2016-04-14, 08:30
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Lika lite som att motiv ger fällande dom så handlar givetvis inte diskussionerna om dubbelnatur om det heller.
Däremot faller det inom ramen av bedräglig personlighet och är ett intressant fenomen i sig.

Självklart är denna bild han uppvisat sanningsenlig för dem (grannar, arbetskamrater, arbetsgivare, morsan).
Däremot är det väl frågan om denna bild stämmer och då inkommer begreppet dubbelnatur..
NB ger sken av att varken slåss eller dricka alkohol och det är på fyllan det händer grejer och han är då varken "mjuk eller rar".

Grannen:

Mamman:

AJ i personutredningen:

GJ:

Ja, hur "mjuk och rar" , lugn, sansad och skötsam är han egentligen när han är full? Aldrig varit i slagsmål?

Irina:

Brodern:

NB i personutredningen:

Brodern:

---------------------------------------------------------------------------------------------------- -----------------------------------------------

AJ om hans alkoholintag:

Mamman om deras alkoholintag:

NB om sitt alkoholintag:

Brodern om deras alkoholintag:

Personal Handlar´n Källby:

För att helgardera mot dravlet att brorsan ljuger så påminner jag om att IB är den som känner till honom bäst:

Utöver detta kan ju tilläggas att han kör bil då han druckit öl i Blomberg och så har vi rattfyllan i England:

Hur var det nu med denna image att det bara dricks på högtider?
Lugn och rar?

Ännu ett spam med noll värde.

Vad driver du för tes?

Att dubbelnatur definieras utifrån att folk som dricker folköl som andra uppfattar som trevliga har en dubbelnatur?

Att de som aldrig slagit sin fru, men som i hettans ögonblick hytter till mot henne, är av en dubbelnatur för att denne kan föra sig bland folk?

Att de som i yngre dar slagits eller muckat gräl men som lagt det bakom sig och gått vidare har en dubbelnatur? Pablo Roberto är typexemplet på en dubbelnatur eller?

Du resonerar ju som en 13-åring.
Senast redigerad av Ruggedo 2016-04-14 kl. 08:35.
2016-04-14, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Det finns många män som dricker öl i tid och otid.Menar du att om man dricker öl under dagar så är man kvinnoplågare?
Är det det du menar?
Vad har ditt påståendet med detta fallet att göra?
Ingen av NB ' s kollegor har sett att han eller hans bror hade druckit öl under arbetstid.
Om man dricker öl och röker betyder inte att man skrämmer sina fruar och barn.

Nu visar du prov på din bristande slutledingsförmåga, utifrån de fakta vi har fått fram i fup. Det är ostridigt att Nero dricker öl under dagen, och till och med kör bil efteråt. Han är en kontrollfreak som insisterar på att köra bilen själv, trots intag av alkohol. Det vet vi. Orsak och verkan vet vi inte i inbördes ordning.

Dricker Nero öl för att dämpa ångest eller för att han har ett sug efter alkoholen?

Eller är det ölet som gör att han tappar besinningen, den kontroll han jobbar stenhårt på att bibehålla?

Kan ölet haft en bedövande verkan på Neros ångest och lustar, till en grad att han glömde tvätta sig?

Är det drickandet av öl i tid och otid, en bidragande orsak till att hans omdöme slår slint, och fantasier ska levas ut i det verkliga livet?

Vi vet bara att omgivningen plågades av hans öldrickande. Brodern och frun såg inte drickandet som en positiv egenskap. Irina hade det inte lätt med sin impotente, manipulerande och oberäknelige man. Har du läst fup?

Ganska nyligen tänkte jag på Neros personlighet. Det var när en lugn och gladlynt person, arbetsam och generös, som fick ett raseriutbrott där det hoppade ut ord ur hans mun ingen trodde var möjliga. Det var hot om död, mordbrand och information om vad han tolererar och inte tolererar, med en brasklapp att ingen får sätta sig på honom. Till saken hör att denne guldklimp till karl, dricker öl på samma sätt som Nero, små intag kontinuerligt under dagen.

Jag var en chockad iakttagare, och ännu mer chockad när jag fick veta att det var en struntsak som utlöste det hela. Jag tänkte faktiskt på alla kvinnor och barn denne usling drabbat under sin livstid. Och om han kommer passera gränsen från hot till gärning.
2016-04-14, 10:40
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Vad saknar du för något som skulle göra dig nöjd med domarna?

Jag har aldrig påstått att jag inte är nöjd med domarna. Du läser något mellan raderna som inte finns. Jag har sagt att jag finner mig i dem. Tycker HRs domslut har många bra och sansade skäl.

Citat:
Dna-bevis duger inte?

DNA duger som teknisk bevisning men som många påstått så är det i sig inte ett bevis för brott. Endast att en person kan knytas till en plats eller en sak.

