2016-04-13, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Den anställde som tidigare tittat in förbannade sig själv att han inte undersökte bättre. Att hundföraren som öppnade dörren och tittade in följd av BS (som tyckte det luktade 10 år obebodd sommarstuga) inte undersökte bättre har sin naturliga förklaring i två omständigheter emot dem. Det ena att det var över en halvmeter upp. Det andra var att de agerade inom Missing People utan andra befogenheter på platsen än att avsöka terräng. En nyfiken privatperson som inte behöver skriva några protokoll hade kunnat ta steget in i byssjan. BS ville sköta sin uppgift inom Missing People "by the book".

AJ hade gett dom full tillgång till både mark och byggnader.
2016-04-13, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
AJ hade gett dom full tillgång till både mark och byggnader.

OK. De gick i alla fall inte in. Ingen stor sak. Det fördröjde återfinnandet av Lisa bara några timmar. Framför allt var det inget sinistert med BS agerande på platsen som vissa konspirationsteoretiker vill påskina.
2016-04-13, 19:49
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Slutligen hade DNA på repstumpar hittats, hans sperma kan man helt hoppa över som bevisning och skithögen likaså.¨

Nu hade det varit mer läge för Rönnbäck att dravla om sekundär överföring även om hon fortfarande borde ha slutat tjata om psoriasis och tröjor som nåt fjällande monster.
Vad han vågar eller inte är det ingen som vet - bara rätt läge ges. De facto har han försökt överfalla Adriana vid en trafikerad länsväg och sen tog han Lisa efter samma väg i bebyggelse och tidig kväll. Han kan uppenbart agera jävligt fräckt och vågat och handlar det sen om att rädda skinnet på sig själv och inte bara kåthet är jag övertygad att detta as kan ta till vad som helst i princip.
Och hade han tagit sig tid att avlägsna dessa också så hade det varit stört omöjligt att
få honom fälld för något mord. Han hade i lugn och ro kunnat ordna hemresan och
börjat planera för nästa dåd. För ett sånt hade alla gånger följt. Har det väl skridits
till verket en gång så är det säkert fortsättning som gäller. Mord ger mersmak och i synnerhet
för gärningsman av hans slag. Vi har ju gott om kända exempel på den saken.
Bilevicius hade alla förutsättningar för att bli en seriemördare således.

Just det där med att alla snörbitar aldrig plockades undan på mordkvällen är något konstigt
faktiskt. Visst, han kan ha blivit skraj vid upptäckten av att GJ råkade fara förbi ladan och måste
ha lagt märke till hans bil som stod där så att det blev väldigt bråttom med allt.
Men ändå liksom - hur lång tid kan det ta att rafsa åt sig delar av mordvapnet där han
hade anledning att misstänka att spår från honom kunde finnas och slänga ner det i nån
påse och lägga den tillsammans med kroppen och allt det andra i bilen?
Dessutom kolla upp röret/slangen så att inget spår hamnat där. Snabbt gjort det också.

Detta tillsammans med den något klantiga utspridningen av offrets diverse tillhörigheter
är väl det som främst talar för att NB aldrig tidigare har begått någon mordisk handling.
Samtidigt är det dock så väldigt utstuderat med själva överfallet och gärningen så
man blir fundersam ändå om detta verkligen kan vara första gången för honom.

Hur som helst har NB uppenbarligen utsatts för påtaglig stress efter dådets genomförande
så saker och ting påskyndades rejält och därmed slarvades det med ett och annat
och tack och lov för detta säger jag bara.

En förövare med mera is i magen och med lite mera "tur" på sin sida och då syftar jag
naturligtvis på en markant skillnad på det följande sökpådragets storlek och intensitet,
så kunde det mycket väl ha slutat med ett aldrig uppklarat mordfall.
Ett spårlöst försvunnet offer vars öde förblev okänt.
Och en Nerijus som sporrad av "framgången" snart siktade in sig på ett nytt lustmord
och sen ännu ett och ytterligare flera....

