2015-12-25, 02:46
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Yes, rovdjursbeteende är rätta ordet. Det är en jakt som pågått. Han har inväntar och agerat utefter de situationer som uppkommit.

Usch! Låt oss hoppas att det inte var så och att Lisa fick en tämligen snabb och skonsam död
2015-12-25, 03:05
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Usch! Låt oss hoppas att det inte var så och att Lisa fick en tämligen snabb och skonsam död
Tyvärr tror jag att lidandet är en del av "nöjet" för sadisten. Det var inte skonsamt och inte tillräckligt snabbt.
2015-12-25, 03:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Vad har hennes dödsögonblick med hans rovdjursbeteende att göra? Det handlar om hur han letar offer - s.k predator.
2015-12-25, 03:19
Bannlyst
Citat:

Tror du missuppfattade vad #peofallmo skrev. Han menade att NB spanande och höll utsikt efter ett offer - som ett rovdjur. Vad du menade förstår jag inte. Hans beskrivning säger inget om hur döden för LH såg ut.
2015-12-25, 03:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Tyvärr tror jag att lidandet är en del av "nöjet" för sadisten. Det var inte skonsamt och inte tillräckligt snabbt.

Ja, tyvärr är det ju så. Att se lidande, panik och dödsångest i offrets ögon, att känna total kontroll och makt över liv och död för offret - sånt ger sexualsadisten Nerijus tillfredsställelse.
2015-12-25, 03:35
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Tror du missuppfattade vad #peofallmo skrev. Han menade att NB spanande och höll utsikt efter ett offer - som ett rovdjur. Vad du menade förstår jag inte. Hans beskrivning säger inget om hur döden för LH såg ut.

Kom igen lite, jag missuppfattade ingenting utan svarade bara vad jag hoppas på (av hela mitt hjärta) så här i julnatten, nämligen att det inte var så illa.
2015-12-25, 03:55
Bannlyst
Citat:
Kom igen lite, jag missuppfattade ingenting utan svarade bara vad jag hoppas på (av hela mitt hjärta) så här i julnatten, nämligen att det inte var så illa.

Då hade du inte behövt svara på hans inlägg för det hade inte med hennes dödsögonblick att göra, det handlade om NB:s rovdjursinstinkter, hur han spanade efter lämpligt offer och tillfälle.

En helt annan sak är det du skrev om att du önskade att Lisa fick en tämligen snabb och skonsam död, "så här i julnatten". Det är något jag också önskar, varje dag. Såklart.
2015-12-25, 05:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Precis, han har spanat som ett rovdjur, inväntat rätt läge. Vet att caféet stängde 18.00 och hoppades att någon av flickorna skulle vara en kort stund ensam kvar. Tyvärr blev det precis så, Lisa blev ensam kvar och han såg sin chans och slog till.
Eftersom jag anser att Adrianas uppgifter handlar om NB, så är det intressant att jämföra händelserna och se om det finns ett mönster gällande hans beteende.
A kommer joggande på vänster sida, har hörlurar med musik på, hon hör inte, så han vinkar på henne:

"Min första tanke då jag kom springande var att det här är en av Arnes anställda, han verkade vilja nånting, jag var inte jättesugen på att stanna men då tänkte jag att det är klart att jag ska hjälpa honom."

Han vill sen ha med Adriana till bilen (eller kopplingsstationen):

"Han sa att han inte riktigt förstod så han pekade mot bilen och frågade om jag inte kunde visa på hans karta istället."
"Han var inte framfusig alls han pekade bara mot bilen."

Adriana stannar för att det är ett igenkännande, tänker det är en av AJs anställda och att hon därför ska hjälpa honom.
Inte fjärran från vad Lisa kan ha tänkt med tanke på att han stod vid ladan.
Samma dag blev Lisa presenterad för AJ enligt honom i media. Han berättade säkert att han var ägaren av både cafét och ladan tvärs över vägen - vilket inkluderar anställda.
Kanske hon såg honom gå ut och in i porten med verktyg strax innan - en syn som Lisa troligen var bekant med sen tidigare - en vanlig, ofarlig byggarbetsplats som tillhör Arne.

