Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-04-13, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Ursäkta?

Amerikanska folket?

Jag har varit mycket i USA, och jag känner ingen som skulle rösta på Trump, nu när vi alla sett vad har går för. Det var en liten fling, som en kort romans som svalnade när prinsen visade sig vara en groda. Dagen efter, du vet.

Haha, det kan du ju tro. Jag vet inte ifall du faktiskt tror det eller ifall du försöker inbilla dig själv något, i vilket fall blir det ett nöje att se dina inlägg när Trump blir först kandidat för republikanerna och sedan tar hem presidentvalet också.

Enligt en ny yougov-poll ligger Trumps nationella stöd på 53%, otroligt bra. Cruz kommer tvåa på 25%.
2016-04-13, 23:28
Bannlyst
http://www.realclearpolitics.com/epolls/latest_polls/
Maryland, Republican, Monmouth, 4/10 - 4/12, 301 LV
Trump 47, Kasich 27, Cruz 19 Trump +20

New York, Republican, Siena, 4/6 - 4/11, 469 LV
Trump 50, Kasich 27, Cruz 17 Trump +23

EDIT: Maryland
Trump’s strongest area of support is in congressional districts 1 and 5, the eastern part of the state bordering the Chesapeake Bay, where he earns 54% support to 24% for Kasich and 11% for Cruz. Trump also does well in districts 6 and 8, which encompass the western part of the state, with 44% of the vote to 25% for Kasich and 23% for Cruz. Trump leads by a smaller margin in the state’s remaining four congressional districts that run along the I-95 corridor from Baltimore to the DC suburbs, getting 43% of the vote there to 31% for Kasich and 20% for Cruz.
= Trump vinner alla delegater.
Senast redigerad av Lille.Stockholm 2016-04-13 kl. 23:37.
2016-04-13, 23:33
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Enligt en ny yougov-poll ligger Trumps nationella stöd på 53%, otroligt bra. Cruz kommer tvåa på 25%.

Denna poll sticker iofs ut jämfört med de andra: https://en.wikipedia.org/wiki/Nationwide_opinion_polling_for_the_Republican_Part y_2016_presidential_primaries#Polls_conducted_afte r_March_15_primaries

Men om man ska jämföra äpplen med äpplen, så har förvisso Trump ökat med 5 procentenheter sen förra Yougov-pollen. Men om man gör jämförelsen för den mer omfattande NBC News/SurveyMonkey-pollen så är ökningen mer blygsam.

Helt klart är dock att mediebilden ändrades direkt efter Wisconsin till Trumps fördel, och handlar mest om Cruz' klavertramp om "New York values" och Cruz-kartellens omfattande valfusk.
2016-04-13, 23:53
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Hm. Jag måste erkänna att jag kanske underskattade PA. Där utses 71 delegater. 17 WTA och 54 "unbound". Jag trodde att Trump får 17 WTA och ett 0-5 "unbound". Men enligt den här artikeln Trib survey: Here's how most of Pennsylvania's candidates for delegate would vote har de flesta följande inställning

Så om Trump vinner stort, OM hans väljare röstar rätt och OM delegater inte sviker sina löften, ser det riktigt ljust ut
Man ska även komma ihåg att PA kommer en vecka efter NY, där Trump sannolikt slaktar Cruz och Co och där han rent av kan få alla 95 delegater

Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Vad gäller PA utgår jag från att Trumps organisation kommer sondera delegaterna och sen gå ut med vilka tre kabdidater man vill ha valda i respektive distrikt. Allt annat vore tjänstefel i stat med så många delegater där väljarna inte förses med någon indikation på vem som stödjer vem genom själva valsystemet.

Här är ett mycket lärorikt klipp om Trumps väg fram till 1237, och Pennsylvanias nyckelroll i det hela:
Steve Kornacki: Unbound Delegates in Pennsylvania Could Be Trump's Secret "Ace In The Hole"

Kornacki belyser bra vad Trump har för svårigheter i Kalifornien. Men trots att han gör antagandet om att Trump förlorar Indiana, så får han upp Trump till 1237 (just tack vare PA).

Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Kul förövrigt att 6 delegater redan är utsedda i brist på andra delegatkandidater i respektive distrikt.

Och tre av dessa är uttryckligen anti-Trump. Jag har gjort en mer noggrann genomgång av de (numer) 161 kandidaterna här.
2016-04-14, 00:04
Medlem
cmbws avatar
Citat:

Intressantast var ju favourable siffrorna mellan Trump och Clittan. Inte många % som skiljer sig åt där.
2016-04-14, 00:17
Medlem
AkeTheSnakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Denna poll sticker iofs ut jämfört med de andra: https://en.wikipedia.org/wiki/Nationwide_opinion_polling_for_the_Republican_Part y_2016_presidential_primaries#Polls_conducted_afte r_March_15_primaries

Men om man ska jämföra äpplen med äpplen, så har förvisso Trump ökat med 5 procentenheter sen förra Yougov-pollen. Men om man gör jämförelsen för den mer omfattande NBC News/SurveyMonkey-pollen så är ökningen mer blygsam.