Ps. Hårstrået från Lisa hade man säkert ändå hittat, men vad hade det räckt till utan
allt det andra?

Nu utgår jag för övrigt från att NB hunnit gräva ner kroppen nånstans. Inte elda upp den.
2016-04-13, 19:50
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Att MPS hade bråttom till Martorp, berodde nog till viss del på att det var fredag e.m.
För min del kan det ha varit så enkelt att NB, förutom att fråga hur eftersöket gick, upplyste MPS om att gödselbrunnarna redan var avsökta, pekade mot dem och sa "waste of time".
Borde inte BS ha känt liklukt när han tittade in i byssjan f.ö.?
2016-04-13, 20:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Och hade han tagit sig tid att avlägsna dessa också så hade det varit stört omöjligt att
få honom fälld för något mord. Han hade i lugn och ro kunnat ordna hemresan och
börjat planera för nästa dåd. För ett sånt hade alla gånger följt. Har det väl skridits
till verket en gång så är det säkert fortsättning som gäller. Mord ger mersmak och i synnerhet

Just det där med att alla snörbitar aldrig plockades undan på mordkvällen är något konstigt
faktiskt. Visst, han kan ha blivit skraj vid upptäckten av att GJ råkade fara förbi ladan och måste
ha lagt märke till hans bil som stod där så att det blev väldigt bråttom med allt.
Men ändå liksom - hur lång tid kan det ta att rafsa åt sig delar av mordvapnet där han
hade anledning att misstänka att spår från honom kunde finnas och slänga ner det i nån
påse och lägga den tillsammans med kroppen och allt det andra i bilen?
Dessutom kolla upp röret/slangen så att inget spår hamnat där. Snabbt gjort det också.
Han var så när att lyckas med ladan också.. Hade inte Lisas örhänge hittats i slanghärvan i mjölkrummet på fredag morgon hade det blivit knepigt överhuvudtaget. Sen hittas samma sorts snören som sitter runt hennes hals och hårstrå som du säger. And so on..

Det är inte sagt att det är så knepigt med snörena..
Han kan ha blivit stressad/störd över nåt vid ladan då han ger sig iväg i all hast (sett GJ?) efter mordet.

NB är lugn söndag kväll, natt och måndag fm och har högst troligt tänkt sig flytta kroppen inom en snar framtid. Kanske grävt ner henne nånstans, dumpat i nåt vattendrag.
NB verkar inte värst bekymrad över ladan förrän de spärrar av den kl 11.40:
Det är mycket möjligt att han tänkt sig städa upp när tid gavs under arbetstid på måndag - han var klar med Blomberg 10 på måndag fm. Resten av arbetsdagen skulle väl tillbringas i ladan om jag inte missminner mig. Då hade han kunnat lufsa runt och plocka snörbitar i sin egen takt..
Senast redigerad av develi 2016-04-13 kl. 20:19.
2016-04-13, 20:23
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Åter igen, en brasa hade inneburit bojande av NB likväl. Tror jag.
Skaraborgs-polisen var på sin tå redan på sökveckans första timmar. Tro mig.
Man hade avslöjt honom med fingrarna i syltburken ( tändsticksasken i fickan). Tror jag.

Förklaring till min tro, på mitt språk.

Efter spoilern, är det ändå troligt att han suttit på sin trapp, kedjerökande med sin för dagen 7:e 3,5:a i näven, och undrat om han vågar ge sig på att..
Hört helikoptrar hela tiden, varit på ett frågande förhör med uniformer, och noterat den sökande närvaron. Hela. Jävla. Tiden. Stort.
Så nej, han vågar alltså inte.
Det sker istället i desperation när det uppdagas rörelse kring Martorp. Då träder desperation in, och det blir slarvigt som fan. Han röjer sig i tanklösheten. Pekar ut byssjan/gödselstackarna som tydligt exempel.

