2016-04-11, 13:05
Medlem
Som jag ser det måste alla flyktingar hem nu. I väntan på sätt att komma hem ska de placeras i läger av enklare typ utan Svensk välfärd eller bidrag.

Någon som kan föreslå hur detta ska ske politiskt? Det praktiska löser sig om viljan finns.
Citera
2016-04-11, 13:09
Medlem
JusticeForAll2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpoonyOne
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22548087.ab

Hur ska man tolka detta annat än total kollaps?

Och ur artikeln http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22587547.ab

90 000 lärare på 3 år? Antingen det eller "dubbla klasser". Ska vi ha 65 elever i varje klass? Sverige är på väg tillbaka till 1800-talet gällande skolan.

Kommentarer på detta? Det löser sig?

Det är inget fel med den Svenska skolan. Jag är så trött på att höra allt skitsnack om att vår skola är så förbannat dålig hela tiden. Svenska skolan är bra och erbjuder alla, som vill lära sig något, en bra utbildning. Om det är fel på något så är det eleverna!

Jag är visserligen uppvuxen i en "välfungerande" kommun och inte i ett område av typen Rosengård. Men jag är ändå ganska säker på att även om jag gick skolan i den sämsta kommunen i hela Sverige skulle jag ha all möjlighet att förskansa mig all kunskap som jag rimligen behöver. Problemet är inte Skolans kapacitet att förmedla kunskap till eleverna. Problemet är elevernas motivation och eventuellt inlärningsförmåga.

De genomsnittliga skolresultaten sjunker pga kultur, inte pga Skolans kvalitet. Resultaten sjunker eftersom många elever växer upp i en kultur där utbildning inte är
Citera
2016-04-11, 13:19
Medlem
RadioDDR1s avatar
65 elever per klass, alltså. FN´s prognos om Sverige som U-land 2030 verkar spikad.
Citera
2016-04-11, 13:32
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Intressant att se hur läraryrket, som mycket annat i vårt samhälle, verkligen degraderats totalt.
Lärare är ju ett av de viktigaste yrken som man kan ha. Lärare är civilisationsbärare. Tragisk utveckling.
Jag minns till och med när skiftet skedde.
Mina lärare på 80-talet var extremt intellektuella individer.
Det lärde ut med gamla beprövade metoder. De var auktoriteter.
Vi fick stå i kö när vi skulle till bamba/matsalen.
Alla tilltalade läraren vid efternamn.
Det var preussisk ordning, dygder och värdegrund.

I mellanstadiet började man se flumskolans första lärare komma ut i arbetslivet.
Vår mattelärare var total katastrof. En kvinna med lågt intellekt som fick sparken efter en termin.
Nästa lärare började med något nytt då, grupparbeten.
Minns hur jag verkligen hatade det. Allt skulle vara i grupp, något helt nytt för oss.

Förut satt alla med sin egna skolbänk, men nu kastade man ut skolbänkarna och sattes tillsammans vid flera runda bord i klassrummet.

På högstadiet kom de första massinvandrarna från MENA och Kosovo och med det våldet.
Bytte till privatskola efter det.

Inte så längesedan när man tänker tillbaka på det. Men en helt annan värld.
Du minns inte alls när det hände. Beslutet togs 1968 av Olof Palme. Det var faktiskt anledningen till att studenterna ockuperade kårhuset.
Men den första kullen av nya lärare kom inte ut förrän 1972. Dvs från 1972 fick skolan en större och större del idioter utbildade under det nya systemet. Från några få i början av 70-talet till fler och fler allteftersom de gamla byttes ut. Detta skedde långsamt och var därför något som ingen lade märke till.
Gymnasielärarna under 80-talet hade möjligen ett rörligt intellekt. Högstadielärarna var med få undantag korvstoppade idioter. Däremot hade dom en arbetsbeskrivning även ganska svagbegåvade kunde förstå. Dom visste alltså vad som förväntades av dom.
Men ni har inte sett något ännu. Idag är det dom sämsta eleverna som väljer att bli lärare. Vi pratar om ordblinda som blir svensklärare. Flera på lärarhögskolan har (mentala) funktionhinder som gör att dom slipper ha tenta i grupp. Man kan ju undra hur det skall fungera i ett klassrum om man inte ens kan ha tenta med dom andra eleverna?
Citera
2016-04-11, 13:34
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clappen
Helvete vilka bra pisa resultat vi kommer få inom ett par år. Kommer nog vara likvärdiga resultat som länder i afrika/mellanöstern.
Naturligtvis. Eftersom majoriteten av de som skriver kommer att vara från mellanöstern och afrika?
Citera
2016-04-11, 13:39
Medlem
JusticeForAll2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpoonyOne
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22548087.ab

Hur ska man tolka detta annat än total kollaps?

