2016-04-12, 10:53
Medlem
Gothuss avatar
Anders Ahlmark gick sin egen väg. Han var lojal emot sanningen. 1977 gick den Sovjetiska oljetanker TSESIS på grund i Södertäljeviken.
Sovjetstaten företräddes i Domstol utav Olof Palmes bror, Claes Palme.
Ahlmark, kartograf på Sjöfartsverket, berättade sanningen. Sjökortet var fel. Man hade begått ett stort misstag på Sjöfartsverket.
Vad som hände honom och andra visselblåsare, vet ni.

Anders Ahlmark, Ingvar Bratt, Peter Bratt/JG. Håkan Isaksson.
Var de hjältar eller Landsförrädare?

Var Olof Palme en hjälte eller en Landsförrädare?

http://socionomen.nu/reportage/fangen-pa-fyren
”Fången på fyren”
LEDARE. "Fången på fyren" är ett av våra mest utstuderade mobbningsfall det senaste halvseklet. Nu har Anders Ahlmark skrivit en bok om händelseförloppet.

”Verksamheten får icke bli lidande på att en person av 20 uppträder på detta avvikande sätt. Det gäller såväl enhetens som hela Sjökarteavdelningens kamratskap, goda sammanhållning och känsla av gemenskap och därmed icke minst arbetsglädje.
Göran Nordström, Chef för mätningstekniska enheten. Kopia till Ordf. ST-Sjöfart avd 217 och Ordf. SACO/SR-föreningen” (29.11.78)

…och vidare…

”För att så långt som möjligt återställa arbetsmiljön till normala förhållanden, ser vi som enda lösning att Anders Ahlmark avlägsnas från sjökarteavdelningen.”
(Ur Anders Ahlmarks bok Fången på fyren.)

Så lät det när kartografen och chefen för konstruktionsdetaljen Anders Ahlmark tog sitt ansvar, gick till sin närmaste chef och visade att Sjöfartsverket var ansvarig för att den ryska oljetankern Tsesis gått på grund utanför Södertälje 1977. Verket hade missat att föra in grundet på det aktuella sjökortet som kartlagts 1969, och tusen kubikmeter olja läckte ut i havet. Sjöfartsverket medgav inte att sjökortet var felaktigt, vilket Högsta domstolen 1983 fastslog att det var.

Anders Ahlmark fick inget gehör internt. Istället för att erkänna misstaget lade ledningen skulden på lotsen. Ahlmark reagerade starkt och gick till media. Plötsligt var det han som var problemet. Ledningen mer eller mindre tvingade honom att omskola sig till elingenjör och placerade honom 1979 på en fyr där han fick jobba ett par veckor. Det blev ett enormt pådrag i radio och TV och Ahlmark förhandlades tillbaka till sin arbetsplats. Men han fick aldrig tillbaka sitt jobb och han kom aldrig mer in i ett arkiv för att arbeta med hemliga uppgifter. Fram till 1988 isolerades han istället på en specialdetalj som innebar att klippa och klistra informationsmaterial. Sjöfartsverket föreslog sedan ett friår med lön och därmed var Ahlmark ute ur leken.

I princip kan samma sak hända idag, säger Sture Åström förbundsjurist vid Akademikerförbundet SSR, även om arbetsgivare kanske är lite försiktigare efter den här händelsen. Det finns en mängd sofistikerade sätt att bli av med obekväm arbetskraft och detta är ett problem förbundet ofta handskas med. Då handlar det inte om att försvara ett beteende som går ut på att ägna hela sin arbetstid åt att kritisera arbetsgivaren, poängterar Sture Åström. Det är inte det arbetstagaren är anställd för att göra. Men det finns en kritikrätt om det är i lovligt syfte och för att komma tillrätta med felaktigheter. Man ska inte behöva riskera sin anställning när man kommer med konstruktiv kritik. Det Anders Ahlmark förde fram om grundet borde arbetsgivaren ha bemött positivt eftersom det kunde ha förbättrat verksamheten.

