2016-04-13, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Utan analys.

Så till skillnad från observante Hurtig lallade rättens ledamöter omkring som fånar, petade sig i näsan och spelade på läppen.
Samma vid förhandlingar inför dom. Det var rättens i lagar oförfarna sekreterare som författade den. Domare och nämndemän gjorde annat.
Eller kan det möjligen vara så att de skötte sitt jobb och vägde för och emot innan de satte domen på pränt?
2016-04-13, 16:04
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Så nära växer inte buskaget.
Även om det skulle vara så har grenarna i en dörröppning ingenting med fallet att göra. Det är redan konstaterat eftersom det är ologiskt att din BS skulle missat grenarna ( förutsatt att han kan tänka och då hade redan den anställde varit in där) om det hade varit som HA påstår.

Vi glömmer grenarna alltså - bara ha i minnet att det tillhör den desinformation som ska utpeka gm som beräknande balt.

Om du nu inte så att BS stoppade in grenarna avsiktligt och det var därför han öppnade dörren. Det vet vi ju faktiskt inte.

Du vet ju inte ens om BS öppnade dörren .
Hundföraren var där och tittade före BS och därefter stack BS in huvudet och tittade .
Alltså kan dörren varit öppen redan när BS kom fram .
Därmed faller även denna bombasm som du tar direkt ur fantasin som vanligt .
Det går inget vidare med ditt viftande med dina pom-poms för mördaren Nerijus va ?
BS skötte sin uppgift på ett utmärkt sätt vilket slutade med att den beräknande
mördaren Nerijus hamnade på rätt plats . Trots kammarspelet med maskarna ...
2016-04-13, 17:09
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
I Neros hemland Litauen är det ingen diskussion, de har inte den lyxtillvaron med folk som ägnar sig åt konspirationsteorier på fritiden och advokater som kan leva gott på skit-juridik.

Vi såg lite prov på litauisk rätt, när Irina skulle vittna. De krävde där, i sin domstol, att det skulle ske under vittnesed, en sak som borde vara självklar, om någon sätter sin fot i en domstol och ska vittna, oavsett släktband. Det var inte som i Sverige, där Irina sluppit vittnesed. Jag tycker faktiskt, att där visade Litauen en mer avancerad syn på den saken, då formlia är det som håller ihop en process.

Genom att markera allvaret när ett vittnesmål ges i domstol, visar man folk som Irina att det finns rättsliga konsekvenser när man ljuger i domstol, i syfte att ge falskt alibi. Irina kom ju av sig, eller hur? Det bidde inget starkt alibi.

I Litauen arvoderar inte en advokat en miljon kronor på trams som icke-juridiskt arbete, som hon sen fakturerar staten. Blodpengar, som kan härledas till medborgarnas hårt beskattade arbete. Advokaten körde ett race i media, i stället för att sitta vid skrivbordet och arbeta hårt, med det fall hon var anlitad för.

För några månader sedan hade jag kontakt med Litauer, som praktiserade på Lidl i Sverige, eftersom de ska ha nya butiker i Litauen. De var hemskt ledsna över denna sak, och menade att Nero skämt ut sitt land. Inte ett ord om att det fanns oklarheter efter att hovrätten dömt honom till livstid. De hade alla noterat hur bra advokaten tjänade, på ingenting.

Det handlar om Nero är skyldig eller oskyldig, utifrån diskussionen som pågår i trådarna, utan att beakta att Nero är dömd på bevisen. Om det till äventyrs skulle vara något enstaka fel i olika beskrivna sakomständigheterna så har de felen inget med bevisningen att göra. Det är inte några fel som kunde ge prövningstillstånd.

Eftersom det i ett mordfall bara handlar om bevisning så är domen orubblig, om man inte lyckas smutskasta framgångsrikt alla poliser, tekniker, rättsläkare och alla andra som haft med bevisningen att göra! Ett modus operandi som "ain't gonna fly". Man attackerar inte folk inom rättsväsendet. De kan försvara sig med besked, ska du veta!

Det finns bara en ventil som jag ser, och det är frågan om Nero fick ett adekvat försvar, med Rönnbäcks undermålig arbete som var en fars. Men den frågan är en het potatis, eftersom Rönnbäck åtnjuter ett kollegialt skydd, där kollegor förväntar sig att detta ska falla i glömska.

Men vi vet alla att så som hon jobbade, jobbar man inte! Det är det som är skammen, vi klarar av att leva med, eftersom de övriga i denna process skötte sig utmärkt och gav Nero en rättvis rättegång.

