2016-04-11, 07:09
Medlem
SpoonyOnes avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22548087.ab

Hur ska man tolka detta annat än total kollaps?

Citat:
Startsidan / Nyheter 2016-04-11
Kommunernas larm: Lärarbristen är akut

Nu slår kommunerna larm – läget inom skolan är akut efter flyktingkrisen förra året.
Och det är lärarbristen som är största problemet, visar Aftonbladets enkät med 133 kommuner

I princip alla kommuner som svarat, 98 procent, har anställt nya medarbetare till följd av flyktingkrisen. Men det verkar inte alls vara tillräckligt, 82 procent framhåller att de behöver rekrytera många fler. De flesta behöver mellan en och fem personer, några har så stort behov som uppåt hundra jobb.

Klasser blir dubbelt så stora

Och ur artikeln http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22587547.ab

Citat:
Inom tre år ska 90 000 lärare rekryteras – det är den enskilt största utmaningen för svensk skola och den måste lösas om Sverige ska kunna vända kunskapsutvecklingen, säger Johanna Jaara Åstrand på Lärarförbundet.

90 000 lärare på 3 år? Antingen det eller "dubbla klasser". Ska vi ha 65 elever i varje klass? Sverige är på väg tillbaka till 1800-talet gällande skolan.

Kommentarer på detta? Det löser sig?
Senast redigerad av SpoonyOne 2016-04-11 kl. 07:13.
Citera
2016-04-11, 07:32
Medlem
Oroväckande såklart. Kommer leda till fler obehöriga lärare och inkompetent folk inom skolan vilket inte kommer höja resultaten.

Även om läget inte är särskilt fridsamt så tror jag lärarförbundet har egna intressen av att dramatisera det hela. Lärarförbundets ordförande pratar om att höja lönerna trots att lärare i storstäder tjänar upp emot 30 k/månad (t.om förskolelärare). Nej, du blir inte rik som lärare men det finns mycket mer att förbättra inom yrket just nu än lönen.
Citera
2016-04-11, 07:37
Medlem
1001PSs avatar
Polis, sjukvård m.m. kan man alltid bortförklara med "unika fall".

Skolan är svårare.
Citera
2016-04-11, 07:43
Medlem
Tänker att det är dags att öppna ett hemundervisningskonto och börja spara nu. 90.000 lärare kommmer inte hända.

Intressant att spekulera hur detta kommer att påverka kvaliten på lärare. Förra året larmades det om att vem som helst kunde utbiöda sig till lärare och att kvallen på utbildningen sög anal.

Detta mina damer och herrar kommer att bli en katastrof som kommer få sjuka drastiska konsekvenser e.x tror jag bevörighets kravet försvinner, vi kommer panik rekrytera utomlands med superlöner (som lånas till), samt supererbjudanden till pensionerade lärare. Sparkade lärare kommer att se geyningsljus ckså.

Måste bara skriva det igen 90.000 tusen. På tre år.
700,000 bostäder kommer att bli en baggis i jämförelse.
Citera
2016-04-11, 07:57
Medlem
Euripidess avatar
Det låter synnerligen illa. Så går det när man drar in en hord med främmande element i landet. Vi hade haft en viss lärarbrist även utan det muslimska patrasket men de gör det såklart mycket värre. Jag har svårt att se att en nyutexaminerad lärare kommer vara speciellt pepp på att gå in i en klass med ensamkommande afghanhannar som första jobb. Hade jag varit nyutexaminerad lärare hade jag sökt mig till en homogen svensk skola, inte till något zoo i storstäderna.
Citera
2016-04-11, 08:11
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Euripides
Det låter synnerligen illa. Så går det när man drar in en hord med främmande element i landet. Vi hade haft en viss lärarbrist även utan det muslimska patrasket men de gör det såklart mycket värre. Jag har svårt att se att en nyutexaminerad lärare kommer vara speciellt pepp på att gå in i en klass med ensamkommande afghanhannar som första jobb. Hade jag varit nyutexaminerad lärare hade jag sökt mig till en homogen svensk skola, inte till något zoo i storstäderna.

Korrekt. Det är därför situationen i verkligheten är ännu värre än kommunerna vill tro eller Aftonbladet begriper. Det är inte bara frågan om stora ungdomskullar, det är frågan om stora mängder araber, afrikaner och centralasiater med låg begåvning och hetsigt temperament.
Citera
2016-04-11, 08:15
Medlem
Vindpinads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Euripides

Det finns inga homogena svenska skolor längre. Alla skolor är uppblandade. Det finns däremot homogena arabiska och judiska skolor i Sverige, och skolor endast för muslimer.

Dessutom är lärarkåren kanske den mest vänsterorienterade och politiskt korrekta yrkesgrupp i Sverige efter journalisterna. Att jobba i en skola i Rosengård eller Tensta borde vara deras högsta dröm.

Eller?
Citera
2016-04-11, 08:33
Medlem
Europes avatar
Då får man inte glömma att svenska skolan utöver det har slutat att fungera som läroanstalt. På drygt 20 år har man gått från att vara en medioker skola bland i-länderna till att placera sig i botten, samt nu lär den svenska skolan fortsätta att sjunka kunskapsmässigt till den nivå som många fattiga u-länder befinner sig på (ett par u-länder ligger redan avsevärt bättre till än den svenska skolan redan idag). Därtill tillkommer att den svenska högskolesektorn havererar allt snabbare.

