2016-04-11, 22:37
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Ja dagens dokumentär upprörde mig så till vida, att förhörsledaren Niklas Lindström fick så stort utrymme. Att han kunde sitta och smutskasta NB som han gjorde i direktsändning i Sveriges Radio är nästan skandal. Han kunde själv vara föremål för utredning efter de missgrepp han tagit i förhören av den dömde. Jag blir faktiskt upprörd. En ny spik, om än mycket tveksam sådan, i kistan för NB. Nu börjar jag nästan luta åt en konspiration, jag också.
Särskilt efter att ha hört intervjun med grannen Lena, som nu tar hand om NB:s kattunge. Hur hon uppfattade honom som en "mjuk och rar" person.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/705510?programid=1316
Smutskasta? Han berättade bara sanningen, att Nerijus var nervös, darrade och undvek ögonkontakt vid förhören. Vi har ju själva sett hur Nerijus beter sig vid förhören med sitt vaggande. Sanning är inte smutskastning eller förtal.
Är ganska osmakligt och ofattbart med gulligullandet med Nerijus, vet inte hur många gånger det tagits upp att han är såååå snäll mot katten - som om det suddar bort allt annat. "Mjuk och rar" - tror inte grannen skulle ha beskrivit honom så om det var hennes dotter som mördats och skändats.
Läs lite kriminalhistoria om sexualsadistmördare så kommer du att upptäcka hur vanligt det är att just en sån mördare är en dubbelnatur som Nerijus, van att dupera sin omgivning. De är så jävla "mjuka, rara och gulliga" så INGEN hade kunnat tro att de var MONSTER. Inte familjen, inte vänner, alla blir chockade och förvånade, kan inte tro att det är sant.
Precis som med Nerijus.
Senast redigerad av magiciadehex 2016-04-11 kl. 22:40.
2016-04-11, 22:54
Medlem
Ikväll har jag testat på riktigt vad jag tidigare bara genom okulärbesiktning bedömt möjligt. Det går att köra bilen ordentligt åt sidan vid kopplingsstationen och ändå behålla den i färdriktningen. På det sätt vilsna bilister utan onda avsikter plägar ställa sig.
2016-04-11, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det är ytterligare ett fulknep i och med att den bilden av helt ologisk anledning läggs ( efter den lyckliga bröllopsbilden) på samma uppslag som bilden av NB i vardagskläder trots att just den bilden kommer på nästa uppslag igen.
Detta upprepas genom fupen. Den intensivt anklagande "blåögda" Lisa läggs bredvid NB utan anledning gång på gång. Så hamras budskapet in: det finns ett band mellan offret och mgm. Det är ett förbannat fulknep. Det tillsammans med hoten och lögnerna ger en Fhl som inte är förutsättningslös och objektiv utan har bestämt sig tidigt för att knäcka de som förhörs. Då är alla medel tillåtna t o m de olagliga.

Det är skam. Fhl ljög för att få AB att tro att det var NB som sågs vid ladan när Lisa slutade arbete.
En vittne såg en man med mörka rufsiga hår och skäggstubb, men Fhl ljög att vittne såg en man med ljusa korta hår, manen var rakat.
2016-04-11, 23:09
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Ikväll har jag testat på riktigt vad jag tidigare bara genom okulärbesiktning bedömt möjligt. Det går att köra bilen ordentligt åt sidan vid kopplingsstationen och ändå behålla den i färdriktningen. På det sätt vilsna bilister utan onda avsikter plägar ställa sig.
Så vilsna bilister brukar ställa sig och vifta åt första bästa förbipasserande - utan att ha bilkartan med sig..? - Brukar inte vilsna bilister stanna till vid någon mack, eller annat offentligt ställe där man kan fråga efter vägen? - Här hade ju den vilsne bilisten redan parkerat sin bil bredvid en liten nedlagd telestation och ställer sig sedan vid vägen som vore han en avslängd liftare.
Senast redigerad av letsdoit 2016-04-11 kl. 23:24.
2016-04-11, 23:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Parkera inkörd med fronten mot dungen? Stanna på en plats mellan bebyggelse som kan ge väginformation (såg förut det var mindre än 6 min till Källby). Hur ofta kommer det en joggare, nån på cykel eller promenad som vederbörande kan få kontakt med?

