2016-04-11, 23:02
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frusciantelo
Mycket deprimerande läsning! Själv kommer jag praktisera hemundervisning så långt det är möjligt. Tänker inte låta den svenska feminiserade kaozskolan hindra mitt barns kunskapsutveckling.

Hemundervisning är förbjudet i Sverige. Vet en familj som flyttade till Åland för att få ge sina barn hemundervisning.
Citera
2016-04-11, 23:06
Medlem
hejsan07s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpoonyOne
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22548087.ab

Hur ska man tolka detta annat än total kollaps?

Och ur artikeln http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22587547.ab

90 000 lärare på 3 år? Antingen det eller "dubbla klasser". Ska vi ha 65 elever i varje klass? Sverige är på väg tillbaka till 1800-talet gällande skolan.

Kommentarer på detta? Det löser sig?

Innan 1990 var det staten som hade det övergripande ansvaret för skolan. Staten var skolans huvudman. Kommunaliseringen innebar att den politiska makten över skolan flyttades över från staten till kommunerna.

Politikerna har urholkat en av de viktigaste samhällsfunktionerna och sänkt statusen på läraryrket, varför?
Citera
2016-04-11, 23:24
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Krisen är total. Jag tror inte att det finns någon annan lösning än att avskaffa skolplikten. Låt bara de barn som är motiverade och har disciplinerade föräldrar studera. Resten är inte intressanta. Det finns inget annat sätt nu när man tagit in sådana mängder barn i landet.
Jag har lång erfarenhet av att undervisa i mångkultur och skulle i teorin vilja hjälpa till i min kommun. Men jag vet av erfarenhet att jag inte klarar av de muslimska pojkarna. Att undervisa dem är omöjligt för svenska kvinnor. Erkänna det istället!
De omotiverade barnen kommer i vilket fall inte ha någon framtid inom formell arbetsmarknad. Att låta dem gå i skolan är bara meningslöst.
Citera
2016-04-11, 23:33
Medlem
area50s avatar
Återinför hemundervisningen!
Det är i princip som att plugga komvux på halvdistans & lär även höja betygen väsentligt.
Senast redigerad av area50 2016-04-11 kl. 23:35.
Citera
2016-04-12, 00:03
Medlem
Ferhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av area50
Återinför hemundervisningen!
Det är i princip som att plugga komvux på halvdistans & lär även höja betygen väsentligt.

Ja det är konstigt att de tagit bort hemundervisningen, bara man lärt sej att läsa/skriva/räkna i årskurs 1-3 så kan man i princip lära sej lika mycket eller rentav mer sen genom att bara sitta hemma och titta på tv och dokumentärer etc i 5-6 år som att gå i skräpskolan, så finns ju inga direkta argument emot hemundervisning.

Skolplikten borde ersättas med läroplikt, så som man har i Finland.
Citera
2016-04-12, 00:19
Medlem
Gick in på Antagning.se och kollade antagningstatistiken för grundskolelärare bara för skojs skull. Det är en sorglig läsning...

skriver du 0.5 på högskoleprovet har du inga som helst problem att komma in.

Vad sägs som: (HP=sämsta resultatet på högskoleprovet som kom in)

Ämneslärarutbildning (åk 7-9) HH-11210 Högskolan i Halmstad HP 0.15
Ämneslärarutbildning, Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Matematik MAH-56136 Malmö högskola HP 0.45
Ämneslärarutbildning, Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Engelska MAH-56133 Malmö högskola HP 0.60

Ni som inte har nått jobb...bara och sätta igång
Citera
2016-04-12, 00:47
Medlem
Mr.Riddims avatar
Vilka JÄVLA idioter! Stefan Löfven BORDE avsättas OMEDELBART.

