2016-04-11, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Några finska flikkor har aldrig pekat ut någon A.A. Däremot har dom 7 år(!) efter mordet komit med en historia om att dom sett en karl med såväl revolver som komradio innanför rocken stå och hänga vid gathörnet Tunnelgatan Sveavägen strax före mordet. Inget annat vittne kan styrka deras närvaor.
Deras berättelse föranledde en journalist att åka ut till ett gym och fråga efter en man som skulle heta "Anti-någonting" och huserat på gymmet för en massa år sedan. Han fick till svar att det kanske evnetuellt kunde vara en Anti Avsan, som på den tiden bodde i andra änden av stan...
Senare har det visat sig att flikorna inte varit säkra på varken tid eller dag.

Att folk har akademisk utbildning har inget med troväridhet att göra. Bara att slå upp valfir DN eller Aftonbladet så ser du en massa gojja skrivet att folk med långa utbildningar på unvieritetet. Humbug, alltihop.

Nej, dom som gör Avsan intressant är hans umgönge i Mälardalens Öfrsvarskytteförening eller vad den hette. Inte så att det är säkert att någon av figurerna i klubben var inblandade i mordet på något sätt, men uppenbart har i alla fall vissa medlemr utmärkt sig i mordutredningens omgivning på ett sätt som är minst sagt intressant. Det betyder inte att dom är skyldiga på något sätt.

Det jag ville påtala är att de inte, som Ölvebro ville göra gällande, skulle vara mindre bemedlade och därför inte trovärdiga.
Att de inte var säkra på plats och dag är en vals som Ölvebro och Co, fabulerat ihop.
De har själva aldrig sviktat på den punkten men pressats hårt av förhörsledarna som försökt få dem att ändra sin utsago. De har dock alltid stått fast vid sin version till hundra procent.

Det finns mig veterligen fyra undersökande personer förutom polisen som träffat flickorna och fått ta del av deras vittnesmål: Sven Anér, Olle Alsen, Thomas Bresky och Lars Borgnäs.
jag har haft ett tre timmar långt samtal med en av dessa personer och har ingen anledning att ifrågasätta den personens bedömning. Jag upplever den personen som långt mer intelligent, analytisk och trovärdig än Ölvebro och hans anhang som uppenbarligen har en dold agenda...

Men det är som sagt min personliga reflektion.

Man kan välja att tro på det som inte är sant eller att inte tro på det som är sant... distinktionen är hårfin.
Citera
2016-04-11, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Nej, vad gjorde Sverker?

Sverker och Lars har jag ingen uppfattning om förutom att de var med i Stockholms försvarsskytteförening...

Jag har inga indikationer på att de på något sätt skulle vara inblandade.
Om man inte räknar in att Ole Dammegård i "statskupp i slowmotion" hävdar att Sverker var den som fick i uppgift att rekrytera till AGAG.

Jag tänkte mer på de övriga...

Borde givetvis ha segregerat dem...
Citera
2016-04-11, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oso63
Japp, att det dödande skottet kom bakifrån är ställt utom tvivel...

Det innebär dock inte att det axiomt är det enda skottet. Om det var en finare kaliber med halvmantlad kula skulle det inte bli något utgångshål och sålunda inget blodstänk.

Vän av ordning undrar ju vad som är överstruket i de dokument från obduktionen som finns att tillgå. Det är ju gott och väl halva protokollet som är överstruket. Väldig stora partier är överstrukna där den ena kulans skottskador är beskrivna.

Det sägs att det är överstruket av hänsyn till familjen.

Kan något vara mer uppslitande för familjen än att läsa om de skador som den dödande kulan orsakade? D.v.s. att aorta var helt avsliten , större delen av luftstrupen, lungorna fyllda med blod och att han drunknade i sitt eget blod i kombination med blodförlust...?

Om det var en okänd sjukdom de vill mörka av omtanke till familjen skulle det väl knappast stå i samma stycke som beskrivningen av skador från kula/kulorna?

