2016-04-11, 10:52
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Tunander har som sin huvudtes att några få svenska höga officerare var i någon form av maskopi med några Natostater och tillät deras ubåtar att ”öva” i svenska skärgårdar.

Vad är din poäng.

Att Tunander tvingade Weinberger, Speed, Borgnäs samt ett antal experter på U-båtsljud att stödja hans tes om att det inte var sovjetiska farkoster det handlade om.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-04-11 kl. 11:26.
Citera
2016-04-11, 14:30
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Den där Ola Tunander, som du hela tiden hänvisar till, verkar inte vara en trovärdig källa...."
Om du läser vad Tunander skrivit istället för det svd ensidigt återger så förstår du bättre. Den där Emil Svensson är tydlig underhuggare till Bengt Schuback, Lars Ljunggren, Bengt Wallroth och deras patetiska Frihetsrörelse som svor på att få bort Palme men inte själva kunde få fram någon villig hitman ens bland de lägsta i sina egna högerextrema kretsar.
Det PM jag stöder mig på fick aldrig publiceras men inget av det jag återgett i olika sammanhang har heller någonsin bemötts med saklig invändning. En talande tystnad för att inte tala om allt från förlöjliganden till direkt censur har sagt desto mer.
Den officerskår som gick bakom ryggen på regeringen och gjorde avtal med både NATO och GRU och lät sälja ut svenska försvaret med IB-register och allt så som Bergling kunnat berätta är nu också tydligt den som varit mest motiverad för både anstiftan och mörkläggning av MOP med påföljande statskupp.
Citera
2016-04-11, 14:37
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Lite om Stay Behind chefen 1978-90 och SAF:S VD 1966-1978, Curt-Steffan Giesecke.

Trygg-Hansa sed 78. Styrled branschorg inom försäkrverksamheten sed 78,
Försäkrbol pensionsgaranti FPG sed 75, Sve-Amer stift sed 68,
Sv kreditförsäkrab sed 78, Armerad betong vägförbättringar sed 83,
Motormännens riksförb sed 83, Phlipsons sed 83,
Fastighets ab Hufvudstaden sed 80, Styrmed. Televerket sed 82!!,
Fullm Sthlms hdlskamm sed 78,

Styrelseordf. Allmänna försvarsföreningen sed 79'

Lite om Allmänna Försvarsföreningen AFF

Riddarg. 13, 114 51 Stockholm. Tel. 08-67 22 53.

Bildad 1890. Föreningens ändamål är att skapa insikt om Sveriges
säkerhetsproblem och om behovet av ett starkt totalförsvar till tryggande av vår frihet och vår fred.
Utger tidskriften Vårt Försvar.

Giesecke Curt-Steffan Dir., 21, 79 Ordf.

Murray Adolf Gilbert Överste, 14, 75 Sekr. o. kassaförv.

Dahlin Per Olov, 15, 79 Red. för Vårt Försvar

Dahlin var gammal Sveaborgare, fd Ungdomsledare hos Lindholms-nazisterna. Luftvärnsofficer,
Bakgrunden som nazze offentliggjord av Armas Sastamoinen 1947 i boken "Hitlers svenska förtrupper".
Hur väl var Ebbe och Giesecke? Deras troliga samröre borde finnas dokumenterat någonstans. Båda har "anklagats" för att ligga bakom pseudonymen, Bo Baldersson.
Citera
2016-04-11, 14:54
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
........ Så visst kan det ha betydelse för mörkläggningen.T ex Berglings förflyttning mot Säpos vilja kan ha berott på att man hoppades att Bergling skulle avslöja något.
Dock är det nog troligare att om det funnits bevis mot OP så hade det tystats med att OP hade avgått av personliga eller hälsoskäl inte att man satt ett mord i verket.
Frågan är vilka som förmådde Näss till att under ett helt år kräva psykisk tortyr, isolering och tvångsmedicinering av Bergling för att få honom till att erkänna något i samband med MOP. Den omänskliga behandlingen hade kunnat bli en värre Quickskandal om inte Kriminalvårdstyrelsen ingripit mot Säpo.
Hur det kommer sig att Baresic och Bergling träffades kan man också undra.
Citera
2016-04-11, 18:53
Medlem
Citat:
Nej, det skulle nog inte se så bra ut. Om sanningen kom fram. Det kan förklara, det som många upplever, tecknen på att ingen i Statsmakten vill ställa anstiftare och mördare, inför en domstol. Utredare, Dag A. har ett stort och viktigt uppdrag, kan man påstå.
Tänk om han skulle få fatt i någon av de WT-kommunicerande männen. Var det inte DF som råkade på några av dessa? Kanske han vet vilka personer och grupper det var?

