Citat:
Ursprungligen postat av
Aegishjalmr
Mitt citat av Cicero är hämtat från ett tal som han höll i aurelianska forumet i Rom när han försvarade Flaccus mot korruptionsanklagelser från judarna. Det är alltså från ett rättsfall och jag vill minnas att det är nedtecknat som "Pro Flacco".
Pro Flacco?? Njaeee... jag har läst den. Den är välkänd tung bit. Men också tidigt, men jag kan inte minnas, att han hade sitt försvarstal om detta nämna judar där. Nu var det ca 30 år sedan jag läste den, så jag googlade ..
Det fanns inte med där. Du nämnde på 50 f.kr , men han försvarade i tidigare skede när cicero var ung. Sedan skrevs den på 600 tecken, vilka en del ej skriven av han själv. En del av boken översatt från grekiska dokument.
http://perseus.uchicago.edu/perseus-cgi/citequery3.pl?dbname=LatinAugust2012&query=Cic. Flac.&getid=1
Så det är ej kanske nämnt av honom. Sedan vad jag vet av honom, så var han välkänd "gnällemoster!" som gnällde på allt och alla. Men ytterst intelligent och vältalig man. Så skulle inte förvåna mig om han gnällde om judarna (om det är han ,och ingen av de grekiska dokumenten)
Har läst en del av honom, som skolprojekt. Det samband med romartiden. Mitt intresse för ROM var mycket tack vare serietidningarna Asterix o Obelix, därav mitt intresse för Caesar. Men jag fick inte använda han i mitt skolprojekt, så min mentor valde Cicero (puh)
Men jag hittar inte var det står, men tycks finnas i bland hans verk. Läste något om den skulle finnas i han sista verk,
De superstitone! Men det verket kan jag inte hitta av honom...
Men hittar en bra story där en författare skriver just om cicero och judarna. Där författaren är överens med att judar är av ondo. Där han vid varje tillfälle hackade på judarna.. och även cicero är antisemit.
http://semiticcontroversies.blogspot.se/2012/07/cicero-on-jews.html
Men Cicero hatade/gnällde på alla .... Därför Caesar o han inte kom överens alls!!!
Men i den blogginlägget läggs inte den meningen du nämnde. Så varifrån kommer den meningen ??