Citat:
Ursprungligen postat av
SpoonyOne
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22548087.ab
Hur ska man tolka detta annat än total kollaps?
Och ur artikeln
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22587547.ab
90 000 lärare på 3 år? Antingen det eller "dubbla klasser". Ska vi ha 65 elever i varje klass? Sverige är på väg tillbaka till 1800-talet gällande skolan.
Kommentarer på detta? Det löser sig?
Det är inget fel med den Svenska skolan. Jag är så trött på att höra allt skitsnack om att vår skola är så förbannat dålig hela tiden. Svenska skolan är bra och erbjuder alla, som vill lära sig något, en bra utbildning. Om det är fel på något så är det eleverna!
Jag är visserligen uppvuxen i en "välfungerande" kommun och inte i ett område av typen Rosengård. Men jag är ändå ganska säker på att även om jag gick skolan i den sämsta kommunen i hela Sverige skulle jag ha all möjlighet att förskansa mig all kunskap som jag rimligen behöver. Problemet är inte Skolans kapacitet att förmedla kunskap till eleverna. Problemet är elevernas motivation och eventuellt inlärningsförmåga.
De genomsnittliga skolresultaten sjunker pga kultur, inte pga Skolans kvalitet. En stor del av eleverna växer upp i en ungdomskultur där utbildning inte är värt något, utan snarare är förkastligt. En kultur där utbildning och bra betyg inte är något värt (inte tillräckligt "coolt"), utan snarare en belastning ("nördigt" och "töntigt").
Mitt förslag på hur vi ska hantera "skolkrisen" är:
1) Skit fullständigt i eleverna som inte går till skolan för att studera. Låt dem bli låginkomstagare, bidragstagare, kriminella eller helt utslagna. Seriöst, vem fan bryr sig? Möjligtvis kan lärarna i viss mån ägna sig åt att motivera elever genom att t.ex. förklara att utbildning är bra för dem i längden eller liknande. Men inte i sådan utsträckning att det går ut över lärarnas främsta uppgift - att förmedla kunskap.
2) Säkra möjligheten att studera ostört för de elever som faktiskt är motiverade och går till skolan för att lära sig något.
3) Se till att utbildning lönar sig i längden, framförallt naturvetenskap. Mänskligheten och nationerna kan bara utvecklas genom kunskap förd vidare och byggd vidare på av och genom generationerna.
Detta kommer inte att lösa problemet med de sjunkande genomsnittliga skolresultaten; endast stora kulturella förändringar kan göra det. Däremot kommer det att säkra att Sverige fortsätter att utvecklas genom vetenskap och forskning, tack vare de studenter som förstår att utbildning och vetenskap är Sveriges och mänsklighetens nyckel till en bättre framtid.