Var det då hon fick svära på bibeln sanningseden som det talats om här?
2016-04-13, 17:36
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Så nära växer inte buskaget.
Även om det skulle vara så har grenarna i en dörröppning ingenting med fallet att göra. Det är redan konstaterat eftersom det är ologiskt att din BS skulle missat grenarna ( förutsatt att han kan tänka och då hade redan den anställde varit in där) om det hade varit som HA påstår.

Vi glömmer grenarna alltså - bara ha i minnet att det tillhör den desinformation som ska utpeka gm som beräknande balt.

Om du nu inte så att BS stoppade in grenarna avsiktligt och det var därför han öppnade dörren. Det vet vi ju faktiskt inte.
Men VARFÖR finns grenen där då, och VEM har placerat den där då, och i vilket SYFTE? FÖRKLARA nu eftersom det är tjat om den idag igen....... SANSLÖST!
2016-04-13, 17:46
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jo, SÅ NÄRA VÄXER BUSKAGET. Även gräs - vilket både krim.tekniker och CB beskriver:
http://y.cdn-expressen.se/images/5d/ba/5dba35bb34034eb1a6acea4cacb5949c/16x9/760.jpg

Vi ska inte glömma kvisten på din order - den ska bejublas och hyllas i Moder natur att den likt all annan växtlighet levde sitt eget liv och växte högt, in mot dörren och enligt vanliga naturlagar fastnade när nån öppnade dörren:

Därav klev krim.tekniker in i dörren. Hon förstod att nån varit där och blev fundersam OCH hittade då stackars Lisa som med stort våld var inklämd i det minimala skåpet.

Vi ska däremot fullständigt förkasta det du skrivit om Sahl i förhållande till kvisten och övrig desinformation från dig.

BS har god observationsförmåga för övrigt likt de som är inom hemvärn och/eller vana från eftersök. Däremot nämnde han inget om denna kvist för han är ingen superhjälte som du ena stunden kräver - för att i nästa stund förtala honom grovt och nu senast om att peta in kvistar i dörren.

Livet på en pinne, . Jo det är bara tacka naturen och ta emot för med det fick man fast NB innan han hann hitta på något som att t ex tända eld på det.
2016-04-13, 17:52
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Detta rättsfall har mer teknisk bevisning än flertal andra. Det är stark, tung DNA bevisning eller som HovR sa: mängd, typ och placering är avgörande. Detta stöds med avsaknad av alibi och vittnesiakttagelser osv.

NB har samma rätt som alla andra att dra det till HD och försöka få till ett PT.
Inte ett dugg märkvärdigt det heller. Det är över 5000 ansökningar per år.

Den här tråden - och de fåtal "oskyldiga-Nerijus-tänkandet" personerna -kan hanteras med sunt förnuft och sakfakta. Motargumenten talar för sig själv från alternativteoretikerna..

Gällande Litauen och pyttebyn med NBs privata försvaradvokater (inkl mor i spetsen) spelar det nog ingen roll om det vore dagliga rättegångar med superadvokater:
Han kommer högst troligt ses som oskyldig iallafall.

Han är inte den förste eller siste utlänningen som mördar inom Sveriges gränser (nyss diskuterades Arbogafallet relaterat till utvisning) och vi har ett rättssystem som knappast har rykte om sig att vara suspekt inför omvärlden. Snarare tvärtom relaterat till statistik (3e plats i världen gällande rättsäkerhet).

Funderingar uppstår snarare pga av följande är min fasta åsikt:

# Det här rättsfallet har haft stor uppmärksamhet och ett viktigt yppandeförbud, vilket gett upphov till spekulationer. Det var komplicerat via ett flerdagars eftersök och inte tvärtom dvs att en mördad hittas med en gång.

# Det finns en blånekande man och iom detta kommer alltid spekulationer finnas och vissa tvivlare.

# För övrigt uppstår spekulationer när det är en person som verkar leva ett väletablerat socialt liv och varit en bra hantverkare.

Denna kombination får vissa folk att vackla.

# Den som knappast gjort situationen bättre är faktiskt Rönnbäck som trots sitt gnäll på media (som hon även fick betalt att prata med) lyckades förmedla och förstärka en bild av en stackars utvald balt, tjatat om att det 1) inte finns bevisning, 2) bevisningen är inte tillräcklig 3) NB är en DNA-släppare och sen 4) i TR att det minsann är planterat:
Polisen är korrupt, MPS likaså, NFC är slarviga och till och med pappan fick sig en släng av sleven.