Det som är märkligt är att det påstås att det fanns bevis mot OP och att det därför var sanktionerat. Oavsett vad andra vill borde det väl då vara en enkel match att lägga fram bevisen och berätta vad som hände.

Men nej istället försöker man rädda upp situationen att ha sagt lite för mycket under vägen men nya blå duster. Jag får det inte att stämma. Däremot skulle det ju kunna stämma och uppdragsgivaren bara påstått sig ha bevis för att motivera utförarna men inte hade det. Då står de där som simpla politiska mördare.

Säpos Knoll och Tott som vill delge PU uppgifter påstår de via pressen? Som jag förstått det har PU fått tillgång till handlingarna ifråga men dessa har inte fått carte blanche att bli befriade från all tysnadsplikt. Var det bara ett utspel som DF:s i sanden utrunna sovjetiska dumpningar i östersjön?
Citera
2016-04-11, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Frågan är vilka som förmådde Näss till att under ett helt år kräva psykisk tortyr, isolering och tvångsmedicinering av Bergling för att få honom till att erkänna något i samband med MOP. Den omänskliga behandlingen hade kunnat bli en värre Quickskandal om inte Kriminalvårdstyrelsen ingripit mot Säpo.
Hur det kommer sig att Baresic och Bergling träffades kan man också undra.

Nu är du i fantasins land igen. Bergling hade flyttats till Norrköping mot Näss och Säpos rekommendation. Näss hade inte kontroll över honom. Bergling satt inte isolerad efter mordet på Palme. Tvärt om han fick permission att sova över hos sin fru och passade sedan på att fly till Sovjet.

För att sedan komma tillbaka och istället för rejäl påbackning fick han ganska snart gå fri trots att de som skulle förhöra honom om vad han gjort under bortvaron inte kände sig färdiga.

T ex Tore var ganska upprörd över det.
Citera
2016-04-11, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kn Krok

Mordet skall inte klaras upp med hänsyn till rikets säkerhet och förhållande till främmande makt.

// Krok

Vilken säkerhet och vilken främmande makt. Vi är nu 30 år från händelsen.
Citera
2016-04-11, 19:57
Medlem
Fråga... Alla dom här människorna i SBC som är med i Inuti labyrinten... Hur skumt har dom betett sig? Är det utstuderat el är det bara klantighet/inkompetens/förvirring???
Citera
2016-04-11, 20:11
Medlem
Hej!
Har inte skrivit i denna tråd tidigare men har nu kollat en sak djäkligt noga....

Jag har studerat den högupplösta närbilden på Palmes slips noggrant.
Till saken hör att jag har jobbat inom försvaret i snart 30 år. Det innebär att jag använt vapen i stor utsträckning och även utbildat i vapentjänst med många timmar på skjutbanor i vad många på forumet säkert kommer ihåg som PEK-skjutning. Jag har alltså sett min beskärda del av kulhål i diverse mtrl.

Jag har dessutom visat bilden för ett antal kollegor och låtit de säga vad de ser utan att jag i förväg påverkat dem.

Alla säger samma sak.... Ett utgångshål och ett ingångshål!
Många sa också direkt.... Olika kaliber!

Detta har av palmeutredningen förklarats med att slipsen skulle varit vikt...
Jag påstår att det är en omöjlighet.

Det har påtalats tidigare att det är näst intill omöjligt att vika slipsen så att den träffbilden uppstår, d.v.s. med ett hål nästan exakt i mitten och ett förskjutet i sida... Om slipsen nu varit vikt borde den vika sig ungefär runt centrumlinjen och då skulle följaktligen hålen vara lika långt sidoförskjutna från mitten. MEN!!! Det är inte det som omöjliggör vikningsteorin... Det är säkert möjligt i ett utopiskt scenario att tvinga slipsen till det läget med lite våld och övertalning.

Det som utan tvivel avslöjar bilden är:
Runt det stora utgångshålet där t.o.m. en tygflik hänger ut, är tyget tydligt missfärgat av blod. Det finns en ring av blod runt hålet som sträcker sig ca 3-5 mm ut från kanten. den flik som hänger ut är tydligt orange/rosafärgad. Det är givetvis så att en kula som passerar genom en kropp tar med sig blod och organiskt mtrl ut som fastnar i tyget.

Ingångshålet är och andra sidan kliniskt rent och utan något som helst tecken på blod eller andra föroreningar!!! OM det nu skulle vara ett ingångshål i en vikt slips skulle alltså den sidan vara den som ligger närmast kroppen och skulle vara den sida på slipsen som först träffas av den förorenade kulan....

