2016-04-14, 12:30
Medlem
Godagens!

Har en gammal server som fortfarande är värd namnet så jag tänkte ha några spel servrar på den. Jag tänkte bland annat ha lite grejer som kräver java men när jag skulle installera java så funkade det inte. Installationen startade inte helt enkelt. Någon som vet hur man skall göra?

MvH
Citera
2016-04-14, 13:03
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoobz
Godagens!

Har en gammal server som fortfarande är värd namnet så jag tänkte ha några spel servrar på den. Jag tänkte bland annat ha lite grejer som kräver java men när jag skulle installera java så funkade det inte. Installationen startade inte helt enkelt. Någon som vet hur man skall göra?

MvH
Uppgradera till ett modernare system?

Tveksamt om du kan få igång installern på ett sådant gammalt system. Står det förresten nåt i windowsloggen om installationen?
Citera
2016-04-14, 13:45
Medlem
x12s avatar
Inget fel alls med server 2003 annat än att den är utgången och inte uppdateras/supportas av ms längre. Säkerhetsproblem/hål förekommer.

Jag gissar felet är att filen blockeras pga den är nedladdad från nätet.

Högerklicka på filen, egenskaper, se längst ner vid "read only", "hidden" osv så finns det kanske två knappar. Klicka på "Unblock" om den finns. Funkar det nu?

Det där måste man göra på nästan alla filer som hämtats från nätet för att de ska gå installera.

Skulle de vara att versionen är för ny, testa med en äldre.
Citera
2016-04-14, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Inget fel alls med server 2003 annat än att den är utgången och inte uppdateras/supportas av ms längre. Säkerhetsproblem/hål förekommer.

Jag gissar felet är att filen blockeras pga den är nedladdad från nätet.

Högerklicka på filen, egenskaper, se längst ner vid "read only", "hidden" osv så finns det kanske två knappar. Klicka på "Unblock" om den finns. Funkar det nu?

Det där måste man göra på nästan alla filer som hämtats från nätet för att de ska gå installera.

Skulle de vara att versionen är för ny, testa med en äldre.

Tackar tackar! Nu gick det att installera. Problem nummer två... jag kan enbart installera 32bit versionen så jag kan bara ha 1gb allokerat till min jvm. När jag unblockar 64bit java och startar installationen så säger den att den är valid men är för en annan sorts maskin. Skall jag installera en äldre version av java 64bit? För då provar jag med java 7 och sedan java 6 om det nu inte går.

MvH
Citera
2016-04-14, 19:07
Medlem
Kör du 64 bitars 2003 os så du kan köra 64 bits java
Citera
2016-04-14, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Kör du 64 bitars 2003 os så du kan köra 64 bits java

Ja jag har installerat 64b win server men det vill likt förbannat inte funka :/