”Fången på fyren” är ett av våra mest utstuderade mobbningsfall det senaste halvseklet. Nu har Anders Ahlmark skrivit en bok om händelseförloppet. Där kan vi läsa hur ledningen genom insamling av namnlistor försökte skrämma hela sjökarteavdelningens anställda och facket att ta ställning mot honom, för att slutligen omplacera honom i en förnedrande särbehandling.

Men trots att Anders Ahlmark fortfarande saknar sitt arbete som kartograf skulle han inte agera annorlunda om han visste vad som skulle hända. Han är inte särskilt bitter:
– Man byggde i alla fall en fyr på grundet man inte ville erkänna. Den står och blinkar där nu så ingen går på grund. Det är ju bra."
Citera
2016-04-12, 11:07
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Det har skrivits lite grand i tråden om psykförsvaret kanske främst av Ove M.
Kan psykförsvaret haft samarbete med Staybehind?

Jag utgår från psykförsvarets verksamhet under Warzawapaktentiden hölls så hemlig som möjligt.

Om psykförsvaret eller Staybehind var inblandade i mordet är det tillräckligt för att hemlighålla uppgifter fortfarande år 2016?

Regeringen Rheinfeldt och riksdagen beslutade att Tsunamibanden ska var hemligstämplade i 70 år.

Samma regering och Riksdag tyckte inte att ens att en hemligstämpel räckte när det gällde Stasilistan. Den skulle destrueras. Vilket nu har utförts.

Kanske en liten fingervisning om vad som gäller för ett Statsministermord och dess komplikationer. Där en hänvisning till Rikets säkerhet eller förhållandet till främmande makt kan hemligstämpla det mesta som makten inte vill ska komma fram. Utan att det behöver ha med detta att göra. Insynen för oss vanliga medborgare när det gäller dessa godtyckliga stämplar är lika med noll.

Där borttagandet av preskription för mord ytterligare är en ledtråd. PUs förundersökningssekretess kommer i teorin att gälla i all framtid om ingen mördare fälls i högsta instans.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-04-12 kl. 11:24.
Citera
2016-04-12, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Intressanta uppgifter. Men intet nytt. Hur ska det du berättar, leda till något som tar utredningen framåt?

Inte särskilt mycket, men det var inte heller de uppgifterna som var huvudfokus i mitt första inlägg.
Det var dock det som fäste och startade en debatt i debatten.

Det jag ville belysa i mitt första inlägg var det faktum att om man tittar på slipsbilderna är det uppenbart att vikningsteorin
är orealistisk. Palme måste ha blivit skjuten både framifrån och bakifrån...

Finskornas vittnesmål får man väl själv bedöma trovärdigheten på.... Jag har i alla fall min uppfattning klar även om den säkert inte delas av alla.
Citera
2016-04-12, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Men, inte minskar väl hotet från "mördaren" bara för att de håller tyst. Har de levt med denna rädsla i 30 år? Har de en överenskommelse med "mördaren" att tiga?

Nej, det stämmer inte. Hade de varit övertygade hade de gått till polisen fortare än kvickt. De hade då fått skydd tills "mördaren" var gripen.

Genom att namns nämnande inte sker så kommer denna historia att leva vidare i dagens skick. Jag tror inte det är vad FB-tråden önskar. Nej, bort med det substanslösa och satsa på det med "fakta". (Citationstecknen bara för att jag vet så lite). oso 63 (som ju är anonym) har talat med en person (som är anonym) som talat med en av flera personer (osäkert vilken) som intervjuat de två flickorna (som är anonyma) som kanske har pekat ut en person (som är anonym).

Ehhh?? Hur tänkte du nu... Menar du att hotet INTE ökar om de börjar prata om vad de sett....
Säg det till Rolf Dahlgren m fl. Självklart ökar risken att man blir undanröjd om man vet för mycket och börjar prata...
Det behöver man inte vara Einstein för att fatta...

Att lita på skydd från polisen...? d.v.s.samma organisation som i högsta grad var delaktig i mordet...?
Nja inte skulle jag ha valt den lösningen iaf...
Citera
2016-04-12, 11:54
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det som är märkligt är att det påstås att det fanns bevis mot OP och att det därför var sanktionerat. Oavsett vad andra vill borde det väl då vara en enkel match att lägga fram bevisen och berätta vad som hände.

