2016-04-11, 20:59
Medlem
Zilvios avatar
Ändå är det kanske inte lärarbristen som är det största problemet.
Tanken alla dessa skolbarn som ska vistas i en stökig och mycket otrygg miljö och dess konsekvenser för framtiden är omöjliga att överblicka. En gigantisk rekryteringsbas för såväl terror grupper som kriminella gäng. Kommer den kaotiska situationen att göra det enklare att rekrytera lärare? Skulle inte tro det ... det är nog snarast så att vi ser den statliga/kommunala skolans undergång.
Citera
2016-04-11, 21:16
Medlem
Venators avatar
Denna lärarbrist har varit känd i säkert tio år om inte mer och politikerna har bara låtit den eskalera... Det kunde i viss mån döljas med obehöriga lärare men när lärarlegitimationen kom gick det inte längre...
Citera
2016-04-11, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
Ja det verkar ha blivit mer stökigt på lektionerna av någon anledning?

vi var 20-25 i varje klass på vår skola då det begavs sig och det var inga problem men å andra sidan av totalt 500 elever var det bara 1 med utländsk bakgrund

Då var det strikt katederundervisning inget lallande med grupper och anpassningar hit och dit
Citera
2016-04-11, 21:33
Medlem
muppliberals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Sex månader räcker för lärarutbildningen.
Sedan bevöver inte gymnasik, bild, hemkunskaps och slöjdläraren varken kunna läsa eller skriva. Engelskalärare Behöver inte kunna tala svenska. Matteläraren behöver bara lära sig siffror och räkneord på Svenska. Här skulle även en grav autist funka.

Bibliotikarierna kan sköta svenskaundervisningen. Mattanterna hemkunsapen (alt en representant från kock anv chillköket), lokala politiker SO-ämnen. Pensionerade officerare sköter idrotten.
Du är faktiskt något på spåret!
Man måste inte kunna allt, för att lära ut något.
Fler idéer?
Citera
2016-04-11, 21:38
Medlem
muppliberals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klippatung
Hundratusen lärare med en lönekostnad på minst en halv miljon om året. 50 MILJARDER
Förstår att borgarna är helt ointresserade av att ta över detta sjunkande skepp.

Det är detta jag har räknat på en del. Sekundäreffekter. ALLT kommer ju att proportionerligt dyrare med befolkningsökningen. Men intäkterna kommer inte att hänga med. Rättsväsendet och sjukvården kommer ju att få ökad belastning per capita. .

Har sverige fattat detta?
Citera
2016-04-11, 21:56
Medlem
J.Ks avatar
Förfallet tilltar i exponentiell takt, samtliga samhällsfunktioner havererar i allt raskare takt.

Det var en ohygglig tur att jag inte hann skaffa några barn, betänk hur fort det har gått på bara 10 år, lägg på 10 år till på detta så kan det nog vara rätt.... intressant att leva i Sverige.

Media får komma upp med rätt bra underhållning om man ska hålla svennebanan passiviserad framöver,Lets Dance & Melodifestivalen kommer nog inte räcka så värst länge till.
Citera
2016-04-11, 21:58
Medlem
EricBlairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flirk
Är du helt dum i huvudet? De är inte välutbildade och deras utbildningar är inte bra.

Herrejisses. Vi pratar med länder med en BNP per capita på en femte eller tiondel av vår.

Om det vore så väl ändå. Afghanistan har 2000 USD/år och Somalia 197 USD per år att jämföra med Sveriges 44750 USD/år. En svensk är mer produktiv än 200 somalier. Örebro kommun utklassar hela Somalia med 3 ggr högre produktivitet. Inte konstigt när man vet att de snittar 68 i IQ. Frågan är vad de skall här att göra? De kan bäst beskrivas som grus i maskineriet och snart skär det ihop.

Om dessa nu vore så utbildade så kan man undra i vad? Navelskådning? Inte resulterar det i en civilisation med produktivt näringsliv iallafall.
Citera
2016-04-11, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JusticeForAll2
Det är inget fel med den Svenska skolan. Jag är så trött på att höra allt skitsnack om att vår skola är så förbannat dålig hela tiden. Svenska skolan är bra och erbjuder alla, som vill lära sig något, en bra utbildning. Om det är fel på något så är det eleverna!

Struntprat. Den svenska skolan är skit med sin värdegrund och lekstugeinställning. Den är förvaring.

Jag flyttade till Kanada förra året.
Mina barn gick i skola i fina Täby, och omställningen blev omskakande.

I den kanadensiska skolan måste man faktiskt ta till sig kunskap och förväntningarna är höga.

I barnens nya skola i Kanada;
Skoldag 0800-1600 varje dag, även för de minsta.
Man börjar skolan ett år tidigare likväl.

Ingående betyg i 25-30 kategorier fyra gånger per år (från ettan).
Barnen betygsätts även efter tex logiskt tänkande (tänk Iq-tester med nummerserier etc).
Även betyg i uppförande.

Missköter man sig blir man uppkallad till rektorn och ofta avstängd.
Vid grövre överträdelser blir man utslängd permanent.

Man får inte "dua" lärarna. Mr och Mrs som gäller.

Katederundervisning till mångt och mycket. Inget flum.

Nationalsången spelas i högtalarna varje morgon, då står alla upp och sjunger.

Det tog tid för mina barn att ställa om sig från flumskolan.

Är nu oerhört glad att de får en ordentlig utbildning.

I svenska skolan fick de lära sig vad att bli "kränkt" innebär redan i ettan.

De blev inpräntade med vilka rättigheter de har, aldrig vilka skyldigheter de även har mot landet.

Nej, jag kräks på svenska skolan.
Vet inte hur de ska få ordning på den. Efter att ha sett den kanadensiska som jämförelse är jag tyvärr övertygad om att det är rätt kört
Citera
2016-04-11, 22:17
Medlem
Jag har en kompis som är lärare, jobbar i olika skolor, men vill mer - kan inte hitta ny jobb! Men han är inte arab. Kanske de behöver mer araber...
Citera
2016-04-11, 22:32
Medlem
antoneriks avatar
Vem hade kunnat tro att skolan skulle drabbas bara för att vi tog emot hundratusentals flyktingar förra året?
Citera
2016-04-11, 22:37
Bannlyst
Mycket deprimerande läsning! Själv kommer jag praktisera hemundervisning så långt det är möjligt. Tänker inte låta den svenska feminiserade kaozskolan hindra mitt barns kunskapsutveckling.
Citera
2016-04-11, 22:46
Medlem
Skogsvattes avatar
Hade faktiskt övervägt en lärartjänst om det handlat om svenska barn, men med dagens situation finns det inte en chans att någon vill bli lärare åt en massa jävla terrorister och lågintelligenta blattar.

Vem fan vill "lära ut" något till våldsamma och aggressiva vildar, som varken är intresserade av att lära sig något eller att ha en lugn och trygg tillvaro som är en förutsättning för en trivsam skolgång?

Kan ni tänka er gymnasielärarna? Inflödet av 30-åriga, muslimska undermänniskor från Tredje världen kommer inte precis locka fram det bästa i lärarkåren. Snarare kommer skrämmande volymer av lärare av säga upp sig. Suget är borta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in