /QUOTE] )
Ifall andra som läser ska kunna förstå vem som skrivit vad menar jag.
Senast redigerad av Sir. 2016-04-15 kl. 02:35.
Citera
2016-04-15, 07:20
Medlem
Citat:
Avgör själv:
Börjar med Skapelsedag 1

Hur lång är en "dag" i Första Moseboken?

Många anser att ordet "dag" som används i Första Mosebokens första kapitel innebär en tidsperiod på 24 timmar.
I Första Moseboken 1: 5 sägs emellertid Gud själv uppdela dagen i kortare perioder och bara kalla den ljusa delen "dag".
I Första Moseboken 2: 4 kallas alla skapelseperioderna tillsammans en "dag": "Detta är himlarnas och jordens historia vid den tid då de skapades, på den dag [alla sex skapelseperioderna] då Jehova Gud gjorde jord och himmel." - NW.

Det hebreiska ordet johm, som har översatts med "dag", kan beteckna tidsperioder av olika längd. Bland de möjliga betydelserna räknas följande upp i William Wilsons Old Testament Word Studies: "En dag; det används ofta om tid i allmänhet, eller om en lång tid; en hel tidsperiod som tas upp till behandling. ...' Dag används också om en speciell period eller tid, då någon ovanlig händelse inträffar."'

Denna sista mening tycks passa in på skapelsedagarna, för de var verkligen perioder då exceptionella händelser beskrevs inträffa. Det ger också rum för tidsperioder som är mycket längre än 24 timmar.

1 Första Mosebokens första kapitel används uttrycken "kväll" och "morgon" i samband med skapelseperioderna.
Antyder inte det att de var 24 timmar långa?
Inte nödvändigtvis.

På vissa platser, i synnerhet i engelsktalande länder, talar man ofta om en människas livstid som hennes "dag".
Man talar om "min fars dag" eller "under Shakespeares dag".
Man kan dela upp denna "dag" omfattande en livstid genom att säga "i hans livs gryning" eller "i hans livs afton [eller skymning]".

Orden "kväll" och "morgon" i Första Mosebokens första kapitel begränsar således inte innebörden till 24 bokstavliga timmar.

Ordet "dag" kan, som det används i bibeln, inbegripa sommar och vinter, årstidernas växlingar. (Sakarja 14: 8, NW) "Skördedagen" omfattar många dagar. (Jämför Ordspråksboken 25: 13 och 1 Moseboken 30: 14; MW.)
Tusen år liknas vid en dag.
(Psalm 90: 4; 2 Petrus 3: 8, 10) "Domens dag" omfattar många år. (Matteus 10: 15; 11: 22-24) Det förefaller rimligt att "dagarna" i Första Moseboken också kan ha omfattat långa tidsperioder - årtusenden.

Första "dagen"
"'Må det bli ljus.' Då blev det ljus.
Och Gud började kalla ljuset dag, mörkret däremot kallade han natt. Och det blev kväll, och det blev morgon, en första dag." - 1 Moseboken 1: 3, 5, NW.

I Naturligtvis fanns solen och månen till i yttre rymden långt före denna första "dag", men deras ljus nådde inte jordens yta så att en observatör här på jorden skulle kunna se det.
Nu kom ljuset av allt att döma att bli synligt på jorden denna första "dag", och den roterande jorden började få alternerande dagar och nätter.
Uppenbarligen kom ljuset genom en gradvist skeende process som sträckte sig över en lång tidsperiod, inte omedelbart som när man tänder en glödlampa. Översättaren J. W. Watts' återgivning av detta ställe återspeglar den tanken: "Och gradvis kom ljus att existera." (A Distinctive Translation of Genesis)

Detta ljus kom från solen, men solen själv kunde inte ses genom molntäcket. Därför var det ljus som nådde jorden "indirekt ljus", vilket framkommer i en kommentar om vers 3 i Rotherhams Emphasised B
Finns inget som talar för att detta är sant.
Citera
2016-04-15, 07:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nix, detta för att dina gelikar vill ha bevis på att det verkligen existerar en skapare som ställer ansvar på sin skapelse. För de är detta nåt underligt och konstigt trots att de själva existerar livets levande, trots att de är medvetna om sin inre värld som den yttre med allt vad det innebär, ändå tvekar de och vill ha bevis. De använder ord och begrepp som de inte greppar även om de försökte i 10 år till.

Citat:
De frågar efter bevis samtidigt vet de inte vad bevis är.