Men nej istället försöker man rädda upp situationen att ha sagt lite för mycket under vägen men nya blå duster. Jag får det inte att stämma. Däremot skulle det ju kunna stämma och uppdragsgivaren bara påstått sig ha bevis för att motivera utförarna men inte hade det. Då står de där som simpla politiska mördare.

Säpos Knoll och Tott som vill delge PU uppgifter påstår de via pressen? Som jag förstått det har PU fått tillgång till handlingarna ifråga men dessa har inte fått carte blanche att bli befriade från all tysnadsplikt. Var det bara ett utspel som DF:s i sanden utrunna sovjetiska dumpningar i östersjön?
Att det fanns några substantiella bevis, svart på vitt, är föga troligt. Och om så var fallet, är de sedan lång tid tillbaka, bortsopade. Uppnådd koncensus av de inom Riksdag och Regering som hade den informella makten räcker långt.
Hur många inom Försvarsmakten 1985, ville ha Olof Palme som ledare? Ge mig en procentuell uppskattning, eller kanske rättare sagt i promille. Och sedan kan man fråga sig samma sak gällande Polis och Rättsväsendet.
För att lättare få någon att utföra ett sådant dåd, var det säkert lättare att påtala/fabricera att ev. bevisning förekom.

DF's propagandaföring är skickligt utförd. Ibland.
Det är viktigt att komma ihåg vem som är/var den store fienden.
Allt var enklare på kalla krigets tid.
Nuförtiden tänker Svenska medborgare fritt, kritskt och självständigt.
Senast redigerad av Gothus 2016-04-12 kl. 12:02.
Citera
2016-04-12, 12:15
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Det har skrivits lite grand i tråden om psykförsvaret kanske främst av Ove M.
Kan psykförsvaret haft samarbete med Staybehind?
Jag utgår från psykförsvarets verksamhet under Warzawapaktentiden hölls så hemlig som möjligt.
Om psykförsvaret eller Staybehind var inblandade i mordet är det tillräckligt för att hemlighålla uppgifter fortfarande år 2016?
SB-rörelsen visade sig ha större integritet än så och lät sig inte utnyttjas till något så uselt landsförräderi som amiral Schuback & Co önskade. Endast genom psykförsvaret och den självgoda nationsföraktande mentalitet som där råder kunde eliterna få gehör och samtidigt tillgång till all världens resurser där man kallar sina projekt för socialpsykologisk forskning i samverkan med både öst och väst, GRU och NATO. Allt givetvis i fredens och stabilitetens namn för välståndets i deras mening utveckling.
Eftersom man här kan använda en hel befolkning som forskningsobjekt utan att som i enskilda fall behöva upplysa folk om frivilligt deltagande så har det inte funnits några gränser eller personligt ansvar och anständighet för någonting på någon enda nivå. Så flödar konspirationerna fritt bland dem som anser sig tillhöra den bästa halvan av mänskligheten.
Att Kreuger, Langlet, Bernadotte, Hammarskjöld, Palme, Lindh och Holmberg måst systematiskt offras för denna statens själviska intresse är det ingen som någonsin kommer att kunna bevisa förrän det är för sent då ingen längre orkar bry sig och historien ändå måste upprepas.
Citera
2016-04-12, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Men, inte minskar väl hotet från "mördaren" bara för att de håller tyst. Har de levt med denna rädsla i 30 år? Har de en överenskommelse med "mördaren" att tiga?

Nej, det stämmer inte. Hade de varit övertygade hade de gått till polisen fortare än kvickt. De hade då fått skydd tills "mördaren" var gripen.

Genom att namns nämnande inte sker så kommer denna historia att leva vidare i dagens skick. Jag tror inte det är vad FB-tråden önskar. Nej, bort med det substanslösa och satsa på det med "fakta". (Citationstecknen bara för att jag vet så lite). oso 63 (som ju är anonym) har talat med en person (som är anonym) som talat med en av flera personer (osäkert vilken) som intervjuat de två flickorna (som är anonyma) som kanske har pekat ut en person (som är anonym).

