2016-04-11, 22:49
  #33385
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zigge0475
Har redan kollat där och det ligger runt 1,4-1,6 men det låter väldigt högt. Folk kommer ju in med mycket mindre.
Chalmers var 1,35 förra hösten och KTH 1,3 på Campus... Vet inte riktigt vart du får så höga siffror ifrån? Verkar inte sänkas särskilt mycket efter andra antagningen dock...
2016-04-12, 16:10
  #33386
Medlem
Yoyo alla csn-experter.

Är på Erasmus-utbyte sedan ca. 7 mån tillbaka.

Förra terminen läste jag 36 poäng, och därför tänkte jag att jag kunde vara lite schysst mot mig själv och bara läsa 24 poäng denna terminen. Slutsumman för året blir ju då 60 poäng d.v.s. heltidsstudier och borde alltså vara ok för mitt hemuniversitet.

Dock vill jag fortfarande plocka ut fullt csn. Kan jag göra detta utan problem om jag läser 24 poäng denna terminen (d.v.s. 80 % studietakt)? Kan tillägga att jag endast har 7,5 poäng släpandes sedan 3,5 år tillbaka.
2016-04-12, 22:02
  #33387
Medlem
"Kravet på studieresultat är lägre under de första 40 veckorna som du studerar med studiemedel på heltid. Ett läsår är vanligtvis 40 veckor."

Om jag tidigare läst komvux på heltid med studiemedel, räknas det då in här? Eller de menar bara högskolestudier på heltid?
2016-04-12, 23:38
  #33388
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zozinka
"Kravet på studieresultat är lägre under de första 40 veckorna som du studerar med studiemedel på heltid. Ett läsår är vanligtvis 40 veckor."

Om jag tidigare läst komvux på heltid med studiemedel, räknas det då in här? Eller de menar bara högskolestudier på heltid?
Det sistnämnda.
2016-04-13, 10:06
  #33389
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Det står att det också gäller högskola; du kan iaf fråga och försöka få det stödet.
Är du inskriven på arbetsförmedlingen så kan du också få socialbidrag, har pratat med AMS kundtjänst och konstigt nog sa dom att vissa kommuner godkänner detta medans andra inte.

Jag kontaktade AF gällande detta med fick ett bryskt nej. De hat tyckt att jag ska studera då det "ökar mina chanser att få jobb", vilket jag köper. Men nu gör de en helomvändning tydligen då de inte anser att jag har "rätt" till att få aktivitetsstöd under mitt första pluggår. De själva som bestämmer tydligen och det är inga klara regler vad jag kan hitta.

Samma gällande Socialbidrag(Ekonomiskt bistånd heter det tydligen nu för tiden.) då de menar att det inte förefaller ligga några hinder för mig att ta csn-lån istället. De menar att eftersom jag har ekonomiska tillgångar.(En bil värd 15 lax) så är jag inte på "botten" i samhället än och i behov av deras stöd.
2016-04-13, 10:09
  #33390
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Listos89
Jag kontaktade AF gällande detta med fick ett bryskt nej. De hat tyckt att jag ska studera då det "ökar mina chanser att få jobb", vilket jag köper. Men nu gör de en helomvändning tydligen då de inte anser att jag har "rätt" till att få aktivitetsstöd under mitt första pluggår. De själva som bestämmer tydligen och det är inga klara regler vad jag kan hitta.

Samma gällande Socialbidrag(Ekonomiskt bistånd heter det tydligen nu för tiden.) då de menar att det inte förefaller ligga några hinder för mig att ta csn-lån istället. De menar att eftersom jag har ekonomiska tillgångar.(En bil värd 15 lax) så är jag inte på "botten" i samhället än och i behov av deras stöd.

Varför kan du inte bara ta CSN-lån som alla andra?
2016-04-13, 11:12
  #33391
Medlem
Som student som plockat majoriteten av mina poång under ett år så känns can lugnt. Men kan man söka sommarkurser, och få bidrag för dessa, men inte klara kurserna? Normaöt krävs ju att man klarar 75%, men är det över ht/vt endast eller kan man söka sommarkurser och faila dessa endast för att få pengar?
2016-04-13, 12:32
  #33392
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pezten
Varför kan du inte bara ta CSN-lån som alla andra?

Självklart kan jag det. Jag är dock självfallet inte särskilt sugen att ta lån i onödan ifall det finns andra alternativ. Du vet, spara in på utgifter och så.

I det här fallet så finns det ett alternativ att få ett år med aktivitetsstöd från Försäkringskassan via Arbetsförmedlingen när man börjar studera efter att ha varit arbetslös så länge som jag har varit. Alltså ett år utan att behöva ta csn-lån. Dock är det tydligen olika mellan kommunerna och de bestämmer efter eget tyckte istället för att ha något ordentligt regelverk gällande detta. Jag fick ett nej.

Så nu kommer jag självfallet ta csn när inga andra alternativ finns.
2016-04-13, 19:35
  #33393
Medlem
Soulwells avatar
Om jag läser en sommarkurs på 15 hp som pågår i åtta veckor. Hur mycket kommer jag få sammanlagt?
2016-04-13, 20:24
  #33394
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulwell
Om jag läser en sommarkurs på 15 hp som pågår i åtta veckor. Hur mycket kommer jag få sammanlagt?

100%
2016-04-14, 00:18
  #33395
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Listos89
Självklart kan jag det. Jag är dock självfallet inte särskilt sugen att ta lån i onödan ifall det finns andra alternativ. Du vet, spara in på utgifter och så.

I det här fallet så finns det ett alternativ att få ett år med aktivitetsstöd från Försäkringskassan via Arbetsförmedlingen när man börjar studera efter att ha varit arbetslös så länge som jag har varit. Alltså ett år utan att behöva ta csn-lån. Dock är det tydligen olika mellan kommunerna och de bestämmer efter eget tyckte istället för att ha något ordentligt regelverk gällande detta. Jag fick ett nej.

Så nu kommer jag självfallet ta csn när inga andra alternativ finns.

Var det din handläggare som sa det?, om ja, byt handläggare, funkar inte detta, byt arbetsförmedling och handledare igen och testa där.
2016-04-14, 12:50
  #33396
Medlem
1000001s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Listos89
Självklart kan jag det. Jag är dock självfallet inte särskilt sugen att ta lån i onödan ifall det finns andra alternativ. Du vet, spara in på utgifter och så.

I det här fallet så finns det ett alternativ att få ett år med aktivitetsstöd från Försäkringskassan via Arbetsförmedlingen när man börjar studera efter att ha varit arbetslös så länge som jag har varit. Alltså ett år utan att behöva ta csn-lån. Dock är det tydligen olika mellan kommunerna och de bestämmer efter eget tyckte istället för att ha något ordentligt regelverk gällande detta. Jag fick ett nej.

Så nu kommer jag självfallet ta csn när inga andra alternativ finns.
Hur mycket skulle detta "Ekonomiska bistånd" ligga på?
Det vanliga ~3000kr i månaden?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in