2016-04-13, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Du får kalla kraften vad du vill så länge vi är överens om att det behövs en kraft. Men det blir lite förvirrande om du kallar kraften "densitet" eftersom densitet är hur mycket något väger per volymenhet.

Vad går inte ihop?

Ok, du har en poäng där. Det är nog bäst att inte kalla den kraften som jag pratar om för gravitation, den får förbli namnlös just nu, men återigen; det är en existerande naturlag som får objekt med högre densitet att dras nedåt mot den platta Jorden. Jag rättar mig själv: Att detta sker så som det sker BEROR på densitet, det ÄR inte densitet.

Vad jag undrar är om samma kraft som du kallar för gravitation och som drar saker inåt mot Jordens kärna enligt vetenskapen är samma kraft (gravitation) som får Jorden att rotera runt solen?
Citera
2016-04-13, 23:42
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalotus
Jovisst, men var är de autentiska fotona?

Vilka autentiska foton pratar du om?
Citera
2016-04-13, 23:46
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ok, du har en poäng där. Det är nog bäst att inte kalla den kraften som jag pratar om för gravitation, den får förbli namnlös just nu, men återigen; det är en existerande naturlag som får objekt med högre densitet att dras nedåt mot den platta Jorden. Jag rättar mig själv: Att detta sker så som det sker BEROR på densitet, det ÄR inte densitet.

Vad jag undrar är om samma kraft som du kallar för gravitation och som drar saker inåt mot Jordens kärna enligt vetenskapen är samma kraft (gravitation) som får Jorden att rotera runt solen?

Allllll massa böjer rummet. Så att den attraherar massa runt sig.

Solen attraherar jorden. Men jorden har en eliptisk bana för att den också har en hastighet i en vinkelrät riktning. Fungerar precis som ISS. Månen. Alla ting.

Gravitationen fungerar som ett fält och styrkan faller med 1/(avstånd)^2. Detta gör att det är skiiit svårt att falla in mot något. För om du inte faller rakt in, kommer den accelerera dig så pass snabbt att du flyger förbi den.. Sen drar den tbx dig.. Å så vidare å så vidare. Det är därför massa får eliptisk banor runt varandra.
Citera
2016-04-13, 23:48
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Vi har redan varit inne på detta flera gånger tidigare. Båtarna ser ut att försvinna bakom en kurva men om man zoomar in tillräckligt långt med en kamera så ser man hela båten igen. På havet går det vågor som skymmer sikten ibland. Olika naturliga fenomen i luften kan påverka vad man ser på långt håll osv. Jag har varit vid kusten flera gånger och vad jag då alltid har sett är en platt horisont.

Har du empirisk kunskap om detta fenomen? Jag menar har du provat själv och sett att det förhåller sig så?
Citera
2016-04-13, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mines
Men om man utfor berakningar utifran de lagar newton stallt upp sa finner man att vi inte alls bor lyfta fran marken, eller att vi kommer tyngas ner, trots att varldshaven sitter kvar. Jag forstar att det kan vara svart for dig att veta vad du skall tro pa nar du inte har nagon insikt den matematiska formuleringen av fenomenet gravitation. Du maste ocksa observera att bara for att man upplever att nagot borde forhalla sig pa ett visst satt, sa betyder inte det att det ar sa. Intuition kan vara vilseledande. dock sa kan man forrandra sin intuition genom att studera fysikens matematiska formulering, mycket likt hur du har forrandrat din intuition for att intuitivt greppa flat earth.

Detta ar samma matematiska satt att kategorisera varlden som mojligjort all den teknik som finns runt omkring dig. En stor del utav de som designar och producerar alla dessa manicker, bilar, byggnader, broar etc etc, har insikt och forstaelse for detta, och ALLA som forskar kring detta samt mer fundamentala foreteelser har forstaelse for detta.

Alla dessa kan mer eller mindre ga ut och verifiera den heliocentriska varldsbilden pa egen hand, med lite anstrangning. For att flat earth hypotesen skall kunna vara mojligt sa maste alla dessa vara del utav konspirationen, alternativt vara dumma i huvudet. Att dom ar dumma i huvudet ter sig orimligt om man ser till vad de har astadkommit. Alltsa ar de alla del av konspirationen

Eller?

