SVT följer upp med Kaplans kopplingar till Milli Görüs:
Citat:
Bostadsminister Mehmet Kaplan (MP) firade ramadan med företrädare från ultranationalistiska och högerextrema organisationen Grå vargarna – och nu kan SVT Nyheter avslöja att Kaplan vid flera tillfällen har träffat representanter för den islamistiska organisationen Milli Görüs.
---
Bland middagsgästerna fanns också företrädare för Milli Görüs. En organisation med islamistiska åsikter.
SVT Nyheter kan nu avslöja att Mehmet Kaplan träffat företrädare från Milli Görüs vid flera tidigare tillfällen. På en middag 2013, när Kaplan var riksdagsledamot, träffade han deras svenske ordförande Yavuz Selim Celik.
Är det lämpligt att röra sig i de här kretsarna?
– Det här är en del av det turkiska civilsamhället. Så länge organisationerna inte är våldsbejakande på något sätt så är det något jag får ta ställningtill varje gång, säger Mehmet Kaplan.
Vad skickar det här för signaler?
– Att det turkiska civilsamhället finns och är en verklighet i Sverige. Det här betyder inte att jag håller med dem till punkt och pricka.
Hur ofta träffar du företrädare för Milli Görüs?
– Inte så ofta, jag blir inbjuden till väldigt många turkiska tillställningar, säger Mehmet Kaplan.
Vad tycker du om den politiken som de står för?
– För mig är den svår att förstå, för mig är den högerinriktad, säger Kaplan.
”Tackar de som ligger bakom”
Men på ett inspelat tal på ett evenemang anordnat av Milli Görüs är tongången en annan.
I slutet av koran-läsningstävlingen säger ministern:
– Vi måste verkligen tacka de som ligger bakom ett sådant här fint evenemang. De förtjänar verkligen ett tack, sade Mehmet Kaplan då.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-nyheter-avslojar-kaplan-har-traffat-islamister-vid-flera-tillfallen
Redan 2014 var Kaplans kopplingar till Milli Görüs välkända på FB,
Nebeltag länkade till videon som SVT nu uppmärksammar i slutet på artikeln:
(FB) Islamisters politiska avancemang i Sverige ("Slöjmisshandeln" i Farsta verkar falsk)
Finns också ett referat av Kaplans insats på mötet med Milli Görüs:
Citat:
När det gäller videoklippet när Kaplan talar så hyllar han mötet och mötets syfte. Han förklarar hur hedrad han är över att vara där och tackar arrangörerna och alla som kom dit. Han fortsätter med hur nöjd han är över mötet och vilken fantastisk grupp det är och hur tacksamma de ska vara för att arrangörerna bär ansvaret att fixa det ("om arrangörerna inte hade burit ansvaret på sina axlar så hade det varit omöjligt för det 100tal besökare som är här ikväll att ta del av programmet").
Inte orkat titta på hela videon endast Kaplan men det verkar vara någon form av Koran möte som redan nämnts.
(FB) Islamisters politiska avancemang i Sverige ("Slöjmisshandeln" i Farsta verkar falsk)
Kaplan kallar alltså Milli Görüs för en fantastisk grupp när han talar på deras evenemang. Till SVT ger han en annan version, säger att den är för högerinriktad.
Det är kul att följa Kaplans schackrande, han är så genomfalsk att det blir underhållande. Nästan synd om han avskedas.