Adrianas intuition säger henne dock att nåt inte stämmer:

"Det var nånting som var obehagligt, han var stressad och lite svettig och lite komplicerad så jag fick bara en känsla av att jag skulle kanske inte gå till hans bil."
".. Jag bara kände att det inte var läge."

Lördag
Adriana joggar 1.3 mil, startar med att springa förbi NBs bostad och in på vägen mot Gum.
NB kan ha iakttagit henne då hon startade joggingturen vid 18-tiden och passerade hans hus.

NB säger att han slutade jobbet vid 17.30-18 och åker hem. Han kommer då plötsligt på att det finns en kvarglömd cirkelsåg som han åker och lämnar till LÅ.
Han åker sen till Martorp och tankar (uppger detta vara vid 19-tiden), hem och hämtar pengar för att handla i Källby. Restid från NBs bostad till Handlarn i Källby tar 6 min och 20 sek (50-70 km/h.) enligt FUP. Han betalar kl 19.21 och åker vägen förbi kopplingsstationen mot cafét.

Strax före 19.30 sker händelsen vid kopplingsstationen.
Adriana minns tiden väl eftersom hon var sen till middag (är hemma från joggingtur c:a 19.40):
"Ja, det vet jag ju för vi skulle äta middag och jag var sen till middagen så klockan måste ha varit strax före klockan hav åtta."

Söndag
Lisa lär ha passerat hans hus nånstans vid 9.20 på väg till jobbet. En granne till NB ser en tjej på moped med rosa jacka passerar på söndag.
NB påstår han att han sov till kl 14, men på söndag förmiddag iakttas hans bil av två olika vittnen: på gården Gum samt att bilen ses komma från Martorphållet kl 10.00—10.30 i närheten av hans bostad.

På eftermiddagen (vid 16-tiden) åker han till Gum för att montera fönsterblecket. Ett jobb som borde ta 20 min max, restiden mellan de olika platserna är minimal:
Klostercafét/ladan till Martorps egendom (via litauernas hus) - färdtid 3 min 40 sek (50 km/h.)
Han åker till ladan, är hemma en kort sväng och resten är en tragedi för Lisa..

# Har han iakttagit båda tjejerna hemifrån och om det blir optimalt/rätt tillfälle så tänker han slå till? NB är ute med bilen, hem en kort sväng, upp till Martorp alt. Gum och sen Källby. Samma beteende bägge dagarna i samband med att tjejerna antingen passerar hans hus eller är vid väg 2714.

# Han flackar runt i bilen på snarlikt sätt - är även hem en kort sväng båda dagarna. Försök till snävt alibi (visa upp sig) som ingår i hans master plan?

# Jag är tveksam om han skulle ta Adriana till bilen. Snaran som är placerad precis innanför dörren i kopplingsstationen känns som rekvisita obehagligt nog. Fortsättningsvis funderar jag på om resten har nåt med hans arbetsplats Blomberg 10 att göra?

# Han är vid/i närheten av båda sina arbetsplatser - ladan och Blomberg 10. Enligt förhör med AB 14/6 har de arbetat en del i huset förra året och att de öppnat en vägg "förr-förra veckan".
Enligt FUP går vägen vid kopplingsstationen in till detta hus:
Citat:
Fastigheten kan även nås via en väg som börjar vid en gammal kopplingsstation ca
100 meter söder om fastigheten.

Det kan finnas flera gemensamma nämnare i båda dessa händelser om hans tillvägagångssätt där då tillfället gör "tjuven".
Citat ur ljudfil TR.
Senast redigerad av develi 2015-12-25 kl. 05:33.
2015-12-25, 09:17
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja verkligen!

