2016-04-11, 00:02
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Dr Bombay var underhållning från en tid innan vi lärt oss att det var rasistiskt och fult.
SD propaganda för barn.

Ibland drömmer jag tillbaka till 90-talet och det Sverige som då hade högt till tak.
SVT körde ju sketcher som exempelvis Cosbylainen. Hela Lorry-gänget gorde parodi på Cosby, alla i black-face. Skulle inte tro SVT skulle göra något sådan parodi idag..
https://www.youtube.com/watch?v=dp6JKgRhRy4

Sveriges Radio hade program som Rally! Klassikern "I en negers skinnkavaj" spelades i P3. Det var andra tider det! https://www.youtube.com/watch?v=qn84aexv4L4

Det var mycket som gick att göra på det kära goa nittiotalet som skulle vara omöjligt/olagligt idag.
Så dr Bombay kanske får problem med en comeback?
Edit: Sådana program som ovan hade jag gladeligen betalat licens för!
Senast redigerad av kraftfoder 2016-04-11 kl. 00:09.
Citera
2016-04-11, 09:09
Medlem
WalterNeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Hörde aldrig någon diskussion om att Dr. Bombay skulle vara rasistisk när han var populär.

Skitsnack. Det kanske inte skrevs om det i tidningarna, men jag tyckte det var jävligt unket och förbannat pinsamt redan då. Det är liksom svenneversionen av kulturella influenser. "Öh höhö vad dom talar konstigt i Indien! Och har ni sett vilka lustiga mössor dom har!" Dr Bombay är buskis, och därmed har han aldrig stått högt i kurs, allra minst nu. Man kan ju jämföra med exvis Ronny & Ragge, som var populära ungefär samtidigt. Och det var lika jävla pinsamt....
Citera
2016-04-11, 09:37
Medlem
Autismpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalterNeff
Skitsnack. Det kanske inte skrevs om det i tidningarna, men jag tyckte det var jävligt unket och förbannat pinsamt redan då. Det är liksom svenneversionen av kulturella influenser. "Öh höhö vad dom talar konstigt i Indien! Och har ni sett vilka lustiga mössor dom har!" Dr Bombay är buskis, och därmed har han aldrig stått högt i kurs, allra minst nu. Man kan ju jämföra med exvis Ronny & Ragge, som var populära ungefär samtidigt. Och det var lika jävla pinsamt....
Men var det rasistiskt då? Var det omoraliskt?

När jag var liten och Dr. Bombay var populär så var han det bland barn, äldre folk då vet jag inte men jag lade aldrig en tanke på att det skulle kränka någon och jag förstod att det bara var en stereotyp av en indier som var hans image.
Senast redigerad av Autismpower 2016-04-11 kl. 09:44.
Citera
2016-04-11, 09:55
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love-Diana-de-Nice
Om Kina-Puffar, Tintin i Kongo och Efraim Långstrumps titel är rasistiska så borde väl dr Bombay också vara det?

Märkligt att ingen har uppmärksammat hur japaner framställs i Blå Lutus. Men japaner är ju nästan vita, eller?

Ta en titt på Babar.
Barbaren Babar bor i Kongo.
Rasist belgarna ritar honom som en elefant. Stor, exotisk och icke mänsklig.

Kultur tokarna har inte sniffat upp honom än...
Citera
2016-04-11, 20:13
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Ta en titt på Babar.
Barbaren Babar bor i Kongo.
Rasist belgarna ritar honom som en elefant. Stor, exotisk och icke mänsklig.

Kultur tokarna har inte sniffat upp honom än...
Babar kritiserades i någon tidningsartikel för ett par år sedan. Minns inte exakt vad som skrevs men "de" har honom på radarn.

Dr. Bombay var ganska kass men lite rolig ändå. Brukar nynna "Hurry, hurry, hurry, I eat my rice and curry" ibland när jag lagar mat faktiskt. Men en comeback blir nog mest pinsam skulle jag tro...
Citera
2016-04-11, 22:56
Medlem
Fappy11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apelsinhimlen
Rasism, ja varför inte?

Spelade inte stollepellen på någon festival för något år sedan?

Någon skrev om ett miserabelt 1/2-timmes där han körde sin största hit två gånger.

Gjorde han pengar som Dr. Bombay, sålde inte debutplattan i 300 000 exemplar?

Och radiospelningarna måste också ha varit av 6-siffrig karaktär.

Han spelade b.la på Emmaboda i somras, var där och såg det men han körde tyvärr med playback men var helt okej ändå.

Har för mig att han tjänade ganska mycket pengar på första skivan, dock så läste jag nån gång att stora delar av pengarna hade gått åt till att betala hans vänners skulder. Han var tydligen väldigt generös med pengarna. Hans andra skivor blev dock stora misslyckanden, han blev tydligen pressad av skivbolaget att byta till deras påhittade karaktär Dr Macdoo, mot sin vilja då det inte var hans egen karaktär som Dr Bombay var.

F.ö så heter han Jonny Jakobsen och är från Malmö.

Här är en bild på honom http://1.bp.blogspot.com/-kuE90nQTYmY/U5jKVYdxufI/AAAAAAAABOs/d2AU39_OrX4/s1600/Jonny+Jakobsen.jpg

Edit: första plattan sålde tydligen 500.000 ex
Senast redigerad av Fappy11 2016-04-11 kl. 23:05.
Citera
2016-04-11, 23:02
Medlem
Värt att tillägga är att dr bombay faktiskt lanserades i Indien! Hur ida det var succse eller ej förtäljer ej historien.
Citera
2016-04-12, 00:13
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fappy11
Han spelade b.la på Emmaboda i somras, var där och såg det men han körde tyvärr med playback men var helt okej ändå.

Har för mig att han tjänade ganska mycket pengar på första skivan, dock så läste jag nån gång att stora delar av pengarna hade gått åt till att betala hans vänners skulder. Han var tydligen väldigt generös med pengarna. Hans andra skivor blev dock stora misslyckanden, han blev tydligen pressad av skivbolaget att byta till deras påhittade karaktär Dr Macdoo, mot sin vilja då det inte var hans egen karaktär som Dr Bombay var.

F.ö så heter han Jonny Jakobsen och är från Malmö.

Här är en bild på honom http://1.bp.blogspot.com/-kuE90nQTYmY/U5jKVYdxufI/AAAAAAAABOs/d2AU39_OrX4/s1600/Jonny+Jakobsen.jpg

Edit: första plattan sålde tydligen 500.000 ex

Otroligt att 500 000 svenskar skivan, men det var en annan skivkultur på den tiden. Han var säkert full medveten om sin korta livslängd i branschen.
Citera
2016-04-12, 02:01
Medlem
Grodaifickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafe
Då är fan Roger Pontare isåfall rasistisk också.
Kan du förklara den liknelsen?
Citera
2016-04-12, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jonny Jakobsen är idag 52 år.
Han försökte variera sig själv med figurer som Dr. MacDoo, som var Dr. Bombays kusin från Skottland och mexikanen Carlito.

Varför plocka upp sin enda stora succé?
Bara hitta på en ny figur, varför inte Afghanen Dr Rapé??

Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Jonny_Jakobsen

Eller bredda med en zigenar figur.
Citera
2016-04-12, 11:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shirkhani
Eller bredda med en zigenar figur.

Han kandke ska komma tillbaka som Dr Ziggy kanske?
Citera
2016-04-12, 12:32
Medlem
Jellohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Applejacks
Han kandke ska komma tillbaka som Dr Ziggy kanske?

Micke Rom? Refräng: "kronakrona tack sa Micke..."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in