2016-04-09, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Går på universitet och sökte för 100% hösten och våren. Är det 75% poäng som totalt ska klaras över hela året eller är det per termin?

Tack för svar.

Rätt säker på att det är det senare; är det dina första terminer på högskola med CSN är kravet 62,5%
2016-04-09, 20:20
Avslutad
Citat:
Går på universitet och sökte för 100% hösten och våren. Är det 75% poäng som totalt ska klaras över hela året eller är det per termin?

Tack för svar.
Resultatkravet gäller för den period du ansökt om studiemedel för.
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Rätt säker på att det är det senare; är det dina första terminer på högskola med CSN är kravet 62,5%
Nej, du har fel. Vad gäller resultatkravet har du dock rätt - om det är första ansökan.
2016-04-09, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig

Nej, du har fel. Vad gäller resultatkravet har du dock rätt - om det är första ansökan.

Japp, du har rätt.
2016-04-10, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig

Ok så med andra ord så om jag sökt för året, så gäller resultatet för året?
Det har ingen betydelse om jag har klarat 100% på hösten och 50% på våren? Bara det blir 75% totalt?

Om jag skulle sökt för 5 år så skulle resultatet gälla för de 5 åren? (Ponera att det går att söka för 5 år).
2016-04-10, 18:39
Avslutad
Citat:
Ok så med andra ord så om jag sökt för året, så gäller resultatet för året?
Det har ingen betydelse om jag har klarat 100% på hösten och 50% på våren? Bara det blir 75% totalt?
Ja, som jag skrev så gäller resultatkravet för den period du ansökt om studiemedel för.
Citat:
Om jag skulle sökt för 5 år så skulle resultatet gälla för de 5 åren? (Ponera att det går att söka för 5 år).
Så vitt jag vet är två terminer den längsta period man kan ansöka om studiemedel för. Svaret på frågan har du ovan.
2016-04-10, 19:26
Medlem
Hej! Detta rör sig delvis med det som diskuterats precis innan mig.

Jag överväger att avbryta en av mina kurser. Jag läser just nu 100% (30 HP) över fyra kurser. Kursen i fråga är på 10 poäng. Jag har klarat alla moment än så länge, 4 delar av 6.

Jag har planer på att studera efter sommar och undrar för det mesta hur det kommer att gå för mig att söka studiestöd då, är inte för orolig för att betala tillbaka till CSN nu då jag är ganska säker på hur det fungerar.

Så frågan är nog sammanfattat till kommer ett avbrott räknas till att jag inte klarat mina studier så som om jag skulle misslyckats på en tenta eller räknas studiekravet endast på den procenten uppgifter/tentor och dylikt man klarat av under själva studietiden?
2016-04-10, 20:30
Medlem
Inmebär 4.59 i antagningspoäng för tex indek i gruppen ZBGAR för chalmers att man har 3st femmor och 2st fyror (Fem betyg totalt)?
2016-04-10, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheITGuy

Jag överväger att avbryta en av mina kurser. Jag läser just nu 100% (30 HP) över fyra kurser. Kursen i fråga är på 10 poäng. Jag har klarat alla moment än så länge, 4 delar av 6.

Jag har planer på att studera efter sommar och undrar för det mesta hur det kommer att gå för mig att söka studiestöd då, är inte för orolig för att betala tillbaka till CSN nu då jag är ganska säker på hur det fungerar.

Så frågan är nog sammanfattat till kommer ett avbrott räknas till att jag inte klarat mina studier så som om jag skulle misslyckats på en tenta eller räknas studiekravet endast på den procenten uppgifter/tentor och dylikt man klarat av under själva studietiden?

Ja. Klarar du inte alla poäng som du har angivit till csn så räknas det som att du inte klarat studierna. Sen har de ingen betydelse om du kuggat tentan, varit bortrest, mormor har dött eller gjort ett avbrott.

Csn bryr sig bara om poängen.
2016-04-10, 21:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TheITGuy

Definiera "avbrott".
2016-04-11, 22:34
Medlem
Hur svårt är det att komma in på basår på de fyra stora (LTH, KTH, CTH, LIU) och även UU? Har hört att vissa med 11 i betygsnitt kommit in. Nu sitter man här med ungefär 14 i snitt och 1,2 på HP och funderar. Måste man verkligen ha 18-19 i snitt och minst 1,6 på HP?
2016-04-11, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zigge0475
Hur svårt är det att komma in på basår på de fyra stora (LTH, KTH, CTH, LIU) och även UU? Har hört att vissa med 11 i betygsnitt kommit in. Nu sitter man här med ungefär 14 i snitt och 1,2 på HP och funderar. Måste man verkligen ha 18-19 i snitt och minst 1,6 på HP?
Så högt på HP är det inte iaf. Kolla själv på statistik.uhr.se ...
2016-04-11, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntzPantz
Så högt på HP är det inte iaf. Kolla själv på statistik.uhr.se ...

Har redan kollat där och det ligger runt 1,4-1,6 men det låter väldigt högt. Folk kommer ju in med mycket mindre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in