Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-29, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ejdar
Men vi vet ju väldigt lite om verksamheten. Varför var de tvungna att vända sig till andra grupperingar. Vad var det för uppdarag som skulle utföras?
Var det Elmer som var chef för den politiska delen?

Enligt min bok hamna både Guillou och Lingärde under inflytande av Elmer och det är hans budskap/desinfo de framför. Hos Guillou är det främst inkompetensen hos SÄPO och Näss som skall trummas in och i Lingärdes fall är det en version av MOP som ligger ganska nära sanningen men där han själv blir helt rentvådd.

Det är väl ganska uppenbart att Elmer var den som höll sig kvar. Kan inte se någon som tag hans plats. Jag tror att ryktena kring OP och hans politik oroade. Man hade dock ingen egen organisation att ta till men mycket kontakter. Vi ser lite hur det går till i och med att Ebbeaffären avslöjas.

Det troliga är kanske att Holmer var en nyckel där som ordnade logistiken via polis och krigsorganisation.
Citera
2015-11-29, 22:57
Medlem
fornamn.efternamns avatar
Något som jag funderat mycket på är det oerhört drastiska i att verkligen mörda en stadsminister. Om nu Palme hade trampat i klaveret eller planerade att införlika sverige i Warszawapakten så hade ju u-tjänsterna bara behövt diskutera detta med Ingvar Carlsson, Feldt, Lidbom och andra mäktiga sossar.
Sedan skulle Palme få avgå pga sjukdom eller liknande helt odramatiskt.
Sådant spel är ju politiker experter på långt mer skillade än und-folk skulle jag vilja påstå, de hade nog skötts på ett mycket snyggt sätt utan att allmänheten behövt få veta något.
Sedan hade de väl fler hållhakar på Palme som de skulle kunna spela ut om Palme blev besvärlig, kvinnoaffärer och liknande.

Palme var ju ingen diktator med specialtränade livaktstyrkor lojala generaler mm han var väl rätt ensam som politiker och borde ha varit ganska enkel att bli av med om han nu hade gjort bort sig med ryssen t.ex.

Detta tycker jag pekar på att mördarna eller anstftarna måste ha haft mer utav personliga motiv.
Citera
2015-11-29, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Med Romander borta som RPS-chef kan en osmaklig förtalskampanj mot PG Näss sätta igång. Kan inte sätta annan beteckning då västs kanske framgångsrikaste kontraspionagechef under 80-talet pekas ut som KGB-agent.
Utmålades Näss som rysk spion? Det har förbigått mig, var kan jag läsa mer om detta?

Annars är det ju väl belagt att Tore Forsberg de facto var spion för någon av underrättelsetjänsterna inom Warszawapakten. Inom vissa kretsar verkar detta vara helt ställt bortom rimligt tvivel. Och ja, det är ju verkligen oerhört och antagligen lika brännhett som MOP.

Citat:
Ursprungligen postat av fornamn.efternamn
Något som jag funderat mycket på är det oerhört drastiska i att verkligen mörda en sta[t]sminister. Om nu Palme hade trampat i klaveret eller planerade att införlika sverige i Warszawapakten så hade ju u-tjänsterna bara behövt diskutera detta med Ingvar Carlsson, Feldt, Lidbom och andra mäktiga sossar.
Sedan skulle Palme få avgå pga sjukdom eller liknande helt odramatiskt.
Sådant spel är ju politiker experter på långt mer skillade än und-folk skulle jag vilja påstå, de hade nog skötts på ett mycket snyggt sätt utan att allmänheten behövt få veta något.
Sedan hade de väl fler hållhakar på Palme som de skulle kunna spela ut om Palme blev besvärlig, kvinnoaffärer och liknande.

Palme var ju ingen diktator med specialtränade livaktstyrkor lojala generaler mm han var väl rätt ensam som politiker och borde ha varit ganska enkel att bli av med om han nu hade gjort bort sig med ryssen t.ex.

Detta tycker jag pekar på att mördarna eller anstftarna måste ha haft mer utav personliga motiv.
Du har många vettiga poänger, jag håller med dig. Men jag måste ändå säga att jag finner stor humor i ditt inlägg, klockrena formuleringar
Så allvarliga saker som du beskriver så lättsamt!
Citera
2015-11-30, 06:20
Medlem
andersaanderssonas avatar
Det jag tycker man ser är att en del av SAP-toppen redan från allra första början försöker skapa sig kontroll över PU. Holger Romander tvingas till en början på knä och får se Hans Holmer få uppbackning från kanslihuset. När sedan Rikspolischefen och RÅ Magnus Sjöberg efter Operation Alpha sluter sig samman och tar greppet om PU måste Ingvar Carlsson ta ett steg tillbaka.

Kan man inte rent av tänka sig att HH inte tillsatte sig själv, utan att det var andra som tillsatte honom.

Och att det redan var klart när han anlände till polishuset 10,50 lördagen första mars.