En sådan här dag går verkligen tankarna till hennes familj.

Även till hennes övriga släkt samt alla vänner hon hade.
Ja, hela julhelgen är givetvis en extra tung tid för familjen med släktingar och alla hennes vänner.
Tankarna går verkligen till dem allihop!

Leva vidare för Lisa

Men trots att mardrömmen omgärdar dem, trots att sorgen är helt bottenlös, finns ändå en livsgnista som för dem framåt.

– Det är konstigt, men mitt i sorgen kan vi emellanåt stänga av vissa sinnen. Det är som om de skärmas av för att vi ska kunna gå vidare och leva för varandra i familjen. Och för Lisa. Hon skulle aldrig ha velat att vi bara satt här. Hon siktade alltid framåt, det vill hon att vi gör också.

Familjen visar bilder på Lisa, en bedårande vacker flicka ler in i kameran. Så full av liv.

– Hon var blyg i nya situationer men när hon kände sig trygg vågade hon ta plats. Hon var glad och positiv, empatisk och väldigt mån om alla, oss och vännerna, ville att man skulle tala väl om människor.

Lisa älskade äventyr och resor, var nyfiken på världen. Hon var bara ett par veckor gammal när hon fick sitt första pass och resor kom också att bli Lisas största lycka.

Lisa var en duktig och ambitiös tjej, hon satsade på skolan och hade stora planer. Hon skulle kombinera äventyr och utbildning.

– Hon ville flytta till Australien, ett av de länder hon har besökt och som hon tyckte så mycket om, och där läsa till arkitekt.

http://sla.se/skovde/2015/06/24/lisa-dromde-om-att-upptacka?refresh=true
Senast redigerad av Grandioso 2015-12-25 kl. 09:32.
2015-12-25, 09:26
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Eftersom jag anser att Adrianas uppgifter handlar om NB, så är det intressant att jämföra händelserna och se om det finns ett mönster gällande hans beteende.
A kommer joggande på vänster sida, har hörlurar med musik på, hon hör inte, så han vinkar på henne:

"Min första tanke då jag kom springande var att det här är en av Arnes anställda, han verkade vilja nånting, jag var inte jättesugen på att stanna men då tänkte jag att det är klart att jag ska hjälpa honom."

Han vill sen ha med Adriana till bilen (eller kopplingsstationen):

"Han sa att han inte riktigt förstod så han pekade mot bilen och frågade om jag inte kunde visa på hans karta istället."
"Han var inte framfusig alls han pekade bara mot bilen."

Adriana stannar för att det är ett igenkännande, tänker det är en av AJs anställda och att hon därför ska hjälpa honom.
Inte fjärran från vad Lisa kan ha tänkt med tanke på att han stod vid ladan.
Samma dag blev Lisa presenterad för AJ enligt honom i media. Han berättade säkert att han var ägaren av både cafét och ladan tvärs över vägen - vilket inkluderar anställda.
Kanske hon såg honom gå ut och in i porten med verktyg strax innan - en syn som Lisa troligen var bekant med sen tidigare - en vanlig, ofarlig byggarbetsplats som tillhör Arne.

Adrianas intuition säger henne dock att nåt inte stämmer:

"Det var nånting som var obehagligt, han var stressad och lite svettig och lite komplicerad så jag fick bara en känsla av att jag skulle kanske inte gå till hans bil."
".. Jag bara kände att det inte var läge."

Lördag
Adriana joggar 1.3 mil, startar med att springa förbi NBs bostad och in på vägen mot Gum.
NB kan ha iakttagit henne då hon startade joggingturen vid 18-tiden och passerade hans hus.