Citat:
Avsaknad av alibi duger inte?

Det är debatterat. Vissa hävdar att han har ett visst alibi. Andra inte. Det är en indicie att sakna alibi. Man är inte automatiskt skyldig om man saknar alibi. Jag har själv hävdat att det är just DNA och avsaknad av alibi som är det som pekar på att NB är GM.

Citat:
Vittnen som sett honom duger inte?

De är osäkra. De duger som ett svagt indicie.

Citat:
Att han bad frun och brodern ljuga om när han kom hem och att de inte fick berätta att hans kläder blev tvättade räcker inte heller?

Du tolkar det som att han ber dem ljuga. Andra tolkar det som att han poängterar saker för dem. Även OM han ber dem ljuga för att han vet att han inte har alibi så betyder det inte automatiskt att han är skyldig. Tillsammans med DNA-bevisen så indikerar det att så är fallet men det är långt ifrån övertygande bevis.

Citat:
Vad är problemet?

Problemet är bla de ovan. Men som poppsan förklarade så finns en mängd andra problem med utredningen där det kvarstår frågetecken. Några ur högen:

- Motivet (inte nödvändigt för dom men för mig så är det viktigt).
- Tidsramen (är motivet det förespeglade så är tidsramen på tok för snäv).
- Spåren längs vägen mot Martorp är oförklarade.
- Hjullastare vid ladan kl. 20:20. Vem körde dit den? Vad gjorde den där?

Citat:
Skulle ett erkännande räcka för dig?

Det beror på vad den som erkände hade att säga. Den borde nog kunna räta ut de flesta frågetecken.

Citat:
Tyvärr, eller tack och lov, räcker det inte för våra domstolar. Vad begär du egentligen?

Begär? Jag vill självfallet veta vad som hände. Jag begär inget men önskar som så många andra såklart veta vem och varför Lisa mördades.
2016-04-14, 11:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Här du inte läst? Det står på sidan 1740 i FUP.
Skärp dig och citera in ordagrant nu. På svenska. Klarar du inte av det du som ville gnälla på FL i frågan?
Citat:
Och NB hade ingen skäggstubb.
NB har skäggstubb titt som tätt. Tvättar sig sällan och rakar sig säkert lika dåligt.
Ibland väljer han stubb frivilligt samt mustasch. Bild 1.
http://urbotainskrankthet.spotlife.se/wp-content/blogs.dir/18402/files/2015/10/Nerijus-BIlevicius.jpg
Senast redigerad av develi 2016-04-14 kl. 11:06.
2016-04-14, 11:19
Medlem
Citat:
Lika lite som att motiv ger fällande dom så handlar givetvis inte diskussionerna om dubbelnatur om det heller.
Däremot faller det inom ramen av bedräglig personlighet och är ett intressant fenomen i sig.

Självklart är denna bild han uppvisat sanningsenlig för dem (grannar, arbetskamrater, arbetsgivare, morsan).
Däremot är det väl frågan om denna bild stämmer och då inkommer begreppet dubbelnatur..
NB ger sken av att varken slåss eller dricka alkohol och det är på fyllan det händer grejer och han är då varken "mjuk eller rar".

Grannen:

Mamman:

AJ i personutredningen:

GJ:

Ja, hur "mjuk och rar" , lugn, sansad och skötsam är han egentligen när han är full? Aldrig varit i slagsmål?

Irina:

Brodern:

NB i personutredningen:

Brodern:

---------------------------------------------------------------------------------------------------- -----------------------------------------------

AJ om hans alkoholintag:

Mamman om deras alkoholintag:

NB om sitt alkoholintag:

Brodern om deras alkoholintag:

Personal Handlar´n Källby:

För att helgardera mot dravlet att brorsan ljuger så påminner jag om att IB är den som känner till honom bäst:

Utöver detta kan ju tilläggas att han kör bil då han druckit öl i Blomberg och så har vi rattfyllan i England:

Hur var det nu med denna image att det bara dricks på högtider?
Lugn och rar?

Självklart är han en dubbelnatur. Eller annorlunda uttryckt i linje med mitt tidigare inlägg: Kan vi utesluta dubbelnatur? Nej!! Nej!! Nej!! Big time!
2016-04-14, 11:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Självklart är han en dubbelnatur. Eller annorlunda uttryckt i linje med mitt tidigare inlägg: Kan vi utesluta dubbelnatur? Nej!! Nej!! Nej!! Big time!