På vilket sätt tar man Jordens runda roterande form i beaktande när man designar bilar, byggnader och broar? Och vilka manicker syftar du på?
Citera
2016-04-13, 23:52
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
På vilket sätt tar man Jordens runda roterande form i beaktande när man designar bilar, byggnader och broar? Och vilka manicker syftar du på?

Öresundsbron? Annars kommer den inte hålla då det blir onödig stress på konstruktionen om den ska "låtsas" att jorden är platt.

Om du inte byggde den efter kurvaturen skulle den vara rak, och sen böjas, för att ned är ned, för att komma till Danmark. Detta skulle rasera hela bron då de övre delarna skulle töjas utåt.
Citera
2016-04-13, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Här är ett - men eftersom man kan se nästan hela sydpolen,
- så antar jag att du anser att det är en förfalskning.

och eftersom det är NASAs bild,

och eftersom det är fotograferat av Apollo 17's besättning på väg till månen,

och eftersom jag vet att du inte vill tro att jorden är rund,

Du har helt rätt. Jag anser att bilden är fejk för att den ser inte äkta ut och för att jag inte tror på att de åkte till månen.
Citera
2016-04-13, 23:56
Medlem
Citat:
Du har helt rätt. Jag anser att bilden är fejk för att den ser inte äkta ut och för att jag inte tror på att de åkte till månen.

Med vilken expertis bedömer du bilden som förfalskad, och vad för sorts bevis - som vi kan bidra med och som du själv kan förstå - skulle du acceptera?
Citera
2016-04-13, 23:58
Medlem
miness avatar
Citat:
Nej, men de som gor det har kunskap som inbegriper hur gravitation, krafter och rorelselagar hanger ihop, och om de ar nagorlunda kreativa sa kan de stalla upp experiment for att verifiera det som dessa lagar forutspar. vilka manicker tror du jag syftar pa?
Citera
2016-04-14, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Med vilken expertis bedömer du bilden som förfalskad, och vad för sorts bevis - som vi kan bidra med och som du själv kan förstå - skulle du acceptera?

Expertisen i mina egna ögon i kombination med att NASA fejkar bilder på t ex andra planeter och på kometer som ser ut som dödskallar lagom till Halloween, vilket i sin tur raderar min tillit till dem som en trovärdig källa.
Citera
2016-04-14, 00:10
Medlem
Citat:
Expertisen i mina egna ögon i kombination med att NASA fejkar bilder på t ex andra planeter och på kometer som ser ut som dödskallar lagom till Halloween, vilket i sin tur raderar min tillit till dem som en trovärdig källa.

Jag är rädd att min lilla fråga överskuggade den stora, som du glömde besvara.
Citerad igen för tydlighetens skull.
Vad för sorts bevis [för en relativt sfärisk Jord] - som vi kan bidra med och som du själv kan förstå - skulle du acceptera?
Citera
2016-04-14, 00:18
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ok, du har en poäng där. Det är nog bäst att inte kalla den kraften som jag pratar om för gravitation, den får förbli namnlös just nu, men återigen; det är en existerande naturlag som får objekt med högre densitet att dras nedåt mot den platta Jorden. Jag rättar mig själv: Att detta sker så som det sker BEROR på densitet, det ÄR inte densitet

Nej det beror inte på densitet, kraften beror på massan. 1kg luft dras ned mot jorden med en lika stor kraft som 1 kg sten. Densitet ger inte upphov till några krafter utan det är bara ett mått på hur kompakt något är.

Att en sten dras mot jorden av en kraft är själva definitionen på gravitation. Har du accepterat att det finns en kraft som påverkar stenen har du även accepterat gravitationen. Om du vill kalla kraften något annat så är det upp till dig. Men faktum är att du precis har "upptäckt" kraften som vi kallar gravitation.

Citat:

Nja, gravitationen gör att Jorden inte försvinner bort från solen - solen och jorden dras till varandra av samma kraft som får stenen att falla till jorden. Två kroppar dras till varandra.

Själva rotationen beror på att det är två krafter som motverkar varandra. Dels gravitationen som vill dra solen och jorden mot varandra och dels centrifugalkraften (trögheten) som vill få jorden att gå rakt fram. Och när dessa krafter är lika stora får vi en omloppsbana.
Senast redigerad av madtop 2016-04-14 kl. 00:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in