2016-04-12, 18:55
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorVem
Intressant jag tänkte precis skapa en sådan här tråd under historie forumet.

Ja jag blir så trött på att alla säger "haha dumma nazister dom tycker att allt är judarnas fel".

Men liksom... vad gjorde judarna för att förtjäna att bli slängda i arbetsläger?

Dom MÅSTE ju ha gjort någonting då. Man blir inte mördad ifall man är en snäll respektabel människa eller ett snällt respektabelt folk.

Nej, ungefär så. Det blir dessutom en helt befängd tanke om man går igenom judarnas olycksaliga öden under historiens gång. Att allt skulle bero på andra folks ogina inställning och att redan Cicero för drygt 2000 år sen var en antisemitisk nazistromare som förtalade de stackars judarna. Är man intresserad så kan man fördjupa sig ytterligare i den judiska psykopatologin och notera de röda trådar som löper genom hela den judiska historien. Judarna är ytterst skickliga på att utnyttja andra folks svagheter och brister. I européernas fall handlar det främst om altruismen och skuldkortet som judenheten ständigt spelar på i syfte att få oss på defensiven. Att förmå oss att inte välja vår egen sida och därmed få oss att avstå från att tillvarata våra etniska kollektiva intressen.
Citera
2016-04-12, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Nej, ungefär så. Det blir dessutom en helt befängd tanke om man går igenom judarnas olycksaliga öden under historiens gång. Att allt skulle bero på andra folks ogina inställning och att redan Cicero för drygt 2000 år sen var en antisemitisk nazistromare som förtalade de stackars judarna. Är man intresserad så kan man fördjupa sig ytterligare i den judiska psykopatologin och notera de röda trådar som löper genom hela den judiska historien. Judarna är ytterst skickliga på att utnyttja andra folks svagheter och brister. I européernas fall handlar det främst om altruismen och skuldkortet som judenheten ständigt spelar på i syfte att få oss på defensiven. Att förmå oss att inte välja vår egen sida och därmed få oss att avstå från att tillvarata våra etniska kollektiva intressen.

Kan bara konstatera att ni har helt rätt och som Himmler sa i sitt tal att man ska inte skona kvinnor och barn dom kan komma att hämnas. Nazisternas plan och försök att utrota judarna är en konsekvens av judarnas eget beteende och hade inte judarna förmått USA att träda in i kriget (trots nassarnas krigsförklaring) så hade judeproblemet varit löst
Citera
2016-04-12, 20:34
Medlem
Ok 2 saker. 1. som en användare tidigare skrev att islam skulle vara skonsamma mot andra religioner än Islam, däribland judendomen under sin storhetstid i MENA är skitsnack. Kristendomen må vara ond mot icke kristna, men då är Islam minst lika onda. Judarna härstammar från Mesopotamiska delen av världen, idag känt som Mellanöstern. De drevs ut eller flyttade ut för att det inte gick att bo under förtryck av Islamiska ledare under 600-1000 talet längre. Precis som Judarna flydde Europa då det inte gick att leva under förtryck längre.

2. Att påstå att Hitler borde ha fått fullfölja sin plan för att judarna har gjort en självutnämnd profetia sann är bara vidrigt. Så alla människor ni inte gillar bör alltså utrotas till spädbarnsnivå för att bli av med problemet?! Det är svårt att ge en opartisk bild till varför Judarna har varit förföljda till de som redan anser att det var rätt att förfölja dessa.
Citera
2016-04-12, 21:08
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorVem
Intressant jag tänkte precis skapa en sådan här tråd under historie forumet.

Ja jag blir så trött på att alla säger "haha dumma nazister dom tycker att allt är judarnas fel".

Men liksom... vad gjorde judarna för att förtjäna att bli slängda i arbetsläger?

Dom MÅSTE ju ha gjort någonting då. Man blir inte mördad ifall man är en snäll respektabel människa eller ett snällt respektabelt folk.
Tja, varför hade de en sådan hatiskt propaganda emot dessa judar?
Det var enorm hat emot judarna!
Kan titta på denna film, den ger många svar historiskt sätt, varför de var så hatade av tyskarna (övriga europa). https://archive.org/details/1940-Der-Ewige-Jude titta i början och de sista 10 minuterna ungefär. Ta en funderare, varför inte folk regerade om de "försvann".

Vill du har mer, så kan man lägga upp hur mycket som helst. Tittar man på dess propaganda under en tid så blir man hjärntvättad. De var av ondo och satan själv i många ögon. Mannen som skulle rädda från dessa parasiter var just A.Hitler och NSDAP, resten kan vi...