Nej, både bilens placering och platsen är helt weird och bara det säger en hel del. Speciellt nu när du även testat att det är bara att köra in till kanten.

Verkar det vara att bara köra rätt fram (som NB stod parkerad) och sen mot vänster till Blomberg 10.
Alltså bra körbar väg?
Du får ge dig ut på mer äventyr, hahahha.
2016-04-11, 23:20
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Så vilsna bilister brukar ställa sig och vifta åt första bästa förbipasserande - utan att ha bilkartan med sig..? - Brukar inte vilsna bilister stanna till vid någon mack, eller annat offentligt ställe där man fråga efter vägen? - Här hade ju den vilsne bilisten redan parkerat sin bil bredvid en liten nedlagd telestation och ställer sig sedan vid vägen som vore han en avslängd liftare.
NB betalar i kassan 19.21 och kör ifrån macken 19.23. Sträckan till kopplingsstationen är testkörd av en person i tråden till 5 min. Gissningsvis så har NB sett AdB komma joggande på den lilla grusvägen och gissat på att hon skulle ta höger mot Cafeet ute på stora vägen. Tiderna stämmer ju så ruggigt bra att allt tvivel om att det är NB borde ju vara helt undanröjt. 19.28 parkerar NB vid kopplingsstationen och 19.30 kommer AdB förbi.
2016-04-11, 23:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Det är skam. Fhl ljög för att få AB att tro att det var NB som sågs vid ladan när Lisa slutade arbete.
En vittne såg en man med mörka rufsiga hår och skäggstubb, men Fhl ljög att vittne såg en man med ljusa korta hår, manen var rakat.
När säger FL att denna man hade ljust kort hår och var rakad?
Fann detta till NB:
Citat:
När han passerar ladan öh så ser han en man komma ut från ladan och han hade gett ett signalement på den här mannen äh och äh där ryms du inom det sig … signalementet det är givetvis så att det är fler som ryms inom det signalementet som han ger, men det han säger det är att det är en person som är mellan 25 - 40 år, han är medellängd mellan 175 – 185 lång, mannen hade skäggstubb, men inte skägg äh han var ljushyad och normalbyggd, han såg inte smutsig ut, han såg inte ut och vara någon missbrukartyp
2016-04-11, 23:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
NB betalar i kassan 19.21 och kör ifrån macken 19.23. Sträckan till kopplingsstationen är testkörd av en person i tråden till 5 min. Gissningsvis så har NB sett AdB komma joggande på den lilla grusvägen och gissat på att hon skulle ta höger mot Cafeet ute på stora vägen. Tiderna stämmer ju så ruggigt bra att allt tvivel om att det är NB borde ju vara helt undanröjt. 19.28 parkerar NB vid kopplingsstationen och 19.30 kommer AdB förbi.
Stämmer mer än väl gällande tiderna. A korsar länsvägen och är i ett bostadsområde (inkl ner till hamnen) på andra sidan vägen och joggar för att återigen komma ut på länsvägen som jag förstod på hennes karta (s.995) Frågan är väl om han stannade då och väntade in henne. Han verkar ana (eller hoppas) att hon kommer springa åt caféhållet och komma ut där (ser ut som om det är endast två vägval dit från länsvägen).
Senast redigerad av develi 2016-04-11 kl. 23:32.
2016-04-11, 23:36
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hur vet du att personen som Adriana eventuellt såg planerat att tillfångata henne? Han frågade ju bara efter vägen. Hittade väl inte i området. Bor väl inte så många hantverkare i hantverkarbilar där och den här var ju utlänning.
WK säger att det finns fimpar på platsen för personen rökte. Ingen annan än Adriana kunde veta om personen rökte eller inte. Källan är Adriana.