Denna bild har dansat till Litauen, till Irina som hon haft mycket kontakt med, till NBs morsan och vidare ut i byn.

Självklart ansåg många att hon var rena farsen - men är du tveksam så kan hon givetvis förstärka en viss bild.

Eller sagt med GWs ord:

VA va i all världen är en DNA-släppare? ( låter som nån som fiser ut DNA), är vi inte alla det eftersom vi lämnar DNA efter oss där vi rör oss och är eller?
2016-04-13, 17:59
Medlem
Grandiosos avatar
En 16 årig tjej skriver idag i Sydsvenskan om rädsla och att tvingas vara
på sin vakt mest hela tiden i detta svenska samhälle. En tankeväckande text.

Citat:
Jag promenerar. På samma sida av vägen kommer en man gående. En främling. Han går i motsatt riktning och jag vet att förr eller senare kommer vi mötas. Jag väljer att gå över gatan och fortsätta till min destination. Jag vet ingenting om honom. Trots det har jag redan dömt honom till att vara farlig.

Men hur skulle jag kunna riskera något för honom? En främling. Främlingar har jag fått lära mig att aldrig lita på och alltid frukta.
Citat:
Vi läser om unga kvinnor som Lisa Holm. Hon var bara 17 år gammal. En helt oskyldig tjej som var på väg hem efter en arbetsdag på ett kafé, men istället för att avsluta dagen som planerat blev hon utsatt för det värsta man någonsin kunnat tänka sig. Vi har hört om henne, läst om henne och sett mannen som dömdes för brottet. Han som var en främling för henne.

Jag vet inte hur han känner men jag har inte råd att ta några risker för att inte såra främlingen på samma sida av vägen. För i slutändan är han en främling och det är det enda jag vet om honom.

Så jag väljer att gå över gatan.

Valentina Lundin

http://www.sydsvenskan.se/asikter/som-kvinna-kan-det-kosta-mig-livet-att-forsoka-undvika-att-sara-en-framling/
Senast redigerad av Grandioso 2016-04-13 kl. 18:08.
2016-04-13, 18:05
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
Livet på en pinne, . Jo det är bara tacka naturen och ta emot för med det fick man fast NB innan han hann hitta på något som att t ex tända eld på det.

Åter igen, en brasa hade inneburit bojande av NB likväl. Tror jag.
Skaraborgs-polisen var på sin tå redan på sökveckans första timmar. Tro mig.
Man hade avslöjt honom med fingrarna i syltburken ( tändsticksasken i fickan). Tror jag.

Förklaring till min tro, på mitt språk.

Efter spoilern, är det ändå troligt att han suttit på sin trapp, kedjerökande med sin för dagen 7:e 3,5:a i näven, och undrat om han vågar ge sig på att..
Hört helikoptrar hela tiden, varit på ett frågande förhör med uniformer, och noterat den sökande närvaron. Hela. Jävla. Tiden. Stort.
Så nej, han vågar alltså inte.
Det sker istället i desperation när det uppdagas rörelse kring Martorp. Då träder desperation in, och det blir slarvigt som fan. Han röjer sig i tanklösheten. Pekar ut byssjan/gödselstackarna som tydligt exempel.
Senast redigerad av rotesau 2016-04-13 kl. 18:12.
2016-04-13, 18:27
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
En 16 årig tjej skriver idag i Sydsvenskan om rädsla och att tvingas vara
på sin vakt mest hela tiden i detta svenska samhälle. En tankeväckande text.

http://www.sydsvenskan.se/asikter/som-kvinna-kan-det-kosta-mig-livet-att-forsoka-undvika-att-sara-en-framling/
Hon är inte ensam. Om jag riskerar att möta en man på en i övrigt folktom trottoar går jag över till andra sidan. Och det i fullt dagsljus i en storstad.
(Det spelar ingen roll hur mannen ser ut. Obehaget man känner går inte att värja sig mot.)
2016-04-13, 18:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Om en brasa brutit ut på en "udda" plats som är naturlig för individer som befinner sig sammankopplade till det relativt direkta handske-fyndet, under rådande omständigheter människorov/direkt medialt uppmärksammat = PÅDRAG, senare under rådande omständigheter med Adriana-händelsens alarmerande innebörd, hade med/utan facit i hand sannolikt inneburit samma läge för NB.
Han hade alltså ev även behövt haft alibi för påtändningen, vilket av allt att döma hade varit svårkonstruerat för honom då han inte har med sig sin smått motvilligt uppmärksamme lillebror på det viset. Med mera..
Nu är det jag som skrivit om senaste diskussionen om eld - utifrån en fundering om han var till Martorp av andra anledningar än att leta mask.
Samt utifrån om han var desperat iom att han inte haft möjlighet att komma nära Martorp under veckan pga rådande omständigheter.