NB säger att han slutade jobbet vid 17.30-18 och åker hem. Han kommer då plötsligt på att det finns en kvarglömd cirkelsåg som han åker och lämnar till LÅ.
Han åker sen till Martorp och tankar (uppger detta vara vid 19-tiden), hem och hämtar pengar för att handla i Källby. Restid från NBs bostad till Handlarn i Källby tar 6 min och 20 sek (50-70 km/h.) enligt FUP. Han betalar kl 19.21 och åker vägen förbi kopplingsstationen mot cafét.

Strax före 19.30 sker händelsen vid kopplingsstationen.
Adriana minns tiden väl eftersom hon var sen till middag (är hemma från joggingtur c:a 19.40):
"Ja, det vet jag ju för vi skulle äta middag och jag var sen till middagen så klockan måste ha varit strax före klockan hav åtta."

Söndag
Lisa lär ha passerat hans hus nånstans vid 9.20 på väg till jobbet. En granne till NB ser en tjej på moped med rosa jacka passerar på söndag.
NB påstår han att han sov till kl 14, men på söndag förmiddag iakttas hans bil av två olika vittnen: på gården Gum samt att bilen ses komma från Martorphållet kl 10.00—10.30 i närheten av hans bostad.

På eftermiddagen (vid 16-tiden) åker han till Gum för att montera fönsterblecket. Ett jobb som borde ta 20 min max, restiden mellan de olika platserna är minimal:
Klostercafét/ladan till Martorps egendom (via litauernas hus) - färdtid 3 min 40 sek (50 km/h.)
Han åker till ladan, är hemma en kort sväng och resten är en tragedi för Lisa..

# Har han iakttagit båda tjejerna hemifrån och om det blir optimalt/rätt tillfälle så tänker han slå till? NB är ute med bilen, hem en kort sväng, upp till Martorp alt. Gum och sen Källby. Samma beteende bägge dagarna i samband med att tjejerna antingen passerar hans hus eller är vid väg 2714.

# Han flackar runt i bilen på snarlikt sätt - är även hem en kort sväng båda dagarna. Försök till snävt alibi (visa upp sig) som ingår i hans master plan?

# Jag är tveksam om han skulle ta Adriana till bilen. Snaran som är placerad precis innanför dörren i kopplingsstationen känns som rekvisita obehagligt nog. Fortsättningsvis funderar jag på om resten har nåt med hans arbetsplats Blomberg 10 att göra?

# Han är vid/i närheten av båda sina arbetsplatser - ladan och Blomberg 10. Enligt förhör med AB 14/6 har de arbetat en del i huset förra året och att de öppnat en vägg "förr-förra veckan".
Enligt FUP går vägen vid kopplingsstationen in till detta hus:

Det kan finnas flera gemensamma nämnare i båda dessa händelser om hans tillvägagångssätt där då tillfället gör "tjuven".
Citat ur ljudfil TR.

Intressant , jag är också tveksam till kopplingsstationen som tänkt brottsplats pga det finns troligtvis ingen ström där och inga fönster .
Alltså kolsvart om dörren stängs vilket jag tror han velat göra .
Blomberg 10 är mycket möjlig som tänkt mordplats eller varför inte en kort resa till mjölkrummet !
Jag tror heller inte att han känner igen joggingtjejen pga ev ändrad frisyr , keps , solglasögon m m .
Han ser en vacker tjej , och då vaknar rovdjuret .
2015-12-25, 10:12
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ja, tyvärr är det ju så. Att se lidande, panik och dödsångest i offrets ögon, att känna total kontroll och makt över liv och död för offret - sånt ger sexualsadisten Nerijus tillfredsställelse.

Du som är expert på sexualsadism, hur ofta behöver de få kicken? En gång per dag, vecka, månad, år eller decennium?
2015-12-25, 10:36
Medlem
Rosa-Panterns avatar
Det glunkas i andra trådar om kriminalteknikern Jan Olssons vittnesmål och att detta ska ha varit "märkligt". Kan någon vara så vänlig och förklara huruvida vittnesmålet var underligt och i så fall på vilket sätt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in