Det här om han rökte på en cigg är inte relevant alls.

Hur stor är sannolikheten tror du, att hans "dubbelgångare" försöker locka in Adriana i bilen samtidigt som NB åker förbi??

Läs det som Develi skrivit här under, så borde du förstå hur jag menar.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Eftersom jag anser att Adrianas uppgifter handlar om NB, så är det intressant att jämföra händelserna och se om det finns ett mönster gällande hans beteende.
A kommer joggande på vänster sida, har hörlurar med musik på, hon hör inte, så han vinkar på henne:

"Min första tanke då jag kom springande var att det här är en av Arnes anställda, han verkade vilja nånting, jag var inte jättesugen på att stanna men då tänkte jag att det är klart att jag ska hjälpa honom."

Han vill sen ha med Adriana till bilen (eller kopplingsstationen):

"Han sa att han inte riktigt förstod så han pekade mot bilen och frågade om jag inte kunde visa på hans karta istället."
"Han var inte framfusig alls han pekade bara mot bilen."

Adriana stannar för att det är ett igenkännande, tänker det är en av AJs anställda och att hon därför ska hjälpa honom.
Inte fjärran från vad Lisa kan ha tänkt med tanke på att han stod vid ladan.
Samma dag blev Lisa presenterad för AJ enligt honom i media. Han berättade säkert att han var ägaren av både cafét och ladan tvärs över vägen - vilket inkluderar anställda.
Kanske hon såg honom gå ut och in i porten med verktyg strax innan - en syn som Lisa troligen var bekant med sen tidigare - en vanlig, ofarlig byggarbetsplats som tillhör Arne.

Adrianas intuition säger henne dock att nåt inte stämmer:

"Det var nånting som var obehagligt, han var stressad och lite svettig och lite komplicerad så jag fick bara en känsla av att jag skulle kanske inte gå till hans bil."
".. Jag bara kände att det inte var läge."

Lördag
Adriana joggar 1.3 mil, startar med att springa förbi NBs bostad och in på vägen mot Gum.
NB kan ha iakttagit henne då hon startade joggingturen vid 18-tiden och passerade hans hus.

NB säger att han slutade jobbet vid 17.30-18 och åker hem. Han kommer då plötsligt på att det finns en kvarglömd cirkelsåg som han åker och lämnar till LÅ.
Han åker sen till Martorp och tankar (uppger detta vara vid 19-tiden), hem och hämtar pengar för att handla i Källby. Restid från NBs bostad till Handlarn i Källby tar 6 min och 20 sek (50-70 km/h.) enligt FUP. Han betalar kl 19.21 och åker vägen förbi kopplingsstationen mot cafét.

Strax före 19.30 sker händelsen vid kopplingsstationen.
Adriana minns tiden väl eftersom hon var sen till middag (är hemma från joggingtur c:a 19.40):
"Ja, det vet jag ju för vi skulle äta middag och jag var sen till middagen så klockan måste ha varit strax före klockan hav åtta."

Söndag
Lisa lär ha passerat hans hus nånstans vid 9.20 på väg till jobbet. En granne till NB ser en tjej på moped med rosa jacka passerar på söndag.
NB påstår han att han sov till kl 14, men på söndag förmiddag iakttas hans bil av två olika vittnen: på gården Gum samt att bilen ses komma från Martorphållet kl 10.00—10.30 i närheten av hans bostad.

På eftermiddagen (vid 16-tiden) åker han till Gum för att montera fönsterblecket. Ett jobb som borde ta 20 min max, restiden mellan de olika platserna är minimal:
Klostercafét/ladan till Martorps egendom (via litauernas hus) - färdtid 3 min 40 sek (50 km/h.)
Han åker till ladan, är hemma en kort sväng och resten är en tragedi för Lisa..