Det är skarpa varningsklockor som ringer mellan de två bilderna:
Impulsiv, väldigt lättirriterad samt trakasserar och slår sina kvinnor versus lugn och sansad.
2016-04-14, 11:34
Medlem
Citat:
Skärp dig och citera in ordagrant nu. På svenska. Klarar du inte av det du som ville gnälla på FL i frågan?
NB har skäggstubb titt som tätt. Tvättar sig sällan och rakar sig säkert lika dåligt.
Ibland väljer han stubb frivilligt samt mustasch. Bild 1.
http://urbotainskrankthet.spotlife.se/wp-content/blogs.dir/18402/files/2015/10/Nerijus-BIlevicius.jpg

Använd Google translate. Man kan förstå vad det står.
Bl a står det (fl säger till AB) att manen som JR såg vid ladan var 40-45 års ålder.
Det stämmer inte vad sa JR ( se i fup).
Varför fl manipulerar sanningen? FL visste att mannen vid ladan hade rufsiga hår och skäggstubb. Han viste att NB var korthårig denna dagen kl 20. Det syns i bilden från 7/6. Det syns väldigt tydligt.
Här NB klippt sig 7/6 efter 18. 30? I så fall kunde inte mörda LH under samma tid.

En annan fråga, varför blev inte JR kallad att vittna i rättegång för att känna igen NB om det var han som sågs vid ladan samt som L skulle åka hem?
Jag kan gissa, att han skulle säga att det var inte den man som han såg.
2016-04-14, 11:37
Medlem
Citat:

Det är skarpa varningsklockor som ringer mellan de två bilderna:
Impulsiv, väldigt lättirriterad samt trakasserar och slår sina kvinnor versus lugn och sansad.

När jag har dig på tråden. Irina fick ju se bilderna på Lisa och föll ihop i ett skälvande hulkande bylte. Vet man om Ajvarus också fick se dem? Kan förklara den "tysta manliga" reaktionen att bara göra sig onåbar. Vet du?
2016-04-14, 11:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Dricker Nero öl för att dämpa ångest eller för att han har ett sug efter alkoholen?

Eller är det ölet som gör att han tappar besinningen, den kontroll han jobbar stenhårt på att bibehålla?

Kan ölet haft en bedövande verkan på Neros ångest och lustar, till en grad att han glömde tvätta sig?
Är det drickandet av öl i tid och otid, en bidragande orsak till att hans omdöme slår slint, och fantasier ska levas ut i det verkliga livet?
Här börjar du nog närma dig det som är kärnan med tanke på det överdrivna drickandet, hans beteende på fyllan (som även skiner igenom dagtid på jobbet när han tappar konceptet) och mordet.

AB dricker också mycket men han har en annan personlighet enligt Irina. Han är lugn och han verkar slockna på fyllan.
Sen har vi då NB som vill ge sken av samma sak men som är av helt annan natur. Han får gå runt och förtrycka detta heta inför andra.
2016-04-14, 11:41
Medlem
Citat:
Det finns fler frågor

Vem var den man som sågs vid ladan när L skulle börja åka? Manen med rufsiga hår och skäggstubb? Hade han hört av sig?
Vem körde blåa bilen i aktuell tid i närheten av café, bilen som sågs av 6 vittne?
Bilen som sågs samtidigt som Lisa skulle börja åka?

Och vem var det L pratade med i en svart bil??
2016-04-14, 11:41
Medlem
develis avatar
Ska Hurtig göra en halv Rönnbäck och gå på linjen att NB städat efter sin bror?
Citat:
Advokaten har visat ett stort intresse av innehållet i den dator som ägdes av Nerijus Bilevicius yngre bror.
http://www.skovdenyheter.se/article/hd-ett-nalsoga-for-nerijus/
2016-04-14, 11:43
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Nu är det jag som skrivit om senaste diskussionen om eld - utifrån en fundering om han var till Martorp av andra anledningar än att leta mask.
Samt utifrån om han var desperat iom att han inte haft möjlighet att komma nära Martorp under veckan pga rådande omständigheter.

För det första talar jag inte om en brasa som lyser över hela Blomberg - jag talar om att hälla bensin rätt in i skåpet och tända på.
För det andra har jag sett tillräckligt med brasor för att inse hur en rökutveckling går till - innan det skjuter ut rutor och sprider rök. Det tar med andra ord tid och han hade lätt hunnit hem.
Hade han pratat ut med sin kärring som är så villig att försvara honom till tänderna hade han kunnat påstå vad som helst i stort sett - ute på en fin söndagstur till Medelplana kanske?

Att han var desperat i detta läge råder ingen tvekan om jag tror knappast att han satt och bara spanade på drevet - han försökte hitta lösningar att ta sig till Martorp för att försöka få bort hjälm och jacka i första hand. Sen tror jag knappast han ville in i skåpet igen efter en vecka drygt.