Och ur artikeln http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22587547.ab

90 000 lärare på 3 år? Antingen det eller "dubbla klasser". Ska vi ha 65 elever i varje klass? Sverige är på väg tillbaka till 1800-talet gällande skolan.

Kommentarer på detta? Det löser sig?

Det är inget fel med den Svenska skolan. Jag är så trött på att höra allt skitsnack om att vår skola är så förbannat dålig hela tiden. Svenska skolan är bra och erbjuder alla, som vill lära sig något, en bra utbildning. Om det är fel på något så är det eleverna!

Jag är visserligen uppvuxen i en "välfungerande" kommun och inte i ett område av typen Rosengård. Men jag är ändå ganska säker på att även om jag gick skolan i den sämsta kommunen i hela Sverige skulle jag ha all möjlighet att förskansa mig all kunskap som jag rimligen behöver. Problemet är inte Skolans kapacitet att förmedla kunskap till eleverna. Problemet är elevernas motivation och eventuellt inlärningsförmåga.

De genomsnittliga skolresultaten sjunker pga kultur, inte pga Skolans kvalitet. En stor del av eleverna växer upp i en ungdomskultur där utbildning inte är värt något, utan snarare är förkastligt. En kultur där utbildning och bra betyg inte är något värt (inte tillräckligt "coolt"), utan snarare en belastning ("nördigt" och "töntigt").

Mitt förslag på hur vi ska hantera "skolkrisen" är:

1) Skit fullständigt i eleverna som inte går till skolan för att studera. Låt dem bli låginkomstagare, bidragstagare, kriminella eller helt utslagna. Seriöst, vem fan bryr sig? Möjligtvis kan lärarna i viss mån ägna sig åt att motivera elever genom att t.ex. förklara att utbildning är bra för dem i längden eller liknande. Men inte i sådan utsträckning att det går ut över lärarnas främsta uppgift - att förmedla kunskap.

2) Säkra möjligheten att studera ostört för de elever som faktiskt är motiverade och går till skolan för att lära sig något.

3) Se till att utbildning lönar sig i längden, framförallt naturvetenskap. Mänskligheten och nationerna kan bara utvecklas genom kunskap förd vidare och byggd vidare på av och genom generationerna.

Detta kommer inte att lösa problemet med de sjunkande genomsnittliga skolresultaten; endast stora kulturella förändringar kan göra det. Däremot kommer det att säkra att Sverige fortsätter att utvecklas genom vetenskap och forskning, tack vare de studenter som förstår att utbildning och vetenskap är Sveriges och mänsklighetens nyckel till en bättre framtid.
Citera
2016-04-11, 14:25
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Du minns inte alls när det hände. Beslutet togs 1968 av Olof Palme. Det var faktiskt anledningen till att studenterna ockuperade kårhuset.
Men den första kullen av nya lärare kom inte ut förrän 1972. Dvs från 1972 fick skolan en större och större del idioter utbildade under det nya systemet. Från några få i början av 70-talet till fler och fler allteftersom de gamla byttes ut. Detta skedde långsamt och var därför något som ingen lade märke till.

Precis, beslutet kanske togs 1968. Men precis som du skriver så märktes inte resultat av Palmes förödande skolpolitik flera år senare.
Jag minns tydligt när förändringarna/skiftet kom till min skola.
På 80-talet fanns det fortfarande lärare som hade examinerats på 50-60talet.
När de succesivt gick i pension kom flummarna.
Många av flumlärarna hade ett någorlunda intellekt, dock kraftigt influerade av vänstervågen på 70-talet.
Det är ju allmänt känt att DDR/Östtyskland hade starka samarbeten med lärarhögskolan i Sverige under 70 - och 80-talet.

Citat:
Men ni har inte sett något ännu. Idag är det dom sämsta eleverna som väljer att bli lärare. Vi pratar om ordblinda som blir svensklärare. Flera på lärarhögskolan har (mentala) funktionhinder som gör att dom slipper ha tenta i grupp. Man kan ju undra hur det skall fungera i ett klassrum om man inte ens kan ha tenta med dom andra eleverna?