Ha i åtanke denna film skulle visas med en annan film i alla logement och soldatbarackerna.
Citera
2016-04-12, 21:15
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Vilken cicero ??? Menar du Caesars konkurrent, värsta fiende i senaten? Hur blide han inblandad med judarna, han var inte ens närheten av palestina o judarna. Närmast han kom till Palestina var Grekland på västra sidan, där han jagades av Caesars kompanjoner, på grund av mordet på han 44 f.kr. Han avrättades sedan i södra Italien. Så det är inte han väl ?? Så detta vill jag höra mer om.

Edit:såg ditt tidigare inlägg om det.. I vilket verk skrev han det??
Senast redigerad av Herkulesbig 2016-04-12 kl. 21:21.
Citera
2016-04-12, 22:56
Medlem
Ceterum censeo judeorum esse delendam, sa redan Cato den vise
Citera
2016-04-12, 23:24
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Vilken cicero ??? Menar du Caesars konkurrent, värsta fiende i senaten? Hur blide han inblandad med judarna, han var inte ens närheten av palestina o judarna. Närmast han kom till Palestina var Grekland på västra sidan, där han jagades av Caesars kompanjoner, på grund av mordet på han 44 f.kr. Han avrättades sedan i södra Italien. Så det är inte han väl ?? Så detta vill jag höra mer om.

Edit:såg ditt tidigare inlägg om det.. I vilket verk skrev han det??

Mitt citat av Cicero är hämtat från ett tal som han höll i aurelianska forumet i Rom när han försvarade Flaccus mot korruptionsanklagelser från judarna. Det är alltså från ett rättsfall och jag vill minnas att det är nedtecknat som "Pro Flacco".
Citera
2016-04-13, 06:45
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Mitt citat av Cicero är hämtat från ett tal som han höll i aurelianska forumet i Rom när han försvarade Flaccus mot korruptionsanklagelser från judarna. Det är alltså från ett rättsfall och jag vill minnas att det är nedtecknat som "Pro Flacco".

Pro Flacco?? Njaeee... jag har läst den. Den är välkänd tung bit. Men också tidigt, men jag kan inte minnas, att han hade sitt försvarstal om detta nämna judar där. Nu var det ca 30 år sedan jag läste den, så jag googlade ..

Det fanns inte med där. Du nämnde på 50 f.kr , men han försvarade i tidigare skede när cicero var ung. Sedan skrevs den på 600 tecken, vilka en del ej skriven av han själv. En del av boken översatt från grekiska dokument. http://perseus.uchicago.edu/perseus-cgi/citequery3.pl?dbname=LatinAugust2012&query=Cic. Flac.&getid=1

Så det är ej kanske nämnt av honom. Sedan vad jag vet av honom, så var han välkänd "gnällemoster!" som gnällde på allt och alla. Men ytterst intelligent och vältalig man. Så skulle inte förvåna mig om han gnällde om judarna (om det är han ,och ingen av de grekiska dokumenten)

Har läst en del av honom, som skolprojekt. Det samband med romartiden. Mitt intresse för ROM var mycket tack vare serietidningarna Asterix o Obelix, därav mitt intresse för Caesar. Men jag fick inte använda han i mitt skolprojekt, så min mentor valde Cicero (puh)

Men jag hittar inte var det står, men tycks finnas i bland hans verk. Läste något om den skulle finnas i han sista verk, De superstitone! Men det verket kan jag inte hitta av honom...

Men hittar en bra story där en författare skriver just om cicero och judarna. Där författaren är överens med att judar är av ondo. Där han vid varje tillfälle hackade på judarna.. och även cicero är antisemit. http://semiticcontroversies.blogspot.se/2012/07/cicero-on-jews.html
Men Cicero hatade/gnällde på alla .... Därför Caesar o han inte kom överens alls!!!

Men i den blogginlägget läggs inte den meningen du nämnde. Så varifrån kommer den meningen ??
Senast redigerad av Herkulesbig 2016-04-13 kl. 06:49.
Citera
2016-04-13, 07:32
Medlem
Jag tror det finns flera förklaringar, men en är inte specifik för Judar utan generell.

Judar har länge varit utspridda i världen och då varit en minoritet i länder de bott. Men de har haft starka kulturella och religiösa band. Därför har det varit viktigt att hjälpa varandra.

Så de som haft jobb eller företag har gett Judiska ungdomar förtur till praktikplatser och jobb. Nätverk har byggts upp för att hjälpa varandra och för att göra affärer som gynnat alla inom minoritetsgruppen. Också självsynen påverkas och ger självförtroende och framåtanda.

Jag säger inte att det är en stor orsak, men en bidragande orsak till att Judar blivit förföljda och utkastade skulle alltså vara ren avundsjuka. En välmående minoritet där deras unga får en bättre start i livet än de flesta andra som bor i landet.

