2016-04-10, 17:55
Medlem
Love-Diana-de-Nices avatar
Om Kina-Puffar, Tintin i Kongo och Efraim Långstrumps titel är rasistiska så borde väl dr Bombay också vara det?

Märkligt att ingen har uppmärksammat hur japaner framställs i Blå Lutus. Men japaner är ju nästan vita, eller?
Citera
2016-04-10, 18:20
Medlem
sylvia.borins avatar
Lustigt, indier är ju de mest rasistiska människorna på planeten. Dr. Bombay är ju en fjärt i världsrymden i jämförelse! Jag rekommenderar denna dokumentär för dem som vill fördjupa sig i ämnet: https://m.youtube.com/watch?v=TT7x1BIEhY0

Citat:
Ursprungligen postat av SkurtDenOnda
Så är det. De indier jag har träffat har bara tyckt att han är "berry berry fonni".,
För övrigt samma sak med kineser och den där figuren på Kina snacks, när det begav sig för något år sedan, så du har rätt i att det bara är tråkiga vänsterflummare som börjar grina.

Du har fel angående kinapuffarna, det var en importerad korean som blev förbannad och startade mediedrevet som fick Fazer att ta bort kinesen från förpackningen.
Citera
2016-04-10, 18:33
Medlem
stone_sleepers avatar
Då är väl Apu från Simpsons också rasistisk. Och visst, testade att skriva "Apu Simpsons racist" i Google och första träffen leder naturligtvis till den identitetspolitikens heliga skriften The Guardian där de beklagar sig om de rasistiska vita bakom Simpsons. Att hela serien bygger på olika (vita) stereotyper av italienare, tyskar, ryssar, skottar, engelsmän, irländare, osv. nämndes inte.
Citera
2016-04-10, 18:37
Medlem
elliot1990s avatar
Tiderna förändras. Det som var acceptabelt igår behöver inte vara acceptabelt imorgon. På 60-talet ansågs homosexualitet vara en mentalsjukdom.

Hur kan The Simpsons accepteras är min fråga Apu Nahasapeemapetilon.
Citera
2016-04-10, 18:38
Medlem
SkurtDenOndas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sylvia.borin
Du har fel angående kinapuffarna, det var en importerad korean som blev förbannad och startade mediedrevet som fick Fazer att ta bort kinesen från förpackningen.

Nja, vad jag menade var att alla kinesiska studenter (födda och uppväxta i Kina bla bla bla) som jag har träffat fann den där Kinasnacks-gubben vara jätterolig.

Historien med han där adopterade koreanen, vad han nu heter, känner jag till.
Citera
2016-04-10, 18:56
Medlem
Om ett fåtal år kommer troligtvis Borat att vara totalt bannlyst i Sverige.
Filmen, intervjuer och allt annat kring denna påhittade person kommer vara blockerade alt försedda med polisens varningstexter.
Den som ändå fullföljer med att försöka se något associerat med Borat hamnar i ett register.

Men det är för vårat eget bästa givetvis.
Stereotyper som denne man sätter ansiktet på kan vi vara utan!
Citera
2016-04-10, 19:02
Medlem
Love-Diana-de-Nices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel-Malmo
Om ett fåtal år kommer troligtvis Borat att vara totalt bannlyst i Sverige.

Menar du det https://www.youtube.com/watch?v=McN0JT7YChU Fast här är det ju "bara" judar. Hade det varit svarta och/eller muslimer som framställts på samma sätt, hade det blivit jädra liv.
Senast redigerad av Love-Diana-de-Nice 2016-04-10 kl. 19:06.
Citera
2016-04-10, 19:04
Medlem
ValdtaktsSemitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
Då är väl Apu från Simpsons också rasistisk. Och visst, testade att skriva "Apu Simpsons racist" i Google och första träffen leder naturligtvis till den identitetspolitikens heliga skriften The Guardian där de beklagar sig om de rasistiska vita bakom Simpsons. Att hela serien bygger på olika (vita) stereotyper av italienare, tyskar, ryssar, skottar, engelsmän, irländare, osv. nämndes inte.

Det finns de som tycker att man kan skämta om alla etniciteter och så finns det de som bara tycker man får skämta om vissa. Lustigt nog är det de senare som kallar sig själva för antirasister.
Citera
2016-04-10, 20:22
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love-Diana-de-Nice
Menar du det https://www.youtube.com/watch?v=McN0JT7YChU Fast här är det ju "bara" judar. Hade det varit svarta och/eller muslimer som framställts på samma sätt, hade det blivit jädra liv.
https://youtu.be/Vb3IMTJjzfo ;-)
Citera
2016-04-10, 20:27
Medlem
apelsinhimlens avatar
Rasism, ja varför inte?

Spelade inte stollepellen på någon festival för något år sedan?

Någon skrev om ett miserabelt 1/2-timmes där han körde sin största hit två gånger.

Gjorde han pengar som Dr. Bombay, sålde inte debutplattan i 300 000 exemplar?

Och radiospelningarna måste också ha varit av 6-siffrig karaktär.
Senast redigerad av apelsinhimlen 2016-04-10 kl. 20:30.
Citera
2016-04-10, 20:29
Medlem
sylvia.borins avatar
Ponera att Baron Cohen inte hade varit jude - tror ni då att den där filmen varit tillåten?
Svar: aldrig.
Citera
2016-04-10, 23:40
Medlem
FlamingBacons avatar
Jag har hört att denne figur flyttat till Japan och där spelat någon form av mexikansk stereotyp vid namnet Carlito, kan någon bekräfta/dementera?
Senast redigerad av FlamingBacon 2016-04-10 kl. 23:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in