Citat:
Ursprungligen postat av
rosalotus
Ok, du har en poäng där. Det är nog bäst att inte kalla den kraften som jag pratar om för gravitation, den får förbli namnlös just nu, men återigen; det är en existerande naturlag som får objekt med högre densitet att dras nedåt mot den platta Jorden. Jag rättar mig själv: Att detta sker så som det sker BEROR på densitet, det ÄR inte densitet
Nej det beror inte på densitet, kraften beror på massan. 1kg luft dras ned mot jorden med en lika stor kraft som 1 kg sten. Densitet ger inte upphov till några krafter utan det är bara ett mått på hur kompakt något är.
Att en sten dras mot jorden av en kraft är själva definitionen på gravitation. Har du accepterat att det finns en kraft som påverkar stenen har du även accepterat gravitationen. Om du vill kalla kraften något annat så är det upp till dig. Men faktum är att du precis har "upptäckt" kraften som vi kallar gravitation.
Citat:
Ursprungligen postat av
rosalotus
Vad jag undrar är om samma kraft som du kallar för gravitation och som drar saker inåt mot Jordens kärna enligt vetenskapen är samma kraft (gravitation) som får Jorden att rotera runt solen?
Nja, gravitationen gör att Jorden inte försvinner bort från solen - solen och jorden dras till varandra av samma kraft som får stenen att falla till jorden. Två kroppar dras till varandra.
Själva rotationen beror på att det är
två krafter som motverkar varandra. Dels gravitationen som vill dra solen och jorden mot varandra och dels centrifugalkraften (trögheten) som vill få jorden att gå rakt fram. Och när dessa krafter är lika stora får vi en omloppsbana.