Bara en liten korrigering... Jag har inte pratat med en person som pratat med en person som.. osv..

Jag har haft ett 3 timmar långt samtal om MOP med en av personerna som träffat och intervjuat finskorna...
Det räcker för mig...

...sen vet jag inte om klippo är så mycket mindre anonymt än oso
Citera
2016-04-12, 12:27
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oso63
Inte särski. lt mycket, men det var inte heller de uppgifterna som var huvudfokus i mitt första inlägg.
Det var dock det som fäste och startade en debatt i debatten.

Det jag ville belysa i mitt första inlägg var det faktum att om man tittar på slipsbilderna är det uppenbart att vikningsteorin
är orealistisk. Palme måste ha blivit skjuten både framifrån och bakifrån...

Finskornas vittnesmål får man väl själv bedöma trovärdigheten på.... Jag har i alla fall min uppfattning klar även om den säkert inte delas av alla.
Jag o Ove är av samma uppfattning, ett skott avlossades framifrån, ifrån avstånd. Visa dina bilder för en Rättsmedicinsk utbildad person och skicka även bilderna till Per Arvidsson, FMV.
Det är mot väderkvarnarna kampen fortsätter, anser nog många.
Ove kan förhoppningsvis fylla på med mer information angående sårkanalernas tydliga tecken på att en höghastighetskula gått in i kroppen. Du har själv även den kunskapen, för att kunna berätta vad som kännetecknas vid en sådan typ av skottskada.
Senast redigerad av Gothus 2016-04-12 kl. 12:34.
Citera
2016-04-12, 12:46
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
De är däremot mycket enkla att trolla fram och syns särskilt från lösa skott som på film. I verkligheten är det mycket svårt att se mynningsflammor om man inte är förberedd. Vanliga vittnen reagerar först på smällen och riktar därefter blicken. Då är det redan för sent att se någon mynningsflamma hur nära man än råkar stå.
Jag. Befinner mig i verkligheten, där alla som är i närheten, av ett avlossat revolverskott, reagerar, på en mynningsflamma.
Påstår du att vittnen till attentatet har sett fel?
Citera
2016-04-12, 12:55
Medlem
Citat:
Jag o Ove är av samma uppfattning, ett skott avlossades framifrån, ifrån avstånd. Visa dina bilder för en Rättsmedicinsk utbildad person och skicka även bilderna till Per Arvidsson, FMV.
Det är mot väderkvarnarna kampen fortsätter, anser nog många.
Ove kan förhoppningsvis fylla på med mer information angående sårkanalernas tydliga tecken på att en höghastighetskula gått in i kroppen. Du har själv även den kunskapen, för att kunna berätta vad som kännetecknas vid en sådan typ av skottskada.

Håller med till fullo...
Avståndet på skottet framifrån känns dock osäkert, men det var i alla fall inte avlossat på nära håll (< 1m)
Har funderat på vilket vapen en andra skytt skulle ha använt och var han i så fall befann sig.
Har funderat och kollat på t-banenedgången på södra sidan av tunnelgatan eller prånget till höger om trappan.

Där skulle en alternativ skytt kunna ha dolt sig för de flesta vittnen och han skulle ha synnerligen bra skottfält mot Palme på den plats han blev skjuten. i så fall skulle han t.o.m kunna vara markör, eftersom han hela tiden kunde se ansiktena på paret Palme och identifiera dem då de närmade sig.

Låt säga att han stod där med ett vapen av finare kaliber och avlossar ett skott som inte är dödande men väl tillräckligt för att OP ska stanna mitt i steget. LP tar ett par steg till av bara farten och tappar taget om OP och hamnar som I.M hävdar "ett par steg framför"

Dekorimamannen går då snabbt upp bakom ryggen på Op och avlossar det dödande skottet.

Lisbeth säger i det första förhöret att hon hörde tre skott. Först två skott och ser OP falla ihop. Då hör hon ytterligare ett skott och känner att det svider till på ryggen...

Första skottet från skytten framifrån i bröstet på OP, sen det dödande från DM i ryggen, därefter ytterligare ett skott från DM mot LP...