Bestämt av IC, eller sanktionerat av honom.
Citera
2015-11-30, 07:00
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det jag tycker man ser är att en del av SAP-toppen redan från allra första början försöker skapa sig kontroll över PU. Holger Romander tvingas till en början på knä och får se Hans Holmer få uppbackning från kanslihuset. När sedan Rikspolischefen och RÅ Magnus Sjöberg efter Operation Alpha sluter sig samman och tar greppet om PU måste Ingvar Carlsson ta ett steg tillbaka.

Men under 1987 träffar HH både Statsministern och Carl Lidbom och blivande justitieministern Anna-Greta Leijon. Den sistnämnda även innan hon tar steget in i kanslihuset. Sedemera slutar dessa försök med en vådlig smäll i samband med Ebbe Carlsson-affären. Men på vägen har motståndare bekämpats med olika medel.

Med Romander borta som RPS-chef kan en osmaklig förtalskampanj mot PG Näss sätta igång. Kan inte sätta annan beteckning då västs kanske framgångsrikaste kontraspionagechef under 80-talet pekas ut som KGB-agent.

Om Birger Elmer finns med i bakgrunden är jag mera osäker på. En del tyder på att han kopplats bort under början av 80-talet. Finns han med så är det med Stig Synnergrens goda minne. Viktigt att komma ihåg att för Elmer var kontakterna med S-toppen viktiga men det var Synnergren som gav honom fjädrarna att vifta med. Att Synnergren finns kvar i någon typ av befattning efter sin officiella pensionering 1978 visar Mikael Holmström i "De dolda förbindelserna"

När finske statsministern Mauno Koivisto i fjällvärden ska diskutera den explosiva i utvecklingen med solidaritetrörelsen i Polen med svenska företrädare är det Synnergren som möter upp. Detta verkar inte på något sätt vara ett exceptionellt förfarande utan svenska myndigheter synes jobba efter den kloka devisen : Kunnigt folk gör man sig inte av med, bara så där!

Frågan är om HH tillsatte sig själv, eller om andra tillsatte honom redan innan han anträdde polishuset lördagen första mars 1986.

Hans ord om att han inte hade något val, kan tolkas i den riktningen.

Hur man än resonerar eller funderar, går det inte att komma runt Holmer.

En spaningsledare som via ett vittnesmål påstods veta att just Palme blivit skjuten redan före de på mordplatsen. Samtidigt som vi inte ens idag vet om det vittnesmålet var sanning eller lögn eller desinformation.

Där han återigen dyker upp efter att tvingats avgå som spindeln i nätet i Ebbes affär. Där hans syndabock återigen dyker upp, men där målet verkar vara Säpo. Manifesterat via Lidboms ensamutredande.

Varför stödde sossarna HH. Uppenbarligen eftersom han tidigare levererat det de ville ha. Ett döljande av sanningen. Och vad som egentligen döljer sig i skuggorna av socialdemokratiskt maktutövande. Samtidigt som mordet på Palme löste vissa interna problem. Och gav tillfälle till en händelseutveckling som man tidigare inte kunnat utföra. Man fångade tillfället i flykten liksom mördargruppen.

Men frågan kvarstår än idag. Vem eller vilka var det som egentligen styrde.

Det verkar vara ett maktkonglomerat där alla ansåg sig vinna på Palmes frånfälle. Fast man inte vill erkänna det. Och där ingen än idag anser sig vinna på att mördaren avslöjas. Inte ens för politiska poänger.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-11-30 kl. 07:20.
Citera
2015-11-30, 09:08
Medlem
Funderat på om det kan ha varit en på förhand gjord krigsplanläggning som redan tidigare angett att just Holmér skulle träda in om statsministern blev mördad eller försvann? Urval och personval gjort på förhand för att kunna agera snabbt och kanske med god inblick i våra och allierades hemliga organisationer. Insättandet gick ju snabbt. Finns tecken på att Romander mfl. kandidater blev besvikna? De borde ju varit insatta i planerna de också och borde i så fall inte visat någon större personlig bitterhet?
Citera
2015-11-30, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona

Det verkar vara ett maktkonglomerat där alla ansåg sig vinna på Palmes frånfälle. Fast man inte vill erkänna det. Och där ingen än idag anser sig vinna på att mördaren avslöjas. Inte ens för politiska poänger.

För att de krafter som låg bakom mordet regerar än idag? Hade det skett ett maktskifte bakom kulisserna hade mordet varit löst dagen efter. Som jag skrev tidigare: Frimurare låg bakom mordet. Mer specifikt: Frimureriets nätverk och resurser användes för att genomföra mordet. Att det var i både frimurares och anti-frimurares(nationalister) intresse att Palme dog gjorde väl det väldigt enkelt att komma undan med det - ingen ville veta vem mördaren var, alla var nöjda. Förutom svenska socialdemokratin, möjligtvis.

Att preskriberingstiden sköts upp är ju ännu ett bevis på att makten bakom mordet lever och regerar vidare. Kolla tråden "Ockulta.. (nånting) ". Den tråd som är närmast "lösningen".
Citera
2015-11-30, 15:13
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det är väl ganska uppenbart att Elmer var den som höll sig kvar. Kan inte se någon som tag hans plats. Jag tror att ryktena kring OP och hans politik oroade. Man hade dock ingen egen organisation att ta till men mycket kontakter. Vi ser lite hur det går till i och med att Ebbeaffären avslöjas.