Ställ er då frågan...
Skulle allt organiskt mtrl och allt blod passera igenom det första hålet utan att lämna några som helst spår eller rester för att sedan lämna av tydliga spår på utgångshålet???

Nej givetvis inte!
Ingångshålet skulle vara betydligt mer besudlat än ingångshålet om slipsen hade varit vikt!

Min slutsats kan bara bli en....
Ingångshålet är skjutet framifrån!

En annan aspekt är att ingångshålet inte uppvisar några som helst spår av brännskador eller krutstänk. Det innebär att skottet är avfyrat på längre avstånd än ca 1 m. Det innebär att det inte kan vara en skytt som i princip tryckt pipan i bröstet på Palme. OM nu inte Palme hade rocken stängd så att rocken tog upp krutstänk och mynningsflamma. Då skulle det dock finnas ett ingångshål även i rockens framsida. Det finns dock inte bekräftat av något fotografi och låt mig gissa att något sådant aldrig kommer att ske...

Till saken hör också att jag under all tid jag studerat mordet, utgått ifrån scenariot med ett dödande skott bakifrån.

Det var bara några veckor sedan, när jag gick tillbaka till klädbilderna och studerade dem noggrant igen, som polletten föll ner. Det ställer allt lite på kant för min del..

Scenariot med en skytt som först skjuter Palme framifrån och att han sedan snurrar runt köper jag inte.
Inte heller att det andra skottet avfyrats när Palme låg på marken är sannolikt...
Om han sköts med .357 metal piercing i ryggen när han låg ner skulle kulan pulveriseras mot betongen och orsaka en kraftfull krater i densamma. jag har skjutit med den ammunitionen så jag känner till dess anslagsenergi, även om den skulle varit underladdad.
Dessutom skulle resterna av kulan ha rikoschetterats mot Palme och orsakat splitter- och fragmentskador. Han bröst skulle se ut som en nåldyna....

Hur gick det då till???
Ja, inte vet jag men två skyttar ter sig mer och mer sannolikt.
Jag har även i mitt yrke hamnat i diskussioner om hur ett bakhåll/eliminering ska genomföras för att ha störst chans att lyckas, även om det inte är något vi formellt utbildar i eller studerar.
Det som är önskvärt och eftersträvas är sk. korseld (cross fire)
-Det ger redundans och större sannolikhet att lyckas. (Missar en, träffar den andre)
-Det ger mindre möjligheter för offret att söka skydd (alltid en som har fritt skottfält)
-Större möjlighet till säker identifiering innan verkanseld avges. (En som ser offret framifrån)
-Två eller fler gärningsmän sprider skuldbördan och försvårar vittnesmål och bevisföring.

Vem som skulle vara den andra skytten och hans placering är svårt att spekulera i, även om vi har två GM utpekade av olika källor...
A.A. av Katja och Pirjo
L.T av Ulf Lingärde.

Kan också tillägga att jag vet finskornas rätta identitet och jag har pratat med en av de få personer som de facto träffat dem i verkligheten och hört deras historia som förstahandsuppgift.

De är absolut inga knäppgökar utan akademiskt utbildade med mycket hög trovärdighet...
Många brukar avfärda dem för att det tog sju år innan de kom fram med sitt vittnesmål...
Saken är den att de aldrig avsåg att komma fram. En av kvinnorna berättade det i förtroende för en väninna som lovat att hålla tyst... men hon svek sitt löfte, sen var bollen i rullning och polisens första åtgärd var tillslag/husrannsakan hos kvinnorna! Sen var de inne i loopen och har gjort allt för att ta sig ut ur den.... De har aldrig velat och vill överhuvudtaget inte tala med någon om det inträffade idag. Jag tillskriver dock deras vittnesmål största möjliga trovärdighet...

All for now!

Stay safe
Senast redigerad av oso63 2016-04-11 kl. 20:17.
Citera
2016-04-11, 20:27
Medlem
I min mening jävligt intressant fast jag avvaktar dom rutinerades åsikter
Citera
2016-04-11, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oso63
Hej!
Har inte skrivit i denna tråd tidigare men har nu kollat en sak djäkligt noga....

Då bör du ha uppmärksammat att här talas det klartext och inte enbart vaga gissningar. Vet man verkligen något, så lägger man fram det; snyggt och prydligt; för andra att bedöma.
Citera
2016-04-11, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oso63
...
Ingångshålet är skjutet framifrån!
...
A.A. av Katja och Pirjo
...
Inte vet jag, men borde det i så fall inte vara ett utgångshål i ryggen också?

När det gäller Katja och Pirjo har jag tidigare uppfattat det som att de inte direkt har pekat ut AA. Menar du att du har fått bekräftat att de pekar ut honom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in