Och med Per Arvidsson menar du en av de tongivande i skytteföreningen, den som kallades in av HH för att identifiera kulorna, som dessutom tvättade av dem innan de lämnades till SB, och den som besökte CGÖ i hemmet kl 20:00 mordkvällen...? Hmmm...
Citera
2016-04-12, 13:13
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oso63
Håller med till fullo...
Avståndet på skottet framifrån känns dock osäkert, men det var i alla fall inte avlossat på nära håll (< 1m)
Har funderat på vilket vapen en andra skytt skulle ha använt och var han i så fall befann sig.
Har funderat och kollat på t-banenedgången på södra sidan av tunnelgatan eller prånget till höger om trappan.

Där skulle en alternativ skytt kunna ha dolt sig för de flesta vittnen och han skulle ha synnerligen bra skottfält mot Palme på den plats han blev skjuten. i så fall skulle han t.o.m kunna vara markör, eftersom han hela tiden kunde se ansiktena på paret Palme och identifiera dem då de närmade sig.

Låt säga att han stod där med ett vapen av finare kaliber och avlossar ett skott som inte är dödande men väl tillräckligt för att OP ska stanna mitt i steget. LP tar ett par steg till av bara farten och tappar taget om OP och hamnar som I.M hävdar "ett par steg framför"

Dekorimamannen går då snabbt upp bakom ryggen på Op och avlossar det dödande skottet.

Lisbeth säger i det första förhöret att hon hörde tre skott. Först två skott och ser OP falla ihop. Då hör hon ytterligare ett skott och känner att det svider till på ryggen...

Första skottet från skytten framifrån i bröstet på OP, sen det dödande från DM i ryggen, därefter ytterligare ett skott från DM mot LP...

Och med Per Arvidsson menar du en av de tongivande i skytteföreningen, den som kallades in av HH för att identifiera kulorna, som dessutom tvättade av dem innan de lämnades till SB, och den som besökte CGÖ i hemmet kl 20:00 mordkvällen...? Hmmm...
En dold gevärsskytt som inte var säker på vem som var vem. En person som markerade målet och fick personen ifråga, att stå stilla, så pass länge som skytten behövde för ett bra skott, och såg sedan till att önskat resultat hade uppnåtts.
Det som jag tycker, talar allra mest, för min och Oves teori, är att den då för alla, väl kända, övernaturligt bekväma Stockholmspolisen, inte behövde väcka upp civilpersoner i lägenheter och vända ut och in på affärslokaler i anslutning till mordplatsen. Givetvis också att det var en bra lösning då man ville ha en ensam syndabock. Polis och åklagare hade aldrig lyckats att misstänkliggöra och åtala/fälla två eller flera missbrukare, eller några andra oskyldiga personer ur diverse grupperingar.
IC's första spontana reaktion var nog sanningsenlig. Då det fanns inofficiella uppgifter om att tre personer skuggat OP.

Då det gäller Per Arvidsson, är det ingen slump att HH kallar in honom. Han var väl den som hade mest kunskap i ämnet.
Senast redigerad av Gothus 2016-04-12 kl. 14:04.
Citera
2016-04-12, 14:37
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Jag o Ove är av samma uppfattning, ett skott avlossades framifrån, ......
Varifrån har du fått denna märkliga uppfattning? Jag har varit mycket tydlig och konsekvent ända från första början med att det dödande andra skottet kom från en prickskytt bakifrån på avsatsen över trottoaren och rikoschetterade mot plattan där gropen direkt täcktes av blod och därför bara kunde ses av de första vittnena på plats. Paul Kuchars bilder beslagtogs - fast de hann visas i en första tevesändning! - men också andra vittnesmål tystades ner på ett sätt som gjorde mig fundersam.
Det första skottet däremot kunde ha varit från en annan Baresics medhjälpare på samma avsats bakom hörnet och kunde i så fall vara det som fick OP att stanna upp och kura ihop innan Baresic sköt honom i ryggen. Mer sannolikt var det första skottet bara något löst som skulle göra Lisbet till fejkad målsägare och därmed kunna slippa vittna inför ed.
Senast redigerad av Ove Mollvik 2016-04-12 kl. 14:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in