2016-04-13, 00:49
Medlem
Undrar hur mycket polisen kan få ut ur mina samtal/sms utan att jag vet om det. Och hur man kan göra för att vara så säker som möjligt.
EXEMPEL
Om jag röker och vill skriva/ringa till min langare om att köpa weed. Jag vet att han känd av polisen och jag vet inte om han har span på sig. Jag skickar ett sms med en länk till privnote där jag skriver att jag vill köpa. Han svarar med att säga en tid och plats via privnote till mig. Jag tar då min bil och hämtar upp han i bilen och kör en sväng och släpper sedan av honom. Dealen har skett i bilen under färd och vad jag har sett så har ingen följt efter oss.
Mina frågor lyder
1. Hur säker är jag om jag gör som jag skrivit?
2. Hur säkert är privnote?
3. Är snapchat säkert?
4. Kan polisen se vad jag skriver på mina sms till min langare?
5. Kan polisen lyssna på mina samtal till honom?
6. Hur mycket krävs det för att polisen ska agera på sån bevisning? Dvs. husrannsakan eller gripa mig.
7. Hur pass grova brott ska man ha begått för att polisen ska få rätt till att övervaka mobilen?
8. Måste polisen ha haft mobilen i sin ägo för att kunna spåra min kommunikation eller kan dom göra de utan att jag vet om de?
9. Vad är de säkraste sättet att kommunicera på utan att polisen eller någon annan ska kunna spåra eller läsa/lyssna på vad som blivit sagt?

Tacksam för svar! Om jag är på fel ämne för dessa frågorna får ni gärna hänvisa mig till vart jag kan finna svar.
Citera
2016-04-13, 15:32
Medlem
UncaScroogies avatar
1. Du är inte säker alls eftersom din mobil kopplas ihop med hans, med de sms du skickar.
4. Ja
5. Ja
7. Brott som kan ge minst två års fängelse.
8. Nej
Citera
2016-04-13, 18:22
Medlem
1) SMS är jävligt osäkert, eftersom det kan knytas till ett nummer, dvs ditt. Numret kan knytas till en kund och en telefon hos en operatör.
2) Ingen aning, inget jag använt.
3) ingen aning, inget jag använt.
4) nej, bara om de får tag i din eller deras telefon.
5) ja, om nån av er är misstänkta för grovt brott
6) om du förekommer som kund hos en säljare finns hög risk för husrannsakan
7) Minst två års fängelse
8) Använd en specifik telefon som du köpt med sedlar utan att uppge namn. Använd ett oreggat kontatkort. Ha ingen känslig info på denna telefon. Ha den aldrig påslagen i närheten av ditt hem eller i närheten av din vanliga påslagna telefon.
Citera
2016-04-14, 00:57
Medlem
AntonSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
1) SMS är jävligt osäkert, eftersom det kan knytas till ett nummer, dvs ditt. Numret kan knytas till en kund och en telefon hos en operatör.
2) Ingen aning, inget jag använt.
3) ingen aning, inget jag använt.
4) nej, bara om de får tag i din eller deras telefon.
5) ja, om nån av er är misstänkta för grovt brott
6) om du förekommer som kund hos en säljare finns hög risk för husrannsakan
7) Minst två års fängelse
8) Använd en specifik telefon som du köpt med sedlar utan att uppge namn. Använd ett oreggat kontatkort. Ha ingen känslig info på denna telefon. Ha den aldrig påslagen i närheten av ditt hem eller i närheten av din vanliga påslagna telefon.

4. Det går alldeles utmärkt att läsa sms i realtid när man får tillgång till systemet.
Citera
2016-12-05, 16:06
Medlem
.
Senast redigerad av TheRage 2016-12-05 kl. 16:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in