Den enda lösningen jag kan tänka mig på den här röran är att man söker sig till pensionerade lärare för att få extra stöd. Man kan ge dom den dubbla lönen som extra morot.
Citera
2016-04-12, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsan07
Innan 1990 var det staten som hade det övergripande ansvaret för skolan. Staten var skolans huvudman. Kommunaliseringen innebar att den politiska makten över skolan flyttades över från staten till kommunerna.

Politikerna har urholkat en av de viktigaste samhällsfunktionerna och sänkt statusen på läraryrket, varför?

I en normal värld är det bästa om skolan är konkurrensutsatt och så decentraliserad som möjligt, fri från statlig inverkan. Det är ju inte kommunerna som har öppnat gränserna. Skolan må ha varit på dekis innan invandringen började på allvar på 80 talet, den invasion som sker nu dock saknar ju motstycke. Gonatt, siste levande svennebanan kan ju släcka lyset, om den personen hinner innan hen blir knivmördad.
Citera
2016-04-12, 00:52
Medlem
Lärare får ta allt mer ansvar annat än att just lära ut och bedöma elevers prestationer ur ett rättssäkert perspektiv. Alldeles för mycket administration och byråkrati för våra lärare.

Vi behöver bara fler lärare, det var aldrig lönen, lärarna duger som dom är, en lärare är bara en guide till sidor att läsa i en bok för eleven. Vi behöver fler lärarassistenter som kan lätta på bördan genom att ta över vissa ansvarsområden som en lärare absolut inte ska syssla med.

Jag tycker faktiskt lärarleg bara är skit. T.ex måste akademiker läsa en 90hp (1½ år!) pedagogisk utbildning utöver den redan dugliga examen som hen redan har; för att jobba som lärare.

Det finns fullt med akademiker som har examen inom t.ex. matematik,svenska,engelska,datateknik.

Det finns redan massor av folk som kan rekryteras inom 1 vecka om bara beslutet tas.
Senast redigerad av PG-k 2016-04-12 kl. 00:57.
Citera
2016-04-12, 00:58
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PG-k
Lärare får ta allt mer ansvar annat än att just lära ut och bedöma elevers prestationer ur ett rättssäkert perspektiv. Alldeles för mycket administration och byråkrati för våra lärare.

Vi behöver bara fler lärare, det var aldrig lönen, lärarna duger som dom är, en lärare är bara en guide till sidor att läsa i en bok för eleven. Vi behöver fler lärarassistenter som kan lätta på bördan genom att ta över vissa ansvarsområden som en lärare absolut inte ska syssla med.

Jag tycker faktiskt lärarleg bara är skit. T.ex måste akademiker läsa en 90hp (1½ år!) pedagogisk utbildning utöver den redan dugliga examen som hen redan har; för att jobba som lärare.

Det finns fullt med akademiker som har examen inom t.ex. matematik,svenska,engelska,datateknik.

Det finns redan massor av folk som kan rekryteras inom 1 vecka om bara beslutet tas.

Och vart finns pengarna för det? Skulle anta att det behövs 200-300 miljarder extra inom offentlig sektor för att komma upp på en historisk minimumnivå.
Citera
2016-04-12, 01:19
Medlem
Förhoppningsvis leder detta i längden till att skolplikten ryker, det vore den enklaste lösningen på problemet. Att höja lärarlönerna kommer inte att hända då pengarna inte finns, och därtill så torde reservationslönen inom yrket vara starkt positivt korrelerat med den konstant ökande andelen invandrare i klasserna. Det andra alternativet vore då att sänka trösklarna så mycket att vilken jubelidiot som helst kan bli lärare, vilket givetvis garanterar att skolan kommer att fortsätta vara helt kaosartad och slösa bort våra barns mest läraktiga år i livet till ingen nytta.
Citera
2016-04-12, 01:25
Medlem
Personligen skulle jag inte kunna tänka mig att jobba som grundskolelärare om jag så fick hundra papp i månaden. Svensk skola är som en skenande kärnreaktor. Ingenting man vill komma i närheten av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in