Det finns ingenting som säger att just NB blivit misstänkt och om så vore har de fortfarande mycket små marginaler att kunna göra ett enda dugg i det läget. På sin höjd plockat in honom till förhör men hade fått släppa honom i brist på bevis. Det hade inte räckt till att bli anhållen varken via Adriana eller en allmän misstanke om han inte varit direkt iakttagen.

Fortsättningsvis hade det DNA som är det centrala i domslut försvunnit om kläderna brunnit upp.
Han hade haft en jävligt lugnare position än han har idag iallafall.

Slutligen hade DNA på repstumpar hittats, hans sperma kan man helt hoppa över som bevisning och skithögen likaså.¨

Nu hade det varit mer läge för Rönnbäck att dravla om sekundär överföring även om hon fortfarande borde ha slutat tjata om psoriasis och tröjor som nåt fjällande monster.
Vad han vågar eller inte är det ingen som vet - bara rätt läge ges. De facto har han försökt överfalla Adriana vid en trafikerad länsväg och sen tog han Lisa efter samma väg i bebyggelse och tidig kväll. Han kan uppenbart agera jävligt fräckt och vågat och handlar det sen om att rädda skinnet på sig själv och inte bara kåthet är jag övertygad att detta as kan ta till vad som helst i princip.

Detta hypotetiska scenario är trots irrelevansen, ganska intressant eftersom jag lite mer tror att NB suttit hårt redan med hälften av DNA-träffarna.
Man kanske tydligare hade utrett mer exakt var han varit och pillat vid nedplockning av mjölkmaskiner, istället för att nöja sig med att Arne uppger att slangen kapades långt innan Nerijus ens kom till Sverige.

Snörstumparna är vad det är.
Likaså vittnesiakttagelser av hans bilfärdande under Söndagen.

Hade det funnits vittnesiakttagelser mot honom gällande Martorp-besök i samband med att brasa uppstår?
Tja, Rohna berättade tydligt att det var lågbelagt med individer på Martorp under sökveckan, vilket mera möjliggör att någon noterar ännu en hypotetisk bilfärd under aktuella tidpunkt med händelse brasa.
Men visst, bevis hade förstörts vid en skåp-brand. Skåp-brand hade dock inneburit brand av hela byssjan till slut, och då är uppmärksamheten ett faktum.
Eller vågar han stanna kvar och släcka innan branden blir för stor? Det tror nämligen inte jag (under rådande omständigheter).
Bensindunken skulle kunna indikera på att planer fanns om något. Annars vittnar den oljeblandade bensindunken om att den helt är enkelt rutinmässigt utplacerat där för tvåtaktsmaskiner/redskap.

Fast jag tror det var tänkt att elda rishögen. Det är mer naturligt/diskret än en brand i byssjan.
Jag håller det mer troligt att ALLT gällande tillhörigheter lagts i byssjan på Söndagskvällen, men att han börjat placera saker i rishögen för uppeldning, och faktiskt haft ouppmärksammat, men extremt kortvarigt tillträde till byssjan/rishögen.
Likväl tror jag en rishögs-brand direkt tilldragit sig uppmärksamhet. Jag tror rent av det skett så snabbt att branden stoppats. För den hade varit skum under omständigheterna.

Sammanlagt avsevärt mer juridiskt tvivel i skuldfråga pga bärande bevismaterial ja, men han hade fortfarande haft ordentligt mycket att förklara.
Blomberg är nämligen fortfarande inte större än vad det är.

Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
Om NB tänt eld på samtliga bevis, snörstumpar, LH:s tillhörigheter osv och även det som var bindande från slaktrummet, så behövde han inte ut och snöra utan kunde lugnt hållit sig hemma och därmed haft sitt alibi antagligen. Då hade han kanske öppnat käften och skyllt på någon annan, pojkstreck . Det är ju inte ens säkert att polisen hade kopplat nåt till honom om fallet varit så och ingen sett honom. AB och IB trodde han varit ute på jobb.
Ja att han har dabbat sig som det är i nuläget anser jag också vara solklart. Snacka om rökt alltså. Panik, ja. Desperat ja. Allt tyder på detta. Kanske var det ett mord som han inte hade räknat med att det skulle bli ett guldtillfälle till 7/6 då har missade AB som han tänkt dagen innan 6/7. Räknade inte med att hon skulle ha egen karta med sig utan snällt lunkat med till bilen där han skulle "fått visat sig vägbeskrivningen".

Ja jag tror ju att allt gick undan vad det gäller LH. Och han har ju visat sig vara mycket glömsk i diverse sammanhang.

Ja, hade han kunnat elda varje pinal skulle han nog släppts ur häkte ungefär samtidigt som AB och IB. Men hypotesen innefattar att endast vad som fanns i byssjan, eliminerats ur DNA-ekvationen, likväl som nog andra kämpiga frågetecken om förehavanden uppstått.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in