Det går att se vad gäller andra minoriteter också. I delar av Afrika så finns en minoritet med Indiskt ursprung. Och de sysslar med affärer, tillhör en högre klass. Men jag förmodar att det fungerat likadant, att de hjälper varandra och att deras barn får en bättre start än många då de kan få jobb sedan inom de företag som skapats (dock noterat att det verkar vara viktigt att ha afrikansk personal också, vet inte om det är för att det är billig arbetskraft, brist på arbetskraft i egna gruppen eller att de vill ge jobb även åt afrikaner).

Sedan kan man undra varför detta inte gäller andra minoritetsgrupper i samma utsträckning, som Romer. Men kanske gäller det även där, att man hjälper varandra. Men har tagit sig andra former då den typ av jobb de traditionellt haft varit av annan typ. Och att det inte finns samma tradition vad gäller att se till de unga får en bättre start i livet.
Citera
2016-04-13, 07:35
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Pro Flacco?? Njaeee... jag har läst den. Den är välkänd tung bit. Men också tidigt, men jag kan inte minnas, att han hade sitt försvarstal om detta nämna judar där. Nu var det ca 30 år sedan jag läste den, så jag googlade ..

Det fanns inte med där. Du nämnde på 50 f.kr , men han försvarade i tidigare skede när cicero var ung. Sedan skrevs den på 600 tecken, vilka en del ej skriven av han själv. En del av boken översatt från grekiska dokument. http://perseus.uchicago.edu/perseus-cgi/citequery3.pl?dbname=LatinAugust2012&query=Cic. Flac.&getid=1

Så det är ej kanske nämnt av honom. Sedan vad jag vet av honom, så var han välkänd "gnällemoster!" som gnällde på allt och alla. Men ytterst intelligent och vältalig man. Så skulle inte förvåna mig om han gnällde om judarna (om det är han ,och ingen av de grekiska dokumenten)

Har läst en del av honom, som skolprojekt. Det samband med romartiden. Mitt intresse för ROM var mycket tack vare serietidningarna Asterix o Obelix, därav mitt intresse för Caesar. Men jag fick inte använda han i mitt skolprojekt, så min mentor valde Cicero (puh)

Men jag hittar inte var det står, men tycks finnas i bland hans verk. Läste något om den skulle finnas i han sista verk, De superstitone! Men det verket kan jag inte hitta av honom...

Men hittar en bra story där en författare skriver just om cicero och judarna. Där författaren är överens med att judar är av ondo. Där han vid varje tillfälle hackade på judarna.. och även cicero är antisemit. http://semiticcontroversies.blogspot.se/2012/07/cicero-on-jews.html
Men Cicero hatade/gnällde på alla .... Därför Caesar o han inte kom överens alls!!!

Men i den blogginlägget läggs inte den meningen du nämnde. Så varifrån kommer den meningen ??

Gagga inte. Citatet av Cicero är välkänt och finns med i "Pro Flacco". Du kan t.o.m läsa om det i "Jewishvirtuallibrary". Diskussionen med dig är härmed avslutad.

https://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/judaica/ejud_0002_0004_0_04310.html
Citera
2016-04-13, 08:06
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Gagga inte. Citatet av Cicero är välkänt och finns med i "Pro Flacco". Du kan t.o.m läsa om det i "Jewishvirtuallibrary". Diskussionen med dig är härmed avslutad.

https://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/judaica/ejud_0002_0004_0_04310.html
Jag gaggar inte. Jag ville veta var denna mening kom ifrån : "The Jews belong to a dark and repulsive force. One knows how numerous this clique is, how they stick together and what power they exercise through their unions. They are a nation of rascals and deceivers."

-Cicero ca 50 f.kr

Den finns inte Pro Flacco vilket jag försökte googla fram. Gav dig länken till den digitala boken.
Finns många notiser ute på nätet om denna mening, men ingen jag har tittat på en notis var det kommer ifrån. Utom en, men det verket är inte skriven av cicero!! Varav frågan, det finns inte i länken du gav mig heller.
Så du påstår något som inte stämmer, eller?
Citera
2016-04-13, 18:46
Medlem
Moramannens avatar
Under medeltiden var penningaffärer något som ansågs okristligt att syssla med. Men eftersom ett bankväsende ändå var nödvändigt, kungarna behövde ju bl.a. kunna låna pengar till palatsbyggen och krig, och därför fick judarna, som ju inte var bundna av vad som då ansågs okristligt då de hade en annan religion, fick monopol på bankväsendet. Och som nån skrev ovan, judar anställde oftast andra judar, och judar kom därför att bli nära förknippade med bankväsendet. Och ja, varför folk ogillar banker och bankirer behöver väl knappast förklaras? Och iom att så många bankirer var (och är) judar så blev hatet mot ockrarna även ett hat mot judarna som folkslag. Även efter att kristna tilläts att bedriva bankverksamhet så fortsatte bankirskrået i hög grad bestå av judar, och därför levde hatet kvar.

Detta är förstås bara en del av alla orsaker, men känns lite onödigt att repetera tidigare skribenter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in