Det troliga är kanske att Holmer var en nyckel där som ordnade logistiken via polis och krigsorganisation.

Kan Elmer även vara inblandad i mordet?
Citera
2015-11-30, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fornamn.efternamn
Detta tycker jag pekar på att mördarna eller anstiftarna måste ha haft mer utav personliga motiv.

Jovisst. Inom dessa kretsar fanns nog de som hade till stora delarDrent personliga motiv. Palme hade stött sig med ett antal personer i galleriet. "den gamle" hade haft många strider med Palme om att återupprätta arbetsplatsnätverket och att man inte fått som man velat "kontroll" på Säpo. Holmer sparkades snett till sidan på exakt samma sett som Näss senare pga (Holmers) inkompetenta sätt att driva Säpo. Ebbe var definitivt ute i kylan. Lidboms karriär toppades av en kort tid som handelsminister och blev efter valet 82 kallad till en honorär reträttpost som ambassadör men när han agerar är det som att han betraktar sig själv som en av SAP:s toppspelare. Där finns fler!

Sedan är det ju en döfödd strategi att gå ut med personliga skäl offentligt och tillfället gör tjuven. Att spinna på tal om personliga motståndares påstådda lansförräderi var kanske tacksamt. Resonemangen kunde styras mot att de och inga andra var rätt personer att utreda dels för att Säpo inte var att lita på dels för att de kunde skydda rikets (läs partiets) intressen om det visade sig sant. Den gamle började också plötsligt "odla" sin avslöjare Guillio förenade av sin aversion till Palme. Som av en händelse får JG tips om Harward i den vevan.

Så visst var det personliga motiv bakom och frustrationen över att Palme stod på topp trots Harwardaffären bör ha varit stor. Det färgade garanterat dessa herrar men man måste ha ett större skäl än så för att komma åt OP och ta hjälp där man fann gehör oavset de aktörernas politisk hemvist vilken kan anas bakom att JG odlades.
Senast redigerad av boboslacke 2015-11-30 kl. 18:35.
Citera
2015-11-30, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Kan Elmer även vara inblandad i mordet?

Har svårt att tänka mig att inte någon åtminstoen sökt stöd hos honom. Kanske inte med agendan mord men med agenda att få bort OP från makten. Elmer gick man nog inte runt med lätthet i sådana sammanhang även om han operativt sett var pensionerad.
Citera
2015-11-30, 20:05
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Frågan är om HH tillsatte sig själv, eller om andra tillsatte honom redan innan han anträdde polishuset lördagen första mars 1986.

Hans ord om att han inte hade något val, kan tolkas i den riktningen.

Hur man än resonerar eller funderar, går det inte att komma runt Holmer.

En spaningsledare som via ett vittnesmål påstods veta att just Palme blivit skjuten redan före de på mordplatsen. Samtidigt som vi inte ens idag vet om det vittnesmålet var sanning eller lögn eller desinformation.

Där han återigen dyker upp efter att tvingats avgå som spindeln i nätet i Ebbes affär. Där hans syndabock återigen dyker upp, men där målet verkar vara Säpo. Manifesterat via Lidboms ensamutredande.

Varför stödde sossarna HH. Uppenbarligen eftersom han tidigare levererat det de ville ha. Ett döljande av sanningen. Och vad som egentligen döljer sig i skuggorna av socialdemokratiskt maktutövande. Samtidigt som mordet på Palme löste vissa interna problem. Och gav tillfälle till en händelseutveckling som man tidigare inte kunnat utföra. Man fångade tillfället i flykten liksom mördargruppen.

Gunnar Wall visar i mörklägging ingående hur det gick till när regeringen gav Hans Holmer ansvaret för PU. Holger Romander kämpade för att RPS skulle få greppet om PU, men han stoppades av regeringen , fram tills HH körde i diket med operation Alpha.

Under affären med sjukhusspionen och den sk Geijeraffären hade HH visat vara beredd att hjälpa den socialdemokratiska regeringen med mörkläggningar. Därför var det ett naturligt val för regeringen att han skulle leda PU för att se till att inte allsköns skit flöt upp till ytan.
Citera
2015-11-30, 20:10
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skarpsint
Utmålades Näss som rysk spion? Det har förbigått mig, var kan jag läsa mer om detta?

Annars är det ju väl belagt att Tore Forsberg de facto var spion för någon av underrättelsetjänsterna inom Warszawapakten. Inom vissa kretsar verkar detta vara helt ställt bortom rimligt tvivel. Och ja, det är ju verkligen oerhört och antagligen lika brännhett som MOP.

Du får läsa om Ebbe Carlsson-affären. Huvudpersonens baktalande av PG Näss som sovjetspion är en central komponent i den skandalartade historia.

Var har du källorna för att Tore Forsberg skulle varit KGB planta. Nog för att han mellan varven kunde verka vara lite bohemisk. Men under hans ledning för ryssroteln nåddes stora framgångar i form av utvisade sovjetagenter, något som var mycket kännbart för Lubjanka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in