Helt klart är dock att mediebilden ändrades direkt efter Wisconsin till Trumps fördel, och handlar mest om Cruz' klavertramp om "New York values" och Cruz-kartellens omfattande valfusk.

Inte för jag litar på polls för dom har slagit fel förr. Jag litar däremot på mina egna ögon och öron efter förra sommarens turnerande i 5 stater, OH, IN, IL, WI, MI. Den mest populära skylten i trädgårdar förutom "Support Our Troops" och någon liten lokal politiker var "Trump" Snart skall patriotens show starta, fast man börjar redan bli lite mätt
https://www.youtube.com/watch?v=ggVfaHKiLaw
2016-04-14, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Ursäkta?

Amerikanska folket?

Jag har varit mycket i USA, och jag känner ingen som skulle rösta på Trump, nu när vi alla sett vad har går för. Det var en liten fling, som en kort romans som svalnade när prinsen visade sig vara en groda. Dagen efter, du vet.

Förstår inte riktigt vad du vill säga, du är och har knappast varit någon Trump supporter, om du är PK och stör dig på saker han säger istället för hans budskap så är jag nästan övertygad om att du aldrig supportat Trump. Eller vem stöttar du? Hillary?
2016-04-14, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Här är ett mycket lärorikt klipp om Trumps väg fram till 1237, och Pennsylvanias nyckelroll i det hela:
Steve Kornacki: Unbound Delegates in Pennsylvania Could Be Trump's Secret "Ace In The Hole"

Kornacki belyser bra vad Trump har för svårigheter i Kalifornien. Men trots att han gör antagandet om att Trump förlorar Indiana, så får han upp Trump till 1237 (just tack vare PA).

Och tre av dessa är uttryckligen anti-Trump. Jag har gjort en mer noggrann genomgång av de (numer) 161 kandidaterna här.

Jag såg på videon om Pennsylvania. Den var intressant men jag tror det är rätt osannolikt att majoriteten av de som sa att de skulle rösta på vinnaren av staten/distriktet verkligen kommer göra det ifall det är Trump som vinner. Som snubben i slutet sa är ju många av dessa delegater "political people" och de skulle nog inte dra sig från att bryta deras löfte för att välja en mer "electable" kandidat, tyvärr.
2016-04-14, 00:44
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=xRoIQEsjDds

gavin mcinnes intervjuar donald trump demonstranter- bland de korkaste människorna jag sett.

när gavin mcinnes pratar statistik vill de ej prata mer.
2016-04-14, 01:02
Medlem
Citat:
Jag såg på videon om Pennsylvania. Den var intressant men jag tror det är rätt osannolikt att majoriteten av de som sa att de skulle rösta på vinnaren av staten/distriktet verkligen kommer göra det ifall det är Trump som vinner. Som snubben i slutet sa är ju många av dessa delegater "political people" och de skulle nog inte dra sig från att bryta deras löfte för att välja en mer "electable" kandidat, tyvärr.
Då är det ändå konstigt att dom kommer ut med sådana löften när dom inte behöver. Dom hade enkelt kunnat hålla en låg profil och hamnat i kategorin "no information", ingen hade kunnat kritisera dom för det då det rör sig om delegater som trots allt är unbound. Nu väljer man istället att komma ut med sina avsikter och göra sig till en måltavla för kritik om man inte lever upp till sina löften. Men men, vi får se vad som händer.
2016-04-14, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1321331
Då är det ändå konstigt att dom kommer ut med sådana löften när dom inte behöver. Dom hade enkelt kunnat hålla en låg profil och hamnat i kategorin "no information", ingen hade kunnat kritisera dom för det då det rör sig om delegater som trots allt är unbound. Nu väljer man istället att komma ut med sina avsikter och göra sig till en måltavla för kritik om man inte lever upp till sina löften. Men men, vi får se vad som händer.

Det är väl ett sätt att locka röster tänker jag, typ "jag kommer följa folkets vilja" när de i själva verket bara vill bli valda så att de kan rösta på vilken kandidat de nu föredrar.
2016-04-14, 01:33
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:

Tja, men som Kornacki påpekade ställer många av delegaterna upp i andra val, så ett visst motstånd mot att bryta ett sådant löfte till väljarna finns nog, om de ska tänka på sin framtid.

Men även så, 28 av de 54 kan intas av riktiga Trump-anhängare. Och 17 + 28 = 45, vilket är 63% av 71. Och om hälften av de som säger "district winner" håller sitt löfte så kan det bli minst 10 till.

Sen tror jag iofs också att det är troligare att Trump vinner Indiana än att han förlorar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in