Saty safe.

Jag håller med om att allt som ströks över kanske inte var motiverat enbart av hänsyn till familjen, men efter att ha läst igenom hela det ocensurerade obduktionsprotokollet kan jag avslöja att det inte finns minsta spår av en andra kula i det.

Vilket överstruket stycke är det specifikt som gör dig misstänksam? 26? Där står i huvudsak bara att ryggens muskler har en viss färgton överallt utom just i sårkanalen.

Sen är det givetvis tänkbart att obducenterna, kirurgen som utförde livräddande åtgärder, och övriga inblandade mörkat ett skott nummer två genom att förfalska protokollet.
Citera
2016-04-11, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Får jag ställa en måhända något provocerande fråga i sammanhanget; känner du till att människor kan ljuga och hitta på saker?
Absolut!!
Titta bara på Hans Holmer, Hans Ölvebro, Anders Helin, Tommy lindström m.fl....
Citera
2016-04-11, 22:01
Medlem
Citat:
Absolut!!
Titta bara på Hans Holmer, Hans Ölvebro, Anders Helin, Tommy lindström m.fl....

Ett bra svar får jag medge.
Citera
2016-04-11, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Jag håller med om att allt som ströks över kanske inte var motiverat enbart av hänsyn till familjen, men efter att ha läst igenom hela det ocensurerade obduktionsprotokollet kan jag avslöja att det inte finns minsta spår av en andra kula i det.

Vilket överstruket stycke är det specifikt som gör dig misstänksam? 26? Där står i huvudsak bara att ryggens muskler har en viss färgton överallt utom just i sårkanalen.

Sen är det givetvis tänkbart att obducenterna, kirurgen som utförde livräddande åtgärder, och övriga inblandade mörkat ett skott nummer två genom att förfalska protokollet.

Oj... ja det är flera ställen... 32, 35 44 och framåt mm.

Inte så att jag misstror dig... men hur kan du fått ta del av det ocensurerade protokollet?
Citera
2016-04-11, 22:13
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Nu är du i fantasins land igen. Bergling hade flyttats till Norrköping mot Näss och Säpos rekommendation. Näss hade inte kontroll över honom......
Hur tolkar då du det Bergling berättar på sidorna 270 - 278 exv.?
Citera
2016-04-11, 22:14
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Nej men sunt förnuft.
Jag använder mitt osunda förnuft ibland, tror att det kan vara bra att se vissa saker ur en annan synvinkel.
Giesecke och Ebbe var lika på många sätt.Politiskt/Juridiskt intresserade. * Arbetade i det fördolda. Författade böcker.
Ebbe var bokförläggare, och Giesecke gav ut några böcker.
De var riktiga motpoler ideologiskt. Men efter att Palme sparkat ut Ebbe, var han säkert mer motiverad att kontakta högermänniskor i vissa ärenden.
Senast redigerad av Gothus 2016-04-11 kl. 22:31.
Citera
2016-04-11, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Några finska flikkor har aldrig pekat ut någon A.A. Däremot har dom 7 år(!) efter mordet komit med en historia om att dom sett en karl med såväl revolver som komradio innanför rocken stå och hänga vid gathörnet Tunnelgatan Sveavägen strax före mordet. Inget annat vittne kan styrka deras närvaor.
Deras berättelse föranledde en journalist att åka ut till ett gym och fråga efter en man som skulle heta "Anti-någonting" och huserat på gymmet för en massa år sedan. Han fick till svar att det kanske evnetuellt kunde vara en Anti Avsan, som på den tiden bodde i andra änden av stan...
Senare har det visat sig att flikorna inte varit säkra på varken tid eller dag.

Att folk har akademisk utbildning har inget med troväridhet att göra. Bara att slå upp valfir DN eller Aftonbladet så ser du en massa gojja skrivet att folk med långa utbildningar på unvieritetet. Humbug, alltihop.