Om NB tänt eld på samtliga bevis, snörstumpar, LH:s tillhörigheter osv och även det som var bindande från slaktrummet, så behövde han inte ut och snöra utan kunde lugnt hållit sig hemma och därmed haft sitt alibi antagligen. Då hade han kanske öppnat käften och skyllt på någon annan, pojkstreck . Det är ju inte ens säkert att polisen hade kopplat nåt till honom om fallet varit så och ingen sett honom. AB och IB trodde han varit ute på jobb.
Ja att han har dabbat sig som det är i nuläget anser jag också vara solklart. Snacka om rökt alltså. Panik, ja. Desperat ja. Allt tyder på detta. Kanske var det ett mord som han inte hade räknat med att det skulle bli ett guldtillfälle till 7/6 då har missade AB som han tänkt dagen innan 6/7. Räknade inte med att hon skulle ha egen karta med sig utan snällt lunkat med till bilen där han skulle "fått visat sig vägbeskrivningen".

Ja jag tror ju att allt gick undan vad det gäller LH. Och han har ju visat sig vara mycket glömsk i diverse sammanhang.
2016-04-13, 20:26
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
En 16 årig tjej skriver idag i Sydsvenskan om rädsla och att tvingas vara
på sin vakt mest hela tiden i detta svenska samhälle. En tankeväckande text.

http://www.sydsvenskan.se/asikter/som-kvinna-kan-det-kosta-mig-livet-att-forsoka-undvika-att-sara-en-framling/
Jaa det var ju det som jag skrev om ondskan. Ondskan som handlar på ICA, åker buss, tar en promenad på stranden osv.
2016-04-13, 20:38
Medlem
develis avatar
Citat:
För ett sånt hade alla gånger följt. Har det väl skridits
Han är mkt skum. Han har uppenbart levt dubbelliv och duperat hela sin omgivning.
Fragment sipprar fram via förhör som inte är i parité med hur denna man framställs av omgivningen och absolut inte via hur mordet ser ut.
Han är inte enbart den samarbetsvilliga, lugna solstrålen som folk sett.

Allt detta indikerar slughet. Utöver slughet ses en jävla fräckhet när han i fullt dagsljus vid en trafikerad väg tar kontakt med Adriana och sen mördar Lisa mitt i bebyggelsen. Det som ytterligare ses är att mordet är planerat via dumpningsplats och det är inte ett mord i affekt med tanke på hur fort det går och hur mycket rekvisita han har dvs snören och silvertejp samt en viss plats att hänga henne på.
Utöver förmåga att dupera/spela rollspel, vara slug, planerande och fräck har han ett mycket obehagligt lugn när han tror han lyckats med det perfekta mordet:
Ringer upp morsan på skype som om det vore en helt vanlig tråkig söndag och sen står helt cool i affären med frugan och funderar över pizzasort.

Sen inträder nerverna vid lunch på måndag när han börjar ana att planerna går i stöpet. Både fru och bror berättar hur han totalt förändras.
2016-04-13, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
Var det då hon fick svära på bibeln sanningseden som det talats om här?

Hi. Hi. Jag vet inte om det var på bibeln, men hon var edsvuren under straffansvar.

I Sverige betyder det att om man begått mened, och det på något sätt påverkat utfallet i själva domen, kan man bli åtalad för mened. Annars struntar åklagaren i om folk ljuger eller inte.

Jag kan tänka mig att Irina blev tagen av stundens allvar och kom av sig. I Sverige får hon vittna, och det blir att hon hörs utan att bli edsvuren, eftersom hon är gift med den åtalade mördaren. Syftet med vittnesmålet var ju att tillhandahålla en mördare ett alibi! Men inte ens en trofast hustru vågar ljuga i en Litauisk domstol.
2016-04-13, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
VA va i all världen är en DNA-släppare? ( låter som nån som fiser ut DNA), är vi inte alla det eftersom vi lämnar DNA efter oss där vi rör oss och är eller?