Berätta då gärna vad DU anser vara bevisföring.
Citera
2016-04-15, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Finns inget som talar för att detta är sant.

Då väljer du bort Bibeln Guds ord
Citera
2016-04-15, 11:01
Medlem
Citat:
Då väljer du bort Bibeln Guds ord
Jag väljer bort bibeln. Det finns inget som tyder på att någon Gud är inblandad.
Du väljer också bort olika texter med (påstådd) gudomlig inblandning.
Citera
2016-04-15, 12:11
Medlem
[quote=demotrams|56970801]Jag ställer frågorna ännu en gång. Om evolution är fakta och det finns bevis för den borde svar på dessa frågor finnas. Ge mi svar tack.

Det har det visst. Du deltar här av en anledning. Vad är anledningen? Hitta sanningen? utrota religion? bevisa evolution? motbevisa Gud? Vad är din agenda?

När du har svarat på mina ovanstående frågor.

Citat:
EDIT: Försök gärna fixa till inlägg som blir så som det senaste riktat till mig. Första delen består enbart av citat från mig som både är i citat-ruta och vanligt inklistrat, av någon anledning.
Det fixas enkelt med att bara ta bort text som inte ska vara med och använda citatfunktionen till det som ska citeras (

irrelevant. Sånt som händer ibland.
Anser du, att om man inte kan svara på dina frågor, så är det bevis för att Gud gjorde det?
Om du resonerar så, så kan vi lika görna stänga tråden. För då gäller inte ordet "bevis", som nämns i trådstarten. Om "jag vet inte" är lika med "Gud gjorde det" så vet du inte vad bevis är.
Citera
2016-04-15, 12:39
Medlem
[quote=kiss74|56971170]
Citat:
Jag ställer frågorna ännu en gång. Om evolution är fakta och det finns bevis för den borde svar på dessa frågor finnas. Ge mi svar tack.

Det har det visst. Du deltar här av en anledning. Vad är anledningen? Hitta sanningen? utrota religion? bevisa evolution? motbevisa Gud? Vad är din agenda?

När du har svarat på mina ovanstående frågor.

Anser du, att om man inte kan svara på dina frågor, så är det bevis för att Gud gjorde det?
Om du resonerar så, så kan vi lika görna stänga tråden. För då gäller inte ordet "bevis", som nämns i trådstarten. Om "jag vet inte" är lika med "Gud gjorde det" så vet du inte vad bevis är.

Jag anser att för att en mobil ska fungera måste olika komponenter samverka med varandra och finnas där redan från början. Komponenter såsom minne, knappar, display, ljud, ljus, batteri, sladd osv. Jag anser på samma sätt eftersom människokroppen består av olika komponenter där inget kan fungera funktionellt utan det andra, måste dessa varit där redan från sekund 1. Således måste det finnas nån som satt ditt dom som vi kallar för Gud. Du får kalla honom för skaparen också.
Citera
2016-04-15, 12:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag anser att för att en mobil ska fungera måste olika komponenter samverka med varandra och finnas där redan från början. Komponenter såsom minne, knappar, display, ljud, ljus, batteri, sladd osv. Jag anser på samma sätt eftersom människokroppen består av olika komponenter där inget kan fungera funktionellt utan det andra, måste dessa varit där redan från sekund 1. Således måste det finnas nån som satt ditt dom som vi kallar för Gud. Du får kalla honom för skaparen också.

Vilket fortfarande är en falsk analogi oavsett hur ofta du upprepar den.
Citera
2016-04-15, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag väljer bort bibeln. Det finns inget som tyder på att någon Gud är inblandad.
Du väljer också bort olika texter med (påstådd) gudomlig inblandning.

Sanningen visas snart när den globala uppvärmningen gjort sitt.
Citera
2016-04-15, 14:51
Medlem
PM från RulladeBananen:
Citat:
Ursprungligen postat av RulladeBananen
Du skrev på min tråd om varför folk tror på gud
Citat:
Eftersom TS påstår att det finns bevis mot gud är det upp till TS att presentera dessa.

Evolutionen. Man behöver inte så mycket mer för att bevisa att det är straight up bullshit att gud skapade människan.
Nu handlade din tråd visserligen om bevis för att gud INTE existerar, men jag tyckte det passade rätt bra här.

Nej, evolutionen är inte ett bevis för att gud inte existerar. Det är möjligtvis ett bevis för att det inte gick till exakt som bibeln säger, men det är hyfsat många troende som accepterar evolutionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in