Men vill man se saker från den ljusa sidan, så är det så klart en mindre kris att en skola som inte ens lär ut de mest grundläggande kunskaper som läs-, skriv- och räkneförmåga till en stor del av eleverna, än om en helt fungerande, t.o.m. framstående, skola hade drabbats av samma problem. Trots allt förefaller den svenska skolan i första hand verka som ren bevaringsplats för barn och ungdomar under 9-12 års tid och då är det så klart mindre viktigt hur den dagliga verksamheten ser ut, jämfört med skolor som sysslar med att lära ut kunskaper och färdigheter.

Edit: En av huvudanledningarna till att den svenska skolan är värdelös är på grund av att Sverige saknar fungerande lärarhögskolor och har relativt låg kvalitet på sina lärare, inte minst tack vare en medveten politisk styrning som har skapat det som ett led i sitt krig mot kunskap och vetenskap (notera t.ex. det omöjliga med att hitta något som inte är ren pseudovetenskap och politisk ideologi inom svensk pedagogik). Min gissning är att när man kommer att försöka tackla de nämnda problemen, så lär det i alla fall inte höja den genomsnittliga nivån på lärarna, om man nu inte börjar massimportera lärare från länder med bättre lärarutbildningar och lärare. Men dels finns det ju lätt vissa problem med språket, samt om jag känner svenskarna rätt, så lär de istället massimportera lärare från lågpresterande utbildningssystem i tredje världen. Det är inte svenskt, om det inte är efterblivet.
Senast redigerad av Europe 2016-04-11 kl. 08:53. Anledning: Edit
Citera
2016-04-11, 08:56
Medlem
Fris avatar
En miljon elever i åk 1-12 ska ha passerats i fjol. 70 000 nyanlända under 2015 är i skolålder. Om varje skolklass har 28 elever så betyder det att förra årets invandring ensamt placerar två nya elever i varje klass, monokulturella araber som saknar kunskap om något europeiskt språk. I alla klasser i alla skolor i hela landet. Därtill kommer med ett par tre års eftersläpning erfarenhetsmässigt lika många anhöriga när Migrationsverket hunnit "utreda" dessa rutinmässiga massärenden.

Den sjuåring som börjar ettan i höst kommer alltså att gå ut gymnasiet i en klass med 76 elever varav 48 nyanlända 4 om åren. Detta givet att invandringen inte tiodubblas igen och att antalet lärare slutar att minska. 500 skolbränder om året och ökande är också ett kapacitetsproblem som jag antar magisk bara fösviner. En realistisk kalkyl vore mycket värre.

När över en miljon som kommer att utvisas från Tyskland när Merkel väljs bort i oktober 2017 och ta sig till Sverige, då kommer kollapsen, totalförstörelsen av samhället. Då går strömmen och miljoner svenskar svälter hjälplöst ihjäl i ett fiendeland härjat av miljoner militanta muslimer hundra gånger fler än statens alla poliser och soldater.
Senast redigerad av Fri 2016-04-11 kl. 08:58.
Citera
2016-04-11, 09:00
Medlem
Ferhs avatar
Finns väl inga lärare som vill arbeta med en massa störiga och otrevliga invandrare, så man kommer knappast att lyckas hitta några 90 000 lärare, tvärtom så kommer antalet förmodligen att gå ner när lärare blir utbrända och slutar.

Ja eller om man får fram folk så lär det förmodligen vara såna som är helt inkompetenta och opassande som lärare.

Men egentligen så kan man väl lika gärna lägga ner grundskolan för den är ändå värdelös, det enda man lär sej som är värt något är att skriva och läsa och räkna, resten glömmer man ändå bort om man inte tycker det är intressant, för ointressanta saker fastnar inte i minnet, och intressanta saker kan man lika gärna intressera sej för att studera på fritiden.

Bara att utforma nått lämpligt dataprogram om det är så, så kan barnen sitta hemma vid datorn och utbilda sej istället, de flesta hade nog lärt sej mer genom det. Särskilt om man jämför med störiga jätteklasser på +50 elever.

Skolplikten borde upphöra och ersättas med läroplikt, eftersom så som det är nu så ligger fokuset mer på att barnen ska gå i skolan mest för sakens skull, än att de faktiskt ska lära sej något där.
Citera
2016-04-11, 09:00
Medlem
Matthew_Hopkinss avatar
Rimligen borde det också finnas betydligt färre som är intresserade av att bli (och fortsätta vara) lärare idag än för några år sedan. Krävs verkligen att man gillar helt omöjliga mångkulturella och sociala "utmaningar". Det är en faktor som lär påskynda kollapsen.
Citera
2016-04-11, 09:01
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad

Dessutom är lärarkåren kanske den mest vänsterorienterade och politiskt korrekta yrkesgrupp i Sverige efter journalisterna. Att jobba i en skola i Rosengård eller Tensta borde vara deras högsta dröm.

Eller?
Nej, det är inte vänsterorienterade. Dom är däremot sveriges mest svagbegåvade yrkeskår. Många av kvinnorna som arbetar i skolan tror t.ex. att dom är folkpartister. Det är inte den politiska orienteringen som är problemet. Det är att kvinnor har mindre hjärnor än män som är problemet. I och med att kvinnor tagit över skolan så har människor med mindre hjärnor tagit över skolan.
Det märks i synnerhet på den helt utspårade betygsättningen. Spelar ingen roll för betygsättningen och lärarinnan är vänster eller höger. All forskning visar att det är just det faktum att hon är kvinna och automatiskt sätter högre betyg på alla tjejer som är orsaken.
Senast redigerad av godhetsaposteln 2016-04-11 kl. 09:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in