Undrar om nya upplagan av Juridikens termer kommer ha med det ordet; DNA släppare. Eller var det DNA skvättare!
2016-04-13, 22:01
Medlem
Ser att tråden är igång ännu , jag är säker på att rätt man sitter men ingen kan bli da för alla frågetecken som kvarstår

Varför finns inget DNA på kroppen, han har ju ändå dragit av henne kläder och satt sitt DNA på dessa?
Varför finns det inget DNA i någon bil eller annat fordon
Varför finns det inte DNA i Byssjan där han släpat och med våld tryckt in kroppen i skåpet
Varför lämnar han repbitar i mjölkrummet och varför delar han repet och tejpen?
Hur får han in henne i ladan, hon var ändå 17 år och en 17 åring går inte på vad som helst
Varför lägger han kläderna och hjälmen i rishögen och inte med kroppen?
Varför finns inget DNA från Lisa på hans kläder, bilen eller någonstans?
Vem pratade Lisa med när hon fickringde, hon pratade svenska och ingen vad jag har läst känner igen samtalet?
Hur har han hunnit från det hon fickringde till han köpte pizza drygt en timme senare, lura in henne, mörda henne på ett ganska tidsödande sätt, plocka ner och flytta kroppen och gömma den på ett sätt som också tar tid?
Mycket frågor och inga svar
2016-04-13, 22:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Ser att tråden är igång ännu , jag är säker på att rätt man sitter men ingen kan bli da för alla frågetecken som kvarstår

.
Citat:
Varför finns inget DNA påkroppen, han har ju ändå dragit av henne kläder och satt sitt DNA på dessa?
För att vid framskriden föruttnelse dominerar hennes DNA.
Varför finns det inget DNA i någon bil eller annat fordon
För att han högst troligt lagt ut byggplast, virat in henne eller kanske transporterat henne i en av de stora säckarna som ses i spritfabriken.
Varför finns det inte DNA i Byssjan där han släpat och med våld tryckt in kroppen i skåpet
För att han kan släpat henne i den plast eller säck han använt.
Varför lämnar han repbitar i mjölkrummet och varför delar han repet och tejpen?
Jag har nyss gett förslag på att han i lugn och ro tänkte städa bort dem under må på arbetstid men det sket sig pga av avspärrning kl 11.40. Tekniker har delat tejpen, inte NB. Snören delade han väl vid nedskärning.
Hur får han in henne i ladan, hon var ändå 17 år och en 17 åring går inte på vad som helst
Lurar henne troligen över vägen likt Adriana via att be om hjälp och överfaller henne omgående och släpar in henne.
Varför lägger han kläderna och hjälmen i rishögen och inte med kroppen?
För att han garanterat släpar in henne först och separat och upptäcker dem sen i bilen när han väl arrangerat två ton kläder över Lisa inkl dunk framför.
Varför finns inget DNA från Lisa på hans kläder, bilen eller någonstans?
För att hans fru tvättat kläderna.
Vem pratade Lisa med när hon fickringde, hon pratade svenska och ingen vad jag har läst känner igen samtalet?
Vem fan skulle veta det? NB kan vissa meningar på svenska (talar svenska i förhör)
Hur har han hunnit från det hon fickringde till han köpte pizza drygt en timme senare, lura in henne, mörda henne på ett ganska tidsödande sätt, plocka ner och flytta kroppen och gömma den på ett sätt som också tar tid?
Han hinner gott och väl och detta har beskrivits flertal ggr i tråden. Han kan uppehålla sig i mjölkrummet en kvart och han kan även ha arrangerat snöre på rör och tejp innan.
Mycket frågor och inga svar.
Mycket svar på många frågor fick du - om det stämmer eller inte får NB svara dig. Möjligt är det iaf. Nåt mer du funderar över?
Senast redigerad av develi 2016-04-13 kl. 22:55.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in