Tänkte skriva en liten kort uppdatering om svenskar utanför UFC i dagsläget:
Yosef Ali Mohammad vann i helgen mot Nick Barnø på Trophy MMA i Malmö efter 6 sekunder. Riktigt imponerande. Lite synd att han förlorade borta i Japan mot en motståndare han bör slå enligt mig. Men med lite tur kanske han får ett UFC kontrakt nu om det blir en Malmö gala, tror han drar en hel del folk där nere. Skulle vilja säga att han är en naturlig tungviktare vilket är väldigt sällsynt, och det är ju ingen hemlighet att HW är extremt tunn i dagsläget.
Jack Hermansson ska slåss på Venator FC III den 21 maj som nog kan vara det mest stackade kortet utanför UFC i Europa på någonsin. Motståndare verkar fortfarande vara okänt däremot. Han sitter på en ganska fin 6 fight winstreak i dagsläget och skulle eventuellt kunna bli signad av UFC/Bellator vid vinst. Hade även varit kul att se han mot vinnaren av UFC veteranerna Luke Barnett och Jason "Mayhem" Miller som slåss om mellanvikts bältet på samma kort. Vi har även norrmannen Emil Weber Meek i huvudmatchen mot Palhares, riktigt tuff matchning men om han vinner borde det leda till ett kontrakt direkt. Och han har inte så mycket att förlora förutom eventuellt ett ben.
https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xta1/t31.0-8/12885930_1030299330377267_2429009906456907733_o.jp g
Niklas Bäckström har lyckats få sig en vinst mot relativt dåligt motstånd sen han blev cuttad från UFC, men känns som det finns många bra möjligheter nu. Cage Warriors är på väg tillbaka, Venator drar igång rejäla kort och BAMMA verkar större än nånsin. Sen finns ju även Tor Troéngs Battle of Botnia där han slogs senast. Hoppas på att han får ett betydligt större namn än sist nu, hade varit kul att se han mot t.ex Paul Redmond som befinner sig i en liknande situation. Är ganska övertygad om att Bäckström kommer tillbaka till UFC så småningom, blev cuttad alldeles för enkelt enligt mig och han har definitivt mer potential. Det som talar emot det är väl att FW är väldigt tuff division.
Det har varit väldigt tyst om Andreas Ståhl på senaste tiden, han sitter i en liknande situation som Bäckström då han också nyligen blivit cuttad av UFC. Skulle vilja se han i riktig squash match så han får komma tillbaka på riktigt efter skadorna. Skulle inte förvåna mig om han headlinar nästa Battle of Botnia i Umeå mot någon han ska slå relativt lätt, precis som Bäckström gjorde direkt efter UFC cutten. Precis som Bäckström tror jag han kommer tillbaka till UFC, eller åtminstone gör bra ifrån sig i Bellator eller liknande. WW i UFC är väldigt stackad i dagsläget däremot, så vi får se vad som händer i framtiden.
Max Nunes har fortsatt som vanligt, dvs slå motstånd han ska slå men fallit kort varje gång han tagit en matchning som eventuellt skulle kunna ge han ett kontrakt. Personligen hoppas jag nästan att han lägger på sig lite och stannar i LHW, då det är en mycket tunnare division än MW. Känns lite som han svalnat lite, men han är fortfarande ung och har definitivt potential.
Karl Albrektsson är nog en av de hetaste framtidshoppen vi har i dagsläget, han ska möta Vadim Nemkov på Rizin den 17 april. Det är en riktigt tuff matchning, men lyckas han vinna här borde UFC signa han direkt så länge inte Rizin håller kvar vid han. Han verkar vara en naturlig LHW, vilket är både en tunn och föråldrad division i dagsläget som skriker efter nya talanger.
Oliver Enkamp verkar ha varit på Tristar och tränat en del med GSP och co. Lite svårt att säga vart han befinner sig rent färdighetsmässigt då han inte gått en match på ett tag, men det sägs ju att han tackade nej till en plats i TUF huset för McGregors lag. Så han kan inte vara långt ifrån ett UFC kontrakt. Tyvärr så är LW en väldigt tuff division, så det är svårt att säga så mycket så här tidigt.