Upptäckte att en av mina gamla klasskamrater från högstadietiden är nu lärare för en mellanstadieklass på min gamla grundskola.
Den kvinnan skulle jag definitivt klassificera som ett enda stort mentalt funktionshinder. Snäll och lugn som en indisk ko, men dum som en åsna.
Stackars elever.
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2016-04-11 kl. 14:28.
Citera
2016-04-11, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JusticeForAll2

De genomsnittliga skolresultaten sjunker pga kultur, inte pga Skolans kvalitet. En stor del av eleverna växer upp i en ungdomskultur där utbildning inte är värt något, utan snarare är förkastligt. En kultur där utbildning och bra betyg inte är något värt (inte tillräckligt "coolt"), utan snarare en belastning ("nördigt" och "töntigt").

Mitt förslag på hur vi ska hantera "skolkrisen" är:

1) Skit fullständigt i eleverna som inte går till skolan för att studera. Låt dem bli låginkomstagare, bidragstagare, kriminella eller helt utslagna. Seriöst, vem fan bryr sig? Möjligtvis kan lärarna i viss mån ägna sig åt att motivera elever genom att t.ex. förklara att utbildning är bra för dem i längden eller liknande. Men inte i sådan utsträckning att det går ut över lärarnas främsta uppgift - att förmedla kunskap.

2) Säkra möjligheten att studera ostört för de elever som faktiskt är motiverade och går till skolan för att lära sig något.

3) Se till att utbildning lönar sig i längden, framförallt naturvetenskap. Mänskligheten och nationerna kan bara utvecklas genom kunskap förd vidare och byggd vidare på av och genom generationerna.

Detta kommer inte att lösa problemet med de sjunkande genomsnittliga skolresultaten; endast stora kulturella förändringar kan göra det. Däremot kommer det att säkra att Sverige fortsätter att utvecklas genom vetenskap och forskning, tack vare de studenter som förstår att utbildning och vetenskap är Sveriges och mänsklighetens nyckel till en bättre framtid.

Problemet med ditt sorts tänk är att det kommer att straffa sig senare genom extrem marginalisering, som i sin tur kommer gå ut över alla andra i form av skyhög brottslighet. På något sätt måste ju dessa individer överleva. Det hade varit bättre om vi inte satt oss i den här situationen från början.
Citera
2016-04-11, 14:41
Medlem
I Indien är det bara sätta barnen i en bra skola och betala, ju mer desto bättre, fimns från 4 år. Vanliga skolan funkar ej de kommer aldrig in på universitetet om de går där.
De som inte har råd får bo i en kartong och tigga
Citera
2016-04-11, 14:42
Medlem
Svenska skolan har väl krisat sedan 90-talet... minst. Problemet är att nu börjar ståltråden, spacklet och silvertejpen gå sönder under trycket från flyktingkrisen. Men det är lugnt Fridolin kommer göra rekryteringsvideor på youtube och hyra in Birgit Friggebo som konsult så att lärarna blir peppade genom att sitta i ring och sjunga "we shall overcome".

Vad dom snarare behöver göra att göra om skolan så det blir ett A och B lag, så att klasser med bättre förutsättningar klarar sig med mindre extra stöd och större elevgrupper. Då är det lättare att anpassa undervisningstakten och stödundervisningen till dom elever som har det svårare i skolan.
Citera
2016-04-11, 14:45
Medlem
Idomeneos avatar
Vad har vår utbildningsminister att säga om det här? Hör ofta honom prata om ökad flyktingmottagande men ytterst sällan om dess effekt på solksystemet.
Citera
2016-04-11, 14:46
Medlem
Rafos avatar
Sverige lär få de enorma klyftor. De som inte har föräldrar som kan köpa sig förbi problemen eller engagera sig och stödja sina barn tillräckligt hemma kommer falla i kunskapsnivå. Vi kommer se fallande resultat en lång tid framöver. Tänk er de stackare som kommer drabbas utav dessa problem redan från åk 1.

Bra betyg i högstadiet kommer vara det som kan rädda vissa undan kaoset. Spiken i kistan blir ifall vänstern får som dom vill och får bort det fria skolvalet. Då kommer duktiga elever inte ens kunna plugga sig till att komma in på en skola med ordning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in