Citat:
Ursprungligen postat av
Moplp
Ja, Engström är väl värd att studera. Han är helt omöjlig att passa in någonstans överhuvudtaget, men föreställer man sig honom som GM så klarnar mycket. Numera död, tyvärr. Finns en tråd om honom, väl värd att studera. Aner skrev en halv bok om honom på 90-talet som i många stycken fortfarande är aktuell.
Förklaringen till att Engström inte passar in är enkel. Han passar inte in. Han tvingade sig in med hjälp av direkta lögner och en förmåga att fånga sitt tillfälle i flykten. Att bli betydelsefull och känd alltså.
Lördag morgon efter mordet ringde han sin arbetsplats för att få en uttid. Anledningen till det var att han påstod sig vara jagad av norsk media.
Sanningen är att han vid den tidpunkten var totalt okänd för alla journalister. Och om han nu ingick i en konspiration, borde han då inte ha intresse av att dölja sin egen inblandning i stället för att peka ut den.
Han påstod att LP var konversabel och behärskat chockad. Av någon underlig anledning påstod alla andra motsatsen. Lisbet påstod sig själv vara iakttagande och skärpt på mordplatsen, hur kunde hon då ha missat Engström. Hon som pekade ut mördarens flyktväg för samma SE.
Han verkade vara den vandrande vålnaden som ingen sett, men samtidigt aktivt deltog i allting utan att bli iakttagen. Vissa tror att han t.o.m. är gärningsmannen. En person som jobbade över i sitt rum på Skandia ifall att Palme turligt nog visade sig ta denna vägen förbi Skandia. Där hans övertidsarbete initierades innan paret Palme ens bestämt sig för viken biograf man skulle besöka, ändå mindre tagit ett beslut om hemvägen.
En person SE, som mer än villig kontaktar media som skapade dessa, eller liknande, rubriker.
Jag såg Palme ligga där på gatan!
PU negligerar mina uppgifter!
Mordvittne bekräftar att Lisbet pekade ut mördarens flyktväg!
Jag vände Palme i framstupa sidoläge!
Om en person låter som en lögnare, uppträder som en lögnare och samtidigt gillar det, så är det en lögnare.
Till skillnad mot övriga vittnen som ogillade uppmärksamheten, gillade han den.
Vilken slutsats ska man då dra av det uppträdandet.......