För det första talar jag inte om en brasa som lyser över hela Blomberg - jag talar om att hälla bensin rätt in i skåpet och tända på.
För det andra har jag sett tillräckligt med brasor för att inse hur en rökutveckling går till - innan det skjuter ut rutor och sprider rök. Det tar med andra ord tid och han hade lätt hunnit hem.
Hade han pratat ut med sin kärring som är så villig att försvara honom till tänderna hade han kunnat påstå vad som helst i stort sett - ute på en fin söndagstur till Medelplana kanske?

Att han var desperat i detta läge råder ingen tvekan om jag tror knappast att han satt och bara spanade på drevet - han försökte hitta lösningar att ta sig till Martorp för att försöka få bort hjälm och jacka i första hand. Sen tror jag knappast han ville in i skåpet igen efter en vecka drygt.

Det finns ingenting som säger att just NB blivit misstänkt och om så vore har de fortfarande mycket små marginaler att kunna göra ett enda dugg i det läget. På sin höjd plockat in honom till förhör men hade fått släppa honom i brist på bevis. Det hade inte räckt till att bli anhållen varken via Adriana eller en allmän misstanke om han inte varit direkt iakttagen.

Fortsättningsvis hade det DNA som är det centrala i domslut försvunnit om kläderna brunnit upp.
Han hade haft en jävligt lugnare position än han har idag iallafall.

Slutligen hade DNA på repstumpar hittats, hans sperma kan man helt hoppa över som bevisning och skithögen likaså.¨

Nu hade det varit mer läge för Rönnbäck att dravla om sekundär överföring även om hon fortfarande borde ha slutat tjata om psoriasis och tröjor som nåt fjällande monster.
Citat:
Så nej, han vågar alltså inte.
Vad han vågar eller inte är det ingen som vet - bara rätt läge ges. De facto har han försökt överfalla Adriana vid en trafikerad länsväg och sen tog han Lisa efter samma väg i bebyggelse och tidig kväll. Han kan uppenbart agera jävligt fräckt och vågat och handlar det sen om att rädda skinnet på sig själv och inte bara kåthet är jag övertygad att detta as kan ta till vad som helst i princip.
Senast redigerad av develi 2016-04-13 kl. 18:56.
2016-04-13, 18:40
Medlem
Citat:
Han var inte "fram". Det kom fram i rättegången av den "känslosamme" militären-i-civila-kläder BS.

han gick inte raka vägen till oss. Kan inte säga avståndet, det kändes inte så rätt fram om man säger så, det är känslor

Lägg också märke till att BS, förutom att han svårt med väderstreck, även tycks ha väldigt svårt med avstånd. Bra militär där.

Va vad det där för jävla svar, va frågan för svår att svara på?

Vad tror du orsaken va till att han pratade med dom,
hjälpsamhet eller annat skäl?
2016-04-13, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Du vet ju inte ens om BS öppnade dörren .
Hundföraren var där och tittade före BS och därefter stack BS in huvudet och tittade .
Alltså kan dörren varit öppen redan när BS kom fram .
Därmed faller även denna bombasm som du tar direkt ur fantasin som vanligt .
Det går inget vidare med ditt viftande med dina pom-poms för mördaren Nerijus va ?
BS skötte sin uppgift på ett utmärkt sätt vilket slutade med att den beräknande
mördaren Nerijus hamnade på rätt plats . Trots kammarspelet med maskarna ...

Den anställde som tidigare tittat in förbannade sig själv att han inte undersökte bättre. Att hundföraren som öppnade dörren och tittade in följd av BS (som tyckte det luktade 10 år obebodd sommarstuga) inte undersökte bättre har sin naturliga förklaring i två omständigheter emot dem. Det ena att det var över en halvmeter upp. Det andra var att de agerade inom Missing People utan andra befogenheter på platsen än att avsöka terräng. En nyfiken privatperson som inte behöver skriva några protokoll hade kunnat ta steget in i byssjan. BS ville sköta sin uppgift inom Missing People "by the book".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in