# Har han iakttagit båda tjejerna hemifrån och om det blir optimalt/rätt tillfälle så tänker han slå till? NB är ute med bilen, hem en kort sväng, upp till Martorp alt. Gum och sen Källby. Samma beteende bägge dagarna i samband med att tjejerna antingen passerar hans hus eller är vid väg 2714.

# Han flackar runt i bilen på snarlikt sätt - är även hem en kort sväng båda dagarna. Försök till snävt alibi (visa upp sig) som ingår i hans master plan?

# Jag är tveksam om han skulle ta Adriana till bilen. Snaran som är placerad precis innanför dörren i kopplingsstationen känns som rekvisita obehagligt nog. Fortsättningsvis funderar jag på om resten har nåt med hans arbetsplats Blomberg 10 att göra?

# Han är vid/i närheten av båda sina arbetsplatser - ladan och Blomberg 10. Enligt förhör med AB 14/6 har de arbetat en del i huset förra året och att de öppnat en vägg "förr-förra veckan".
Enligt FUP går vägen vid kopplingsstationen in till detta hus:

Det kan finnas flera gemensamma nämnare i båda dessa händelser om hans tillvägagångssätt där då tillfället gör "tjuven".
Citat ur ljudfil TR.
Senast redigerad av Qwart 2016-04-11 kl. 23:42.
2016-04-11, 23:39
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Javisst; han är både klockad (på sekunden när) och utpekad av ett vittne som redan vid förevisandet av tio bilder (varav en bild inte direkt liknade NB i nutid) tyckt att NB var den man som var mest lik mannen hon mött men att ansiktet syntes bredare än i verkligheten. - I TR - när vittnet såg NB live - fanns ingen som helst tvekan. - Lägg därtill det faktum att vittnet sett NB samma dag vid lunchtid och att hon känt igen honom där på vägen som en av de som befann sig vid silon hon klättrat upp i.
2016-04-11, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carro22
Hon hade kallats till platsen för att säkra fynd i form av ett mobiltelefonfodral. Vid platsen bestämde hon sig för att undersöka den arbetsbod, som även kallats byssja, som stod öde där.
– Jag kände genast att något var fel där, säger hon.

Har du någon källhänvisning på det?

Enligt TR-förhör med HA kallas de till Martorp pga MPS fynd av jacka och hjälm.

Edit.
Ser nu att du citerar en artikel ur aftonbladet.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21691681.ab

Föreslår att du läser i FUP samt lyssnar på första minuterna av TR-förhör med kriminaltekniker HA så förstår du att aftonbladet har fel angående varför tekniker kallats till Martorp.

I FUP sidan 845 framgår även att de var två kriminaltekniker inledningsvis och sedan anlände ytterligare två.
Citat:
Under kvällen den 12 juni 2015 genomförde Missing people sök efter den försvunna Lisa Holm vid Martorps gård. De anträffade kläder bakom en rishög på gården som något senare visade sig tillhöra Lisa Holm. Personal från Forensiska sektionen i Skövde, Heléne Almgren och Jenny Skottheim kom till platsen och de anträffade Lisa Holms kropp i arbetsboden. Något senare anslöt Thomas Carlsson och Caroline Brodén.
Senast redigerad av Prudent 2016-04-12 kl. 00:14.
2016-04-12, 00:00
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Betr. skäggstubb ser det på övervakningskameran ut som att det var just precis det NB denna dag hade. Härtill ser han ut att ha skrubbsår i både pannan och på vänster hand (s. 390). På s. 997 (lördagskameran) ser han mörk ut - och har även lite skäggstubb. - Inte tror du väl han hade tid att duscha och raka sig under dessa hektiska dagar..?

Citat:
Ursprungligen postat av AB, s. 1072
Vet du om din bror har duschat denna vecka på frivillig väg så att säga, utan att I bett honom?
Jag kan inte svara. Kanske. Jag tror att han duschat. Jag vill inte ljuga men jag tror eftersom hans skägg borde vara ännu större om han inte hade duschat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in