Nej, dom som gör Avsan intressant är hans umgönge i Mälardalens Öfrsvarskytteförening eller vad den hette. Inte så att det är säkert att någon av figurerna i klubben var inblandade i mordet på något sätt, men uppenbart har i alla fall vissa medlemr utmärkt sig i mordutredningens omgivning på ett sätt som är minst sagt intressant. Det betyder inte att dom är skyldiga på något sätt.

Sen måste jag bara fråga.... Du säger att de inte var säkra på tid eller dag...?
Du menar alltså att det var vanligt att personer stod och hängde i Dekorimahörnet med pistol och walkie-talkie... ? Med tanke på att Inge Morelius sett samma person just där vid samma tillfälle och sett honom gå upp bakom paret Palme och avlossa två skott, måste personen stått där vid flera olika tillfällen... eller det kanske var flera personer som hade som hobby att hänga där med walkie-talkie och pistol... Tror fan i mig att du är något på spåren...

Skämt åsido... Det finns ju faktiskt ett ungt par som gått förbi och sett de tre stå och samtala och hörde att de växlade några ord på ett annat språk. De har dock varit helt ointressanta för palmeutredningen... Konstigt!

Sen är det ju inte troligt att "Nu kommer dom" avsåg Piff och Puff...
Citera
2016-04-11, 22:29
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Sverker och Lars har jag ingen uppfattning om förutom att de var med i Stockholms försvarsskytteförening...

Jag har inga indikationer på att de på något sätt skulle vara inblandade.
Om man inte räknar in att Ole Dammegård i "statskupp i slowmotion" hävdar att Sverker var den som fick i uppgift att rekrytera till AGAG.

Jag tänkte mer på de övriga...

Borde givetvis ha segregerat dem...
Vad Dammegård skriver har jag ingen aning om. Sverker U. besitter den kunskap som du antyder att din skytt rimligtvis borde inneha. Undrar vad han själv har för teori? Det skulle glädja, många med mig, att få höra en utläggning av Sverker.
Citera
2016-04-11, 22:38
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Sen måste jag bara fråga.... Du säger att de inte var säkra på tid eller dag...?
Du menar alltså att det var vanligt att personer stod och hängde i Dekorimahörnet med pistol och walkie-talkie... ? Med tanke på att Inge Morelius sett samma person just där vid samma tillfälle och sett honom gå upp bakom paret Palme och avlossa två skott, måste personen stått där vid flera olika tillfällen... eller det kanske var flera personer som hade som hobby att hänga där med walkie-talkie och pistol... Tror fan i mig att du är något på spåren...

Skämt åsido... Det finns ju faktiskt ett ungt par som gått förbi och sett de tre stå och samtala och hörde att de växlade några ord på ett annat språk. De har dock varit helt ointressanta för palmeutredningen... Konstigt!

Varför hör dom av sig först 7 år senare då? Har man sett en lirare stå med en puffra i samma gathörn där statsminstern blir skjuten strax efteråt så kontaktar man väl rimligen polisen? Man kan ju tipsa anonymt, om man är rädd av sig. Men nej då, det här sitter dom och håller på i 7 år.

Exakt vad är det som säger att jäntorna inte har läst vittnesmålet om att 3 pers setts stå och enligt vittnets uppfattning hållit någon form av samtal? Ingenting. Särskilt inte 7 år efteråt när detta vittnesmål vlasta runt i både press och TV. Alltså, även om Dom Finska Flikkornas vittnesmål är helt korrekt så kom det in för sent. Det är helt enkelt för osäkert och det har flutit ut för mycket potentiellt påverkande information till allmänheten under tiden.

Och Anti Avsan har inte flikkorna pekat ut, utan det kommer minst sagt diffust från en person som jobbar på ett gym och egentligen inte har en jävla aning om vem som egentligen har setts.
Citera
2016-04-11, 22:45
Medlem
Citat:

Vad är detta för ett ungt par? Kan inte påminna mig om detta. Har de alltså sett AA och de två finska flickorna, och dessutom hört dem prata? Går de norrut eller söderut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in